Inmiddels is deze reis alweer ruim een jaar achter de rug. En sindsdien volgden er nog drie reizen naar andere bestemmingen. Hoog tijd om toch maar eens aan een verslag te beginnen dus.
Na mijn eerste bezoek had ik het Japan-virus goed te pakken, dus toen ik bij toeval een spotgoedkope vlucht naar Kansai tegenkwam was de knoop snel doorgehakt: terug naar Japan, weer drie weken, alleen dan deze keer zelfstandig. Voormalig collega Rozo leek dit ook wel wat, dus ik stond er niet helemaal alleen voor. Vooraf hebben we wel de gehele route vastgelegd en via internet alle hotels en enkele andere zaken geboekt, het was opvallend hoeveel (leesbare...) informatie er toch nog te vinden was. Desondanks was het nog een hele klus, maar alle inspanning heeft achteraf gezien zeker geloond.
Het verslag zet ik deze keer iets anders op dan bij voorgaande reizen, geen dagprogramma meer, maar een beknopter verhaal per bestemming. Hopelijk val ik dan ook wat minder in herhaling...
De vlucht (31-10-2008)
We vlogen deze keer met Finnair naar Kansai Airport bij Osaka, met een overstap in Helsinki. Stopovers behoorden helaas niet tot de mogelijkheden, gevolg van de lage prijs (€500 p.p.). Maar om even een paar uur door te brengen zijn er slechtere luchthavens denkbaar dan Helsinki, niet te groot, redelijke prijzen voor een halpje of drankje, en een leuk aanbod aan winkeltjes. Vooral een winkeltje met lokale producten had mijn aandacht, de zalm in alle mogelijke soorten en maten heb ik maar laten liggen, maar een zakje rendierjerky (het is te eten, maar ook niet meer dan dat) ging toch mee. Op de terugvlucht heb ik o.a. een blikje rendierpaté (van de official supplier van Santa Claus, jawel) en berenpaté gekocht, die heb ik echter nog altijd niet open durven maken...
Ook het vliegen met Finnair viel niet tegen. Prima service (wel strenge leren handschoentjes...), heel redelijk eten, weinig op aan te merken. Een gemis is wel het ontbreken van een eigen schermpje, maar aangezien ik zelf een netbook had meegenomen heb ik daar weinig last van, ik had m'n eigen films.
Na aankomst op Kansai Airport was het even zoeken waar we de voucher voor onze Japan Railpass in konden wisselen, maar daarna kon het Japan-avontuur dan toch echt beginnen.