nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door AvdB »

Leuke brommer! ik heb de ballen verstand van motorfietsen, maar het ziet er kek uit, vooral vanwege de rode accenten! Grappig dat BMW ook op hun fietsen 'nieren' monteert.
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door nvdw »

De relatie met mijn 340 was er de laatste jaren eentje van haat en liefde, en toch bleef ik het kreng rijden, voornamelijk omdat hij Het Gewoon Bleef Doen, juist nu ik zo min mogelijk aandacht aan de technische staat van het ding besteedde. Maar de laatste apk was een helletocht, met een chassisbalk die bijna letterlijk tot stof was vergaan en die door een collega tot apk-waardig niveau werd teruggebracht, waarvoor nog steeds mijn onmetelijke dank.

Toch is de tijd van afscheid nu gekomen. Autootje staat nog steeds tijdelijk op mijn naam in afwachting van wat er nu mee te doen. Er is inmiddels een vervanger waarmee ik nu sinds een paar weken met veel plezier in rijd. Het zou een Volvo worden, een late 940 of een V70 classic ofzo, maar het onvermijdelijke grasduinen op Marktplaats leverde nog iets veel fantastischers op.

En wel dit.

Afbeelding

De enige foto die ik er nog van heb, maar ik heb er inmiddels al het nodige in meegemaakt.

Deze XM komt van een voormalig Citroën-dealer. Het is een 2.0 automaat van 1998 in een verder vrij eenvoudige uitvoering, althans voor XM-begrippen. Wel gewoon met ABS, traction control, climate control, airbags van voren en opzij, een originele afneembare trekhaak en een (VDO) cruise control. Goed onderhouden, 170.000 km gelopen. En alles werkt.

Aan de automaat zal ik waarschijnlijk nooit wennen (ik ben toch echt een CVT-man) maar die vering is werkelijk hemels. Het is geen DS of zelfs een CX qua rimpelloos veercomfort maar het ligt lekker strak op de weg, van die irritante plateaudrempels merk je vrijwel niks meer.

De auto kon vrijwel meteen aan de bak als vervoer richting de Franse Alpen voor mijn allereerste wintersport. En dat was fantastisch. De drie dames in mijn equipe hebben ook hun deel van de rit gereden en daardoor kon ik ook even uitproberen hoe het comfort op de achterbank was: zalig. Je zit voor de achteras in plaats van erop (ideaal) en de ruimte is gigantisch. De vering regelt automatisch het niveau dus ongeacht de belading rijd je altijd horizontaal. In de bergen was de automaat dan weer een beetje ruk, heb hem op het laatste stuk na Bourg-St-Maurice maar in D3 gezet. De tolbadge voor de autoroutes is trouwens een warm aanbevolen uitkomst, nooit meer gezeik met kaartjes trekken maar lekker doorrijden.

Op de terugweg kreeg een van de meiden nog het briljante idee om de borden 'Paris' ook gewoon maar all the way te volgen. Zodoende plakten wij er geheel clandestien (de andere twee auto's waren wel gewoon richting NL gereden) een avondje Franse hoofdstad aan vast in een verrassend goed hostel en een uitstekende vreetschuur. Hemelzijdank bleek de auto in de ochtend nog onaangeroerd (BMW X5 aan de overzijde van de straat was bekrast en miste een zijruit) en konden we nog even een klein toeristisch rondje maken over o.a. de Champs-Elysées en het Place de l'Étoile. Klonk spannender dan het was want op zondag rijdt er ook zowat geen hond daar ;)

Eenmaal terug een van de drie dames uit gevraagd en het antwoord was je-bent-een-topgozer-maar-helaas-nee. En zo ging deze lieve, leuke, knappe, intelligente en sociale jonge vrouw aan mijn neus voorbij. De eerste grote jankbui aan boord van deze nieuwe auto is dus bij deze alvast een feit.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door WizardOfOss »

Cool!

Wel jammer dat meteen weer het bewijs is geleverd dat auto's over het geheel genomen simpelweg superieur zijn aan vrouwen. Nuttiger, betrouwbaarder, goedkoper, voorspelbaarder in gedrag, en meestal zeuren ze een stuk minder. Als auto's nou ook nog zouden kunnen koken :clown:
(goh, hoe zou het toch komen dat ik ook nog vrijgezel ben...)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door AvdB »

Jaah, daar issue hoor! Mooi ding!

Enne, als jij met je limo van de zomer over de boulevard paradeert, moet he de vrouwen van de motorkap afvegen 8-)
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door nvdw »

Ja, met dit uit de speakers.

https://www.youtube.com/watch?v=sxJFjO4Skgo

Alleen is mijn XM niet zwart (en officieel geen sedan)




(PS Y U NO WORK YOUTUBE TAGZ?)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door Leeuw »

Gaaf, gefeliciteerd met je bak. Zit er fris uit.
nvdw schreef:...........een avondje Franse hoofdstad aan vast in een verrassend goed hostel en een uitstekende vreetschuur. ............
In Frankrijk :? Lucky bastard.

Over het algemeen altijd overtrokken, arrogante en overpriced.bah
nvdw schreef:(PS Y U NO WORK YOUTUBE TAGZ?)
Remove teh S in https.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: nvdw: Les aventures des voitures variomatiques

Bericht door Martin »

Gave auto! Ik vroeg me laatst al af hoe het met de zoektocht verder ging.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door HondArd »

Leuke keuze Niels :thumbup: Wel een beetje vergeten model op dit moment. Nog iets te jong voor een youngtimer en te oud voor een tweedehands. Maar zo te zien heb je het getroffen.
Dat van die niveauregeling is verrekte handig. Had ooit een BX en dat was mijn eerste en tot nu toe enige auto met een welstandsknobbel. Die kwam goed van pas toen ik met een geleende vouwwagen naar de GP van Luxemburg ging in 1998. Terwijl de vouwwagen behoorlijk achterover achter de auto hing stond de auto kaarsrecht.

Maareh, wintersport. Hoe is dat eigenlijk bevallen?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door Jurjen »

Ha, eindelijk een topic (hoorde 't vanavond van DJ).

Gefeliciteerd met de Franse schone!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door ViveLaFrance »

Mooie aankoop Niels :thumbup: Geen compacte auto dus, dit is tenminste een voiture 8-)
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie