Jurjen schreef:Wij hebben op onze E30 een volgensmij bekrachtigd stuurhuis zitten, en ik vind dat verre van prettig. Je blijft de hele tijd maar hoepelen. Misschien moet je eens met iemand even afspreken die er een Z3 stuurhuis in heeft zitten, en even proefrijden. Een vriend van me bouwt nu een E30 op met het e36 325i blok en ook Z3 stuurhuis, maar die is helaas nog niet klaar.
Hoe bevalt het verschil tussen de 318is en 325i in vermogen en sturen? Stuurt het echt scherper in? Ik heb alleen 6-cilinder e30's gereden, en die gaan al zeer prima de bocht om.
Ik moet zeggen dat ik altijd alleen maar bekrachtigde auto's heb gereden, en nu heb ik een auto zonder ABS, stuurbekrachtiging en tractiecontrole, en wat een genot zeg. Ik zou nu niet meer anders willen, het geeft zo'n ongefilterd gevoel van auto rijden.
Maar een Z3 stuurhuis moet zo passen, en heeft 2.7 omwentelingen t.o.v 4 standaard (wat echt veel is) maar heeft als nadeel dat het duurder (€319 ex btw voor een gereviseerde) en minder voorradig is dan die van een E36 (3 of 3.2 omwentelingen t.o.v 4 standaard, maar ong €2250 voor een gereviseerde) Ik denk dat ik dan toch voor die van een Z3 ga, alleen dan moet ik wel zorgen dat die stuurbekrachtiging eraf blijft. Dus alle bekrachtigingsolie eruit, en de aansluitingen voor de stuurbekrachtiging dichten. En gaan met de banaan.
En het verschil tussen de 325i en de 318is is er absoluut, vooral qua topvermogen natuurlijk. Rechtuit hoef je met een 318iS echt niet te proberen om een 325i bij te benen, dat is volstrekt onrealistisch.
In bochten is de iS iets kwieker, minder gevoelig voor snelle veranderingen van richting. De balans lijkt net een tikje zuiverder. Bij uitaccelereren kan je met de iS eerder op het gas, maar de 325i loopt dan al snel weer weg door het hebben van meer vermogen.
Als er weinig lange rechte stukken zijn en vooral veel bochtencombinaties dan kan je met een 318is een 325i binnen het redelijke prima bijbenen. Voor het goeie zou de iS dan eigenlijk ong 150 a 155pk moeten hebben, dan kun je het een 325i heel zuur maken.
Om de iS meteen even met andere auto's te vergelijken, in een Golf II GTi moet je toch wel heel dapper zijn om de BMW te willen volgen in bochten. Zeker als de GTi standaard is. Een Peugeot 205 GTi moet je eigenlijk niet tegen willen sporten, de Peugeot is rechtuit (veel) sneller en
kan harder door bochten. Verbonden aan 1 hele grote maar, de bestuurder. Een gemiddelde bestuurder in een 205 GTi zal de iS niet bij kunnen benen in bochten omdat de E30 daar zo eenvoudig doorheen te jagen is, en de GTi daar zo ontzettend listig en levensgevaarlijk is. Zit er iemand met stuurmanskwaliteiten in de 205 dan is het niet te doen.
Ik heb beide situaties meegemaakt, 1x met een vegende, uitbrekende en veel met het binnenwiel rokende 205 GTi achter mij, die daar ook eenvoudig bleef. En eens met een 205 die echt
niet bij te benen was. Bij nader onderzoek bleek dat deze jongen net van het circuit kwam, op Toyo R888's reed, een Koni onderstel had en een rolkooi. Niet echt een vergelijking dus.
Golfjes II GTi heb ik al zo verschrikkelijk vaak het BMW logo achterop laten zien dat tel ik niet eens meer. Het leukste is de reactie: 'een 4 cylinder ?' Er zit natuurlijk maar een enkel pijpje onder
HondArd schreef:Hoi Sven
Zo te zien ook iemand die qua knutselen niet stil kan zitten, en zo'n E30 is een erg tijdloze verschijning. Houdt em heel
Heel houden is zeker de bedoeling