WizardOfOss schreef: ↑01 feb 2021, 01:44Zolang die actieradius voldoende is, ja. Een auto kan op andere aspecten nog zo fijn zijn, als je iets te vaak zorgen moet maken of je wel weer thuis gaat komen denk ik toch dat dat voor veel mensen een serieuze dealbreaker gaat zijn. Zeker als anderen meer bieden.
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor andere kenmerken van een auto. Ook al komt een auto in theorie het verst van allemaal, als ik hem bijvoorbeeld lelijk vind, koop ik hem niet
(vandaar de link met de Prius, maar daarover later meer). Het complete plaatje moet kloppen. Iets zegt me dat veel mensen zo denken.
Net als de bekende automedia lijkt het of jij bij een EV niks anders meer kunt zien dan de actieradius. Je kunt geen nieuwsitem of test lezen of het gaat over de actieradius. Een EV wordt zo enorm als een smartphone beschouwt. Een gebruiksvoorwerp en geen vervoersmiddel.
"Hoeveel pixels heeft die van jou?" wordt dan
"Hoe ver komt die van jou?". De actieradius is slechts één van de vele eigenschappen van een EV. Sowieso kan niet iedereen met de, op papier, beste actieradius rijden, omdat EV's bijna altijd zakelijk worden aangeschaft en de werkgever het budget bepaalt gelinkt aan de functie.
WizardOfOss schreef: ↑01 feb 2021, 01:44Ik mis even de relevantie hiervan? Maar goed, de Prius vormde een wegbereider voor de hybride als concept. Die rol is niet meer nodig nu Toyota's jaarlijks miljoenen exemplaren van andere modellen verkoopt die van soortgelijke techniek zijn voorzien. Het zou mij dan ook helemaal niet verbazen als het huidige model de laatste zal zijn.
De Prius was, zeker in diens segment, aantoonbaar één van de zuinigste en schoonste auto's van zijn tijd
(al twijfelden mensen daaraan, maar dit gebeurt altijd) en toch kozen veel mensen niet voor een Prius. Nog los van dat de verbruikscijfers op papier niet klopten, een aanzienlijke groep kopers liet de auto links liggen. Zeer waarschijnlijk vanwege andere kenmerken van de auto. Dus de zuinigheid van de Prius was niet altijd een dealmaker voor deze mensen

Nu wordt het model amper meer verkocht. Logisch, want EV wordt gestimuleerd zoals ook Nederlandse Prius-kopers in de rij stonden om onder andere te profiteren van BPM-vrijstelling. Toen het een korting werd, zakte de verkoop al in. Oftewel een auto kan uitblinken op een bepaalde manier, er zijn altijd meer redenen nodig om tot aanschaf/lease over te gaan. Daarnaast zijn autofabrikanten afhankelijk van politieke keuzes. In de praktijk blijken de eigen idealen vaak niet gebaseerd te zijn op idealisme. Toyota is een goed voorbeeld.
Politiek gejojo is hen niet vreemd
WizardOfOss schreef: ↑01 feb 2021, 01:44Dus jij denkt dat de krappe achterbank bij de MX-30 een grotere dealbreaker zal zijn dan de bescheiden actieradius? Dat waag ik toch ten zeerste te betwijfelen....
Dat zeg ik niet. De accu (lees: actieradius) is slechts een onderdeel, net als de achterbank. Je begrijpt toch wel waarom ik die link postte? Volgens Autowereld is de e-2008
"de beste elektrische SUV qua afwerking, ruimte en actieradius". Een goed voorbeeld om te laten zien dat een EV meer is dan de actieradius.
WizardOfOss schreef: ↑01 feb 2021, 01:44En hoe zit het dan eigenlijk met de kosten, zal een KWh aan zo'n gemeentelijke paal hetzelfde kosten als m'n stroom uit het stopcontact?
In de gemeente Groningen betaal je 29 cent/kWh tegenover gemiddeld 22 cent/kwh voor stroom uit het stopcontact. Hier had ik laatst een gesprek over met een maat. Onze conclusie was dat thuisladen alleen rendeert met zonnepanelen.
WizardOfOss schreef: ↑01 feb 2021, 01:44Uiteraard, maar dit zijn toch wel zeer concrete issues die zolang daar geen oplossingen voor zijn een enorme hoop mensen van de uiteindelijk onvermijdelijke overstap naar EV zullen weerhouden.
Goh, gaat de overgang naar EV's toch niet zo snel als je denkt hè