Micha's Dierentuin - Panda, Vis(a) en Pony

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door ViveLaFrance »

Leuk hoor! :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door #3 Micha »

Zijn beide dingen waar ik zeker goed over na heb gedacht. Ten eerste vind ik de velgen er gewoon bij passen, hij is nu toch al niet meer helemaal origineel, en het is allemaal tijdscorrect. De brede banden heb ik uiteraard eerst naar ervaringen van andere gevraagd. Op een Panda wordt ook wel eens 165 gezet, maar 155 is wat gangbaarder.

Spruitstuk hebben meer mensen van het Pandaforum op hun auto (gehad) en geeft wel degelijk vermogenswinst, voornamelijk onderin met oppakken en bovenin in de hogere toeren. Ik heb er nog geen slechte verhalen over gehoord.

Thanks Chris!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door nvdw »

Mooie wieltjes Micha. Als je nog eens de kans hebt zou ik die remtrommels een keer in de hammerite zetten of zoiets, verder helemaal top.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door #3 Micha »

Thanks Niels! Was ik ook van plan inderdaad, maar ik wou ze misschien binnenkort helemaal gaan vervangen, dus dan vond ik het weer een beetje nutteloos :clown:.
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door #3 Micha »

Paar berichtjes van een tijd terug:
Drukke periode achter de rug op de universiteit, maar ik heb nu lekker meer tijd. Dus meteen maar aan de Visa begonnen. Een aantal klusjes van de lijst kunnen strepen.

Te beginnen met iets ultiem simpels, een raamhendel vervangen. Was nu in de verkeerde kleur en miste ook nog een dop. Ik ergerde me er blauw en bruin aan. Nu dus weer in de tint zoals hij hoort.
Afbeelding
SV5A1 by Micha Collection, on Flickr

De hoedenplank piepte als een muizenfamilie in de val, dus maar eens gekeken waar dat aan lag. Bleek dat de ophangbeugels en de pinnen beiden van metaal waren, wat nogal schuurde op een beetje klinkerweg. Met een stukje schitterende zwarte tape opgelost, simpel en effectief.
Afbeelding
SV5A2 by Micha Collection, on Flickr

Onder de achterbank wat tectyl ML gespoten, het was immers mooi weer, dus kon de deurtjes even open laten staan. Ook meteen een aantal andere plekken vol gespoten, better safe than sorry!
Afbeelding
SV5A3 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SV5A4 by Micha Collection, on Flickr

En een goed begin gemaakt aan de deur kaal halen. Dat was niet echt een bijzonder uitdagende klus. Kwestie van een paar schroefjes en klemmetjes. In tegenstelling tot de buitenkant ziet de binnenkant van deze deur er opvallend goed uit. Jammer genoeg is dat bij mijn vervangingsdeur exact andersom. Ik verkies toch een mooie roestvrije buitenkant boven de binnenkant. De roestplekken die op de vervangende deur zitten heb ik volledig kaal gemaakt en zal ik goed gaan behandelen zodat het er gewoon weer tegen kan. Het mooiste zou zijn om van deze twee deuren een goed te maken, maar daar heb ik het budget nu niet voor.
Afbeelding
SV5A5 by Micha Collection, on Flickr

En dan de Panda. Die staat nu ook meer stil dan hem lief is, maar ach. Hij maakte onlangs een raar geluid, het olielampje bleef branden en hij klonk vreemd. Toen maar even gelaten voor wat het was. Een dag later nog een keer kijken en toen zag ik benzine uit de carburateur lekken. Dat vond ik wel vreemd, dus het luchtfilterhuis eraf geschroefd. Daar trof ik het volgende aan.

Afbeelding
S32A1 by Micha Collection, on Flickr

De moer die het luchtfilterhuis vast houdt was losgekomen (hoe, geen idee?) en in de carburateur vervallen. Gelukkig er eenvoudig uit kunnen vissen en nu moet een borgmoer goed vast gezet.
Ondanks het regenachtige weer vandaag had ik gepland om te gaan klussen. Een paar druppeltjes houden mij niet tegen, dus vanmorgen begonnen met het contactslot vervangen. In 20 minuten had ik alles vrij, stuurkolom los, contactslot eruit en nieuwe contactslot erin. Dat ging allemaal voorspoedig dus. Nu eindelijk een contactslot die automatisch terug veert bij het starten. Wel zo prettig.

Daarna alles weer terug gemonteerd. Toen ik bezig was dacht ik; laat ik het meteen goed doen. Er was namelijk een beugeltje afgebroken van de stuurkap. Nu kan ik wel een nieuwe stuurkap kopen, maar dat vond ik dan ook weer een beetje zonde. Daarom maar een beetje provisorisch opgelost (if it works it ain't stupid :lol:).

Het was dus zo, daardoor hing de stuurkap wat naar beneden.
Afbeelding
SV7A1 by Micha Collection, on Flickr

Zo moet het zijn, zodat het allemaal vast gezet kan worden.
Afbeelding
SV7A2 by Micha Collection, on Flickr

En de oplossing.
Afbeelding
SV7A3 by Micha Collection, on Flickr

Op naar de volgende klus, de bestuurderdeur afmaken. Even kijken of ik ergens een potje verf kan laten mengen.
Gisteren aan de slag gegaan met het volgende klusje; matten maken voor in de auto. Er is ooit een keer een flacon olie in de auto leeggelekt bij een van de vorige eigenaren, dus de matten achterin gaven nog steeds af. Beetje vervelend. Daarnaast had de kofferbak ook geen mat, en met de kabels die daarin liggen vind ik dat toch wel gevaarlijk. M'n ouders hadden laatste tapijt gekocht voor in huis, en wat ze over hadden mocht ik gebruiken. Daar zeg ik uiteraard geen nee tegen.

Begonnen met de mat bij de achterbank. Dat was nu zo.
Afbeelding
SV9A1 by Micha Collection, on Flickr

En 1,5 uur meten, snijden, opnieuw meten, bijsnijden later was dit het resultaat. Voor de gordels een gat gemaakt, dan lig hij meteen goed vast. De rafelranden dichtgeschroeid met een butaan brander.
Afbeelding
SV9A2 by Micha Collection, on Flickr

Ook een begin gemaakt aan de mal van karton voor in de achterbak. Wel iets ingewikkelder dan de achterbank helaas, maar het heeft niet specifiek heel veel haast.

Wel voorin de auto nog even schoon gemaakt.
Afbeelding
SV9A3 by Micha Collection, on Flickr

En van buiten gewassen omdat een vliegende rat hem onder had gescheten.
Afbeelding
SV9A4 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SV9A5 by Micha Collection, on Flickr

Nu weer lekker rijden!
Gisteren de Visa maar eens uitgelaten en richting de bollenvelden getogen. Viel een beetje tegen, misschien al veel verdwenen door het slechte weer van afgelopen week?

Afbeelding
S10A1 by Micha Collection, on Flickr

En vandaag na lange tijd met de Panda weer eens een rondje gedaan. Was een beetje vergeten hoe lekker hij rijdt :oops:. De Visa staat buiten dus die pak je dan toch gemakkelijker voor een rondje dan de Panda uit de garage halen.

Afbeelding
S33A1 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
S33A2 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
S33A3 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
S33A4 by Micha Collection, on Flickr

Ik ben een gelukkig man :thumbup:.
Niet veel te melden. Gewoon heerlijk genoten van het prachtige weer, lekker met de Visa getourd langs de Bollenvelden. Echt gewoon puur genot in deze auto.

Afbeelding
VS11A1 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
VS11A4 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
VS11A5 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
VS11A8 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
VS11A9 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
VS11A11 by Micha Collection, on Flickr

Er staan nog een paar foto's op m'n Flickr, ik wil jullie er niet mee overladen.



En nog een plaatje gemaakt door m'n vriendin, voor de afwisseling :clown:.

Afbeelding
VS11A12 by Micha Collection, on Flickr
En weer een vers bericht.

Vorig weekend naar het Youngtimer event geweest met de Visa, was erg leuk en gezellig!

Afbeelding
SV12A1 by Micha Collection, on Flickr

Donderdagavond even de mat achterin de Visa klaar gemaakt. Kan dat ook van de lijst af!
Afbeelding
SV12A2 by Micha Collection, on Flickr

En 58K kilometers op de teller kunnen zetten! Inmiddels dus 3.300 kilometer mee gereden, best veel voor mijn doen :).
Afbeelding
SV12A3 by Micha Collection, on Flickr

En nog een paar sfeerplaatjes ;).
Afbeelding
SV12A4 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SV12A5 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SV12A6 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
SV12A7 by Micha Collection, on Flickr
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door nvdw »

Carburateurs zijn kut, allemaal.

Dat geintje met zo'n moertje van een luchtfilterhuis aka 'pannenkoek' die vrolijk de venturi in kukelt, ja daar heb ik ook leuke varianten van gezien (een van de minder leuke is 'moertje dat de gasklep open houdt'). Bij mijn Volvo 340 was dat ook al zo'n onconstructie met zo'n grote wiebelende ufo op een klein carburateurtje, met veel te kleine draadeinden om dat allemaal te fixeren. Nee dan DAF: gewoon het luchtfilter in een aparte buis gemonteerd en die met een flexibele 'snorkel' op de carburateur aangesloten. Veel minder stress op de carburateur en het luchtfilterhuis, nooit gezeik.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door HondArd »

Goed bezig weer, Micha :thumbup:
Met carburatuers nooit ruzie gehad, ik hou wel van dat ouderwets mechanische wat moet doen wat het doen moet. Moest ze ooit een keer open halen voor die van mijn motor (4 stuks) om de sproeiers door te "borstelen" maar daarna was het weer in elkaar schroeven en klaar.. plus eens in de zoveel tijd synchroniseren maar dat is met het juiste gereedschap en de juiste mensen erbij ook goed te doen.
Dat van dat kleurverschil van de raamslinger komt we bekend voor van de tijd dat ik een BX had. Daar zat een bak in het dashboard en ik wilde daar een handschoenekastje. Die waren bij een lokale Citroënspecialist zo te krijgen en op het eerste gezicht leek ik de goede meegenomen te hebben, qua kleur. Echter: ik had een blauw/grijs dashboard en het handschoenenkastje was echt grijs. Gelukkig stak het qua kleur niet echt af en heb er meer plezier dan last van gehad. Gelukkig wist ik qua kleur wel waar ik ietwat op moest letten, er waren ook BX-en met zwarte of bruine dashboards en dat was wel het laatste wat ik wilde, dan liever die standaard bak maar houden (blauw/grijze handschoenekastjes had die specialist toen niet liggen overigens).
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door #3 Micha »

@nvdw: Het is geen hele wonderlijke constructie nee, een los luchtfilterhuis is ook een beter uitkomst. Heb ik op de Visa ook. Het is wel een lekker simpele constructie natuurlijk, dat is dan weer het voordeel.

@HondArd: Thanks, volgens mij is Citroën een van de weinige merken die 463 kleuren plastic levert. Vind dat bruine plastic trouwens wel geniaal, net als dat blauwe, dan is mijn grijze interieurtje maar... grijs.
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door #3 Micha »

Afgelopen zondag de KVS vervangen, dat was wel behoorlijk nodig! Het hele systeem met een tuinslang door gespoten en daarna met behulp van een oude binnenband inclusief ventiel en een fietspomp zoveel mogelijk water weer eruit gespoten zodat er meer KVS in kon.

Zo zag de KVS eruit die eruit kwam.
Afbeelding
SV13A1 by Micha Collection, on Flickr

Gisteren naar Rotterdam gereden en samen met een vriend de Visa die daar op de sloop stond gaan bewerken. Een slijptol ter hand genomen en gaan bikkelen op de achterkant.

Zo was hij toen we aankwamen.
Afbeelding
SV13A2 by Micha Collection, on Flickr

En zo toen we weg gingen.
Afbeelding
SV13A3 by Micha Collection, on Flickr

Mijn Visa is daar redelijk slecht, dus dit is een mooi en roestvrij vervangstuk. Overigens ook alle deurrubbers, achterklepslot en een chromen CX wieldop (leuk om een klok van te maken :D) meegenomen.

En nog een sfeerplaatje.
Afbeelding
SV13A4 by Micha Collection, on Flickr

En 7 juni naar de APK. Spannend :).
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Micha en Joël D. - Het wagenpark

Bericht door nvdw »

Grappig om te zien dat de 'facelift'-Visa zo'n ander aanzien heeft gekregen zonder dat er ook maar iets aan het plaatwerk is veranderd. Knap gedaan destijds door Heuliez.

Nou duimen maar Micha. Als er geen rot zit aan de dragende delen, de belangrijkste elektrische zaken werken en de bandjes en remmen goed zijn kan het haast niet fout gaan bij een APK.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie