SvenvW [E30 318is]

Stel je zelf voor
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door Jurjen »

Wij hebben op onze E30 een volgensmij bekrachtigd stuurhuis zitten, en ik vind dat verre van prettig. Je blijft de hele tijd maar hoepelen. Misschien moet je eens met iemand even afspreken die er een Z3 stuurhuis in heeft zitten, en even proefrijden. Een vriend van me bouwt nu een E30 op met het e36 325i blok en ook Z3 stuurhuis, maar die is helaas nog niet klaar.

Hoe bevalt het verschil tussen de 318is en 325i in vermogen en sturen? Stuurt het echt scherper in? Ik heb alleen 6-cilinder e30's gereden, en die gaan al zeer prima de bocht om.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door ViveLaFrance »

Welkom Sven :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door HondArd »

Hoi Sven :wave: Zo te zien ook iemand die qua knutselen niet stil kan zitten, en zo'n E30 is een erg tijdloze verschijning. Houdt em heel :clap:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
SvenvW
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door SvenvW »

Jurjen schreef:Wij hebben op onze E30 een volgensmij bekrachtigd stuurhuis zitten, en ik vind dat verre van prettig. Je blijft de hele tijd maar hoepelen. Misschien moet je eens met iemand even afspreken die er een Z3 stuurhuis in heeft zitten, en even proefrijden. Een vriend van me bouwt nu een E30 op met het e36 325i blok en ook Z3 stuurhuis, maar die is helaas nog niet klaar.

Hoe bevalt het verschil tussen de 318is en 325i in vermogen en sturen? Stuurt het echt scherper in? Ik heb alleen 6-cilinder e30's gereden, en die gaan al zeer prima de bocht om.
Ik moet zeggen dat ik altijd alleen maar bekrachtigde auto's heb gereden, en nu heb ik een auto zonder ABS, stuurbekrachtiging en tractiecontrole, en wat een genot zeg. Ik zou nu niet meer anders willen, het geeft zo'n ongefilterd gevoel van auto rijden.

Maar een Z3 stuurhuis moet zo passen, en heeft 2.7 omwentelingen t.o.v 4 standaard (wat echt veel is) maar heeft als nadeel dat het duurder (€319 ex btw voor een gereviseerde) en minder voorradig is dan die van een E36 (3 of 3.2 omwentelingen t.o.v 4 standaard, maar ong €2250 voor een gereviseerde) Ik denk dat ik dan toch voor die van een Z3 ga, alleen dan moet ik wel zorgen dat die stuurbekrachtiging eraf blijft. Dus alle bekrachtigingsolie eruit, en de aansluitingen voor de stuurbekrachtiging dichten. En gaan met de banaan.

En het verschil tussen de 325i en de 318is is er absoluut, vooral qua topvermogen natuurlijk. Rechtuit hoef je met een 318iS echt niet te proberen om een 325i bij te benen, dat is volstrekt onrealistisch.

In bochten is de iS iets kwieker, minder gevoelig voor snelle veranderingen van richting. De balans lijkt net een tikje zuiverder. Bij uitaccelereren kan je met de iS eerder op het gas, maar de 325i loopt dan al snel weer weg door het hebben van meer vermogen.

Als er weinig lange rechte stukken zijn en vooral veel bochtencombinaties dan kan je met een 318is een 325i binnen het redelijke prima bijbenen. Voor het goeie zou de iS dan eigenlijk ong 150 a 155pk moeten hebben, dan kun je het een 325i heel zuur maken.

Om de iS meteen even met andere auto's te vergelijken, in een Golf II GTi moet je toch wel heel dapper zijn om de BMW te willen volgen in bochten. Zeker als de GTi standaard is. Een Peugeot 205 GTi moet je eigenlijk niet tegen willen sporten, de Peugeot is rechtuit (veel) sneller en kan harder door bochten. Verbonden aan 1 hele grote maar, de bestuurder. Een gemiddelde bestuurder in een 205 GTi zal de iS niet bij kunnen benen in bochten omdat de E30 daar zo eenvoudig doorheen te jagen is, en de GTi daar zo ontzettend listig en levensgevaarlijk is. Zit er iemand met stuurmanskwaliteiten in de 205 dan is het niet te doen.

Ik heb beide situaties meegemaakt, 1x met een vegende, uitbrekende en veel met het binnenwiel rokende 205 GTi achter mij, die daar ook eenvoudig bleef. En eens met een 205 die echt niet bij te benen was. Bij nader onderzoek bleek dat deze jongen net van het circuit kwam, op Toyo R888's reed, een Koni onderstel had en een rolkooi. Niet echt een vergelijking dus.

Golfjes II GTi heb ik al zo verschrikkelijk vaak het BMW logo achterop laten zien dat tel ik niet eens meer. Het leukste is de reactie: 'een 4 cylinder ?' Er zit natuurlijk maar een enkel pijpje onder ;)
HondArd schreef:Hoi Sven :wave: Zo te zien ook iemand die qua knutselen niet stil kan zitten, en zo'n E30 is een erg tijdloze verschijning. Houdt em heel :clap:
Heel houden is zeker de bedoeling ;)
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door #3 Micha »

Welkom, ik ben het broertje van Joël D., en woon dus ook in Bennebroek :).

Veel succes met je E30, ga je alles zelf doen? En wanneer wil je gaan beginnen met ombouwen?
Gebruikersavatar
SvenvW
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door SvenvW »

#3 Micha schreef:Welkom, ik ben het broertje van Joël D., en woon dus ook in Bennebroek :).

Veel succes met je E30, ga je alles zelf doen? En wanneer wil je gaan beginnen met ombouwen?
Ik ga zeker niet alles zelf doen, de vulpijp van m'n tank wordt binnen krot vervangen i.v.m roest, evenals mn krukpunt links voor. Dit laat ik doen door een E30 specialist uit de Kwakel, wat ten eerste een goudeerlijke en bijzonder vriendelijke vent is, en goed werk levert tegen acceptabele prijzen.

Het stuurhuis vervangen is iets waar ik zelf wel aan durf te beginnen. Evenals de shortshifter, het diff en de sportschijven)

Het komt er eigenlijk op neer dat gespecialiseerd werk door specialisten gedaan gaat worden (rolkooi, onderstel enz), en zaken die zelf te doen zijn doe ik zelf.

Ik doe alles stukje bij beetje, zover de portemonnee bepaalde modificaties toelaat op dat moment
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door Jurjen »

Sven, bedankt voor je duidelijke verhaal. Ben je van plan om op semi's te gaan rijden?
Gebruikersavatar
SvenvW
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door SvenvW »

Jurjen schreef:Sven, bedankt voor je duidelijke verhaal. Ben je van plan om op semi's te gaan rijden?
Nop, in het begin niet, omdat ik er af en toe ook mee naar m'n werk zal rijden. Voor de trackdays schaf ik een 2e set velgen aan met Toyo R888's.
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door Jurjen »

SvenvW schreef:
Jurjen schreef:Sven, bedankt voor je duidelijke verhaal. Ben je van plan om op semi's te gaan rijden?
Nop, in het begin niet, omdat ik er af en toe ook mee naar m'n werk zal rijden. Voor de trackdays schaf ik een 2e set velgen aan met Toyo R888's.
Zeer verstandig. Velgen voor een E30 kosten ook geen drol. Of je moet zeer speciale velgen zoeken, maar dat lijkt me in jouw geval niet nodig. Ik schaf voor mijn circuitdag zeer waarschijnlijk ook een extra set aan waar dan semi's op komen. Veel gemakkelijker. Houdt ons op de hoogte van de verbouwing!
Gebruikersavatar
SvenvW
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mar 2010, 22:49

Re: SvenvW [E30 318is]

Bericht door SvenvW »

Jurjen schreef:
SvenvW schreef:
Jurjen schreef:Sven, bedankt voor je duidelijke verhaal. Ben je van plan om op semi's te gaan rijden?
Nop, in het begin niet, omdat ik er af en toe ook mee naar m'n werk zal rijden. Voor de trackdays schaf ik een 2e set velgen aan met Toyo R888's.
Zeer verstandig. Velgen voor een E30 kosten ook geen drol. Of je moet zeer speciale velgen zoeken, maar dat lijkt me in jouw geval niet nodig. Ik schaf voor mijn circuitdag zeer waarschijnlijk ook een extra set aan waar dan semi's op komen. Veel gemakkelijker. Houdt ons op de hoogte van de verbouwing!
Vergis je niet, een set mooi originele BBS BMW honingraat velgen kosten makkelijk over de €300 met verrotte banden. Prijzen van €500 met een fatsoenlijke band zijn niet ondenkbaar.

Ik heb echt extreme mazzel gehad, 5(!) originele velgen met goeie banden voor ongeveer de helft van bovengenoemde prijs.
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Plaats reactie