Het Duel
Re: Het Duel
Dit is een makkelijke moeilijke keuze. De Clio
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het Duel
Je bedoelt "zonder overdrijven" in de zin dat hij z'n dikke uiterlijk ook volledig waar kan maken? Want heel veel dikker dan dit wordt een B-segmenter af-fabriek toch niet.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
Beide modellen kwamen elkaar eerder tegen in minder sportieve trim (Cooper S Works vs. Clio RS Cup) toen het een gelijkspel werd, maar nu walst Renault (58%, 21 uit 36, 5x gelijk, 68 ptn) met 7-0 over Mini (38%, 5 uit 13, 2x gelijk, 17 ptn) heen.
Over anderhalve week wordt de definitieve lijst voor de verkiezing Auto van het Jaar 2016 bekendgemaakt. Reden genoeg voor twee duels met oude winnaars. Peugeot trapt af, het Franse merk pakte dankzij de 405 met overmacht de titel in 1988.
Duel 446: Mitsubishi Galant (1987-1993) vs. Peugeot 405 (1987-1997)
Over anderhalve week wordt de definitieve lijst voor de verkiezing Auto van het Jaar 2016 bekendgemaakt. Reden genoeg voor twee duels met oude winnaars. Peugeot trapt af, het Franse merk pakte dankzij de 405 met overmacht de titel in 1988.
Duel 446: Mitsubishi Galant (1987-1993) vs. Peugeot 405 (1987-1997)
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
Ik kies voor de Galant. Vroeger reden buren in deze Mits en ik vond het een hoogwaardige auto, daarnaast heb ik vooral de hatchback van bovenstaande generatie altijd gewaardeerd.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het Duel
Kan beiden nog steeds wel waarderen, maar toch een lichte voorkeur voor de Galant. Uit de tijd dat Mitsubishi hun "gestaalde perfectie"-slogan ook nog echt uitstraalde.
Re: Het Duel
De 405. Ik heb ooit eens een duo fabrieksnieuwe exemplaren uit 1994 mogen rijden... in 2008. Dat reed ook toen simpelweg uit de kunst. En nee dat waren geen Mi16's of andere exquise uitvoeringen...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Het Duel
De 405. Die kwam op een moment dat Peugeot met een sterk programma bezig was, samen met de 106, de 205 en de 306.
Stap eens op de fiets
Re: Het Duel
Eind jaren ’80 was het mij al duidelijk dat de AvhJ verkiezing vooral een sterk staaltje benadrukken van de misplaatste superioriteit van de Europeese autoindustrie was. Als een groot Europees merk maar lang genoeg geen titel had gehaald kon je er vergif op innemen dat die ooit aan de beurt zou komen, ten koste van andere auto's die aantoonbaar beter en/of innovatiever waren. Dat zag je in 1982 bijvoorbeeld met de Renault R9, in 1985 met de Opel Kadett-E en in 1989 met de Fiat Tipo. In 1988 was het dus niet geheel verrassend dat Peugeot “aan de beurt” was. Maar als ik zo op specificaties deze Mits met deze Peus vergelijk dan kan ik niet anders concluderen dat de Peus toch net iets moderner is. In die tijd werd ook de (drieweg)kalalysator gemeengoed en daar bleek Peugeot toch wel iets moeite mee te hebben. Maar gelet op het feit dat ze zelfs nu nog in het straatbeeld te vinden zijn met veelal origineel Nederlandse kentekens, zegt mij dat ze destijds toch iets goeds op de weg hadden gezet. De Mitsubishi’s zijn langzaam aan verdwenen, misschien wel geëxporteerd naar Afrika en omstreken? Maar in die contreien zijn oude Peugeots in de regel ook wel in trek, dus het betrouwbaarheid op lange termijn argument spreekt in dit geval niet in het voordeel van de Galant. Ik blijf dan ook bij de 405 hangen.
"The closest to reality car that money can buy"