Het jaar 0 N.A. (en verder)

Alle raad en doorgeef spellen
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

1931

DKW F1


Afbeelding

Zo, na al dat dure geweld weer eens een volksautootje. Maar, zoals dat hoort in dit topic, wel eentje met wat bijzondere techniek.

DKW staat voor Dampfkraftwagen, maar aan productie van zo'n stoomauto kwam de firma nooit toe. In plaats daarvan maakte DKW furore met fietsen met hulpmotor en later motorfietsen. De tweecilinder tweetaktblokjes voor de eerste automobiele schreden werden dan ook uit die motorfietsen geleend. Nadat een eerste poging tot auto faliekant mislukte, gebood hoofdman Rasmussen zijn onderdanen om met een schone lei te beginnen. Dat werd de DKW Frontwagen, genoemd naar het feit dat dit autootje aangedreven werd op de voorwielen. Nu was dat niet nieuw (Cord was twee jaar eerder) maar dit karretje kostte aanmerkelijk minder. In heel veel opzichten was de F1 (de eerste Frontwagen) een uiterst rudimentair wagentje, maar dat waren zijn concurrenten ook. Op het stalen chassis werd een houten koetswerk gebouwd dat met kunstleer werd overtrokken. Zeker in het door crisis geplaagde Duitschland was de eenvoudige en goedkope DKW een welkome auto. Een jaar later ging DKW op in de Auto Union. Uit de F1 kwamen tot aan de Tweede Wereldoorlog vele doorontwikkelingen voort. Auto Union werd door de deling van Duitsland zelf ook gesplitst, waardoor DKW fors werd getroffen: de fabrieken in Zwickau (auto's) en Zschopau (motoren) werden door de Sovjets onteigend en genationaliseerd. In Ingolstadt nam men de productie weer op, terwijl de onteigende fabriek in de nieuwe DDR verder ging onder de naam IFA, waaruit later de Trabant zou ontstaan. Uit DKW, dat altijd vasthield aan de tweetaktmotor, ontstond uiteindelijk Audi.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

1932

Lanchester Ten


Afbeelding

Vers onder de hoede van industrieconcern BSA (motoren, auto's, wapens) kreeg het zieltogende Lanchester de financiële en technische injectie die het nodig had om deze nieuwe Ten te ontwikkelen.

De Ten (de naam verwijst naar het aantal fiscale paardenkrachten in het Engelse belastingstelsel) was een afgeleide van de grotere Lanchester 15/18, en maakte ook gebruik van diens zescilinder motor, zij het met twee cilinders minder. Het was een voor die tijd modern blok: een watergekoelde 1,2-liter viercilinder lijnmotor met kopkleppen. De goedkopere BSA Ten, die een jaar later op de markt kwam en direct van deze Lanchester werd afgeleid, had namelijk nog een zijklepmotor.

Via Daimler (ook onderdeel van BSA) kwam Lanchester in het bezit van de Wilson semi-automatische vierversnellingsbak. De Ten werd de eerste auto aldus uitgerust. De bestuurder hoefde alleen met een hendel de gewenste versnelling te selecteren en het gaspedaal even los te laten; ontkoppelen en het fysieke schakelen deed de versnellingsbak geheel zelf. De transmissie zou zijn weg vinden naar diverse Daimlers, Talbots en zelfs naar de goedkopere BSA Ten. Lanchester bood de auto aan als chassis, maar de meeste auto's werden met een koets van de fabriek besteld.

BSA verkocht Lanchester samen met Daimler in 1960 aan Jaguar, maar Lanchester maakte al sinds 1956 geen auto's meer. Het is nog steeds een geregistreerd bedrijf (zij het slapend) en is altijd aan Jaguar gelieerd gebleven, waardoor het nu officieel een dochter is van Tata Motors. De Wilson-transmissie zou nog vele tientallen jaren gebruikt worden; tot in de jaren tachtig werden de Nederlandse standaard streekbussen ermee geleverd!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

1933

Fiat 518


Afbeelding

Geen bijzondere auto dit keer omdat het zo'n technisch wonder was, want dat was de Fiat 518 helemaal niet. Wel legde de 518 misschien wel de basis voor wat we tegenwoordig als licentiebouw kennen.

Van deze auto voor de middenstand werden in totaal meer dan 13.000 exemplaren gebouwd in vijf jaar tijd, maar deze kwamen niet allemaal uit Italiaanse arbeid tot stand: de auto werd tevens gebouwd in Frankrijk bij Simca en bij Polski-Fiat in Warschau. Fiat was zeker niet alleen in het ter plaatse produceren van auto's voor de lokale markt, het was zelfs een heel normale gang van zaken. De reden daarvoor lag niet alleen in het voorkomen van hoge transportkosten of ongunstige wisselkoersen. In het Europa van de jaren 30 was van eenwording allerminst sprake. Landen beschermden hun eigen industrieën door soms gigantische heffingen op geïmporteerde producten toe te passen. Lokale productie of assemblage was de ideale manier om aan die heffingen te ontkomen. In Spanje bleef dit tot ver in de jaren 80 het geval.

Fiat paste echter een iets andere tactiek toe. In plaats van filialen van het eigen bedrijf op te richten, verstrekte men licenties aan lokale producenten, die al dan niet door Fiat zelf werden opgezet. Simca en Polski-Fiat (later FSO) werden al genoemd, maar ook NSU (later Neckar) en Seat hebben hun wortels in het bouwen van Fiats voor de lokale markt.

De 518 werd meestal geleverd met een 1,75-liter viercilinder lijnmotor; op wens was ook een tot 1,9 liter vergrote uitvoering leverbaar, met iets meer vermogen (45 in plaats van 40 pk). Zoals gewoon in die tijd was de 518 een chassis met een koets erop. Een bijzondere uitvoering was een vierdeurs open auto voor de Italiaanse koloniale strijdmacht. Op basis van de 518 bracht Fiat ook de zescilinder 527 uit.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

1934

Chrysler en DeSoto Airflow


Afbeelding
1934 Chrysler Airflow 4 door by carphoto, on Flickr

Hier had ook de Citroën Traction Avant kunnen staan, maar ik heb gekozen voor de hier iets minder bekende Airflow van de Chrysler-groep. Twee verschillende auto's voor twee verschillende markten, maar gebouwd door mensen met een redelijk identieke mindset.

De autobranche, al wil zij het publiek vaak anders doen geloven, is aartsconservatief en vernieuwt eigenlijk maar heel mondjesmaat. Auto's in de jaren dertig waren in hun opzet vaak nog steeds 'paardloze koetsen', ideaal voor grootgruttende autofabrikanten als Ford en General Motors: voor een nieuw modeljaar hoefde je alleen de koets wat te wijzigen, het onderstel uit het jaar nul bleef toch wel gelijk. Zaken als weggedrag en dergelijke waren voor auto's in die tijd in het algemeen van ondergeschikt belang. Desondanks werden auto's alsmaar sneller door verbeterde motortechniek en nam ook het verkeer zelf steeds meer toe.

Net als Citroën in Europa erkende ook Chrysler dat de opzet van de auto grondig moest veranderen om aan al die ontwikkelingen tegemoet te kunnen komen. De Airflow was in alles natuurlijk een ode aan de aerodynamica, zowel in naam als in styling, logisch in een tijd van de opkomende luchtvaart. Maar de Airflow was veel meer dan dat. Een gemiddelde auto uit die tijd had een ongunstige gewichtsverdeling met veel gewicht op de achteras, waardoor de vooras veel te veel werd ontlast, zodat de stabiliteit en de bestuurbaarheid op hoge snelheden zo goed als verdwenen was. De motor hing nu tussen de voorwielen in plaats van erachter; de achterpassagiers zaten nu voor de achteras in plaats van erop. Bovendien had de Airflow dankzij de zelfdragende carrosserie een veel lager zwaartepunt. Ondanks dat ze hun naam deelden, waren de Airflows van Chrysler en dochtermerk DeSoto verschillend: de Chrysler, als vertegenwoordiger van een duurder merk in de hiërarchie, was aanmerkelijk groter. Het summum was de Chrysler Imperial, die eveneens gebaseerd was op de Airflow.

Chrysler nam een grote gok met de Airflow: niet alleen de auto leek in niets op wat de firma ooit produceerde, ook het productieproces zelf was compleet anders, wat tot de nodige aanloopproblemen leidde. Bovendien was het publiek conservatiever dan Chrysler had gedacht, en liet het de Airflows staan. Voor DeSoto was dat een kleine ramp, omdat dat merk alleen nog maar de Airflow aanbood. Als pleister op de wonde introduceerde Chrysler al na een jaar de Airstream, die alleen aerodynamisch leek - het was in feite een oerconventionele auto, maar dat was nu eenmaal wat het publiek wilde...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Joël D. »

Staan er overigens 2 op NL kenteken. Toch best bijzonder.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

Ik zag het laatst op het AW-forum. Volgens de overlevering zijn ze in Europa beter aangeslagen dan in de VS. Kijk eens hoeveel Europese auto's hun vormtaal ontlenen aan deze auto: Fiat 1500, Peugeot 402...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Leeuw »

Ik heb wat airflow modellen gezien bij Louwman, er mooi, maar vooral supermoderne vormgeving in vergelijk met de concurentie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door nvdw »

Ja, deze. Nieuw in Nederland geleverd... :o
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door Leeuw »

1935
Morgan 3 wheeler

Afbeelding
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het jaar 0 N.A. (en verder)

Bericht door HondArd »

1936
Toyota AA, AB, ABR

Afbeelding

Toyota heeft de Chrysler Airflow als basis gebruikt voor de ontwikkeling van dit model, waarvan de drie prototypes (A1) inmiddels niet meer bestaan.
De AA was de meest standaard versie, namelijk een vierdeurs sedan. De AB een vierdeurs cabrio waar van de ABR de militaire afgeleide was.
Niet alleen het ontwerp was geinspireerd/gekopieerd van een ander merk, het chassis en het electrische systeem waren afgeleid van dat van Ford. Wel modern voor die tijd: de wielen waren van geperste metalen schijven.
Bron.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie