Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Alle raad en doorgeef spellen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

Ik zie genoeg inspiratie, maar met welke auto kan die K9 dan onderdelen uitwisselen?

Maar ik noemde eerder ook al een waslijst aan Europees kopieergedrag. Leg nu eens uit waarom dat minder erg is dan Aziatisch kopieergedrag? "Bekend staan om" telt niet. Per slot van rekening staan Franse auto's er net zo goed om bekend dat ze in de folder al storingen vertonen, iets wat jij ook niet zomaar als waarheid aanneemt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door Leeuw »

Kia K9/optima was dat niet een kopie van de Renault Talisman ? ;)
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door nvdw »

Renault is, zoals ons voormalig AV-forumlid Maurice P. terecht heeft aangestipt, van oudsher ook een plagieur d'automobiles. Toen er voorwielaandrijving moest komen is gewoon de lay-out van Citroën gejat. Zie de R4, die niet geheel ontoevallig heel veel overeenkomsten met een 2CV vertoont.

Overigens is ViveLaFrankrijk een van de landen die graag handelsbetrekkingen met Iran wil hervatten. Sinds de boycot zijn ze daar toch een lucratieve autohandel kwijtgeraakt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ik zie genoeg inspiratie, maar met welke auto kan die K9 dan onderdelen uitwisselen?
In een BMW-showroom zou hij niet misstaan. De grille, lampen, bumperwerk en algeheel aangezicht gaan verder dan 'inspiratie'. Ik vind het een voorlaatste 7-serie.
WizardOfOss schreef:Maar ik noemde eerder ook al een waslijst aan Europees kopieergedrag. Leg nu eens uit waarom dat minder erg is dan Aziatisch kopieergedrag?
Elke vorm van kopieergedrag vind ik te betreuren. Waar wij verschillen is het benoemen van wat kopieergedrag is. Jij noemt een X6/GLE een kopie van een Actyon, terwijl het toch overduidelijk andere ontwerpen zijn (zie verder reactie op Niels). Zo zou ik ook niet weten waar een eigenzinnige auto als de DS3 op moet lijken volgens jou. Ik heb daar ook niks over gelezen in de tig nieuwsberichten van de afgelopen jaren over dit model.

Ik weet het goedgemaakt, als jij één rechtszaak kunt noemen waarbij een Europese autofabrikant werd aangeklaagd wegens plagiaat door een Aziatische autofabrikant dan kom ik je tegemoet. Vooralsnog blijf ik kopieergedrag vooral een Aziatisch fenomeen vinden zoals recent het Chinese Landwind dat ordinair de Evoque van Land Rover jatte.

Maar hé, als je je verveelt, heb ik nog wat kijk- en leesvoer. En meer. En meer. En nog wat meer.

Mja, Aziaten beschuldigen van plagiaat. Waar haal ik het lef vandaan?! :wave:
nvdw schreef:Zie de R4, die niet geheel ontoevallig heel veel overeenkomsten met een 2CV vertoont.
Zo redenerend is elke hatchback na de Renault 16, of de door jou genoemde 4 van mijn part, plagiaat.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef:Elke vorm van kopieergedrag vind ik te betreuren. Waar wij verschillen is het benoemen van wat kopieergedrag is.
Jij vindt kopieergedrag alleen kopieergedrag als het in je eigen straatje past.

Ik heb het in mijn voorbeeld niet eens over design. Renault wilde een voorwielaandrijver en kopieerde gewoon vrolijk de layout van Citroën (met de motor in lengterichting en bak plus differentieel aan de voorkant). Toen dat uiteindelijk omgezet moest worden naar dwarsgeplaatst moest er een motor van Peugeot aan te pas komen (R14) om het mogelijk te maken. Dat zegt toch ook wel wat over de technische inventiviteit van Renault in die tijd.

Zo'n auto waarmee het gezeik begonnen is, die als R4 vermomde Suzuki, is ook niet anders dan die kits van vroeger waarmee je een Mercedes-neus op je Kevert kon plakken, of een Ferrari van je Pontiac Fiero kon maken. Was PGO al genoemd, een Franse firma die een Porsche 356 maakt op Peugeot-basis?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Zo zou ik ook niet weten waar een eigenzinnige auto als de DS3 op moet lijken volgens jou. Ik heb daar ook niks over gelezen in de tig nieuwsberichten van de afgelopen jaren over dit model.
DS3 niet, maar de achterste zijruit van de C2 had toch wel akelig veel weg van de YRV.
Afbeelding Afbeelding
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Waar wij verschillen is het benoemen van wat kopieergedrag is. Jij noemt een X6/GLE een kopie van een Actyon, terwijl het toch overduidelijk andere ontwerpen zijn.
Ondanks de duidelijke inspiratie zijn de K9 en 7-serie toch ook overduidelijk verschillende auto's, en toch noem jij dat een kopie. Dus wat is nu precies het verschil?
ViveLaFrance schreef:Zo zou ik ook niet weten waar een eigenzinnige auto als de DS3 op moet lijken volgens jou.
Ik had het dan ook nadrukkelijk over een detail, niet over de hele auto. Een soortgelijke vin zat in 205 al op de Honda Airwave, maar toen Honda hem later op de Fit Shuttle in wat extremer vorm weer gebruikte kopieerden ze ineens Citroën....
ViveLaFrance schreef:Ik weet het goedgemaakt, als jij één rechtszaak kunt noemen waarbij een Europese autofabrikant werd aangeklaagd wegens plagiaat door een Aziatische autofabrikant dan kom ik je tegemoet.
Werkelijk geen flauw idee of die er geweest zijn, maar sowieso, waarom staar jij je zo blind op Europa versus Japan? Als een Europees merk een ander Europees merk kopieert is en blijft het toch ook kopiëren?
ViveLaFrance schreef:Vooralsnog blijf ik kopieergedrag vooral een Aziatisch fenomeen vinden zoals recent het Chinese Landwind dat ordinair de Evoque van Land Rover jatte.
Goh, en ik maar denken dat we het over China al lang eens waren...
ViveLaFrance schreef:Maar hé, als je je verveelt, heb ik nog wat kijk
  • Zeg eens eerlijk: was die gelijkenis tussen de 206 en Previa jou ooit eerder opgevallen? Heeft die Previa je ooit aan een Peugeot doen denken? Gezien de verder totaal verschillende designs waar die koplampen in beide gevallen naadloos inpassen, alsmede de korte tijd tussen de introductie van beide modellen lijkt dit toch puur toeval.
  • Hoewel ik enige Porsche-inspiratie bij de MR2 niet kan ontkennen moet je toch echt hoognodig naar een opticien als je daar een kopie in ziet.
  • Wat zijn nu precies de overeenkomsten tussen die Lexus IS en die BMW 5?
  • Die Daihatsu was bij mijn weten met toestemming van Mini, dus sowieso geen kopie.
  • Die Honda-achterlichten doen inderdaad wel wat denken aan die Mercedes-achterlichten. Maar op dezelfde manier heb ik me ook weleens afgevraagd of de achterlichten van een E-klasse W211 ook niet op een Mondeo zouden passen. Maar uiteraard is dat iets totááááál anders.
  • Zeg weer eens eerlijk: zou je desnoods met je ogen dicht die Legend voor een 607 kunnen aanzien? Ik zie de overeenkomst echt niet.
  • Smalle achterlichten en zilverkleurig. Inderdaad, die Mitsubishi is niet te onderscheiden van die Alfa. Voor de zekerheid hier nog een plaatje. Overigens stammen beiden uit 2005, dus dat hebben ze wel verdraaid snel gedaan.
  • Hé, nog een keer de MR2 versus Boxster? Nu al door de inspiratie heen?
  • Ach nee, we hebben nog een of andere fantasiemodel waar toevallig een Honda-logo op geplakt is, die inderdaad wel aan een Lambo doet denken. Nee, sterk voorbeeld hoor...
  • Als je die Mega Cruiser dan toch ergens mee wil vergelijken, pak dan alsjeblieft gewoon de H1. Per slot van rekening was de BXD10 ook als zodanig bedoeld. Bij miltaire voertuigen gaat functie nu eenmaal boven vorm. Zo dachten Fiat en Iveco overigens ook over, al zijn die wel iets meer voor de H2-look gegaan.
  • Goh, is een 300ZX uit 1989 een kopie van een Bugatti uit 1991? Buiten dat ik de gelijkenis wederom vergezocht vind, dat bewijst toch maar even dat Japanners de tijdmachine hebben uitgevonden. Alhoewel, het leuke van een tijdmachine is natuurlijk dat je die kan kopiëren en vervolgens kan gebruiken om jezelf te helpen hem eerder dan het origineel uit te vinden. Back to the Future was er niks bij...
  • Hé, zouden ze dan ook Koreanen kopiëren? Wellicht wel, maar kan jij me even de gelijkenissen noemen?
  • En als je dan toch bezig bent, ga maar even door met die RX-7 versus Viper. Waarbij wel leuk is dat ze de een foto van de GTS hebben gekozen, welke 5 jaar na die RX-7 op de markt verscheen. Dus ik hoop maar dat de gelijkenissen niet in het dak te vinden zijn.
  • Een Honda uit 2004 is een kopie van een Mercedes uit 2005. Wat is die tijdmachine toch handig.
  • Een Toyota uit 2003 die wel wat doet denken aan een Mercedes wederom uit 2005. Alweer die verdomde tijdmachine...
  • Hé, daar is de Accord coupé uit 2002 weer. Nu is het blijkbaar ineens een kopie van een Mercedes SLK die twee jaar later verschijnt. Niet dat ik een overeenkomst zie overigens, maar toch.
  • Mwah, ik kan met een beetje fantasie wel wat gelijkenis zien tussen de Stagea en die V70, maar dat ligt meer aan de vierkante stationwagon-vorm dan aan de achterlichten waarop hier gezien de XC90 duidelijk gedoeld wordt. Punt was toch sterker geweest als ze een HR-V naast een Volvo 850 hadden gezet.
Mag ik dit niet zo heel erg sterk "bewijsmateriaal" vinden? Of kopieert Mercedes gewoon nog net even meer dan de Japanse merken?
ViveLaFrance schreef:- en leesvoer.
Hé, dit gaat niet over auto's? Gelukkig bestaat er in de Westerse voedselbranche geen kopieergedrag, en berust elke gelijkenis tussen A en B-merken op louter toeval.
ViveLaFrance schreef:En meer.
Mijn avatar die even los gaat. De Micra "owes absolutely everything to the Mini", is dat bij een willekeurige compacte auto anders dan? En over de inspiratiebronnen van de MX-5 heeft Mazda nooit geheimzinnig gedaan, ze hebben heel bewust iets gemaakt waar de Engelsen mee gestopt waren. Daarna zie ik in die montage een Xedos 6 en Lexus IS voorbij komen, maar geen woord waarvan die gekopieerd zouden zijn. En de Previa, inderdaad een verre nazaat van de eerste "moderne" MPV's die toch echt uit Japan kwamen (nou ja, eerlijk is eerlijk, die waren dan wel weer geïnspireerd op een concept waar Europese merken geen brood in zagen). De 240Z zou een kruising zijn van een Alfa Spider en een E-type, maar als je zo ruim gaat kijken, wat was er dan in beginsel origineel aan die twee "originelen"?

Daarna een betoog dat het zonder kopiëren mis gaat. Onderbouwd met een Yaris Verso. Die toch wel een sterke gelijkenis vertoont met de latere Renault Modus. En waarschijnlijk net zo beroerd rijdt.

Dan een mooi stukje over "Ford owns Mazda, GM owns Isuzu". Mazda kwijnde weg onder Ford terwijl dat concern zelf praktisch ten onder ging, en Isuzu heeft na een jarenlange alliantie (dus sowieso geen overname) reeds voor het hele Chapter-11-verhaal zijn biezen gepakt. Renault-Nissan is dan vooralsnog wel een succes geworden, maar m.i. met name omdat beide partijen elkaar hard nodig hadden en zo samen sterker dan de afzonderlijke delen zijn geworden.

Dan de conclusie dat "wij" van Japan geleerd hebben hoe betrouwbare auto's te bouwen (wat zij desondanks nog altijd beter doen), maar dat zij niet van ons geleerd hebben hoe een auto met een "hart" te maken. Tsja, als je het niet wil zien heeft ie vast gelijk. De auto's die hij voorbij laat komen, zoals de Clio en die Octavia hebben dan vast meer "hart" dan welke Japanse auto ook. Dus eigenlijk kunnen ze het per definitie nooit goed doen: maken ze iets wat aan een Europese auto doet denken dan is het een zielloze kopie, maken ze iets écht Japans dan vinden wij het per definitie verschrikkelijk.

Maareh, was dit trouwens dezelfde Clarkson die lyrisch was over zowel dikke Jappen als de LFA en RX-8 al over een stel Kei-racertjes?
ViveLaFrance schreef:En meer.
Ja, weer een lijstje!
  • Een after-market GT-R-neus voor een kei-car. Dat noemt men humor, ook bij Nissan zullen ze hier alleen maar om lachen. En after-market is sowieso een verhaal apart, denk aan tuners die vroeger een imitatie-SL-motorkap voor een Mercedes 190 maakten. Of Testarossa-louvres die ik ook weleens op een Uno heb gezien. Of tuners die Lexus-achterlichten voor zowat elke auto maakten. Of kitcars-bouwers die op een Kever of Fiero-onderstel alles namaken wat los of vast zit.
  • Chinees legervoertuig. Next.
  • Hé, daar is die K9 weer. Next.
  • China. Next.
  • China. Next.
  • Kia Opirus. Mercedes en Jaguar mochten willen dat ze zo'n gedrocht konden maken...
  • China. Next.
  • Mitsuoka Viewt. Een geval apart, hangt ergens tussen fabrikant en aftermarket in. Maar ook dit is net zoiets als die GT-K: automobiele humor. Een heel bewust gekozen gelijkenis toegepast op een auto waarop dat eigenlijk niet kan.
  • China. Next.
  • China. Next. Alhoewel, wacht even. Want in al die lelijkheid heb ik toch moeite een kopie te zien.
ViveLaFrance schreef:En nog wat meer.
Hé, weer geen auto's. Tenminste, voor het grootste deel. Samsung hanteert inderdaad vaak een bewezen business-model. Neem een product wat werkt en maak het beter én goedkoper. Doet iedereen. De een wat slimmer of subtieler dan de ander. Maar zou er zonder de eerdere smartphones van onder meer Samsung een iPhone in de huidige vorm zijn geweest? Ik waag het serieus te betwijfelen.

De Koreaanse automarkt zit inderdaad redelijk op slot. Dankzij importheffingen die inderdaad wat forser zullen zijn dan de EU hanteert (daarom is hier bouwen praktisch noodzaak) maar zeker ook de lage prijzen van lokale producten. De Japanse markt is dankzij een door Raegan gesloten akkoord ook voor Europese merken reeds zo'n 30 jaar vrij van zulke heffingen, de hobbels bestaan vooral uit bureaucratische rompslomp vanwege de geringe aantallen en ook daar de scherpe prijzen van lokale merken. En Mazda 3 kost met de huidige (gunstige) wisselkoers nog geen 13 mille, zou bijvoorbeeld een VW daar überhaupt mee willen concurreren? Of zou het toch lucratiever zijn om weliswaar veel minder auto's maar dan wel voor anderhalf keer die prijs te verkopen?
ViveLaFrance schreef:Mja, Aziaten beschuldigen van plagiaat. Waar haal ik het lef vandaan?! :wave:
Het gaat me vooral om het eenzijdige beschuldigen. Ik bedoel, je zeurt wel over die K9, maar ik heb je nog niet zo gehoord over de Renault Passat euh Talisman. Of om het welhaast stelselmatige kopieerwerk van Mercedes in jouw filmpje. En dat is wat ik betoog: ze kopiëren allemaal. Alleen de Chinezen steken er met kop, schouders en ergens tussen de knieën en de enkels bovenuit.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door Jurjen »

:oranje:
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Jij vindt kopieergedrag alleen kopieergedrag als het in je eigen straatje past.
Ik heb het in mijn voorbeeld niet eens over design.
Ik wel dan aangaande jouw voorbeeld? Je leest weer dingen die er niet staan. Iets met vooringenomenheid, daar hoef je je eerste zin niet eens voor te typen hoor :angel:

@Wizard......als je nu eens begint met het opnieuw interpreteren van deze woorden:
ViveLaFrance schreef:Vooralsnog blijf ik kopieergedrag vooral een Aziatisch fenomeen vinden...
Dit scheelt een waslijst aan bagatellisserende vragen en misplaatste insinuaties.

De K9 en 7-serie zijn "overduidelijk verschillende auto's" en dan zou een Talisman een Passat zijn? Misschien kunnen jij en Niels beter in dezelfde straat gaan wonen: La rue d'ignorer :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

Zijn die bagatelliseringen dan onterecht? Ik bedoel, jij probeert met een filmpje je gelijk te halen, en ik schoffel dat filmpje voor een aardig deel op keiharde feiten onderuit. Uiteraard zitten er ook wel een paar meningen tussen omdat ik bepaalde gelijkenissen echt niet zie, maar juist daarom ben ik zo benieuwd of jij ze dan wél ziet.

En wat betreft je laatste opmerking, laten we het eens omdraaien: als de K9 volgens jou een keiharde BMW-kopie is, kan je dan met droge ogen volhouden dat de Talisman niet heel sterk op de Passat "geïnspireerd" is? Wat op zich niks nieuws voor Renault is in dit segment, per slot van rekening was de eerste Laguna ook al zeer sterk "geïnspireerd" op de toenmalige Mazda 626.

Maar ik weet het goedgemaakt: de Europese merken hebben het Aziatisch kopieergedrag vakkundig gekopieerd. Eens?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie