Afgelopen week heeft de auto de tweede beurt gehad. Op voorhand had ik de luchtfilters al vervangen en de ruitensproeier vloeistof aangevuld, dus ik had de werkplaatsmedewerker nog op het hart gedrukt dat daar niet meer naar gekeken hoeft te worden.
De beurt an sich had nog wat voeten in aarde. Het prikken van de datum om te beginnen want het kwam zo 1-2-3 niet uit bij mijn werk en/of de thuissituatie. En toen ik eenmaal een datum/tijd (online) voor geprikt had en daar ook de bevestiging voor had gekregen stonden ze bij de (in een verbouwing zittende) dealer even te kijken dat ik de auto voor een beurt aan kwam bieden. Ja, de uitgedraaide email leek inderdaad uit naam van "Jan Hop" te komen, maar dat was nou net op het moment dat de server er twee dagen uit had gelegen. In het afspraken systeem was in die twee dagen namelijk niets bij gekomen en op de dag dat ik de auto aan kwam bieden stonden er nog een paar beurten gepland dus: ik moest een andere afspraak maken. Maar om mij tegemoet te komen voor de moeite zou ik gratis een leenauto meekrijgen, normaal is dat een x-bedrag per kilometer en dan moet je hem nog vol terug inleveren ook.
Dus in de ochtend van de eigenlijke beurt al vroeg vertrokken. Onderweg had ik nog een fietser de schrik van zijn/haar leven gegeven. Ik reed op een parallelweg langs de snelweg die breed genoeg is voor 2 auto's als die netjes 60 rijden... maar het was erg donker. In de verte zag ik al een auto dus ik reed al wat meer naar rechts. Maar mee dat die auto mij voorbij was zag in ineens het flauwe schijnsel van een fietsreflector erg vlak voor me. Geen licht, dus ik moest net iets te hard remmen om er niet bovenop te zitten. Die kreeg dus de claxon en gelet op de slingerende beweging die daarop volgende was die erg geschrokken. Tja, je had ook je licht aan kunnen doen, had ik je gezien en had ik eerder rekening met je kunnen houden.
Toen het inleveren van de auto, kreeg ik de nieuwe Civic als leen-auto mee!
Dat was wel even wat anders dan de Klokkebaai. Ik dacht dat we al goed voorzien waren in de opties, maar die van de Civic zijn net iets uitgebreider. Adaptieve cruise-control, dode hoek signalering... alleen de automaat hadden ze wat mij betreft weg mogen laten. Toeren die spontaan omhoog en omlaag lijken te gaan terwijl ik nauwelijks iets met het gaspedaal doe, de iets te grote trap in de rug als je vanuit stapvoets optrekt terwijl de het gaspedaal vrij zacht beroerd.... nee, automaten ga ik echt nooit maar dan ook NOOIT* aan wennen. Maar.... wel een lekker roffelende driepitter aan boord, ik had de geblazen 1-liter meegekregen
het rood van de toerenteller begint echter al bij 5500
En verder: Je zit lekker laag in de auto en met de stoel in de laagste stand leek het net of ik weer in "My First Honda" zat... maar dan een paar maatjes veel te breed. Lengte had ik op zich geen moeite mee, dat kon ik achteruit inparkerend wel inschatten, maar de vakken waren net wat krapper dan zoals ik ze gewend ben met de "Klokkebaai". Dus achteraf was ik wel weer blij dat ik de Jazz weer mee kon nemen, dat is alles bij elkaar de auto die net iets beter bij onze situatie past en alles doet wat het doen moet als gezinsauto.
Voorafgaande aan de beurt aangegeven dat het navigatiesysteem wel eens kuren heeft. Vlak voordat we op vakantie gingen (Lëtzebuerg) hadden we op proef al de route voor volgend jaar naar Albanië ingepland, wat hij niet helemaal meteen pakte maar hij gaf wel aan hoe laat we aan zouden KUNNEN komen (bijna 24 uur later). Afijn, we waren in Lëtzebuerg in Esch-sur-Alzette en hadden de route ingesteld naar Belval. Begon navi ineens gekke dingen te doen om vervolgens een eindbestemming bijna 24 uur later aan te geven... dat was dus de route naar Albanië die we een paar routes van te voren als proef hadden ingesteld. Verder zet navi het pijltje wat de auto voorstelt NAAST de weg en verschiet te klok in een tunnel wel eens een uur.
De monteur had er naar gekeken en er bleek iets van een fout in het systeem te zitten waar we nog een update over krijgen, wordt vervolgd dus.
*
tenzij het een oude stijl CVT is, zoals op de PCX 125