SvenvW [E30 318is]
Geplaatst: 22 mar 2010, 22:52
Even voorstellen, een bekende van het Autovisie forum.
Sven, 22 jaar uit Haarlem, trotse bezitter van een E30 318is.
Het is een witte 318is uit 1990, bijna 240.000km gelopen, maar loopt nog heel mooi. Zweet een heel klein beetje maar niks ongewoons.
De auto heeft wat roestplekjes maar die zullen dit jaar allemaal weggehaald worden.
Als de carrosserie weer 100% is gaat het onvermijdelijke gebeuren:
Het wordt een trackday speeltje, een die me ook zo nu en dan naar m'n werk zal brengen.
Heel extreem zal de setup niet worden, maar voldoende om het dik naar m'n zin te hebben op een trackday.
- Auto kaal maken, voorzien van een volledige rolkooi.
- 2 kuipstoelen met 6 punts gordels
- Racestuur
- Shortshifter
- Bilstein B12, of een schroefset maar daar ben ik nog niet over uit.
- De ophanging wordt voorzien van paarse of zwarte powerflex rubbers, met de excentrische rubbers van de M3 voor meer caster. Powerflex paars is meer vriendelijk voor dagelijks gebruik, zwart is echt weer een stuk harder en meer op het circuit gericht. Powerflex paars schijnt heel hard te slijten op trackdays, en dat is niet de bedoeling. Dus waarschijnlijk wordt zwart the way to go !
- Een set dikkere stabi's van Eibach of H&R, 22mm voor, 18mm achter
- Camberplates
- Sportschijven en remblokken
- Het huidige (Lees: versleten) sper van 25% wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Wellicht iets meer sperrend dan 25%. Deze wordt opgehangen aan een zwart powerflex rubber.
- Het blok gaat uit elkaar, moet weer helemaal opgefrist worden. Nieuwe lagers, krukas opnieuw laten slijpen/balaceren, kop weer vers maken. Alhoewel, dit wil ik want op trackdays krijgt een blok gewoon flink op z'n sodemieter en dan moet het blok 100% zijn. Betrouwbaarheid is dan ook een groot streven van mij.
- Motorisch zal er weinig veranderen, bij een E30 318is zijn de in en uitlaatkleppen standaard te verstellen (zelfs bij de E30 M3 is dit niet het geval !), deze zal op de intake 5 graden verhoogd worden. Heel misschien doe ik eigenwijs en komt er toch spul van Schrick in Het luchtfilter blijft standaard, alleen een vervangend iets opener filter erin. De auto zal een andere chip krijgen (Jim Conforti of Mark D'Sylva (een Canadees welke geweldige chips maaktvoor BMW). Qua uitlaat ben ik nog niet helemaal zeker, als het maar goed is en iets vrijer is dan de standaard uitlaat.
Genoeg leeswerk, foto's !
Sven, 22 jaar uit Haarlem, trotse bezitter van een E30 318is.
Het is een witte 318is uit 1990, bijna 240.000km gelopen, maar loopt nog heel mooi. Zweet een heel klein beetje maar niks ongewoons.
De auto heeft wat roestplekjes maar die zullen dit jaar allemaal weggehaald worden.
Als de carrosserie weer 100% is gaat het onvermijdelijke gebeuren:
Het wordt een trackday speeltje, een die me ook zo nu en dan naar m'n werk zal brengen.
Heel extreem zal de setup niet worden, maar voldoende om het dik naar m'n zin te hebben op een trackday.
- Auto kaal maken, voorzien van een volledige rolkooi.
- 2 kuipstoelen met 6 punts gordels
- Racestuur
- Shortshifter
- Bilstein B12, of een schroefset maar daar ben ik nog niet over uit.
- De ophanging wordt voorzien van paarse of zwarte powerflex rubbers, met de excentrische rubbers van de M3 voor meer caster. Powerflex paars is meer vriendelijk voor dagelijks gebruik, zwart is echt weer een stuk harder en meer op het circuit gericht. Powerflex paars schijnt heel hard te slijten op trackdays, en dat is niet de bedoeling. Dus waarschijnlijk wordt zwart the way to go !
- Een set dikkere stabi's van Eibach of H&R, 22mm voor, 18mm achter
- Camberplates
- Sportschijven en remblokken
- Het huidige (Lees: versleten) sper van 25% wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Wellicht iets meer sperrend dan 25%. Deze wordt opgehangen aan een zwart powerflex rubber.
- Het blok gaat uit elkaar, moet weer helemaal opgefrist worden. Nieuwe lagers, krukas opnieuw laten slijpen/balaceren, kop weer vers maken. Alhoewel, dit wil ik want op trackdays krijgt een blok gewoon flink op z'n sodemieter en dan moet het blok 100% zijn. Betrouwbaarheid is dan ook een groot streven van mij.
- Motorisch zal er weinig veranderen, bij een E30 318is zijn de in en uitlaatkleppen standaard te verstellen (zelfs bij de E30 M3 is dit niet het geval !), deze zal op de intake 5 graden verhoogd worden. Heel misschien doe ik eigenwijs en komt er toch spul van Schrick in Het luchtfilter blijft standaard, alleen een vervangend iets opener filter erin. De auto zal een andere chip krijgen (Jim Conforti of Mark D'Sylva (een Canadees welke geweldige chips maaktvoor BMW). Qua uitlaat ben ik nog niet helemaal zeker, als het maar goed is en iets vrijer is dan de standaard uitlaat.
Genoeg leeswerk, foto's !