Het Duel

Alle raad en doorgeef spellen
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het Duel

Bericht door Martin »

Hier ook de mx3. Ik heb een zwak voor de SEAT Cordoba world rally car. Die staat echter mijlenver van de normale straatversie.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

Mazda (49%, 19 uit 39, 9x gelijk, 66 ptn) wint voor het eerst van Seat (56%, 15 uit 27, 3x gelijk, 48 ptn) na twee nederlagen en een gelijkspel: 4-0.

Duel 603: Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf

https://i.imgur.com/ncik2NF.jpghttps://i.imgur.com/Y5sNjOZ.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

Zonder meer de Leaf. Op zichzelf denk ik niet dat beide auto's veel voor elkaar onder zullen doen, en qua uiterlijk is het wat mij betreft een gelijkspel. Afmetingen (en ruimte?) ongeveer gelijk, uitrusting wint de Nissan nipt maar ook geen wereld van verschil, en Hyundai countert de vlottere acceleratie van de Leaf met een hogere topsnelheid dan de toch wat magere 144km/u van de Nissan. Wat dan wél het verschil maakt: de Nissan heeft voor een minimale meerprijs een flink grotere accu en (dus) actieradius. In de praktijk zo'n 200km versus 300km. Al zit in beide auto's wel standaard een navigatiesysteem, dus zal je niet snel zoals in de e-Golf reclame een verkeerde afslag nemen :clown:

De Ioniq was een uitstekende concurrent voor de eerste Leaf, maar Nissan is nu domweg weer een stap verder. Nissan doet daarmee wat Renault en BMW in mijn optiek verzuimen: doorpakken en hun initiële voorsprong op EV-gebied effectief uitbouwen. En zolang Tesla de productie van de Model 3 maar niet op gang krijgt en de rest ook nog geen serieuze stappen zet verwacht ik dat Nissan voorlopig echt niet hoeft te vrezen voor z'n positie als EV-marktleider.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Duel

Bericht door HondArd »

Tja, aan bovenstaand betoog is niets toe te voegen. Het is duidelijk dat Nissan niet aan de wet van de remmende voorsprong voldoet en zodoende de net ingestapte concurrentie een stap(je) voorblijft. Maar daar Hyundai in feite helemaal geen verkeerde elektrische auto op de weg heft gezet, heb ik het idee dat ze er heus wel zullen komen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het Duel

Bericht door Martin »

Ik weet er te weinig van om een inhoudelijke keuze te maken. Toch de Nissan dan maar.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

De Ioniq is een sympathieke auto waar Hyundai flink mee gaat scoren. Nissan levert de technisch interessantere auto al vind ik de actieradius van de Leaf ook nog niet overweldigend. Zeker een vooruitgang, maar kijkend naar een Opel Ampera-e valt de nieuwe generatie zelfs een beetje tegen. Genoeg om van de Ioniq te winnen, maar ik zou op de krachtigere versie wachten.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

Op zich heb je een punt, maar ik heb bij de Ampera ook wel heel erg het idee dat die hele auto gebouwd is om een zo groot mogelijk accupakket, en dat zo'n beetje alles daarvoor moest wijken. En die nu zonder sponsoring van GM ineens ook wel heel fors duurder is dan een Leaf. En daardoor praktisch onverkoopbaar zal zijn wanneer Tesla de levering van de 3 ooit op gang weet te krijgen.

Dat neemt niet weg dat een grotere actieradius een belangrijk voordeel is, maar tegen welke prijs? Ik denk dat Nissan juist een goed compromis heeft gevonden tussen een acceptabele range tegen een voor EV-begrippen scherpe prijs. Er zou nog een krachtiger versie met grotere range moeten volgen, maar daar koop je nu uiteraard nog niks voor.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Dat neemt niet weg dat een grotere actieradius een belangrijk voordeel is, maar tegen welke prijs? Ik denk dat Nissan juist een goed compromis heeft gevonden tussen een acceptabele range tegen een voor EV-begrippen scherpe prijs.
Voor een bepaald deel van de zakelijke markt. Mensen die dagelijks dezelfde afstanden rijden. Elektrisch rijden is voor genoeg werkenden en zeker particulieren nog lang niet interessant wat betreft aanbod, bruikbaarheid en kostenplaatje. De verkoop van EV's valt in dit opzicht tegen. Ik zou best willen, maar dan kan ik net zo goed de trein pakken als ik nog geen 400 kilometer (= fabrieksopgave) kan rijden met de auto. Oplaadmomenten plannen gaat ten koste van de onafhankelijkheid hetgeen simpelweg onhandig is.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

De tweede generatie Leaf poetst de dikke nederlaag tegen de Chevrolet Volt weg: 4-0. Nissan (36%, 15 uit 42, 5x gelijk, 50 ptn) wint zodoende voor de derde keer op rij, terwijl Hyundai (25%, 9 uit 36, 3x gelijk, 30 ptn) nog steeds geen grip krijgt op Japanse tegenstanders (1x winst, 1x gelijk, 8x verlies).

Duel 604: Alfa Romeo Alfa 6 (1979-1986) vs. Peugeot 604 (1975-1985)

https://i.imgur.com/YqZWPt4.jpghttps://i.imgur.com/HJfvabr.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

Geen van beiden hoogtepunten uit de rijke historie van beide merken, verre van zelfs. De 604 straalt met z'n minimalistische lijnen dan tenminste nog een bepaalde chic uit, terwijl de Alfa vooral heel erg vergeetbaar is.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie