Het Duel

Alle raad en doorgeef spellen
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

625: toch de Ferrari, want mooier.

626: geen verkeerde Vectra, maar de Mazda was duidelijk moderner.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het Duel

Bericht door Martin »

De Ferrari, zeker mooier en de Vectra uit de tijd dat ik nog wat met Opels had.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

Ferrari (56%, 14 uit 25, 3x gelijk, 45 ptn) wint ook het tweede duel van Jaguar (56%, 14 uit 25, 2x gelijk, 44 ptn): 3-1.
Mazda (20 uit 40, 9x gelijk, 69 ptn) staat in balans na dezelfde uitslag in het eerste treffen met Opel (43%, 20 uit 46, 4x gelijk, 64 ptn). Daarmee blijft de 626 ongeslagen na twee duels, terwijl de Vectra een derde nederlaag incasseert.

De volgende duels vormen een eerbetoon voor de vorige week overleden Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles.

Duel 627: Fiat Coupé (1993-2000) vs. Ford Probe (1993-1997)

https://i.imgur.com/AV5WM7E.jpghttps://i.imgur.com/MMNK5uL.jpg

Duel 628: Chrysler Voyager (1996-2000) vs. Renault Espace (1996-2002)

https://i.imgur.com/IhoklRx.jpghttps://i.imgur.com/n14q6yg.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het Duel

Bericht door Martin »

Niet helemaal overtuigd, maar ik ga voor de Coupe Fiat.
Verder zonder twijfel de Espace. Toch wel een benchmark ondanks het succes van de Voyager.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

627: de Coupé Fiat. Hoewel beide modellen zéér jaren '90 zijn ben ik geneigd te zeggen dat de jaren milder zijn geweest voor de Probe, met z'n aalgladde design. Maar tegelijk komt daardoor ook nu weer dezelfde indruk in me op als een kwart eeuw geleden: een beetje te braaf, te perfect, te saai voor een coupé (maar wel geslaagder dan z'n Mazda-zusje). En dat is wel het laatste waar je de Fiat van kan beschuldigen. Mooi? Nee, eigenlijk niet. De wielen zijn te klein, hij staat te hoog op z'n poten, en bovenal zijn de verhoudingen vanuit diverse hoeken gezien (zo schuin van achteren bijvoorbeeld...) behoorlijk zoek. Het is geen auto die het van het perfecte totaalplaatje moet hebben. Maar wél van de talloze fantastische en unieke details. Een auto die nu bijna vergeten lijkt, maar waarvan ik de resterende (min of meer originele) exemplaren nog wel een comeback zie maken in het klassieker-circuit.

628: twee vertegenwoordigers van de traditionele grote MPV op z'n hoogtepunt. En dat maakt de keuze lastig. Het verstand zegt Renault, dat zal ongetwijfeld de meer verfijnde en "slimmere" auto zijn, en voor een busje is het sowieso nog steeds een frisse verschijning. En toch ga ik voor de Chrysler, die heeft toch net dat stukje extra karakter. Lekker soepel op z'n Amerikaans deinen in zo'n bakbeest, dat maakt het totaalplaatje net even completer.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Duel

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:...Maar wél van de talloze fantastische en unieke details.
Waaronder die van de plaatsing van de distributieriem, waaroor in de meeste gevallen het motorblok eruit moest om die te kunnen vervangen..... maar voor mij geen reden om de Ford dan maar te prefereren, de Fiat voor mij dus.

Dan wordt het moeijlijk. Zowel de Chrysler alsook de Renault zijn destijds vrij veel nieuw afgezet maar maakten al snel een afgeleefde indruk. Echt zo'n auto van: ik heb een hele grote auto nodig, maar ik heb geen geld voor een echt goed exemplaar. Beide pioniers van he Maxi-MPV segment werden toen links en rechts ingehaald door de concurrentie die niet alleen betere auto's op de weg wist te zetten, maar ook die optisch en qua betrouwbaarheid de tand des tijds beter wisten te doorstaan. Maar een andere keuze heb ik nu niet, dan wordt het de Renault maar. Iets compacter van buiten en met stoelen die zodanig comfortabel zijn dat je niet in de gaten hebt dat je al uren op de ANWB aan het wachten bent ;)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Waaronder die van de plaatsing van de distributieriem, waaroor in de meeste gevallen het motorblok eruit moest om die te kunnen vervangen.....
En dan te bedenken dat die bij Fiat-motoren in die periode om de 60k km of 3 jaar vervangen diende te worden. Zoals ik met mijn Bravo ook op kostbare wijze heb ondervonden...

Maar los van de plaatsing blijft ik het sowieso onbegrijpelijk dat nog steeds veel merken een riem verkiezen boven een (mits goed geconstrueerd) in principe praktisch onderhoudsvrije ketting.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Duel

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:Maar los van de plaatsing blijft ik het sowieso onbegrijpelijk dat nog steeds veel merken een riem verkiezen boven een (mits goed geconstrueerd) in principe praktisch onderhoudsvrije ketting.
Een riem geeft minder interne wrijving dan een ketting, waardoor exact dezelfde motor onder exact dezelfde condities minder verbruikt.... maar goed, ik zou eerder de keuze voor bedrijfszekerheid maken.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, ik vraag me dan toch altijd af hoeveel het dan scheelt. Een fracties van een procent wellicht? Wellicht iets beter voor het milieu, maar door de fikse vervangingskosten zal je er nooit of te nimmer financieel voordeel aan overhouden.

Het komt op mij een beetje over als die idiote dagrijverlichting, en dan met name dat dan de achterlichten niet branden. Twee keer een hele 5 watt besparing, poeh hé...
(en ondertussen in mist of schemering zonder verlichting rijden...)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

R.I.P. Marchionne. Niet geliefd bij alle Alfisti en Fiat-fans, maar zeker een man die belangrijk is geweest voor FCA.

627: de malle Fiat maar, de Probe is erg kleurloos.

628: de opvolger van deze Voyager vond ik beter, dus het wordt de Espace. Toch de completere MPV.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie