nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Ja dat past toch wat meer bij me dan een klein ding. Dit voelt toch een klasse rijker in plaats van een stap terug.

Van de week nog een aanhanger van de gemeentewerf geleend voor wat grof vuil. Dan is het toch wel even oppassen met drempels want zo'n kar pakt ze minder soepel dan de XM. BOINNNK!

Wintersport was fantastisch. Ga volgend jaar weer.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Still going strong, de XM, hoe kan het ook anders. Wat een contrast als je dan weer eens in een andere auto rijdt, zoals nu een DS 3. Wat een stuiterkist, ik mis mijn slee nu al.

Grappig: de boordcomputer meldt dat de ruitensproeiervloeistof bijna op is, omdat het vat uit het zicht ergens tegen het schutbord zit. De vulmond zit precies naast het scharnier en de gasveer van de motorkap zodat het een crime is om er zo'n vijflitervat tussen te krijgen. Dat moet wel door iemand van Citroen ontworpen zijn.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door Jurjen »

Mooi om je auto even te zien Niels, en wat een briljant ding is zo'n XM ook!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door Leeuw »

nvdw schreef:Wat een contrast als je dan weer eens in een andere auto rijdt, zoals nu een DS 3. Wat een stuiterkist, ik mis mijn slee nu al.
Grappig, want de DS3 is voor zo'n compacte en redelijk sportieve auto comfortabel. (maar in vergelijk met een grote oldschool Citroën natuurlijk een stuiterbal)

Ik heb -zover ik weet- nooit in een XM gereden, maar mij lijkt niet dan weer niet een hele fijne auto voor korte ritjes met rotondes, parkeerplekken en bochtjes zoals in het dorp/stad. Wat zijn jouw ritjes?
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:De vulmond zit precies naast het scharnier en de gasveer van de motorkap zodat het een crime is om er zo'n vijflitervat tussen te krijgen. Dat moet wel door iemand van Citroen ontworpen zijn.
Trechter, eventueel met een slang eraan wil wel eens helpen (zegt de man die die met zijn vorige auto ook met trechters moest stoeien om zonder morsen olie in de motor gegoten te krijgen). Een wegwerp PET fles openknippen is vaak al voldoende als trechter.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Ik vind de XM zeer wendbaar. Draaicirkel valt reuze mee, overzicht is top, alles werkt licht.

Ik word gewoon te oud voor zo'n DS 3.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door AvdB »

HondArd schreef:Trechter, eventueel met een slang eraan wil wel eens helpen.
Gebruik ik ook. Heb er ooit eens eentje bij de Intratuin gekocht waar je eigenlijk vieding voor exotische planten mee moet mengen, die is lekker breed en groot. Werkt perfect, terwijl de vulopening van de Feest heel goed bereikbaar is!

Ik heb een tijdje terug in de XM gereden, en kan niet anders dan Niels gelijk geven over wendbaarheid en overzicht :thumbup:
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Vandaag knipperlichtje rechtsvoor vervangen. Dat was ook weer een hoop gedoe maar het is gelukt.

De richtingaanwijzers bij een XM zitten in de units onder de voorbumper. Ja god, hoe kom je daar nu weer bij? Niet via de motorruimte. Maar gelukkig: in de bumper zit een noodluikje dat je er met gepast geweld uit kunt trekken. Vervolgens kun je liggend op je rug (!) met je hand in dat gat de lamphouder losdraaien, lampje vervangen, alles netjes terug monteren, klaar. Een hoop gekut voor zo'n stom lampje maar dat je er geen gereedschap* voor nodig hebt is wel weer fijn. Met als added bonus dat je de rijhoogte nog wat kunt liften om er beter bij te kunnen. Verder bleek de bedrading voor de optionele mistlampen er gewoon al te liggen. Wie weet. Ik was van plan er dagrijleds in te doen maar dat heeft Albert gevetood.

* Bij de Daf ligt een kruiskop in het handschoenenvak, omdat je het glas van de lampunits moet schroeven om erbij te komen. Nee, dan Renault: remlichtje van onze aflos-Kangoo was stuk, moet de hele achterlichtbak eruit en die zit vast met... TORX! Echt :no:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Heden ben ik officieel 12.000 km verder in de XM, en dat in nog geen zes maanden tijd! Daar zitten weliswaar twee vakanties en een hoop "nieuwe-auto-kilometers" in verdisconteerd maar dan nog, ik had bijna beter een diesel kunnen kopen.

De conclusie is nog steeds hetzelfde. Wat een ronduit zalige wagen. Ik kan het niet genoeg zeggen (dus doe ik het waarschijnlijk voor de veertigste keer).

Laatst moest ik even in het motorruim zijn. Op de afdekplaat die boven de koplampen en radiateur hangt zitten aan weerszijden twee sets van twee piefjes. O, die zijn zeker om die plaat te verwijderen zodat je bij de koplampen kan of zoiets, dacht ik, en ik zat er maar wat aan te draaien. Maar ze gingen niet los. Laten zitten, dacht ik, blijf er met je poten vanaf Niels, voordat je weer aan zo'n trial-and-error verhaal begint als met de 340.

Ik moest een keer vrij laat huiswaarts door de polder, in het stikdonker dus. Elke tweede tegenligger zat driftig naar me te seinen. Ja hallo, denken die dat ik mijn grootlicht aan heb ofzo? Ik weet dat er een bak licht uit die XM-kluizen komt, maar zo erg is het toch niet? Ik controleer zelfs of ik mijn grootlicht echt niet aan heb; nee dus.

Tot een collega van me zegt dat ik mijn grootlicht blijkbaar nog aan had, hij zag niks meer in zijn binnenspiegel. Ja, daar klopt dus iets niet. Verstellen van de lichtbundel gaat echter niet met een correctieknopje op of onder het dashboard - want dat hoeft natuurlijk niet in een Citroën met hydropneumatische vering die de rijstand automatisch aanpast aan de belasting! Dus is de basisinstelling niet goed. Dat blijkt ook wel als ik eens kritisch de lichtbundel in het pikkedonker bekijk. Als ik grootlicht inschakel is het enige verschil dat ook de boomtoppen worden verlicht. Inderdaad, daar klopt iets niet.

Ja wat nu? Ik heb geen boorddocumentatie, dat wordt googelen. Een andere collega zegt dat hij bij zijn ouwe Xantia met een inbusje in de koplamp kon steken om die af te stellen. Ha! Dat maar proberen. Ik trek de gereedschapskist open, neem de complete collectie inbus eruit, en hop ter XM ermee. Kap open.

De piefjes.

Daar moet dus die inbus in.

Maar misschien als ik er nu eerst klandestien met de blote hand aan draai?

:oops:

Ja dus.

BLIJF TOCH OVERAL MET JE POTEN VANAF!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door Martin »

Mooi heh. Zo heb ik ook al minstens twee van die acties die verkeerd uitpakten met verlichting op mijn naam staan.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie