Autosalon Genève 2010

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Autosalon Genève 2010

Bericht door WizardOfOss »

Eerst maar even een verslagje van m'n weekendje Genève in woord, beeld volgt later wel...

Afgelopen vrijdag vroeg vertrokken richting Zwitserland, een dikke 900km rijden via Duitsland. Via België, Luxemburg en Frankrijk zou het wel ruim 100km korter zijn, maar zeker niet sneller. Wel goedkoper, niet alleen hadden we dan geen Autobahn-vignet voor Zwitserland nodig gehad, ook hadden we onderweg dan lekker goedkoop kunnen tanken. Een liter diesel (V-power) kost in Duitsland langs de Autobahn namelijk anderhalve euro. Wel typisch: de tank Nederlandse V-power hebben we met gemiddeld 1:17 leeggereden, met de Duitse V-power kwamen we zo'n 2 kilometer per liter verder. En de gewone BP-diesel uit zwitersland zorgde weer voor 1:17. Die V-power lijkt dus toch wel te werken.

Eigenlijk reed het overal gewoon prima door, bij Karlsruhe werd het even druk en de grensovergang met Zitserland sta je even aan te schuiven, maar verder reed het allemaal vlot door, ondanks twee uitgebreide stops verlieten we tegen 5 uur de snelweg in Genève. Om daar vervolgens midden in de avondspits te belanden, waardoor, waardoor we over de laatste anderhalve kilometer bijna een uur hebben gedaan.

We zaten in het Suitehotel, een betaalbaar hotel met riante en zeer praktisch ingerichte kamers, kitchenette, gratis internet en on-demand films (o.a. Public Enemies en Inglorious Basterds, gratis dus!), en bij een verblijf van minimaal 4 dagen kan je per dag tot een maximum van 4 uur gratis gebruik maken van de Hotel-Smart. Daarnaast krijg je (bij elk hotel) een pasje voor gratis OV in de stad, even afgezien van het feit dat vrijwel alle aanwijzingen uitsluitend in het Frans zijn is dat echt ideaal.

's Avonds eerst maar eens het centrum in, daar moet je vast ergens lekker kunnen eten. Helaas, onze gebrekkige voorbereiding toonde zich hier, we kwamen in het verkeerde deel van het centrum. Een op zich erg levendig gebied met horlogewinkels, hotels, horlogewinkels, banken, horlogewinkels, een enkel restaurantje en vooral nog meer horlogewinkels. We zijn toen bij een Thais restaurant, voor weinig geld heerlijk gegeten. Na nog een bezoekje aan het meer met de enorme fontein was het een mooie tijd om weer terug naar het hotel te gaan.

Dag twee stond in het teken van de beurs. Ons hotel zat weliswaar dichtbij, maar aangezien het toch gratis was hebben we toch de bus genomen, zo lui zijn we dan wel weer. Rond openingstijd stonden we voor de ingang, dit bleek alleen niet de handigste ingang: de eerste hal is vooral gericht op de autobranche, met allerlei gereedschappen, vage machines en desnoods complete wasstraten. Dat we het nog wel een kwartier in die hal hebben volgehouden had vooral met de lengte van de hal te maken.

De rest was gelukkig een stuk interessanter, al viel wel direct op hoe compact de beurs eigenlijk is. Al direct in de eerste hal stonden o.a. BMW, Mercedes en PSA, in bijvoorbeeld Frankfurt zouden die elk afzonderlijk een hal van dat formaat tot hun beschikking hebben. En dan staan er hier doodleuk nog merken als Kia, Porsche, Volvo, Jaguar en de nodige kleintjes bij. Inclusief een goede lunch hebben we er dan in totaal maar een uur of 6 rondgelopen, zonder ons ook maar een moment te hoeven haasten. Dat is toch wel even wat anders dan Frankfurt, wat maar net in één dag te doen is. De drukte viel overigens nog wel enigszins mee, alleen bij merken als Ferrari en Lamborghini is er echt nauwelijks een doorkomen aan.

Maar om het een beetje overzichtelijk te houden even alfabetisch per merk een reactie:
  • Alfa Romeo: de Giulietta overtreft ruimschoots de wat mij betreft toch niet echt overtuigende foto's, veruit de mooiste 'normale' Alfa sinds de 156, echt helemaal goed.
  • Aston Martin: de Rapide heb ik nu eindelijk eens echt goed kunnen bekijken, maar dat heeft mijn mening alleen maar bevestigd: het is en blijft een lelijk opgerekte DB9, ik kan hem echt niet mooi vinden. De Cygnet is uiteraard evenmin mooi, maar blijft wel geinig.
  • Audi: RS5 is leuk, A1 saai (al was een exemplaar in de klassieke rally-kleuren wel aardig), en de A8 is inderdaad vooral een heel erg grote en logge A4. Ik bedenk me nu pas dat ik de tweede variant van de e-Tron helemaal niet gezien heb, als ie er al stond is ie me niet opgevallen.
  • Bentley: veel te druk, en de walgelijke Mulsanne had ik toch al gezien.
  • Bertone: de Pandion blijft ook in het echt overeind, wat een waanzinnige auto. De afwerking was overigens wel ver onder de maat, hij zag er echt tamelijk in elkaar geflanst uit.
  • BMW: 5 serie is een tegenvaller, neus is niet lelijk maar wel erg bescheiden, en de achterkant ronduit anoniem.
  • Bufori: tsja, wansmaak is ook smaak. Ergens heeft het in al z'n foutheid nog wel iets. Wel een belangrijke les: als je een klassiek in het midden scharnierende motorkap hebt en je wil dat showen, zorg dan dat er dan ook echt iets te zien is. En niet alleen een plastic gereedschapset van twee kwartjes bij de Wibra.
  • Bugatti: geen 16C Galibier helaas, wel een erg fraaie Grand Sport, plus een imposant stukje onderhuidse techniek in de vorm van een losse aandrijfunit en monocoque met vooras.
  • BYD: bij alle modellen dacht ik steeds hetzelfde: waar heb ik deze auto toch eerder gezien...
  • Cadillac: CTS Sport Wagon valt nogal tegen, door hergebruik van de sedan-deuren en een relatief rechte achterruit lijken alle lijnen net een paar gradne verkeerd te lopen. De Coupé daarentegen is wel weer erg gaaf.
  • Citroën: zoals al enigszins verwacht was de Survolt een van de absolute hoogtepunten van de show, wat een waanzinnige wagen. En ook de al bekende Revolte viel deze tweede keer zeker niet tegen. De DS4 High Rider daarentegen wist minder te overtuigen, niet lelijk maar mist gewoon iets aparts. Dit in tegenstelling tot de DS3 Racing, heerlijk opzichtig straatracertje.
  • Chevrolet: de Spark is een uiterlijk geslaagde aanwinst in het A-segment, en de Aveo RS concept belooft veel goeds voor een segment hoger. De Volt laat zien dat een gezins-hybride niet suf hoeft te zijn (al is broertje Opel Ampera nog net even iets geslaagder), de Orlando daarentegen is geen succes, en werd sowieso door vrijwel iedereen genegeerd.
  • Chrysler: niks nieuws, de Chrysler Delta hadden ze thuis gelaten. Ver hoefde je daarvoor echter niet te zoeken, de plannen van Fiat met Chrysler en Lancia waren overduidelijk: twee puzzelstukjes die in elkaar passen. Dus ook een gezamelijke stand vol met puzzelstukjes...
  • Corvette: niks nieuws, de ZR-1 ontbrak trouwens. Wel opvallend veel mensen die de Jeremy Clarkson-test deden. En inderdaad, een Corvette is erg flexibel...
  • Dacia: Duster ziet er toch verrassend aardig uit, het moet raar lopen wil dat geen doorslaand succes worden.
  • Daihatsu: ik wist geen enkele reden te bedenken om die stand te betreden. De aardig aangeklede Copen Pearl heb ik dan ook gemist.
  • Dodge: weggepropt in een hoekje bij Alfa Romeo, viel toch niks te zien.
  • DR Motor: een Italiaans merk wat onder eigen naam auto's van het Chinese Chery verkoopt. Beter van niet. Zelfs het design van het logo is Italianen onwaardig...
  • Ferrari: voornamelijk bekend spul, maar de drukte was er daarom niet minder om. De 599 HyKERS is wel aardig geprobeerd, maar het is en blijft nu eenmaal een lelijke 599.
  • Fiat: van de auto's kan ik me niks meer herinneren, ze hadden alleen een vaag bruggetje en een soort glazen boom staan, zag er wel geinig uit. Interessanter dan de auto's...
  • Ford: nieuwe Focus kan me niet zo bekoren, de C-Max doet het dan beter.
  • Fornasari: speciaal voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een auto en een boot...
  • Gazal-1: dit expiriment van een universiteit in Saoudi-Arabië valt in werkelijkheid zeker niet tegen, alleen de neus heeft nog wat werk nodig.
  • Gumpert: niks nieuws, maar wat oogt een Apollo in het zwart toch onwaarschijnlijk bruut...
  • Hispano Suiza: tsja, een R8, maar dan wat extravaganter en misschien een fractie minder lelijk.
  • Honda: de CR-Z is uiterlijk echt een schot in de roos, waar ik nog zo m'n twijfels had bij de achterkant zijn deze nu geheel verdwenen. En ook het interieur is helemaal goed, behoorlijk Playstation. De EV-N is een geslaagde ode aan de oude N360, de 3RC daarentegen een compleet achterlijk, volkomen zinloos ding. Trouwens nog iets heel bijzonders: op de terugweg kwamen we zowaar een Legend in het wild tegen!
  • Hyundai: Genesis Coupé blijft fraai, snel hierheen halen dus. De ix35 moet het daarentegen zwaar afleggen tegen zijn Kia-broertje, en de grote ix55 oogt nu alweer verouderd. De iFlow is minder erg dan verwacht, maar nog altijd geen beauty.
  • I.DE.A: hun Sofia mag dan niet erg origineel zijn, mooi is ie wel.
  • Infiniti: de M is een zeer geslaagde sportieve sedan, en uiterlijk in ieder geval een prima alternatief voor BMW-liefhebbers voor wie de nieuwe 5 te behoudend is.
  • ItalDesign: een paar varianten van de Proton TBC (en dan vinden wij Croma een slechte naam voor een auto...), een niet onaardig stadswagentje, maar ook niet meer dan dat.
  • Jaguar: De XJ heb ik nu ook goed kunnen bekijken, ook dit is weer typisch zo'n auto die het in werkelijkheid veel beter doet dan op foto's. Ik zou er een Quattroporte wel voor laten staan...
  • Kia: ook de Sportage doet het in levende lijve beter dan op foto's, nog steeds is het een stoere auto, maar niet zo raar hoog op z'n poten als de plaatjes deden vermoeden. De knikjes bovenaan de vooruit zijn trouwens een aardig detail. De Ray viel wat tegen, die had 17 jaar geleden zo in Demolition Man gepast. Retro-futurisme...
  • Koenigsegg: de Agera is niet spectaculair anders dan eerdere modellen, maar ach, daarover hoor je mij niet klagen...
  • Lamborghini: puntje van kritiek: welke oetlul heeft bedacht dat het wel leuk zou zijn een verhoogde stand te maken, met rondom een trapje? Daardoor had je alleen als je helemaal vooraan stond een goed zicht, een treetje lager zag je al nauwelijks iets, met eindeloze geduw tot gevolg. Maar het zij ze vergeven, de LP 570-4 Superleggera is eindelijk de perfecte Gallardo, heel erg bruut.
  • Lancia: zie Chrysler
  • Lexus: om positief te beginnen: wat is de LFA toch een schitterende auto, alle twijfels die ik nog had zijn totaal verdwenen. Dat is echter zeker niet het geval bij de CT200h, die zelfs nog beroerder oogde dan ik had verwacht.
  • Lotus: de Evora Carbon Edition zag er prima uit in contrasterend wit en carbon. Grote afwezige was echter de Evora 414E Hybrid, die blijkbaar alweer was vervangen door een gewone Evora.
  • Mansory: en de prijs voor het meest wansmakelijke misbaksel van de hele show gaat naar.....elke auto op de Mansory-stand. Oké, een Aston Martin of G-klasse van top tot teen in carbon-look is nog wel geinig. Maar wat ze met die Rolls Royce Ghost hebben uitgevreten is pure terreur, de bedenker daarvan verdient een lobotomie.
  • Maserati: niks nieuws, maar toch altijd even kwijlen...
  • Mazda: het viel ma al op dat de 6'en van een lelijke grille waren voorzien, dat was dus blijkbaar een facelift. De nieuwe 5 ben ik totaal vergeten.
  • Mercedes-Benz: de SLS mag er in wit ook wezen, maar de echte ster (pun intended) van de stand was de schitterende F800 Style. Nog even achterportieren met hun lelijke scharnieren vervangen door reguliere exemplaren, en verder helemaal niks meer veranderen, een van de mooiste wagens van de hele show. De E Cabrio daarentegen is net als de rest van de reeks niet om aan te zien.
  • Mini: de Countryman viel me op de foto's nog enigszins mee, daar blijft in werkelijkheid helemaal niks van over, echt een lelijk misbaksel.
  • Mitsubishi: ASX oogt van voren stoer genoeg om het tegen de Qashqai op te nemen, maar de achterkant lijkt gewoon twee klassen kleiner. De iMiev concept oogt dan toch een stuk beter.
  • Morgan: de recente modellen kan ik nog altijd niet mooi vinden, maar gelukkig stond er ook nog het nodige ouwe spul.
  • Nissan: ook de Micra is een auto met twee gezichten, een zeker niet onaardige neus maar een spuuglelijke kont. En ook de facelift van de Qashqai weet niet echt te overtuigen. En dan staat er ook nog de Leaf, het volgende bewijs dat milieumobielen bij voorkeur lelijk moeten zijn. Maar gelukkig was er ook nog de Joke Juke, die m'n verwachtingen toch overtrof, vooral de neus is beter dan ik had verwacht.
  • Opel: de nieuwe Meriva kon mij niet echt bekoren, oogt wat gekunsteld. De Ampera daarentegen mag er wezen, vooral de velgen met massief ogende transparante blokken zijn erg fraai. De show werd echter gestolen door de Flextreme GT/E, met een fantastische neus en heel originele vinnen. Daarnaast had Opel (net als VW overigens) wel een geweldig speeltje staan, een soort bar met groot langwerpig touchscreen, waarop je 'kaartjes' met allerlei informatie kon bekijken. En had je het gezien, dan zwiep je het kaartje zo naar de andere kant van het scherm. Herman "touchscreen" van der Zand kan daar alleen maar van dromen...
  • Pagani: volgens mij hadden ze er een dagtaak aan om al het kwijl bij de Zonda Tricolore weg te dweilen...
  • Peugeot: de SR1 belooft veel goeds voor de toekomst, maar helaas lijkt Peugeot het direct alweer te verprutsen met de erg logge en verder vooral erg kleurloze 5 by Peugeot.
  • Pininfarina: de 2uettottante deed me op foto's nogal aan de Opel GT denken, dat valt in het echt gelukkig erg mee. Zou zonder meer een waardige nieuwe Spider zijn.
  • Porsche: de nieuwe Cayenne is van voren zeer geslaagd, de achterkant wordt echter door de enorme en lelijk gevormde lichtunits verpest. Bij de 918 Spyder is het eerder andersom, de achterkant is geweldig, maar de neus is weer te anoniem, en de kwallen-velgen doen in werkelijkheid vooral erg goedkoop aan.
  • Renault: de Wind voldoet geheel aan de verwachtingen, de Méganen CC is (zolang het dak open is) toch minder erg dan verwacht. En de Gordini's? Ach...
  • Rinspeed: gemiste kans, ze hadden een heel vervoersconcept rond de UC? bedacht, maar daar zag je op de stand niks van terug. Er stond alleen een tamelijk nietszeggend karretje dat in de verte nog aan een Fiat 500 deed denken...
  • RUF: toch geinig dat zij in het groene paviljoen stonden, met een elektrische 911. En direct daarnaast een groene 911 voorzien van een 550pk V8...
  • Saab: weinig nieuws uiteraard, maar dat ze er überhaupt staan is uiteraard al een klein wonder. De nieuwe 9-5 blijft wel een fraaie auto.
  • Sbarro: met de Autobau had Sbarro weer eens een bizarre en totaal onzinnige concept, het geld moest daarentegen duidelijk verdiend worden met een motor met twee voorwielen waar je een boodschappenkarretje tussen kon hangen...
  • Seat: de Ibiza ST is zoals de foto's al deden vermoeden maar een slap aftreksel van de concept. De IBE concept was wel een stuk leuker dan ik dacht, met ondanks de compacte afmetingen een lange neus en verder lekker stoere lijnen.
  • Skoda: de Fabia RS is in werkelijkheid nog onopvallender dan op de foto's. Nee, als je wilt imponeren kan je toch beter een Superb Combi nemen. Echooooooooooooo!!!!!!!!!
  • Subaru: de Impreza XV is echt een lachwekkende poging tot een stoere crossover, echt heel erg. Gelukkig stond er op de stand ook nog de schitterende Hybrid Tourer. Daarnaast nog wat elektrische mormels, waaronder de fantasieloos-vierkante Stella en de niet onaardige, Smart achtige R1e.
  • Suzuki: meest interessante auto was uiteraard de eerste echte Giant Suzuki, de Kizashi. Na zeer positieve testresultaten uit de VS had ik daar toch veel meer van verwacht. Hij zou in het D-segment moeten vallen, maar voor m'n gevoel legt ie het qua formaat en ruimte al af tegen de meeste auto's van een klasse lager. En ook de afwerking is ver onder niveau, met goedkoop ogende en slordig verwerkte materialen. Het aardige design alleen zal dan niet genoeg zijn om een plaatsje in de markt te veroveren.
  • Tata: heel leuk voor India of vergelijkbare markten, maar nog niet voor Europa.
  • Touring Superleggera: hun Bentley Continental Flying Star voldeed aan de verwachtingen, wat mij betreft veel geslaagder dan de alledaagse versies. Maar hij valt in het niet naast de oogverblindend mooie A8GCS Berlinetta...
  • Toyota: veel hybride-geleuter uiteraard, daardoor ben ik de vernieuwde Rav4 straal vergeten.
  • Volkswagen: Sharan is zoals verwacht, een extreem opgerekte Polo met schuifdeuren. Touareg is zoals verwacht, een flink opgerekte CrossPolo met een erg fraai interieur. De Amarok is zoals verwacht, een iets opgerekte Polo met laadbak. De Polo GTI is zoals verwacht, een Polo met velgen van de Golf GTI.
  • Volvo: de S60 weet niet helemaal te overtuigen, achterkant is fraai maar het opgeplakte spoilertje oogt knullig, de rest is nogal flets. En al die veiligheidssystemen zijn best leuk, maar de sensoren die overal verwerkt zitten maken het er niet mooier op.
Tegen een uur of drie hadden we toch echt alles gezien, dus mooi nog even de tijd om de andere kant van het centrum te bezoeken. Dat is inderdaad leuker, met een mooie sjieke winkelstraat, en direct daarachter een fraaie kathedraal boven op de berg. En ook wat meer restaurantjes, al viel het aanbod ook daar nog steeds wat tegen. 's Avonds hadden we wellicht nog een bioscoopje willen pikken, maar helaas, vrijwel alles was Frans nagesynchroniseerd. Dan maar op de hotelkamer een filmpje kijken en nog wat internetten.

De terugrit op zondag leverde verder geen bijzonderheden meer op, alleen een onwillig navigatiesysteem die ons alle kanten op wilde sturen, behalve de juiste. En aangezien we het zelf beter wisten hebben we tot Basel (toch nog 250km rijden vanaf Genève) de aanwijzingen maar volledig genegeerd, eenmaal in Duitsland ging het ineens weer goed. Vreemd, want op de heenweg ging het perfect. Wel net voor de grens nog even de tank volgooien om ook de laatste Zwitserse franken nog even op te maken, in Zwitserland kost diesel ongeveer hetzelfde als in Nederland. En een reep chocola gevuld met echte Jack Daniels kon er ook nog net vanaf...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Autosalon Genève 2010

Bericht door HondArd »

Je hebt er wel erg veel werk van gemaakt :thumbup: , zowat elk merk is in de beoordeling teruggekomen, ben benieuwd naar de foto's. Ik loop meestal gewoon over zo'n beurs en daar blijft niet alles van hangen. En zeker niet alle merken. Dat aanraakscherm bij Opel had ik in Brussel trouwens ook gezien. Maar het was er te druk om zelf even langs te kruipen, plus ik had een slapende koter in de wandelwagen (ook een goed criterium: als een éénjarig kind in slaap valt heb je als merk iets goed fout gedaan).
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Autosalon Genève 2010

Bericht door Leeuw »

ff snelle reactie op het V-power verhaal, in het buitenland heeft V-power toch ook een hoger octaan gehalte? ik heb in Italië wel eens een waarde van 100 gezien bij shell. Hoe dat met diesel zit weet ik niet.

Leuk verslag Sander :thumbup:

en dat Sbarro nog steeds bestaat.. :emo: Is dat dezelfde Sbarro als die pasta-hut
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Autosalon Genève 2010

Bericht door WizardOfOss »

Ze hebben in Duitsland inderdaad ook V-Power Racing met octaangetal 100, maar die kost dan ook iets van 1,70 de liter. Hoe dat bij diesel zit zou ik ook niet weten, het viel ons gewoon op, 1:19 red hij met die auto anders nooit.

Overigens zal ik best nog het een en ander vergeten zijn, er staat dan ook zo achterlijk veel..
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Autosalon Genève 2010

Bericht door HondArd »

V-Power met octaangetal 100 hebben ze langs de snelweg in Duitsland. Ik heb er geen verbruiksvoordeel van gemerkt maar ging dan ook als een speer met de Civic CRX toen. In Italë reed de ATR ineens een heel stuk zuiniger na een tank V-Power, prijsverschil met standaard Euro 95 was overigens vrij fors dus ik vermoed dat het ook daar 100 octaan was.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Autosalon Genève 2010

Bericht door ViveLaFrance »

Mooi gedaan Sander :clap:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie