Het jaar 0 N.A. (en verder)

Alle raad en doorgeef spellen
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door weer een forummer »

Uit 1923 de Tatra T-11

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Leeuw »

Tatra = Cool
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door HondArd »

Weer een geintje: in 1924 waren ze ook al aan het experimenteren met alternatieve aandrijving. Dit is de Custer.
Afbeelding
bron.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Leeuw »

OMG :silent:
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Joël D. »

1925

Afbeelding

De Rolls-Royce Phantom I werd in 1925 geïntroduceerd als opvolger van de Silver Ghost. Net als die voorganger werd de Phantom zowel in het Verenigd Koninkrijk (Derby) als in de Verenigde Staten (Springfield) gebouwd. De introductie van het Amerikaanse model liep daarbij steeds 1 jaar achter op de Britse. De opvolging gebeurde telkens 2 jaar later. Deze Phantom heette oorspronkelijk 40/50 New Phantom en werd Phantom I genoemd na de introductie van haar opvolger, de Phantom II.
Een belangrijke verbetering ten opzichte van de Silver Ghost was de nieuwe 6-in-lijn motor. Destijds behoorde die tot het neusje van de zalm. Deze 7668 cc I6 was zeer geschikt om de grote en zware Phantom te doen bewegen. De topsnelheid lag rond de 145 km/u.
Tot de verschillen tussen de Britse en de Amerikaanse versie behoren onder meer de wielbasis. De basislengte was voor beide 3644,9 mm maar de modellen met lange wielbasis waren met 3822,7 mm in het VK langer dan de 6721,1 mm in de VS. Verder hadden de Britse modellen een 4-versnellingsbak terwijl de Amerikaanse een 3-versnellingsbak hadden. In het VK werden uiteindelijk 2269 stuks gebouwd, in de VS 1.243.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Phantom_I
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door weer een forummer »

1926

Afbeelding
Bentley 6,5 litre
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door weer een forummer »

1927

Bugatti Type 41
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Leeuw »

ghehe, bijna een jaar later.

dit is de Ford A 1928 Roadster
Afbeelding
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

1929

Volvo PV650-serie


Afbeelding

Best nog lastig om iets van dit jaar te zoeken: we weten allemaal wat voor desastreuze gevolgen dit jaar voor de automobielindustrie had.

Best een leuke toevoeging aan dit geheel is een auto van Volvo. Deze serie was de opvolger voor Volvo's eerste personenauto, de nogal simpele ÖV4, nota bene een open auto, wat in het koude Zweden natuurlijk geen hit werd. Deze nieuwe serie (PV staat voor personvagn, personenauto) werd gebouwd als antwoord op de Amerikaanse auto, die in Zweden (en in Europa, for that matter) best aftrek vond.

Overigens blijkt ook hoe klein de particuliere markt voor auto's in Zweden nog was. Veruit de meeste van deze auto's werden gebruikt als ambulance, lijkwagen, vrachtauto of als taxi. Speciaal voor die laatste doelgroep bouwde Volvo speciale uitvoeringen met een derde zitrij. In totaliteit spreken we overigens van productie van nog geen drieduizend stuks in vijf jaar. Van export was nauwelijks sprake. Dat kwam allemaal pas met de PV444.

Wat zo leuk is aan een 'Storvolvo' (grote Volvo) is dat ze weliswaar Amerikaans aandoen, maar vanbinnen juist heel huiselijk zijn aangekleed! In Nederland is er trouwens ook een klein groepje liefhebbers van deze zijklep-Volvo's. Het zijn overigens zijdezacht lopende auto's, die zescilinders met zijkleppen. Bovendien kun je er belachelijk slechte benzine in gooien (een groot voordeel in die tijd). Ga er 's zomers alleen niet mee in een file staan, want dan lopen ze heet ;)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

1930

Cadillac V-16


Afbeelding

Hoezo crisis? De aankondiging van deze auto kwam, zo vertelt Wikipedia althans, koud na het nieuws van de beurscrash van 1929.

Jaren voordat enkele geesten binnen General Motors besloten om de naam van Cadillac helemaal uit te wonen voor wat gewin op de korte termijn, was Cadillac een merk van wereldfaam. Dat illustreert de V-16 wel. Als je de motor 'stript', dan is het misschien niet allemaal even hoogstaand. Het zijn feitelijk twee achtcilinder lijnmotoren met een gedeelde krukas, die verder onafhankelijk van elkaar staan te stampen. Dat het hele spul alsnog iets van 165 tot 185 pk leverde (bij 3200 tpm) zal ook wel te maken hebben met de twee enkelvoudige carburateurs. Maar snel was het ding voor zijn tijd evengoed. Een testrijder en zijn assistent kwamen om het leven toen hun V-16 met 180 km/uur (!!) uit de GM-kombaan vloog.

Cadillac maakte, net als veel andere fabrikanten van die tijd, eigenlijk alleen het rollend chassis. Het koetswerk kwam van diverse carrossiers, voornamelijk Fleetwood en Fisher. Vooral Fleetwood had een enorme catalogus van koetsen om uit te kiezen; behalve de 'standard' uitvoeringen was er ook nog een portfolio met 'designer specials'.

Maar hoewel de bestellingen pal na de officiële introductie binnenstroomden, zakte de vraag al in het najaar van 1930 tot het vriespunt. Cadillac bouwde de V-16 (de auto werd wel voortdurend 'gefacelift') tot 1940. De laatste twee bouwjaren hadden een compleet andere motor, wel een V16 natuurlijk. De enorme motor keerde na de oorlog niet meer terug. In totaal zijn er ongeveer duizend gebouwd, verdeeld over talloze varianten en one-offs. Mooi leesvoer: http://www.car-nection.com/yann/Dbas_txt/V16_ndx.htm
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie