Jurjen: Peugeot 206 GTI P18: Porsche Boxster S 987

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Jurjen: Peugeot 206 GTI P18: Porsche Boxster S 987

Bericht door Jurjen »

Afbeelding

Nadat ik op gedeeltelijk vrijwillige basis afscheid genomen heb van mijn 306 S16 had ik al snel besloten om snel naar iets nieuws op zoek te gaan. Het moest een verstandige keuze zijn qua lasten, maar toch nog enig rijplezier brengen. De eerste route die ik koost was die voor iets uit ’86 of ouder. Hierin zijn leuke auto’s te koop en was er de mogelijkheid om mijn eeuwenoude BMW liefhebberij eens in de praktijk te gaan brengen. Lang heb ik dus een E30 overwogen, een 318i of 320i, maar uiteindelijk viel deze toch af. Liever koop ik iets met airbags, climate control en wat moderne snufjes.

Afbeelding
 
Binnen het budget waren onder andere een Clio RS, Punto HGT, Peugeot 306 GTI en een Rover 200 BRM. Een aantal hiervan hebben toch weer redelijk gevoelige blokken en ondanks dat ze veel fun bieden waren ze in fun per euro toch echt minder. Ik ben nog bezig geweest met een Clio RS, maar daarbij kost een distributiewisseltje 900euro dus die heb ik maar laten staan. Het moet als student een beetje betaalbaar blijven. Uiteindelijk via een tip van een vriend eens naar de 206 GTI gaan kijken. Model heeft veel voordelen. Ziet er leuk uit, extreem veel verkocht en de 2.0 in de GTI is een ‘normaal’ blok dat ook in de 607 en 406coupe geleverd werd, geen speciaal sportblok. Met 136pk en de nodige standaard luxe een prima idee.

Afbeelding
 
Toen de zoektocht eenmaal gestart was verbaasde mij het enorme aanbod. Er staat er werkelijk tientallen op marktplaats en dat aantal groeit dagelijks met +/- 10 nieuwe auto’s. Snel had ik besloten dat ik alle niet standaard auto’s op voorhand af zou schrijven, wat zo ongeveer een halvering van het aanbod bleek. Een nette bleek moeilijk te vinden. De wens was een zwarte of donkerblauwe met ouragan wielen, maar de algehele staat van de auto zou de doorslag geven. Ik had een afspraak gemaakt met een hele nette lichtblauwe op de standaard wielen, maar uiteindelijk werd ik daar niet hebberig genoeg van. Ik heb toen nog net naast een perfecte gegrepen welke binnen 1 uur verkocht was, en toen op een bewuste donderdag een aantal afspraken gemaakt om er meerdere op 1 dag te bekijken. Eentje dichtbij in Assen, een in Coevorden en als laatste een zwarte van een particulier in Rijssen (bij Almelo).

Afbeelding
 
Aangekomen in Assen bij ‘Jessy auto’s’ (ik had er op voorhand al geen vertrouwen in, maar dit was lekker dichtbij) bleek het een leuke auto om te zien met een kleine verlaging en mooi panoramadak. De algehele staat was echter belabberd, overal kleine schades, een ‘mooi’ geluidsysteem en genoeg instapschade om de afgelezen tellerstand van 114k op het dubbele te schatten. Ik heb de proefrit maar laten zitten, mede ook omdat ik niet in een 206 pas met dat mooie panoramadak. Zonde van de tijd, maar het was lekker dichtbij en ik wist nu in ieder geval wat ik niet wilde kopen.

Afbeelding
       
De tweede was zilverkleurig en van een bouwjaar later, wat zorgt voor een iets mooiere boordcomputer. Auto stond er best netjes bij met wat aparte zaken. Zo stond de auto nog op winterbanden en was er ooit wat geknutseld met de achterbumper. Ook ontbraken de boekjes en waren er enkel een paar losse facturen aanwezig. Geen schokkende zaken in dit segment. De proefrit verliep een stuk minder soepen en dat kwam voornamelijk door de versnellingsbak. Een 206 bak is niet het toonbeeld van strak schakelen, maar deze maakte het echt te bont. In de versnelling was er ook een enorme vrijheid in de pook en het geheel voelde gewoon niet lekker aan. Aangezien lastig in te schatten is wat het was de auto ondanks een goed aanbod van de typische jonge autoverkoper (oorbelletje, A4 1.9TDI op 20”) toch maar laten staan. Ik kon altijd nog eens terugkomen en wilde graag in een keer een goede kopen.

Afbeelding
Afbeelding
 
Driemaal is meestal scheepsrecht en zo ook in dit verhaal. De afspraak in Rijssen was pas vrij laat in de avond, want de verkoper was nog tot laat aan het werk. Overschrijven die avond was dus in ieder geval onmogelijk, maar op het oog was het een nette auto dus ik wilde graag komen kijken. Daar aangekomen vriendelijk ontvangen door de ouders van de verkoper (woonde nog thuis) en onder het genot van koffie en Twentse gezelligheid al een prima indruk gekregen. Je koopt de vorige eigenaar er bij dit soort auto’s toch een beetje bij. Eenmaal aangekomen snel een rondje rond de auto gelopen, die er zeer netjes uitzag. Enige dissonant was een soort sticker op het rechterportier, waar klaarblijkelijk ooit eens ingebroken is.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden was het me vrij vlot duidelijk. Alles voelde zoveel strakker dan de vorige GTI’s, sturen schakelen remmen en zelfs de richtingaanwijzer. Allemaal kleine dingetjes die gewoon erg veel verschil maken. Bij terugkomst nog een bakje koffie en uiteindelijk in goede harmonie een prijs overeen gekomen. Overschrijven was helaas niet meer mogelijk, dus in goed vertrouwen heb ik in zijn bijzijn het geld overgemaakt, en de belofte gedaan de volgende ochtend om 9 uur de auto direct over te schrijven en de vrijwaring naar hem toe te sturen. Ik was eigenaar van een zwarte 206 GTI, waarvan zelfs het kenteken me erg bevalt.

Afbeelding

Een impressie van het rijgedrag volgt later.
Laatst gewijzigd door Jurjen op 03 feb 2020, 20:08, 5 keer totaal gewijzigd.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door ViveLaFrance »

Grappig kenteken inderdaad :puh:
Hij ziet er op het oog zeer goed uit :clap: En nu is het de kunst ervan af te blijven, want ik zag laatst toch een vern**kte 206 GTI rijden, dat was abnormaal! :x

Jouw versie is precies goed, lijkt me een heerlijke aanwinst. Enjoy! :beer:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door Martin »

Mooi exemplaar.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door WizardOfOss »

Ziet er prima uit, goede kleur, en de juiste velgen. Gewoon helemaal zoals ie hoort te zijn.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door #3 Micha »

Mooi ding man, gefeliciteerd :thumbup:!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door Leeuw »

Toffe auto, leuk verhaal.
Die sticker/plaatje bij het slot is wel een beetje suf. Ligt het autokerkhof niet vol met zulke portieren voor weinig?

succes met de bak
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door Jurjen »

Iedereen dank!
Leeuw schreef:Toffe auto, leuk verhaal.
Die sticker/plaatje bij het slot is wel een beetje suf. Ligt het autokerkhof niet vol met zulke portieren voor weinig?

succes met de bak
Portier zal met 5 tientjes wel klaar zijn. Daarna moet je alles over gaan zetten qua sloten etc en dan is het toch een duur grapje. Voor dat geld gooi ik er wel benzine in ;)
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door Leeuw »

Jurjen schreef: Daarna moet je alles over gaan zetten qua sloten etc en dan is het toch een duur grapje.
dat doe je toch zelf :)
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door Jurjen »

Leeuw schreef:
Jurjen schreef: Daarna moet je alles over gaan zetten qua sloten etc en dan is het toch een duur grapje.
dat doe je toch zelf :)
Nee joh! Daar ben ik veel te lui voor joh ;)

De auto blijkt overigens een chip te hebben, volgens de vorige eigenaar 153pk. Lijkt me wat veel, al had ik het idee dat de auto al een stuk sneller aanvoelde dan andere exemplaren.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Jurjen: Peugeot 206 GTI

Bericht door nvdw »

Mooi ding man. Goed dat er keurig voor gezorgd is.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie