Micha's Dierentuin - Panda, Vis(a) en Pony
Geplaatst: 29 mar 2010, 19:36
Mercedes-Benz E55 AMG
Het huidige wagenpark begon met de Mercedes-Benz E55 AMG (W211) van 2005, deze auto werd eerst voor het dagelijkse woon-werk- en vakantieverkeer gebruikt, nu is er voor het woon-werk verkeer een andere auto. We kochten hem 2e hands in 2006, m’n vader heeft hem zelf met de proefrit over de 9.000km gereden. Ingeruild op een E320 CDI (W211). Inmiddels staat er 112.000 op de teller van de AMG. Toen we hem kochten alleen de begrenzer eraf laten halen, verder is hij compleet standaard.
Specs?
Cilinders: 8, in V-vorm
Kleppen per cilinder: 3
Cilinderinhoud: 5439 cm3
Max. vermogen: 350 kW (476 pk) bij 6100 tpm
Max. koppel: 700 Nm 2650 tpm
Topsnelheid (eigen via satelliet): 307km/h (incl. 4 personen + bagage)
Acceleratie 0-100 km/h: 4,7s
Massa leeg: 1735kg
Problemen?
Eigenlijk nooit problemen mee gehad, tot 23 augustus 2010. Op die bewuste dag waren we in Zuid-Duitsland, we kwamen terug van een dagje winkelen en reden via de b-weggetjes terug naar ons huisje toen we een rare geur roken in de auto en een soort van gepiep hoorden. Auto aan de kant, motorkap open. Het kwam van de aandrijfband van de airco, die slipte en maakte rook. Na 10 seconden sprong hij. Daar sta je dan, langs de weg, om kwart over 7 als net de Mercedes dealer 150 meter verderop is gesloten. Dus wij bellen, en 4 uur later kwam hij hoor, de sleepwagen. Niet veel aan de hand verder, de auto werd naar Füssen gebracht en wij hadden een leenauto. Twee dagen later mochten we hem ophalen, weer €400,- armer. Uiteindelijk bleek het een lager te zijn die was vastgelopen. Maar toen we drie dagen later naar huis gingen begon de ellende pas, toen we ter hoogde van Ulm een raar tikkend geluid hoorden. Dus, auto langs de kant van de snelweg, fijn als je op weg naar huis bent. Na een driekwartier kwam er een sleepauto met een Nederlandse bestuurder die ons naar de dealer in Ulm bracht. Gigantische dealer trouwens, maar dat terzijde. M’n ouders wat dingetjes regelen met de verzekering enzo en de monteurs waren er ondertussen naar aan het kijken. Na ongeveer anderhalf uur kwam het bericht. Een bout van de nokkenas was losgeraakt en is in de cilinder gaan zwerver, waar hij tussen de cilinderkop en de cilinderwand is geraakt en de motor om het zo maar te zeggen heeft ‘uitgeschraapt’. Reparatie: onmogelijk. Nieuwe motor: +- 40.000,-. Dag leuke vakantie.
Na ongeveer twee maanden discussiëren tussen de fabriek, de dealer (in Den Haag, waar we hem kochten) en ons, zijn we er uiteindelijk uitgekomen. Wij betalen 1/3, de dealer 1/3 en de fabriek 1/3.
Foto's!
Bij de dealer in Ulm.
Als een Duvel uit een doosje.
Zwaar bevroren na het harde werken.
Zwaar bevroren na het harde werken.
De eerste rit terug van de garage.
___________________________________________________________________________________________
9-3 2.0t Aero Cabriolet
De tweede auto die het wagenpark vertegenwoordigd is een Saab 9-3 2.0t Aero Cabriolet van 2004, de auto van m’n moeder. Deze Zweed kochten we in 2008, ingeruild op een Peugeot 306 cabriolet (facelift versie), bordeauxrood met een rode kap en cognackleurig interieur. Een prachtig exemplaar, we hebben hem alleen ingeruild omdat hij wat te klein werd voor 4 personen. De Saab had toen we hem kochten 34.000 kilometer op de teller staan. Nu staat er ongeveer 55.000 kilometer op de teller, dat komt neer op zo’n 7.000 kilometer per jaar. M’n moeder gebruikt de auto voor het woon-werk verkeer en voor de boodschappen. Een enkele keer gaan we er wel eens mee een weekendje weg. De auto komt tevens origineel uit Duitsland, en is geïmporteerd door de dealer waar we hem kochten.
Specs?
Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 1988 cm3
Max. vermogen: 154 kW (210 pk) bij 5500 tpm
Max. koppel: 300 Nm 2500 tpm
Topsnelheid (eigen via satelliet): 240km/h (incl. 4 personen + bagage)
Acceleratie 0-100 km/h: 8,8s
Massa leeg: 1565kg
Problemen?
Geen grote problemen, al mocht de auto nog wel eens van het slot afgaan op de oprijlaan (nu niet meer), waarschijnlijk door vliegtuigen of een andere auto.
Foto’s!
Ik kan eigenlijk bar weinig goede foto’s vinden, dus voorlopig moeten jullie het met deze ene doen.
Met de Saab naar Keulen.
___________________________________________________________________________________________
Honda Accord Tourer 2.4 i-VTEC
De derde auto die werd verwelkomd was de Honda. Het betreft hier een Honda Accord Tourer 2.4 i-VTEC. Omdat m’n vader wat minder met de E-klasse wou gaan rijden besloot hij een auto van de zaak te nemen, zonder hem bij te tellen (er stonden er toch twee op de oprijlaan). We kochten hem in 2009. Waarom een Honda zou je denken. Nou dat komt zo, m’n vader heeft een soort voorliefde voor Honda en heeft er vroeger ook aardig wat gehad. Nou is m’n vader absoluut geen Volkswagen type (no offence) en wou hij eens wat anders. En wat is er nou origineler dan een witte Honda Accord Tourer met zwarte wielen?
Specs?
Cilinders: 4, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 2354 cm3
Max. vermogen: 148 kW (201 pk) bij 7000 tpm
Max. koppel: 234 Nm 4300 tpm
Topsnelheid (tellerkilometers): 255km/h
Topsnelheid (in echte kilometers): 240km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,4s
Massa leeg: 1459kg
Problemen?
Nee, tot nu toe is het hoe een Honda moet zijn, betrouwbaar.
Foto’s!
Ook deze zal door de sneeuw moeten.
Nog bij de dealer even wat dingen uitleggen.
Bij aflevering.
Bij aflevering.
Bij aflevering.
___________________________________________________________________________________________
Mercedes-Benz 300SL-24
Auto nummer vier, de Mercedes-Benz 300SL-24. De roadster van m’n vader, die we eind 2010 kochten. We kochten hem 2e hands (duh) met 174.000 kilometers op de teller. Inmiddels hebben we er sinds begin maart zo’n 500 kilometer bij gereden. Er zijn verder nog geen aanpassingen gedaan, behalve dat we er een originele Becker radio in hebben gezet, en een hoes gekocht. Hij staat sinds maart buiten, maar in de winter komt hij in de garage te staan, zo’n 15 kilometer verderop. De auto wordt eigenlijk alleen gebruikt voor plezierritjes, af en toe eens boodschappen doen (heeft zat bagageruimte) en m’n ouders zijn van plan om er af en toe een weekendje mee weg te gaan met z’n tweeën.
Specs?
Cilinders: 6, in lijn
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 2960 cm3
Max. vermogen: 170 kW (231 pk) bij 6300 tpm
Max. koppel: 272 Nm 4600 tpm
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,4s
Massa leeg: 1690 kg
Problemen?
Tot nu toe nog niet, gelukkig.
Foto’s!
Voor het eerst thuis.
Even een ritje tussendoor.
Even een ritje tussendoor.
Ps. Ben van plan om binnenkort een keer een goede photoshoot te houden met m'n spiegelreflex, dus dan krijgen jullie betere foto's.