nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door AvdB »

Leuk dat de Daf blijft!

Ook jammer van de Vov, altijd een sympathiek ding gevonden....
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Nou, dat was even minder.

Ik reed laatst in de nacht huiswaarts in de XM. Ik ga de snelweg af, de bak schakelt terug... En niets. Geen sjoege meer, motor uitgevallen. Eenmaal aan de kant probeer ik de boel te starten en een boel metalig gerammel is mijn deel. Niet goed. Gelukkig thuisgekomen met dank aan de Wegenwacht. Die gaf ter plaatse al aan dat hij weinig kon uitrichten.

Eerste diagnose van de garage: distributieriem eraf, de motor heeft totaal geen compressie meer. Godver, denk ik, die riem zou nog pas zijn vervangen toen ik de auto kocht. Dan dus het dilemma: weggooien of repareren? De hel ermee, we gaan ermee door verdikkeme. Zo laat ik me dit zalige voertuig niet afnemen. "Sunk cost fallacy" jaja ik weet het.

Er komt een andere cilinderkop op, de kleppen stuk voor stuk vervangen is veel te veel werk (en ze zijn ook nog echt alle zestien krom). Met een beetje geluk kan ik dit weekend weer rijden. Gelukkig heb ik de motor nog...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door WizardOfOss »

Ai, pijnlijk. Lang geleden met m'n Bravo (die toch al zo'n succesverhaal was...) meegemaakt, van de rekening die ik toen kreeg (slechts 8 van de 12 kleppen krom) werd ik toen toch niet echt blij....

Maareh, was die riem dan wel echt vervangen of heeft er iemand niet helemaal de waarheid verteld?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door Martin »

Oei! Bij een Alfa kwam het er op neer dat de drijfstanglagers ook vervangen moesten worden. Die hebben dan ook een tik gehad. Misschien even navragen naar ervaringen van anderen met een Citroën.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door Leeuw »

argh.... dat is geen pret :|

Mijn DS3 staat nu bij de garage met een kerstboom aan waarschuwingslampen. Reset had geen zin, dus nu gaan ze verder zoeken. fingers crossed.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door HondArd »

Balen Niels, gelukkig heb je nog een uitwijkmogelijkheid.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

WizardOfOss schreef:Maareh, was die riem dan wel echt vervangen of heeft er iemand niet helemaal de waarheid verteld?
O, dat was ik dus vergeten op te schrijven: de boosdoener was een soort rubberen lager in de poelie voor de multiriem die een eigen leven was gaan leiden en vrolijk de D-riem heeft meegenomen :(
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

Twee ton op de teller :o

Net voor de kerst hield m'n linker dimlicht ermee op. Even een setje H1-lampjes gehaald, en klussen maar. Meevaller: ik kon er zowaar (net) bij. Tegenvaller: de dop achter de lamp wilde niet los :x

Mijn moeders Panda kreeg gezeik met de stuurbekrachtiging dus of ik die even naar de garage wilde brengen. Ik meteen maar gevraagd of ik ook even mijn eigen sloep langs mocht rijden voor dat lampje. Geen probleem. De monteur had er nog aardigheid in ook, stelde nog even de lamp goed, "geef het lege doosje maar af bij de receptie dan weten zij genoeg", en voor 6,50 was ik klaar. Danku Bosch Car Service Leerdam :thumbup:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door WizardOfOss »

het blijft toch opmerkelijk hoe lastig het kan zijn om een autolampje te vervangen. Eigenlijk zou dat gewoon onderdeel van de typegoedkeuring moeten zijn: een leek zou het lampje en een paar minuten zonder gereedschap kunnen vervangen. Bij m'n Alfa zou het ook makkelijk moeten zijn (lampje zit bevestigd aan de dop) en je kan er zowaar bij, bij m'n Nissan daarentegen moest je hele kleine en flexibele handen hebben om die aan de rechterkant te verwisselen zonder het een en ander te demonteren. Oftewel gewoon even langs de Kwikfit. Als ik dan zelf al een lampje had deden ze het meestal nog gratis ook...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: XM, GS, 66

Bericht door nvdw »

De kleine geneugten des levens.

Mijn XM, ik had het al eerder verteld, laat per melding in de boordcomputer weten of de ruitenspuit droog dreigt te staan. Handig, maar ook noodzakelijk omdat het vaatje ergens achter het schutbord is verstopt waardoor je het peil niet visueel kunt controleren.

Ik heb de melding al eens vaker voorbij zien komen, maar recent viel het me pas op: de schoonheid van de mededeling.

SPROEIERRESER-
VOIR BIJVULLEN

staat er dan. Er is ruimte voor 28 tekens op twee regels, en deze mededeling vult ze HELEMAAL uit.

Echt. Als ik de persoon was die de teksten moest lokaliseren naar het Nederlands en ik kreeg dit pareltje eruit, zou ik huilen van geluk.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie