WizardOfOss schreef:Ik ontken ook nergens de sterke gelijkenis tussen de koplampen. Het lijkt me alleen heel sterk dat ze bij Toyota de koplampen van de 206 zo briljant vonden dat ze bij een auto die reeds ver in de ontwikkelingsfase zat nog even heel veel moeite hebben gedaan kost wat kost dat ene element in het design op te nemen, zonder dat dat er achteraf ingeplakt oogt.
Kijk nog eens goed, er komt wel meer overeen dan alleen de koplampen.
WizardOfOss schreef:Wil jij dan beweren dat twee ontwerpers onmogelijk ooit op hetzelfde idee kunnen komen?
Alles kan: koffiekan, theekan, ha ha leuk. Mijn punt is dat in de 206- en Previa-periode Peugeots niet op Toyota leken en andersom en dan is het erg makkelijk om te stellen dat een MPV van Toyota toevallig het front van de 206 kreeg.
WizardOfOss schreef:Maar dat was slechts één punt van het lijstje. Aan de onomstotelijke feiten die ik benoem ga je wel makkelijk voorbij.
Goh, omdat ik de term ‘inspiratie’ ruim beschouw zoals ik aan het eind van mijn laatste reactie schreef. Niet zwart-wit zoals jij lijkt het, want als ik jou mag geloven is elke auto wel minstens op één andere auto geïnspireerd als een Talisman al op een Passat zou lijken. Hoe zeg jij dat soms ook alweer? Ja, ze hebben beide de vorm van een sedan met vier wielen en een stuur. Of gaat dit nu ‘toevallig’ niet op?
WizardOfOss schreef:Vreemd genoeg slagen zowel die Mondeo en zelfs de Superb er toch stukken beter in niet op een Passat te lijken, terwijl de Renault het vooral van details moet hebben. Ik bedoel, hij heeft mooie, creatief gevormde achterlichtunits waar je in Wolfsburg voor in de diepste kerker gestopt zou worden.
Klopt, de Superb lijkt vooraan niet op een Passat...
En de Mondeo heeft niet een meer gelijkend profiel...
Nee, de Talisman is duidelijk een Passat...
Ik heb de achterzijdes niet getoond, omdat de Talisman daar nog meer afwijkt van de Passat dan een Superb doet en niet alleen vanwege de achterlichten. Dus ik kom je nog tegemoet ook door naar de voorzijdes te kijken
WizardOfOss schreef:Nee, toch voornamelijk marketing-bullshit waar ik ietwat allergisch voor ben.
Beetje kort door de bocht. Ja, de perspraat is één marketingbubbel, maar zeker het interview bij DWDD had meer weg van een jochie in een speeltuin dan van een topontwerper die even zijn producten kwam ophemelen.
WizardOfOss schreef:En dat is iets waar nagenoeg alle fabrikanten wel op te betrappen zijn.
Weer die generaliserende toon. Jammer.
WizardOfOss schreef:Even off-topic: tijdloos op zichzelf wordt wat mij betreft ook zwaar overschat. Kijk eens wat de meest tijdloze auto's van zo'n 25 jaar geleden waren.
Interessant voor een AW-lijstje. Hoeven ze niet inhoudelijk te zijn, lekker 100% subjectief. Oh zeg er even bij dat ik in de jury zit om één en ander te vetoën, want als ik alweer lees welke auto’s jij tijdloos noemt, oh oh oh
“Praktisch elke Toyota van rond die tijd”
WizardOfOss schreef:De grote kunst is uiteraard om tijdloos en karakteristiek design te combineren
Gelukkig, we vinden elkaar weer. Jij krijgt ook veto-rechten
WizardOfOss schreef:Maar hé, jij was toch degene die niet geloofde in zulk toeval?
Hoho, niet de rollen omdraaien. Jij dacht aan “puur toeval” aangaande de Previa-206 en nu hoor ik je daar niet over wat betreft de Laguna I-626 en ga je straal voorbij aan de voorganger van de Laguna. Vind je dat niet een ietsiepietsie selectief?
WizardOfOss schreef:Kortom, kopiëren is absoluut niet iets typisch Aziatisch. Mooi dat we het daar over eens zijn.
Heb ik ook nooit beweerd, jij en Niels willen mij dat graag in de mond leggen. Ik zei dat ik kopieergedrag vooral een Aziatisch fenomeen vind gezien de 100% kopieën en de andere voorbeelden die verder gaan dan inspiratie.
WizardOfOss schreef:Nou, als we dan voor het gemak dan even doen alsof we het hier over eens zijn, dan hebben we dus welgeteld één auto die te ver is gegaan. En inmiddels heeft BMW alweer wraak genomen door de Carens te kopiëren. Staat de stand weer mooi gelijk.
Het kost je serieus moeite om toe te geven dat de K9 op de 7-serie lijkt hè?
Maar een BMW is in één klap een kopie van een Carens. Wil jij mij nooit meer betichten van vooringenomenheid?
Terug ontopic, naast een moderne variant van de Mini
(de New New New Mini slaat door) zou ik graag een Fiat 500 Giardiniera zien vertaald naar deze tijd. Fiat melkt de 500 volledig uit, dus één meer kan prima