Algemeen vakantie-draadje

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
WizardOfOss
.
.
Birthday
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss » 17 mar 2019, 19:50

Mini of vergelijkbaar? Ik gok dat ze ergens een oude roestige Ypsilon vandaan gaan halen :clown:

Ik heb ook weleens naar zo'n fotoreis zitten kijken, maar denk ook niet dat het iets voor mij zou zijn. Ik fotografeer graag en veel tijdens een vakantie, en loop ook rustig even een stukje extra als ik ergens een gelegenheid voor een mooi plaatje denk te zien. Maar je zal mij geen bergen aan apparatuur mee zien zeulen, ik zal geen kwartier bezig zijn voor dat ene technisch perfecte plaatje, en al helemaal niet m'n planning omgooien om ergens net op het juiste moment met het mooiste licht dat ene plaatje te kunnen schieten. Ik reis toch vooral om dingen te zien, en als ik dat dan mooi kan vastleggen is dat een bonus. En laat mij dan maar de fanatieke fotograaf binnen de groep zijn die altijd wat achter de rest aan hobbelt en als laatste weer in de bus zit...

Ik had naar Rusland overigen wel voor het eerst in jaren m'n DSLR weer eens meegenomen. Deels omdat die in tegenstelling tot m'n compactcamera ook prima met handschoenen aan te bedienen is, maar deels ook zeker vanwege de fotografeer-ervaring. Ik heb weliswaar al een paar jaar een uitstekende compactcamera (Panasonic TZ100), die qua fotokwaliteit niet of nauwelijks onderdoet voor m'n ouwe trouwe Nikon. En voor filmpjes van een andere planeet is. Maar ik had vooraf al een beetje ingeschat dat dit meer een fotografeer- dan filmvakantie zou worden, en sowieso had ik anders ook nog wel m'n telefoon bij me. Ik heb zeker geen spijt van die keuze, zodanig zelfs dat ik er nu stiekem toch aan zit te denken nog eens een nieuwe DSLR aan te schaffen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

WizardOfOss
.
.
Birthday
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 21 mar 2019, 00:49

Nou, van het weekend was er nog wat twijfel, maar die werd maandag snel weggenomen: aangezien in mei ook al een paar andere collega's vakantie hebben was dat domweg geen optie meer. Dus nog wel even wat zitten puzzelen, en zojuist mezelf maar alvast even een mooi verjaardagscadeau gegeven: de vlucht naar Shanghai en dan 2,5 week later terug vanaf Tokyo. De tussenliggende vluchten moet ik dan nog wel boeken, maar waarschijnlijk wordt dat na Shanghai (met o.a. Auto Shanghai, s' werelds grootste autosalon) eerst een paar dagen Seoul, en dan toch een wat langer verblijf in Tokyo en omgeving (met uiteraard een aantal matsuri maar ook de Honda Collection Hall). Toch verslaving....

WizardOfOss
.
.
Birthday
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 03 apr 2019, 23:55

Pfff, we zijn een paar weken verder, maar de hele vakantie is toch een wat zwaardere bevalling dan verwacht geworden. Het positieve: inmiddels zijn alle essentiële zaken geboekt, en resten nog slechts wat randzaken. heel soepel ging dat echter niet.

Tegenwoordig heb je weliswaar allemaal mooie zoekmachines voor vluchten, en dan denk je voor een mooie prijs de perfecte vlucht gevonden te hebben. Bijvoorbeeld bij Asiana. Toch de 2e grootste airline van Zuid-Korea, maar via hun eigen Europese sites kan je dan alleen betalen met ofwel een Koreaanse credit card, ofwel UATP, een soort creditcard die in de luchtvaartbranche B2B gebruikt wordt. Visa? Mastercard? Bekijk het maar. Ideal? Whahahahah. Maar goed, voor 15 euro meer kan je dan nog wel bij Expedia terecht.

Dat betrof de vlucht van Shanghai naar Seoul. Vervolgens van Seoul naar Tokyo kwam ik bij Jin Air terecht, een Koreaanse LCC. Die uitsluitend een Koreaanstalige website blijkt te hebben. En om dat dan via Google Translate te proberen, nee, toch maar niet. Maar dan wordt het ineens toch zoeken naar een boekingssite die niet minimaal het drievoudige tarief rekent. Maar goed, ook dat is uiteindelijk gelukt. Met dank aan de Chinezen die nu ook de internationale reisbranche gaan proberen te veroveren....

Dan hotels. Eerst Shangai, en dan viel me toch op dat mijn eerste optie, Booking.com, voor de gevraagde data slechts een heel summier aanbod tegen zeer forse prijzen heeft. Dan toch eens met Agoda zoeken, en dan kom je toch een vele malen véél ruimer aanbod tegen met ook fors lagere prijzen voor dezelfde hotels. Seoul ging wel soepel, m'n favoriete Japanse hotelketen van voordat ik het genot van onsen had ontdekt heeft net een nieuw hotel geopend op een ideale locatie in Dongdaemun.

Maar dan Japan. Ik wist dat het Golden Week was, en dat het vanwege de troonswisseling wel wat druk zou zijn. De afgelopen twee jaar ook tijdens Golden Week gereisd, hoewel je die drukte best merkte was het nog wel te overzien. Maar nu? In Tokyo en directe omgeving zit op enkele dagen liefst 98%(!!!) vol, wat rest zijn voornamelijk capsulehotels en slaapzalen in hostels (deze vind ik dan wel weer leuk, maar niet voor twee nachten en zeker niet voor 100 euro per nacht....). En de meeste resterende hotels hebben hun prijzen fors verhoogd, iets wat ik nooit eerder in deze mate heb gezien in Japan. Ergens een mooi onsen-stadje dan maar? Volstrekt kansloos, of hooguit nog ergens een laatste kamer voor een 4-cijferige prijs. Uiteindelijk ga ik nu eerst 4 dagen naar Nagano, dat moet dan maar als uitvalsbasis voor de regio dienen. Daarna wordt het dan toch maar twee dagen Tokyo, waarvoor ik momenteel drie verschillende maar geen van allen ideale hotels geboekt heb, kwestie van toeslaan wanneer het kan en later annuleren. En dan tot slot drie dagen Mito als uitvalsbasis voor het eerder genoemde matsuri in Hitachi en Honda-museum. Hoewel dat festival slechts eens in de 7 jaar plaatsvindt kon ik daar enigszins tot m'n verbazing nog vrij makkelijk een hotel vinden.

Nu is het dus nog een kwestie van randzaken (railpass, wifi) regelen en uiteraard vooral nog wat leuke dingen voor de invulling van de trip zoeken. Dat gaat dus wel goedkomen.

Wat ik dan wel wat minder vind is de situatie voorafgaand op het werk: door vele personele wisselingen was het al tijden erg druk en chaotisch, er is ook net weer een collega vertrokken waarvan de werklast grotendeels naar mij wordt verschoven, en nu wordt er voor de laatste anderhalve week ook nog even een groot project doorheen gedrukt. Wat er in de praktijk op neer zal gaan komen dat ik in laatste anderhalve week structureel dagen van 10-11 uur zal gaan maken, deels om het project überhaupt een kans van slagen te geven, deels om met de vereiste "normale" kantooruren toch nog de files enigszins te kunnen ontwijken. En de ervaring leert dat tijdens dergelijke volledig op één project gefocuste weken er zich een hele hoop andere zaken opstapelen, doe daar dan 2,5 week vakantie direct achteraan, en er wacht me bij terugkeer geheid een gigantische teringbende. Niet mijn probleem, wordt er dan uiteraard geroepen. Maar drie keer raden wie het uiteindelijk toch allemaal mag gaan oplossen...

En dan blijft er toch een wat dubbel gevoel hangen: moet ik nu blij zijn dat ik straks even een paar weken de hele zooi in de stront kan laten zakken, of zou het voor m'n eigen gemoedstoestand toch beter zijn geweest als ik de hele reis überhaupt niet geboekt had....

Martin
.
.

Bericht door Martin » 04 apr 2019, 18:50

Daar heb Ik ook vaak tegenaan gehikt dat werk blijft liggen en zelfs opstapelt als je een keer vrij neemt. Misschien anders zelf ook maar eens gaan kijken naar ander werk? Dichter bij huis of tegen de dagelijkse forensstroom in. Je hoeft de extreme arbeidsethos van Japan niet over te nemen. Anders zoekt dat zich uiteindelijk een weg in bijvoorbeeld lichamelijke klachten.
Stap eens op de fiets

WizardOfOss
.
.
Birthday
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 04 apr 2019, 21:37

Die gedachte was inderdaad recentelijk toch ook al eens in me opgekomen. Na ruim 19 jaar wordt het wellicht ook wel een keer tijd voor iets anders...

WizardOfOss
.
.
Birthday
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 18 apr 2019, 00:37

Nou, ondanks alles (na een stevig gesprek is er op het werk toch even het nodige geschoven) is het morgenavond zo ver: op naar Shanghai! Met vooralsnog het plan op maandag (als toch zo'n beetje alle musea en bezienswaardigheden gesloten zijn) de Shanghai Auto Show te bezoeken.

Blijft wel even de vraag in hoeverre de Great Firewall of China me nog dwars gaat zitten, het kan zijn dat ik dus even een weekje van de radar verdwijn....

Plaats reactie