Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door Leeuw »

Uitgebreide update Sander, heb jij ook dat de toplaag van alle knopjes loslaat/slijt.
Verder begrijp ik helemaal niks van zogenaamde visionair Marchionne, de hele wereld behalve de US en hijzelf ziet en weet dat Fiat sterk is in het kleinere segment. Als ze zo doorgaan, hebben ze helemaal geen klanten meer, zelfs niet in Italië.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Prima dat de Fiat groep meer wil afzetten in de VS, maar als dat ten koste gaat van omzet in Europa dan schiet je nog niets op. Wat in Noord-Amerika qua omzet het D en E segment is, is in Europa een B-tje en daar hadden Fiat en Alfa-Romeo hele sterke modellen. En Europa is als markt toch wel iets groter dan Noord-Amerika. Met crossovers alleen ga je het echt niet redden, dat gat is al opgevuld met de 500X. Een echte B-segmenter, liefst met een estate variant erbij (B-segmenters zijn echt volwaardige gezinsauto's geworden), daar hou je markt mee in Europa.
Dit kun je beter aan Honda voorleggen :puh: Hoe oud ze ook zijn, Fiat heeft twee modellen in het Europese B-segment. Eigenlijk drie, want de Yp is officieel nog te koop in Italië.

Het segment van de luxe compacte crossovers is relatief klein in Europa. Met de 500X (en familielid Jeep Renegade) in gedachten zal Alfa Romeo zich vast op het hogere segment richten. Ik verwacht van Alfa eerder een concurrent voor de Mini Countryman dan een gangbare B-segment crossover.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Nope, geen last van versleten knopjes, alles ziet er op een laagje stof patina na nog prima uit. Het enige waar je in het interieur wat slijtagesporen ziet zijn wat vegen op het kunststof van de deurbekleding, en de piping van de leren bekleding aan de instapkant.

Ik dacht gisteren overigens wel ineens een hele irritante resonantie in het dashboard te hebben. Zo irritant dat ik bij een tankstation gestopt ben, en gekeken heb of ik ergens iets geks zag. Maar niks, dus weer verder gereden. Tot ik opeens de veroorzaker zag: het steeltje van een blaadje wat onder m'n ruitenwisser vastgeklemd zat :bonk:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

De ware Italiaanse aard van mijn Alfa heeft dan toch eindelijk de kop opgestoken.....problemen met de elektronica.





Nou ja, het is allemaal minder dramatisch dan het wellicht klinkt. M'n auto heeft twee dagtellers, teller A reset ik bij elke tankbeurt, teller B loopt al sinds ik de auto heb. Of beter: liep. Wanneer ik het display op "Trip" heb staan heb ik drie schermen: de actuele gegevens, details van teller A en details van teller B. Klik je dan op OK dan krijg je een keuzelijstje welke dagteller je wil resetten. En wanneer je de details van een van beide tellers op het scherm hebt staan zal ook die betreffende teller default geselecteerd zijn voor een reset. Behalve dan gisteren: teller A staat op het scherm, maar B staat geselecteerd. En zonder er bij na te denken klik ik door....

Het is toch wat hè, zo'n betrouwbare Italiaan :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door Martin »

Is-tie voor jou wel weer als nieuw........
Toen ik mijn Focus nog niet zo lang had, verbaasde ik mij over het hoge verbruik tussen twee bepaalde tankbeurten in. Waarschijnlijk ook een keer met twee dagtellees gereden. Alleen werken ze volgens mij bij mij om en om.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door HondArd »

Omslachtig systeem eigenlijk. Ik krijg beide dagtellerstanden nooit tegelijk in beeld, dat kan enkel op afroep, dus per ongeluk het verkeerde resetten gaat bij mij niet. Tenzij ik bij het tanken stand "B in het display zie staan natuurlijk. Maar dat is meestal een absurd hoog (of laag) kilometer aantal dat de kans daarop heel klein (zo niet onmogelijk) is.
Ik krijg in mijn scherm of alles van "A" te zien. Dagtellerstand, gemiddelde snelheid, gemiddelde verbruik, totaal gereden tijd, het aantal kilometers wat ik theoretisch nog kan rijden. Alles komt pas op afroep in beeld, de dagtellerstand staat altijd in beeld. In stand "B" kan ik ook het één en ander op afroep aflezen, het totaal aantal kilometers sinds de laatste reset staat altijd zichtbaar.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Dat is het hem nu juist: bij mij is het eigenlijk hetzelfde, behalve dan dat ik altijd eerst de keuze krijg of ik de "actieve" dagteller wil resetten of toch de andere. En nooit eerder gemerkt dat dan default de verkeerde geselecteerd was.

Overigens nog wel een ander kwaaltje met het systeem dat nu dan wel verholpen is: wanneer je een dagteller ruim 50.000 kilometer door laat lopen zal hij wel ergens uit een tellertje lopen, want de getoonde gemiddelde snelheid sloeg helemaal nergens op. Wandeltempo. Terwijl afstand en tijd wel correct getoond werden. Voor de aardigheid eens in de gaten houden hoe lang hij nu iets zinnigs blijft aangeven...

Eigenlijk vind ik het nog het meest jammer voor het aangegeven verbruik. Bij elke tankbeurt blijkt de auto steevast een paar tienden minder zuinig dan de boordcomputer aangaf. Die "totaal-dagteller" daarentegen gaf juist een net iets hoger verbruik aan dan ik volgens Spritmonitor zou hebben.

Maar wel geinig trouwens om het effect van een beetje storm op je verbruik te zien. Met de wind vol op kop zakt ie soms tot onder de 1:15 bij 120 constant, maar met de storm vol in de rug kan ik al zeilend 1:50 halen bij 130+. Nu nog een keer proberen met de achterklep open wellicht, om extra wind te vangen? :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door HondArd »

Ik had afgelopen week in Luxemburg helemaal iets raars. We waren een dag naar een zwembad geweest en toen we binnen waren (4-5 uur) had het de hele tijd gesneeuwd, toen we terug reden lag er een flink pak en met een gemiddeld tempo van nog geen 40kmpu over flink heuvelachige en vrij donkere wegen terug gereden. Ondertussen sneeuwde het gewoon door. De verbruiksmeter van "A" (dagteller de dag ervoor gereset, we hadden getankt) liep als een malle op, terug bij het huisje gaf hij vrolijk aan dat het iets meer was dan 6,0l/100km. Ik vermoed dat de rolweerstand (combinatie winterbanden en een flink pak sneeuw waar je doorheen moet) de boosdoener is, maar het kan ook meespelen dat de snelheid ook niet echt hoog kan zijn waardoor je nooit in de (1 na) hoogste versnelling kan rijden.

Wel een voordeel van die dag: ik was al van plan om met mijn oudste dochter naar de sauna te gaan, buiten afkoelen na een kwartier zweten konden we dus in de sneeuw doen 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Nou, na een kleine 5 jaar gaat de grote familieschande toch uitgewist worden: m'n ouders doen de Modus eruit!

Al een paar jaar klaagt m'n vader dat hij toch niet zo lekker rijdt: te smal, geen fijne zit, stuiterige achteras, onwillige en rumoerige motor, en zo nog een hoop dingen waar van ik toch zou denken dat je die bij de proefrit al zou merken. Maar goed, er waren eerst nog wat andere prioriteiten (o.a. de staaroperatie die driekwart jaar heeft voortgesleept, en daarna een nieuw huis), en de Modus deed ondertussen probleemloos z'n werk, dus moest de speurtocht naar een andere auto toch wachten.

Tot nu dus. En wat komt er dan wel in de plaats? Niet geheel verrassend wederom een Renault (de 5e op rij, 6e in totaal), alleen nu toch weer terug naar de Scenic, eentje uit 2017. Komende donderdag wordt ie geleverd.

Da's toch wel even een hele verbetering...


En wat betreft m'n Alfa: gewoon still going strong. Inmiddels alweer ruim 70.000 probleemloze kilometers, en in totaliteit dik anderhalve ton op de teller. Paar opvallende dingetjes:
  • Je kan er haast de klop op gelijk zetten: elk jaar begint ergens in mei het olielampje te knipperen, en vraagt ie om verse olie. Ook als hij die in maart nog gehad heeft. Al een keer wat gegoogled, het blijkt dat Alfa in tegenstelling tot alle andere merken in de computer de olieverversinterval niet aan de reguliere onderhoudsinterval heeft gekoppeld, en dat ze die in de garage via een ander menu moet resetten. Wat dus altijd vergeten wordt, zoals ik inmiddels ook heb ervaren. Nu lukte dat resetten vorig jaar in eerste instantie ook niet, daar zou ik nog een keer voor terug komen (de benodigde computer was buiten de deur), maar na een paar dagen stopte het lampje er vanzelf mee. Deze keer dus gewoon doorgereden in de veronderstelling dat hij vanzelf wel weer stopt met knipperen. Maar na een maand en weer enkele duizenden kilometers knippert ie nog vrolijk voort, en ik heb nog geen tijd gehad even langs de garage te gaan. Nou ja, wat is Alfa-rijden zonder onterecht brandende storingslampjes? :clown:
  • Wel opvallend aan de boordcomputer: meestal gaf die bij de dagteller een iets te gunstig verbruik aan ten opzichte van wat ik in Spiritmonitor te zien kreeg. Een paar tienden meestal, hooguit een halve liter. Maar nu al 11 tankbeurten op rij is het andersom: dan is het o.b.v. de dagteller en getankte liters juist zuiniger dan de boordcomputer aangeeft. En daarbij nu ook al een paar keer een vrij fors verschil, in het meest extreme geval gaf m'n boordcomputer 1:21,6 aan terwijl ik volgens Spiritmonitor 1:22,8 had gereden. Toch opmerkelijk. Maar gezien de stijgende dieselprijs hoor je mij niet klagen...
  • Nog een opmerkelijk dingetje: in het begin had ik al wel het idee dat de lastregeling van de cruisecontrol iets te enthousiast z'n werk deed. Helling af vertraagde hij dan, helling op versnelde hij juist. Daar merk ik nu weinig meer van. Echter merk ik nu wel iets anders in situaties waarin een daling direct gevolgd wordt door een klim, bijvoorbeeld bij een verdiept liggend viaduct: bij de daling houdt hij de snelheid netjes constant, maar vervolgens lijkt hij te laat in de gaten te hebben dat er een klim volgt. Dan zie je dus de snelheid eerst een kilometer of 10 terugzakken, om daarna toch weer te versnellen. Vreemd...
  • Ik denk dat de wielen bij de volgende beurt toch even uitgebalanceerd moeten worden. Er lijkt nu een lichte trilling in te zitten die vaak alleen middels een trillende zonneklep te zien is, maar soms voel je het ook wel een beetje. Niks dramatisch, maar het moet uiteraard niet erger gaan worden.
Kortom, dit is tegenwoordig de technische malheur waar je als Alfa-rijder mee te maken krijgt....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door nvdw »

Het lijken verdikkie wel gewone auto's! :lol:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie