WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door WizardOfOss »

Terug naar Japan, woord vooraf.
Inmiddels is deze reis alweer ruim een jaar achter de rug. En sindsdien volgden er nog drie reizen naar andere bestemmingen. Hoog tijd om toch maar eens aan een verslag te beginnen dus.

Na mijn eerste bezoek had ik het Japan-virus goed te pakken, dus toen ik bij toeval een spotgoedkope vlucht naar Kansai tegenkwam was de knoop snel doorgehakt: terug naar Japan, weer drie weken, alleen dan deze keer zelfstandig. Voormalig collega Rozo leek dit ook wel wat, dus ik stond er niet helemaal alleen voor. Vooraf hebben we wel de gehele route vastgelegd en via internet alle hotels en enkele andere zaken geboekt, het was opvallend hoeveel (leesbare...) informatie er toch nog te vinden was. Desondanks was het nog een hele klus, maar alle inspanning heeft achteraf gezien zeker geloond.

Het verslag zet ik deze keer iets anders op dan bij voorgaande reizen, geen dagprogramma meer, maar een beknopter verhaal per bestemming. Hopelijk val ik dan ook wat minder in herhaling...

De vlucht (31-10-2008)
We vlogen deze keer met Finnair naar Kansai Airport bij Osaka, met een overstap in Helsinki. Stopovers behoorden helaas niet tot de mogelijkheden, gevolg van de lage prijs (€500 p.p.). Maar om even een paar uur door te brengen zijn er slechtere luchthavens denkbaar dan Helsinki, niet te groot, redelijke prijzen voor een halpje of drankje, en een leuk aanbod aan winkeltjes. Vooral een winkeltje met lokale producten had mijn aandacht, de zalm in alle mogelijke soorten en maten heb ik maar laten liggen, maar een zakje rendierjerky (het is te eten, maar ook niet meer dan dat) ging toch mee. Op de terugvlucht heb ik o.a. een blikje rendierpaté (van de official supplier van Santa Claus, jawel) en berenpaté gekocht, die heb ik echter nog altijd niet open durven maken...

Ook het vliegen met Finnair viel niet tegen. Prima service (wel strenge leren handschoentjes...), heel redelijk eten, weinig op aan te merken. Een gemis is wel het ontbreken van een eigen schermpje, maar aangezien ik zelf een netbook had meegenomen heb ik daar weinig last van, ik had m'n eigen films.

Na aankomst op Kansai Airport was het even zoeken waar we de voucher voor onze Japan Railpass in konden wisselen, maar daarna kon het Japan-avontuur dan toch echt beginnen.

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 28 feb 2010, 23:07, 6 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door WizardOfOss »

Osaka (1-11-2008 t/m 3-11-2008)
De op twee na grootste stad van Japan, met een kleine 3 miljoen inwoners, en middelpunt van de Kansai-agglomeratie van 20 miljoen mensen. Osaka is in de eerste plaats een grote industriestad met weinig echte bezienswaardigheden, maar desondanks een prima stad om onze reis rustig te beginnen. In veel opzichten doet de stad aan Tokyo denken, maar dan in alles net even minder extreem. Er is een uitstekend spoorweg- en metronetwerk waarmee nagenoeg alles snel te bereiken is. Je moet alleen wel opletten dat je in de juiste wagon instapt...

Afbeelding

Hotel
We verbleven in Hotel Chuo, een backpackershotel in de wijk Tennoji. Ideaal bereikbaar met zowel trein en metro, ook de airport-express stopt op het nabijgelegen station Shin Imamiya. Onze kamer was, zeker voor Japanse begrippen verrassend ruim maar wel heel simpel ingericht. De badkamer was dan wel weer zoals je hem verwacht, erg klein dus, maar uiteraard wel een toilet met allemaal knoppen en sproeiertjes. Onze kamer lag weliswaar aan de kant van de drukke spoorlijn waar onafgebroken treinen langskomen, binnen merkte je daar nauwelijks iets van.

Shinsekai
Op loopafstand van ons hotel lag de ietwat verlopen uitgaanswijk Shinsekai (“nieuwe wereld”), met veel restaurantjes (o.a. fugu, maar bijvoorbeeld ook ondefinieerbare maar heerlijke spiesjes) en uiteraard de nodige pachinko-hallen. Middelpunt van de buurt is de 103 meter hoge Tsutenkaku-toren, vanwaar je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Symbool van de buurt is de Billiken, “God of things as they ought to be”, een van oorsprong Amerikaans figuurtje. Direct tegen de wijk aan liggen nog de restanten van het Festival gate attractiepark, dit is echter begin 2008 failliet gegaan.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Den Den Town
Ten noorden van het Shinsekai ligt Den Den Town, Osaka's tegenhanger van Tokyo's Akihabara. Talloze winkels met alle denkbare elektronische artikelen, manga-gerelateerde spullen en meer twijfelachtige zaken. De droom van elke nerd...

Afbeelding Afbeelding

Osaka-jo
Een betonnen replica van het in de 2e wereldoorlog door bombardementen vernietigde kasteel. Nep dus, maar daarom nauwelijks minder imposant, en met een mooi uitzicht over de stad. Binnen is een expositie over de historie van het kasteel, en voor de luie mensen is er zelfs een lift. Rond het kasteel ligt een groot park, en aangezien het weekend was leek de halve stad er nu rond te hangen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Kita
Het noordelijke deel van het stadscentrum. Voornamelijk een kantoor- en winkelwijk, met het grootste station van de stad, en talloze enorme department stores. De interessantste daarvan is HEP Five, met naast meer dan 100 winkels ook twee etages SEGA Joypolis en op het dak een 75 meter hoog reuzenrad. Ook staat hier een van de meest karakteristieke gebouwen van de stad, het 173 meter hoge Umeda Sky Building, in feite twee losse torens welke door het uitzichtplatform verbonden zijn. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, eerst ga je met een glazen lift naar boven, en voor het laatste stukje hebben ze een leuke roltrap.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Minami
Het zuidelijke deel van het stadscentrum, met eindeloze overdekte winkelstraten in Shinsaibashi en de beruchte uitgaansstraat Dotonbori. Ook vind je hier Ame-mura, een stukje Amerika voor hippe Japanse jongeren, met uiteraard een (kleine) replica van het Vrijheidsbeeld.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Shitennoji
De eerste tempel op deze locatie is gebouwd in 593, waarmee het de oudste Boeddhistische tempel van Japan zou zijn. De huidige gebouwen zijn echter een stuk recenter, namelijk uit 1963. Op de dag dat wij er waren zou er een groot festival moeten zijn, daar was echter helaas niets van te merken.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 28 feb 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door WizardOfOss »

Matsumoto (4-11-2008 t/m 5-11-2008)
De trein brengt ons vanuit Osaka naar de volgende bestemming, Matsumoto. Een kleine stad (227.000 inwoners) in het hart van de Japanse Alpen. De stad is vooral bekend van zijn schitterende kasteel, en is daarnaast een mooie uitvalsbasis voor dagtrips in de Alpen. Lekker eten kan je er uiteraard ook: de lokale specialiteit is basashi, rauw paardenvlees...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hotel
Via Google Earth waren we bij Iidaya Hotel uitgekomen, een business hotel recht tegenover het station. Voor een nette prijs een ruime, brandschone maar verder weinig bijzondere kamer. Ontbijt is inbegrepen, naar keuze westers of Japans. Uiteraard ben ik voor die laatste optie gegaan, en dan krijg je zomaar als ontbijt een stuk zalm voor je kiezen. De behulpzame en prima Engels sprekende receptie is ook zeker een vermelding waard.

Matsumoto-jo
De voornaamste bezienswaardigheid van de stad is uiteraard het kasteel, een van de weinige nog originele kastelen van Japan, en ook zeker een van de mooiste. Reeds in 1504 stond op deze plaats een fort, de huidige toren werd in 1594 na 3 jaar bouwen voltooid. In de 19e zijn de omliggende delen van het kasteel gesloopt, maar de toren is dit lot bespaard gebleven. Het kasteel wordt overigens ook wel Karasu-jo (kraaienkasteel) genoemd, het zal duidelijk zijn waarom. Van bovenuit de toren heb je een aardig uitzicht over de omgeving, alleen jammer dat er eigenlijk niks interessants te zien is...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door WizardOfOss »

Kiso-vallei (5-11-2008)

Op een uurtje afstand van Matsumoto ligt de Kiso-vallei, welke we als een dagtrip bezocht hebben. Eerst met de trein naar Nakatsugawa, en daar de bus naar Magome. Van hieruit is er een mooie wandelroute via de vroegere Nakasendo-postroute naar het dorpje Tsumago. Daar kan je weer de bus naar Nagiso nemen voor de trein terug naar Matsumoto.

In dit gebied is er niks te merken van de enorme bevolkingsdichtheid van Japan, er zijn geen steden, geen flatgebouwen, alleen kleine, traditionele dorpjes. Magome en Tsumago zijn wel duidelijk op toerisme gericht en doen daardoor enigszins aan als een openluchtmuseum, in de tussenliggende dorpjes is dat totaal niet het geval. De wandeltocht tussen beide dorpen is zo'n 8km lang waarbij er eerst een paar kilometer geklommen wordt, daarna is het echter bergaf tot aan Tsumago. De omgeving is prachtig, zeker met de schitterende herfstkleuren.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door Leeuw »

Erg leuk dat je ze plaats, vooral omdat ik binnenkort vertrek. Morgen weer wat te lezen op een duf moment op het werk.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door HondArd »

Ah, het verhaal gaat hier gewoon opnieuw beginnen. Hoef ik niet meer terug naar het "altijd levendige" AVF :clap:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door HondArd »

Heb me er toch eens aan gezet om het door te lezen (niet te geloven dat het 1,5 jaar geleden is dat je er geweest bent), maar ook lekker beknopt geschreven is het zeer de moeite waard :clap:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door WizardOfOss »

En dan moeten er nog twee weken volgen, maar eerst komt het verslag van m'n laatste reis. Hopelijk deze week nog, ben druk met de foto's bezig...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door Leeuw »

Oja, ik wil ook nog wat foto's plaatsen in m'n reis topic.

Wat een bizar en gaaf land is het toch.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WizardOfoss in Japan (najaar 2008)

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:En dan moeten er nog twee weken volgen, maar eerst komt het verslag van m'n laatste reis. Hopelijk deze week nog, ben druk met de foto's bezig...
Noord-Korea toch? Daar ben ik eerlijk gezegd nog benieuwder naar.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie