Het jaar 0 N.A. (en verder)

Alle raad en doorgeef spellen
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door weer een forummer »

1937

Afbeelding

De Tatra 87 is een auto met heckmotor die werd geproduceerd door de Tsjechische auto- en vrachtwagenfabriek Tatra. De Tatra 87 werd van 1937 tot 1950 gebouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een productiestop.

De Tatra 87 werd aangedreven door een achterin geplaatste 2968 cc luchtgekoelde V-motor met een elektron-legering (90% Mg en een kleine 10% Al) carter en twee bovenliggende nokkenassen die 75 pk of 55 kW leverde bij 3500 rpm. De auto bereikte een topsnelheid van 161 km/u. In 1936 kwam er een kleinere versie uit die aangedreven werd door een viercilinderboxermotor: de T97.

De Tatra 87 had een uniek gestroomlijnd koetswerk, ontworpen door Hans Ledwinka. Hij baseerde zich daarbij op de Tatra 77, de eerste seriegebouwde auto met een aerodynamische carrosserie waarbij het ontwerp veel rekening hield met ideeën van de Hongaar Paul Jaray, voor aerodynamische vormgeving. De Tatra 87 is net als de Tatra 77 en Tatra 97, en later ook nog de Tatra 600, uitgerust met een vin op de motorkap / achterzijde.

De achterin geplaatste motor beperkt het zicht naar achter. In de motorkap achter zijn geen vensters geplaatst maar louvres, die tevens dienen als afvoer voor de luchtkoeling van de motor. De voorste deuren openden verkeerd. In het Engels wordt dit suicide door genoemd.

Veel autofabrikanten kopieerden elementen van de Tatra 87. Dr. Ferdinand Porsche werd door Tatra aangeklaagd nadat de Volkswagen Kever op de markt verscheen. Volkswagen betaalde later aan Ringhofer-Tatra een afkoopsom voor inbreuk op de Tatra-patenten.

Hans Ledwinka, constructeur / fabrieksdirecteur bij Tatra, reed later als gepensioneerde in München nog enige jaren in een door Ringhoffer AG in Wenen gerestaureerde Tatra 87, Deze was hem geschonken door zijn vriend Felix Wankel. Deze Tatra 87 staat nu in het Deutsches Museum in München.

Fritz Todt, generaal-inspecteur van de Duitse wegenbouw en derhalve verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Autobahnen, bezat ook een T97 en noemde deze dé snelwegauto. Andere bekende Tatra 87 bezitters waren de vliegtuigconstructeur Ernst Heinkel, de schrijver John Steinbeck, Eugenio Pacelli en de Tsjechische wereldreizigers en schrijvers Jiří Hanzelka en Miroslav Zikmund (zij reisden met een Tatra 87 en later met twee Tatra 805's de wereld rond).

In Nederland zijn indertijd twaalf 87's verkocht. Er staan in Nederland twee 87's op kenteken.
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Joël D. »

1938

Afbeelding

Volkswagen Kever

De Volkswagen Kever, die werd gebouwd van 1938 tot 2003, is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto's ooit. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, kever genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde. Van de Volkswagen Kever zijn er meer dan 20 miljoen wagens geproduceerd van 1937 tot 2003 en is daarmee de langst en de meeste geproduceerde wagen op eenzelfde platform.

Voorgeschiedenis

De Kever was een combinatie van ideeën, die door Ferdinand Porsche - die van Adolf Hitler opdracht kreeg een auto voor het volk te maken - werden samengebald. Grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de originele bedenker van het concept te zijn. Volgens anderen zou de Hongaarse Jood Josef Ganz de ontwerper zijn. Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept "Kever".

De kenmerkende viercilinderboxermotor van de Kever werd ontworpen door Franz Reimspiess. Hitler maakte het mogelijk tot productie over te gaan (zie: Kraft durch Freude), maar door de oorlogsindustrie was er weinig mogelijkheid om de Kever als volksauto te introduceren. Het concept werd meer als propagandamiddel gebruikt. Pas na de oorlog kwam de productie echt van de grond.

De eerste prototypen hadden geen achterruit. Bij het testen werd hierover geklaagd en werden er twee kleine ruitjes geplaatst. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarom worden de eerste Kevers wel Brilkevers genoemd.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door HondArd »

1939

Afbeelding

Lincoln Continental
Wikipedia schreef:The first Lincoln Continental was developed as Edsel Ford's one-off personal vehicle, though it is believed he planned all along to put the model into production if successful. In 1938, he commissioned a custom design from the chief stylist, Eugene T. "Bob" Gregorie, ready for Edsel's March 1939 vacation. The design, allegedly sketched out in an hour by Gregorie working from the Lincoln-Zephyr blueprints and making changes, was an elegant convertible with a long hood covering the Lincoln V12 and long front fenders, and a short trunk with what became the Continental series' trademark, the externally mounted, covered spare tire. They had front and rear transverse leaf springs and hydraulic drum brakes.

The result could be considered a channeled and sectioned Zephyr, with all traces of the running-boards removed. The decrease in height meant that the hood was much closer to fender-level, and the trim was minimal. When compared to other American cars of the period, it seemed long and low, with sleek "clean" lines. The first model Continental is often rated as one of the most beautiful automobile designs from the pre-world war II era.

The customized one-off prototype was duly produced, on time, and Edsel had the vehicle delivered to Florida for his spring vacation. Interest from well-off friends was high, and Edsel sent a telegram back that he could sell a thousand of them. Lincoln craftsmen immediately began production on the Continental "Cabriolet" convertible, and even a rare few hardtop models. They were extensively hand-built; the two dozen 1939 models and 400 1940-built examples even had hand-hammered body panels, since dies for machine-pressing were not constructed until 1941. The limited number of 1939 models produced are commonly referred to as '1940 Continentals'.

The 1939, 1940, and 1941 models were essentially the same design, with only slight modifications from year to year. For the 1942 model year, which was cut short by the beginning of direct American involvement in World War II, all Lincoln models were given squared up fenders, and a revised grill. The result was a boxier, somewhat heavier look in keeping with then-current design trends, but perhaps less graceful in retrospect.

After the attack on Pearl Harbor US civilian-use automobile production was suspended, to be restarted in 1945–1946. Ford's Lincoln division would continue to produce the Continental for model years 1946 to 1948. Like all other post-war Lincolns it received updated trim, including a new grill, to refresh the design. Walnut interior trim was added in 1947. The 1939–1948 Continental is recognized as a "Full Classic" by the Classic Car Club of America, one of the last-built cars to be so recognized. To date, the 1948 lincolns were the last V-12 engined cars to be produced and sold by a major U.S. automaker.
bron.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie