Pagina 1 van 1

Voorstellen

Geplaatst: 30 sep 2018, 13:13
door lekkeband
Hallo allemaal. Ik ben weer terug naar een hele lange tijd afwezig geweest. 8-)
Mijn naam is Gerrit (Gert) en ben 70 jaar. Ik heb tot 20 a 50 jaar geleden ontzettend veel aan auto's geknutseld, dit door mijn kameraad die automonteur was. De laatste jaren heb ik er niet veel meer aan gedaan omdat veel gedigitaliseerd is via de boardcomputor en het speciale gereedschap wat tegenwoordig nodig is. :crazy:
Ik heb vele auto's gehad, momenteel ben ik al vele jaren in het bezit van een Ford Fusion. Bevalt mij prima, veel ruimte en hoge instap.
Ik heb nog wel af en toe wat vragen voor het forum. Dat lijkt me wel leuk. :)
Hier komt de eerste vraag: Bij mijn APK afgelopen week werd mij dringend verzocht de gehele remvloeistof te laten vervangen ivm roestvorming. Dit was 2 jaar geleden ook al gebeurd. Ik had hier in het verleden nog nooit van gehoord. Is er iemand die hier een deugdelijk wn onderbouwend advies over kan geven?

Gert.

Re: Voorstellen

Geplaatst: 30 sep 2018, 20:22
door Martin
Welkom op dit kleine forum. Remvloeistof neemt vocht op. Daarom wordt geadviseerd om dit om de paar jaar te verversen.
Een uitgebreide uitleg is ondermeer op Wikipedia (klik) te lezen.

Re: Voorstellen

Geplaatst: 02 okt 2018, 12:19
door lekkeband
Hoi Martin.

Bedankt voor de reactie.
Ik heb in het verleden nog nooit gehoord dat remolie om deze reden vervangen moest worden.
Dan zouden er in het verleden heel wat oude auto's verongelukt moeten zijn. :|
Er blijft bij mij wel de vraag hangen hoe er water in het remsysteem zou moeten komen.
Alleen bij lekke cups en/of afdicht rubbers.

Gert

Re: Voorstellen

Geplaatst: 02 okt 2018, 15:37
door Martin
Hoe groot het probleem in de praktijk is, weet ik ook niet. Van mijn hobbyauto heb ik het ook nog nooit ververst. Misschien dat je in de bergen eerder problemen krijgt doordat het kookpunt omlaag gaat.

Bij lekke cups heb je grotere problemen, denk ik. ;) Het vocht komt uit de lucht. Ik ga er van uit dat het dekseltje van het reservoir niet luchtdicht afsluit. Volgens mij zakt het peil in het reservoir ook door slijtage van remblokken. Dus via die kant zal er lucht bij moeten kunnen.

Re: Voorstellen

Geplaatst: 02 okt 2018, 21:27
door WizardOfOss
Allereerst ook welkom Gerrit! Begrijp ik nu goed dat je hier ooit al eens eerder actief bent geweest?

Wat betreft de remvloeistof, bij m'n vorige auto heb ik een jaar of wat geleden het probleem gehad dat de zuigers in de remklauwen door roestvorming waren gaan klemmen. En doordat ik daar na enkele signalen toch gewoon mee ben blijven doorrijden moesten uiteindelijk rondom alle remmen (klauwen + schijven) vervangen worden, wat toch een duur geintje was. Ik heb toen echter niet naar de oorzaak gevraagd (of ben dit al lang weer vergeten) en heb dus ook geen idee of het aan vocht in de remvloeistof lag, maar dat klinkt ergens wel het meest logisch. Nu heb ik ook geen flauw idee hoe oud m'n remvloeistof toen was, maar als het daarmee te voorkomen was geweest....

Re: Voorstellen

Geplaatst: 03 okt 2018, 23:56
door nvdw
Als het om de apk gaat kijkt de keurmeester maar naar één ding: of er voldoende remvloeistof in het vaatje zit. De toestand van de vloeistof (vochtgehalte) wordt voor de apk niet gemeten.

Vocht in de remvloeistof tast het remsysteem aan (waaronder de zuigers van een remklauw zoals in WOO's verhaal hierboven).

Re: Voorstellen

Geplaatst: 07 okt 2018, 21:00
door HondArd
Welkom Gerrit (lekkeband) :wave: Vocht in de remvloeistof is een reëel risico, het kan overal vandaan komen. Rempotje zit nooit voor 100% luchtdicht en van onder via de zuigers kan ook een klein beetje binnen "lekken". Het kan lang duren eer er zo veel vocht in zit dat het gevaarlijk wordt maar het is dus wel raadzaam om het met periodiek onderhoud eens een keer te (laten) vervangen. Vocht in de remvloeistof verlaagt het kookpunt van deze vloeistof. Bij veelvuldig gebruik loopt de temperatuur vrij hoog op en als deze dan gaat koken zijn je remmen waardeloos. Het kan ook diverse elementen in het remsysteem aan tasten. Ik ben hier op een paar pijnlijke manieren achter gekomen. Vastgeslagen remzuigers (agv roestputjes/bultjes op de zuigers) en (vaak dure) revisies/vervanging van niet alleen de zuigers maar ook de remklauwen tot gevolg. Het past namelijk allemaal maar net in elkaar. Niet zo heel erg als je een (op dat moment nog) vrij gangbare auto hebt (zoals destijds met mijn D-Kadett of Civic CRX). Maar toen het voor de laatste keer met de voorrem van mijn youngtimer motorfiets gebeurde (Yamaha XJ650J van 1982, vrij zeldzaam nu) kreeg ik het even benauwd. Uiteindelijk kreeg ik alles weer werkend maar dat heeft me heel wat hoofdbrekens gekost. Ik had zelf het vermoeden dat het probleem van onderaf kram. BIj rijden in de regen, en vooral als je door plassen heen gaat en je spat een grote hoeveelheid water op en de afdichtrubbers doen hun werk niet helemaal goed meer kunnen de zuigers daar ook wat van meekrijgen, met roestputjes/pitten tot gevolg. Gelukkig kan ik er vrij goed bij om de staat van het rubbertje goed in de gaten te houden.

Re: Voorstellen

Geplaatst: 11 okt 2018, 22:26
door ViveLaFrance
Hoi Gerrit :)