Autosalon Genève 2013

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Autosalon Genève 2013

Bericht door WizardOfOss »

Alvast even een paar indrukken vanuit Genève:
  • de Spyker B6 Venator valt me echt 100% mee. Op foto's lijkt ie echt alle kanten op te kronkelen, maar in levende lijve vallen de lijnen toch mooi op hun plaats. Enige dissonant zijn de goedkope deurgrepen.
  • McLaren P1 en Rolls Royce Wraith blijven me beide tegenvallen. Bij de P1 helpt het uiteraard ook niet dat een paar meter verderop een F1 LM staat...
  • Lamborghini Veneno is gewoon een miskleun, al maakt dat voor de interesse van het publiek niks uit.
  • De VW XL1 is wel heel duidelijk een straatlegaal prototype, carbon zover het oog reikt, maar onder de motorkap oogt het als een hobbyprojectje.
  • Seat Leon SC is verder het enige leuke op de stands van de mainstream-merken van VAG.
  • Opel Adam is ook in de opgeleukte varianten toch :yawn:
  • Kia Provo is wat mij betreft veruit de meest geslaagde concept die ik tot nu toe gezien heb, de neus oogt ook een stuk minder zwaar dan de foto's deden vermoeden.
  • LaFerrari heb ik nog alleen van een afstandje gezien, maar viel toch wel enigszins mee. De lijnen die hem op de foto's zo rommelig deden ogen vallen in het echt veel subtieler uit.
  • Jaguar F-type is nog steeds een twijfelgeval, zeker niet lelijk maar mist toch wat karakter.
  • De facelifts van de diverse Volvo's vallen heel erg mee, stukken minder zwaar als op de plaatjes.
  • De modellen van Qoros zien er even afgezien van het belachelijk opzichtige logo prima uit. Er zitten wel de nodige elementen in die aan met name VW doen denken, maar de proporties zijn dermate verschillend dat je je niet snel zal vergissen.
  • BMW 3 GT is helemaal zoals op de foto's, een voorkant waar weinig mis mee is, maar een achterkant die er echt niet uit ziet.
  • Corvette is lekker...
  • Die concepts van Mitsubishi zijn vooral volkomen inwisselbaar, en daardoor totaal oninteressant.
  • Suzuki SX4 S-Cross (ze gebruiken consequent die dubbele naam) oogt toch wat uitgebalanceerder dan verwacht, maar spannend is ie zeker niet.
  • De Renault Captur lijkt vooralsnog de grote winnaar van de kleine SUV's te zijn, niet heel spannend, maar er staat wel iets.
  • De Alfa 4C kan me nog steeds niet echt overtuigen, rommelig en met rare proporties.
En nu ben ik vast nog een hele hoop vergeten en een flink deel moet ik sowieso nog zien, dat komt dus later nog...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door ViveLaFrance »

Leuke opsomming :)
Naar mijn smaak haal je toch een hoop topdesigns (licht) onderuit. Ik moet ze nog live gaan zien, maar de 4C, P1 en Wraith lijken mij geweldig. En dan de Spyker mooi gaan noemen? O o o Sander toch :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door WizardOfOss »

Ja ho effe, wie heeft hier nu én een goede smaak, én heeft die auto's in het echt gezien? Jij in ieder geval niet :devil:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door Leeuw »

Leuk lijstje, toffe beurs editie want wat staan er een hoop nieuwe bijzondere bakken.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door WizardOfOss »

Toch kan je wel merken dat het crisis in autoland is. Zo was het aantal "echte" concepts (dus niet zoiets als een Golf Variant met een paar spoilers) toch vrij gering en veel stands toch relatief eenvoudig van opzet. Niet dat het daarom allemaal niet leuk was (alleen al de overvloed aan superexoten maakt het al de moeite waard), maar het is allemaal weleens spectaculairder geweest.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door WizardOfOss »

Nog even wat indrukken van de 2e dag:
  • Meteen maar van de relatieve rust aan het begin van de dag gebruik gemaakt om de drukste stand te bezoeken: Ferrari uiteraard. De LaFerrari valt me toch wel mee, ik had vooral m'n twijfels over de rare hap uit de zijkant, maar door de vloeiende lijn vanaf de voorste wielkast komt alles toch mooi samen. En zoals gezegd vallen een aantal lijnen die hem op toto's nogal druk doen ogen in werkelijkheid veel subtieler uit. Perfect is ie echter niet, de voorspoiler is ronduit lelijk, en het knikje net boven het achterwiel oogt nogal zinloos. Desondanks als totaalplaatje veel beter dan verwacht, en als ik zou moeten kiezen zou ik de P1 er zonder ook maar een moment van twijfel voor laten staan. Maar als ik ook zou mogen keizen voor een Pagani of Koenigsegg wordt het toch een ander verhaal...
  • Daarnaast Maserati, de Quattroporte is in levende lijve een pracht van een auto met hooguit iets te ielige koplampjes. Hij heeft slechts één groot nadeel: z'n voorganger was nog zoveel mooier...
  • Bij Aston Martin begint het eindeloze variëren op hetzelfde thema nu toch wel serieus te vervelen. Ik kon me ook niet aan de indruk onttrekken dat de aandacht van het publiek stukken minder was dan bij andere topmerken, waar het ook bij bijvoorbeeld Maserati of Jaguar nog echt dringen was voor een plekje was daarvan bij Aston Martin nauwelijks sprake. Dat was vorig jaar, toen ze nog de V12 Zagato op de stand hadden staan toch wel anders.
  • Jaguar F-type kan me ook bij een tweede blik nog steeds niet helemaal overtuigen, hij is leuk maar ik wordt er domweg niet hebberig van.
  • Nieuwe Range Rover kan me nog steeds niet echt bekoren. Groot maar niet groots.
  • Lancia, tsja, reddeloos verloren.
  • Mercedes CLA is een beetje een twijfelgeval, in basis mooi, maar de achterkant is me iets te simpel en gladjes, had wat meer detaillering kunnen gebruiken. De A45 AMG is uiteraard wel lekker dik. De gelifte E is ook een meevaller, een schoonheid zal het nooit worden maar wel stukken beter dan voorheen. De G63 AMG 6x6 schitterde helaas door afwezigheid.
  • Over de BMW 3 GT had ik het eerder al gehad, maar die is nog heilig vergelen met hun Active Tourere Concept, Prozac op wielen. Voor de leuke BMW's moest je toch bij Alpina en AC Schnitzer zijn.
  • Mini Paceman is stukken beter dan z'n broertje met twee deuren meer, maar het blijft een vreemd gezicht, zo'n forse Mini.
  • Dodge was ook bescheiden aanwezig met de Charger, Viper en Ram, lekker uiterlijk vertoon, maar dat kan niet verbergen dat het qua afwerking toch nog echt Amerikanen van de oude stempel zijn.
  • Morgan had niks nieuws te melden, maar had wel een mooi rijtje auto's in heel simpel (niet metallic) grijs staan, een onverwacht fraai gezicht. Al zou het wel verboden moeten worden om een 4 plus 4 met het dak omhoog tentoon te stellen...
  • Fornasari gaat er met de prijs voor de lelijkste auto van de salon vandoor...
  • ...en even verderop laat Mansory weer eens zien wat er mogelijk is met een onbeperkt budget en een totaal gebrek aan goede smaak.
  • De Citroën Technospace oogt van voren wel aardig, minder smal dan de foto's deden vermoeden. De achterkant daarentegen moeten ze afzagen en compleet opnieuw verzinnen. De C3 facelift oogt netjes. Meest opvallend: de C4 stond er nu al wat verloren bij, en over de C5 zal ik maar helemaal niet beginnen.
  • Bij Peugeot was alle aandacht gericht op de 2008, maar om nu te zeggen dat die indruk wist te maken, nee, bepaald niet. raar rommelig ding, die het ruimschoots aflegt tegen landgenoot Captur. Temidden van alles stond ook nog de Onyx concept, leuk gebruik van koper plaatwerk, maar verder totaal oninteressant.
  • Bij Infiniti waren alle ogen uiteraard gericht op de Q50, gewoon een verdomd mooie bak. De LE Concept daarentegen mag bij een enkel exemplaar blijven...
  • Fiat had weinig bijzonders te melden, aandacht was vooral gericht op de Panda 4x4. De monstertruck-variant uit de reclame stond echter niet op de beurs, maar op het nabijgelegen treinstation. Gemiste kans, was letterlijk en figuurlijk een blikvanger van formaat geweest.
  • Jeep Grand Cherokee oogt vooral erg gekunsteld, zeer matige facelift.
  • Bij Abarth ook weinig nieuws, en waar ze in het verleden in ieder geval steeds nog de leukst geklede dames hadden rondlopen viel ook dat nu wat tegen.
  • Nog even over de Alfa 4C, ze hadden er drie staan met kleine maar belangrijke verschillen. Twee van de drie hadden carbon koplampunits, dat is absoluut een must, de matgrijze units van de derde zagen vooral erg goedkoop uit. Daarentegen hadden die twee exemplaren wel beiden kleine maar erg grof uitgevoerde luchthappers naast die koplampen, spuuglelijk. En twee exemplaren waren voorzien van een carbon lip achterop, hopelijk is die voor de stabiliteit overbodig, want ook een fikse dissonant. En tot slot moeten ze nog wat kritischer op de afwerking zijn, ze hadden nu enigszins een kitcar-uitstraling.
  • De mooiste Alfa van de show was echter geen echte Alfa, maar de Gloria van Istituto Europeo di Design, een studentenproject wat ik bij alle nieuwsberichten de afgelopen weken genegeerd had omdat ie alleen in digitale vorm getoond zou worden. Niet dus, hij stond er wel degelijk als model op ware grote.
  • Bij Lexus uiteraard vooral aandacht voor de IS, neus ziet er prima uit, maar die achterlichten blijven een miskleun.
  • Bij Toyota bleek de RAV4 Adventure afwezig, de Premium stond er wel maar werd volgens mij door iedereen voorbij gelopen. De FT86 Open Concept zag er wel goed uit, verhoudingen ogen minder ongelukkig dan op de foto's. De i-Road mocht ook op de nodige aandacht rekenen, vooral geinig om te zien rijden, veel smaller dan een Renault Twizy, en doordat je met het achterwiel stuurt lijkt ie elke bocht driftend te nemen, de wendbaarheid is in ieder geval indrukwekkend.
  • Ford lijkt ook enigszins de weg kwijt als het om de vormgeving gaat. De Ecosport is een raar ding waar geen lijn aan klopt, en een reservewiel achterop kan sowieso op een softroader echt niet meer. Over de Tourneo Courier wil ik dan nog niet eens beginnen...
  • Honda Civic Tourer ziet er dan wel erg lekker uit, niks meer aan veranderen dus. En voorzie sowieso alle Civic's van zo'n neus met donkere koplampen. De NSX ziet er ook prima uit, maar hij mist toch iets onderscheidends, iets wat er echt een Honda van maakt.
  • Bij SsangYong draaide het uiteraard om de Rodius, kolossaal en minder lelijk dan voorheen, maar het blijft een raar geval. De SIV-1 concept viel me wat tegen, oogde nogal grof.
  • Nissan stond eigenlijk wat verloren in een hoek, de nieuwe Note ziet er aardig uit maar volgens mij hebben veel mensen die niet eens gezien. Voor een GT-R maakt het echter nog altijd niet uit in wat voor hoekje die staat, die wordt altijd gevonden...
  • De Captur was ook eerder al aan bod gekomen, wat mij betreft onbetwist de interessantste nieuwkomer in dit segment. Opvallend was overigens wel dat de Laguna blijkbaar al helemaal heeft afgedaan, die had een onopvallend plekje naast de Koleos aan de achterkant van de grote bult midden op de stand.
Was ik nog iets vergeten? Euh, ja, de VW e-Co-Motion heb ik schijnbaar totaal over het hoofd gezien. Ik heb eigenlijk geen idee of BMW ook de in Detroit getoonde 4-serie Concept nog ergens op de stand had staan. En Isuzu en Tata ben ik volgens mij ongemerkt voobijgelopen.

Zoals gezegd viel het aantal serieuze concepts me nogal tegen, dus wat dat betreft blijft de Kia Provo naar mijn mening de interessantste concept van de show. Oké, de Alfa Gloria is uiteraard mooier, maar de kans dat we die ooit op de weg zullen zien lijkt me echt nihil. En iets wat wel opviel: ook al is het crisis in autoland, voor mensen met echt serieus geld is de keuze groter dan ooit...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Meest opvallend: de C4 stond er nu al wat verloren bij
Ik dacht precies hetzelfde toen ik hem laatst zag. Met de Astra ben ik alweer een tijdje klaar en ik heb het ook met de C4. Troosteloos geval!
WizardOfOss schreef:Bij Lexus uiteraard vooral aandacht voor de IS, neus ziet er prima uit
:lol: :lol: :lol:
WizardOfOss schreef:Ford lijkt ook enigszins de weg kwijt als het om de vormgeving gaat. De Ecosport is een raar ding waar geen lijn aan klopt, en een reservewiel achterop kan sowieso op een softroader echt niet meer. Over de Tourneo Courier wil ik dan nog niet eens beginnen...
Jammer hè? :bonk: Ford had altijd interessante designstromingen, maar tegenwoordig draait alles om de massa.
WizardOfOss schreef:Bij SsangYong draaide het uiteraard om de Rodius, kolossaal en minder lelijk dan voorheen, maar het blijft een raar geval.
Neeeheeee :x De eerste had tenminste nog....euh... karakter? De nieuwe lijkt een samenraapsel van verkeerde onderdelen :no:
WizardOfOss schreef:De Captur was ook eerder al aan bod gekomen, wat mij betreft onbetwist de interessantste nieuwkomer in dit segment.
Je zou bijna denken dat ik het bewust doe, maar niets is minder waar. Ik neig op dit moment naar de 2008. Hij komt beter over als toevoeging (i.v.t. Clio-Captur) en de details staan nu goed. Misschien verandert dit IRL.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door nvdw »

Volgens mij heeft het bij Ford al sinds de oprichting om de massa gedraaid :clown:

Mooi overzicht WOO. Dat de meeste auto's er beter uitzien IRL dan op die eerste foto's die rechtstreeks uit een computer komen kan ik zonder meer onderschrijven.

Voor de mensen met geld als water is de keuze altijd al groot geweest. Waarschijnlijk is het contrast door het ontbreken van echt groot nieuws bij de Jan Modaal-auto's op deze Salon wel behoorlijk groot. Daarbij moet ik wel aantekenen dat de Mansory's en co op andere beurzen dan Genève veel minder zichtbaar zijn.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door ViveLaFrance »

Genève is gewoon dé beurs, altijd al zo geweest.
WizardOfOss schreef:Opel Adam is ook in de opgeleukte varianten toch :yawn:
Vandaag de Adam weer live gezien en het is een gigantisch lelijke auto. Daar klopt werkelijk niks van! Jammer, want Opel leek de goede weg in te slaan na de Insignia.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Autosalon Genève 2013

Bericht door WizardOfOss »

Wat betreft de Captur, wat mij betreft heeft Renault een hele goede balans gevonden, hij is niet te saai, niet te stoer, maar ook weer niet overdreven speels. Gewoon een heel volwassen auto, waar de meeste concurrenten toch wat aparte karretjes zijn, te gemaakt stoer.

De 2008 heeft een hoog "vlees noch vis"-gehalte, het is veel nadrukkelijker een crossover dan een echte SUV. Hij ontbeert een stoere uitstraling, maar alle frutsels maken hem eerder rommelig dan speels. Een moderne Matra Rancho, daar doet ie me qua karakter nog het meest aan denken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie