Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door HondArd »

Een moment van onoplettendheid kan altijd gebeuren. En als het goed afloopt (want de meeste andere weggebruikers houden er rekening mee dat een ander wel eens de fout in kan gaan) ben je de volgende keren alerter.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Grrr, weer een bekeuring. Vorige week woensdag, toen het 's ochtends vroeg zo mistig was. En dus de spitsstrook op de A27 afgesloten was, ook toen de mist al lang weer verdwenen was. Waardoor er weer ruim 20 kilometer file op de A2 tot aan Everdingen stond, plus uiteraard dan de ellende op de A27 zelf. En ik dus ben doorgereden naar de A12. En daar dus 5 km te hard heb gereden, waarschijnlijk net even te enthousiast geweest in m'n poging nog voor 11 uur op kantoor te zijn. Weer 39 euro armer....

In de beginperiode in Zeist heb ik geprobeerd voor de files uit te rijden, maar toen bleek dat het vaak al om zes uur 's ochtends vast begon te lopen tussen Den Bosch en Utrecht en het 's avonds evenmin lukte voor de files naar huis te gaan ben ik daar toch maar mee gestopt. Ook omdat ik meer dan 100 overuren in een kwartaal toch wat gortig vond trouwens.

Dus dan maar achter de files aan. In eerste instantie zat ik dan zo rond half negen te kijken hoe druk het was (meestal nog te druk), maar na een tijdje heb ik er gewoon een gewoonte van gemaakt pas na 9 uur in de auto te stappen. En meestal was ik dan rond 10 uur wel op kantoor. Maar de laatste paar weken is zelfs dat regelmatig wat optimistisch, zelfs bij vrij normaal weer duren de files regelmatig tot ruim na 10 uur. Kan er niet weer eens een crisis uitbreken of zo?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door ViveLaFrance »

Dus jij was die aso! ;)

Dankzij flexibele werktijden sta ik relatief weinig in de file. Soms anticipeer ik ook op mogelijke verkeersdrukte. Dan ga ik bijvoorbeeld bij een restaurant eten en tegelijk wat werken of ik plan afspraken op bepaalde tijden waarna ik heerlijk rustig naar huis rijd :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Op zich hebben wij ook wel flexibele werktijden, er is niks op tegen als ik pas tegen lunchtijd kom binnenlopen. Zolang ik maar gewoon m'n 40 uur maak. Maar het nadeel van extreem vroeg danwel extreem laat beginnen is dat het toch wel sterk je leven buiten het werk gaat beïnvloeden. Een beetje regelmaat is toch wel prettig.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door ViveLaFrance »

Je zou regelmatigheid in de onregelmatigheid kunnen creëren :puh:

In mijn geval scheelt het ook dat ik geen 40 uur werk per week :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Deze week trouwens wel door de 50.000 kilometer heen gegaan:

Afbeelding

50k die ik ermee gereden heb dan uiteraard, want in totaal staat de teller nu rond de 137k. Maar goed, in net iets meer dan anderhalf jaar is dat toch best aardig, en alleen met de Nissan heb ik (weliswaar in een veel langere periode) meer gereden.

Die kilometers zijn praktisch probleemloos voorbij gegaan. Hij is in de tussentijd twee keer voor gepland onderhoud bij de garage geweest (en binnenkort mag ie weer voor een kleine beurt), maar buiten het bekende vloeistoffenwerk geen bijzonderheden. En vorig jaar wel nieuw rubber eronder, niet onverwacht, wel iets eerder dan gedacht. En een setje nieuwe koplampen, daarover zo meer. Verder alleen het eerder al gemelde gedoe met het onderhoudslampje wat zich niks van resets lijkt aan te trekken, maar na 1000km vanzelf weer verdwijnt.

Ik gaf laatst al wel aan dat het door de boorcomputer aangegeven verbruik wat aan de positieve kant leek, echter over dit geheel is hij juist nog wat te bescheiden: volgens Spritmonitor kom ik gemiddeld nog bijna een halve kilometer verder op een liter. En die gemiddelde snelheid? Ik gok dat ergens een tellertje verkeerd loopt, want die geeft op deze totaalteller steeds wisselende maar steevast bizar lage waarden aan, terwijl de andere teller die ik elke tankbeurt reset wel realistisch is. Maar even rekenend met de aangegeven cijfers zou ik op een kleine 76km/u gemiddeld uitkomen, met name de onvermijdelijke files die het gemiddelde drukken. Maar zoals de bekeuringen bewijzen: ik rij soms toch echt iets harder :angel:

Over het geheel ben ik nog altijd dik tevreden, maar uiteraard zijn er wel een paar irritaties:
  • De voornaamste zijn de koplampen: niet al te sterk (maar voldoen volgens de garage wel ruimschoots aan de wettelijke eisen), en erg gevoelig voor vuil. Nieuwe lampjes hebben wel verbetering gebracht, maar ideaal is anders. En ook geen mistlampen ter ondersteuning, dus wellicht toch nog eens kijken of die alsnog gemonteerd zouden kunnen worden. Nog steeds wel briljant blijft die typische Fiat-lichtstengel die je nooit uit hoeft te zetten maar gewoon via het contact wordt geschakeld. Gezien het aantal auto's wat ik zonder licht of met alleen DRL zie rijden zouden alle auto's dit moeten hebben....
  • De uiterst beroerde overzichtelijkheid blijft hinderlijk. Ik blijf het eng vinden om naar achteren echt op de parkeersensoren te vertrouwen, zeker als die piepen voor iets wat ik echt niet zie en ook niet verwacht. Aan de voorkant blijft de volstrekt onzichtbare neus gelukkig altijd veel korter dan zelfs mijn meest gewaagde inschatting. En voor de rijbanen naast me blijft het altijd opletten, dode hoeken in de spiegels zijn niet te voorkomen, over m'n schouder zie ik vooral de B-stijl, en ook de dikke A-stijlen nemen een belangrijk deel zicht weg.
  • De versnellingsbak schakelt an sich heerlijk, maar een zesde versnelling zou toch prettig zijn geweest, de eerste paar versnellingen hadden dan ook best wat korter mogen zijn, en de achteruit laat zich soms lastig inleggen.
  • Het entertainment/navigatiesysteem blijft toch wel duidelijk een samenraapsel van losse systemen met een matige integratie en inconsequente bediening. Daarnaast ook irritant dat je de navigatie niet "stil" mee kan laten lopen, om zo betere filemeldingen te krijgen. En over die filemeldingen: er wordt soms weliswaar een alternatieve route geboden, maar die helpen echt nooit iets. Terwijl er soms wel degelijk goede alternatieven zijn.
  • De ruitenwissers hebben slechts twee intervalstanden, afhankelijk van de snelheid. En zeker op de snelweg is dat veelal kiezen tussen te snel of veel te snel. Oftewel dus maar uit en zelf af en toe een tikje geven. En nog een irritatie: een vrij klein ruitensproeiervloeistofreservoir, met ook nog eens een erg kleine vulopening die langzaam schenken vereist. En sowieso: zou het echt niet mogelijk zijn een peil-sensor in te bouwen? Nu merk je meestal pas dat de vloeistof op is net als je een smerige ruit wil wissen, en dan zie je dus helemaal niks meer...
  • De beperkte ruimte zie ik niet als een minpunt, dat wist ik toen ik hem kocht. Echter, de alleen als één geheel neer te klappen achterbank is dan toch wel extra onhandig. En sowieso mis ik toch wel de handige opbergnetjes die m'n Almera had: niet alleen praktisch om wat los grut achter op te bergen, maar je kon er ook makkelijk een boodschappentas mee vastzetten.
  • Het interieur voelt voor het grootste deel oerdegelijk, behalve dan juist een paar zaken die je veelvuldig aanraakt. Met name de deurgreep en -ontgrendeling aan de binnenkant, of je de deur nu dichttrekt of juist open wilt doen, je zit steeds met een krakend, net iets te flexibel stuk plastic in je handen. En de middenarmsteun an sich mag dan lekker stevig zijn, alleen jammer van dat rammelende deksel voor het opbergvak. En gezien de bescheiden opbergruimte heb je dat vak ook wel echt nodig. En dan is er nog de enkele bekerhouder die perfect is voor m'n dagelijkse ijskoffie in kartonnen bekertje, maar volstrekt ongeschikt voor elk ander formaat beker, flesje of blikje.
  • De cruise control doet af en toe niet wat ik wil. Bergaf heeft ie nogal eens de neiging om te hard op de motor te remmen en zelfs iets aan snelheid te verliezen. De resume pakt niet altijd even nauwkeurig de oude snelheid weer op. En wanneer hij nog aan het "aanpassen" is nadat je even een dotje extra gas hebt gegeven reageert hij maar matig op tikjes erbij. Daar had ik met de Nissan toch minder last van. Maar sowieso vind ik eigenlijk het systeem wat ik uit de Modus van m'n vader ken prettiger: gewoon een bepaalde snelheid instellen en de CC doet de rest.
Maar goed, geen van allen echt onoverkomelijke zaken, dus voorlopig zie ik nog echt geen redenen weer naar iets anders uit te kijken. Op naar de ton dus!
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door HondArd »

Mooie update :thumbup: Ik heb het idee dat deze auto voorlopig wel blijft.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door ViveLaFrance »

Zo denkt Alfa Romeo er ook over, want met oog op de VS richt men zich eerst op een model boven de Giulia. Het is sowieso niet zeker of de inmiddels 9-jarige MiTo een directe opvolger krijgt. Zal wel een crossover worden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen inderdaad. En sowieso: zolang Fiat het reguliere B-segment totaal links laat liggen door ook de Punto geen opvolger te geven zal een opvolger voor de Mito sowieso een lastig verhaal worden. Toch jammer. Ik acht de kans dan toch groot dat mijn volgende auto dan toch weer uit Japan zal gaan komen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door HondArd »

Prima dat de Fiat groep meer wil afzetten in de VS, maar als dat ten koste gaat van omzet in Europa dan schiet je nog niets op. Wat in Noord-Amerika qua omzet het D en E segment is, is in Europa een B-tje en daar hadden Fiat en Alfa-Romeo hele sterke modellen. En Europa is als markt toch wel iets groter dan Noord-Amerika. Met crossovers alleen ga je het echt niet redden, dat gat is al opgevuld met de 500X. Een echte B-segmenter, liefst met een estate variant erbij (B-segmenters zijn echt volwaardige gezinsauto's geworden), daar hou je markt mee in Europa.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie