Brokkenpiloot

Stel je zelf voor
Plaats reactie
Brokkenpiloot
.
.
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 feb 2010, 21:44

Brokkenpiloot

Bericht door Brokkenpiloot »

Na al geruime tijd op dit forum actief te zijn lijkt het mij tijd worden om mij even voor te stellen:

Mijn naam is Jaap, 42 jaar jong
In het dagelijks leven werkzaam in de elektrotechniek.
Mijn autopark bestaat uit een Citroën Xantia en een Citroën DS

In de hobbysfeer houd ik mij bezig met o.a. auto's, treinen, hifi, modelbouw...te veel om op te noemen :)

Om mij tot auto's te beperken: mijn grootste hobby is (natuurlijk) mijn Citroën DS, verder sleutel ik aan mijn eigen (en soms andermans) auto's.
Daarnaast verzamel ik al sinds mijn jeugd autofolders, autobladen en boeken en andere automobilia, de laatste 20 jaar concentreer ik mij vooral op autobladen. Dit vooral omdat vrouwlief 1 complete kamer opgeofferd aan 'autogerelateerd drukwerk' wel mooi genoeg vind

Zie voor mijn 'autogeschiedenis' http://forum.autoforumonline.nl/viewtop ... f=18&t=108

O ja, de naam Brokkenpiloot is uit de lucht gegrepen en houdt geen verband met het aantal brokken dat ik in het verkeer maak, integendeel :)
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Brokkenpiloot

Bericht door ViveLaFrance »

Ah Jaap :) Ik dacht al, volgens mij kennen we jou alleen van de bijzondere forumnaam en je brede autokennis. Nu is duidelijk hoe dit laatste komt ;)

Leuke Citroëns :thumbup:
Vive la France, Vive la Différence
Brokkenpiloot
.
.
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 feb 2010, 21:44

Re: Brokkenpiloot

Bericht door Brokkenpiloot »

Ik ben ook enige tijd in de autobranche werkzaam geweest, bij een firma die productielijnen voor de auto industrie opzet, ik kan je vertellen dat ik in deze periode veel 'eye opener' momenten heb gehad.

en bedankt voor het compliment!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Brokkenpiloot

Bericht door Leeuw »

Hoi Jaap,
Nu weten we ook je naam, Leuke auto's

eigenlijk willen we graag een foto zien van je auto, vooral de DS (edit: ik heb ze al gevonden)
Laatst gewijzigd door Leeuw op 29 aug 2011, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Brokkenpiloot

Bericht door Jurjen »

WElkom!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Brokkenpiloot

Bericht door HondArd »

Welkom Jaap. Wat zijn die "ogen open" momenten dan?
"The closest to reality car that money can buy"
Brokkenpiloot
.
.
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 feb 2010, 21:44

Re: Brokkenpiloot

Bericht door Brokkenpiloot »

Je moet dan vooral denken aan de manier waarop auto's gemaakt worden.

Voorbeeld: Ik (en vele anderen) dachten altijd denken dat een nieuw model 'beter' is dan het voorgaande, immers de techniek en inzichten schrijden voort dus ligt het voor de hand dat er een beter product ontstaat.
Dit was vroeger misschien vanzelfsprekend maar de laatste pakweg 20 jaar is dat maar zeer de vraag, de voortschrijdende techniek en inzichten worden vooral gebruikt om efficiënter (dus goedkoper) te produceren.
Dus, beter?
Misschien wel, misschien ook niet, maar in ieder geval is het nieuwe model goedkoper om te produceren.

Ook wat betreft de rol van toeleveranciers vielen er zo links en rechts wat schellen van mijn ogen.

Voorbeeld: Als je in een autoblad leest dat de ingenieurs van automerk X een geweldige nieuwe techniek hebben bedacht, weet dan dat dit in veel gevallen onzin is.
Nee, het zijn de ingenieurs van toeleverancier Y geweest die het kunstje geflikt hebben, weliswaar betaald door automerk X, waardoor dit automerk een aantal jaren het alleenrecht heeft om het toe te passen, waarna toeleverancier Y er de markt mee op kan.
Wat ik in die tijd veel gehoord heb is dat een toeleverancier door de autofabrikanten vooral wordt gezien als iets wat je zoveel mogelijk financieel uitknijpt en die je gewoon de schuld van alles geeft als er iets fout gaat.

Natuurlijk zullen die commentaren wat gekleurd zijn geweest, maar gezien de hoeveelheid onderdelen die fabrikanten van elders betrekken en de hoeveelheid terugroepacties de laatste jaren zou er best een kern van waarheid in kunnen zitten...
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Brokkenpiloot

Bericht door weer een forummer »

Welkom Jaap. Leuk te lezen dat er nog zo'n idioot op dit forum zit die dol is op oud papier. 8-)
Jorg
.
.
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 feb 2010, 21:39
Contacteer:

Re: Brokkenpiloot

Bericht door Jorg »

Welkom Jaap! Veel lees en forumplezier! ;)
The Future Is One Legend Ahead
Plaats reactie