WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Zuid-Korea, Noord-Korea & China, woord vooraf

Afbeelding

Ik weet het, ik was nog niet eens halverwege met m'n verslag van Japan. En in de tussentijd was ik alweer drie keer weggeweest. Toch zullen die reizen even moeten wachten.

Weer naar het Verre Oosten dus, deze keer met het mysterieuze Noord-Korea als hoofdbestemming. Wil je daarheen dan is China een nagenoeg verplicht nummer, afgezien van wat obscure routes vanuit Rusland zijn trein en vliegtuig vanuit Beijing de enige toegangsmogelijkheden tot Noord-Korea. Op zoek naar goedkope vluchten hebben we nog een stopover in Moskou overwogen, dit bleek echter vanwege visumperikelen een lastig verhaal. Een paar dagen in Zuid-Korea was daarentegen wel mogelijk, en maakt de Korea-ervaring uiteraard compleet.

Nu hadden we vooraf het China-gehalte van de reis al tot letterlijk 'drie keer niks' bestempeld, slechts noodzakelijke tussenstops in het grotere geheel. Dat zou echter anders lopen...
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 27 jun 2010, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 1, zaterdag 3 april 2010: vertrek

Onze vlucht vertrok vanaf Frankfurt, dus eerst een paar uur rijden. Eenmaal aangekomen op het vliegveld hebben we mazzel, de nogal afgelegen maar wel goedkoopste parkeerplaats is vol, we krijgen een kortingskaart waarmee we voor dezelfde prijs in de veel duurdere parkeergarage onder de terminal mogen parkeren. Het vliegveld zelf is tamelijk rommelig, inchecken verloopt echter zonder problemen. Na nog een snelle hap bij de McDonald's zoeken we ons vliegtuig op.

De vlucht zelf is als altijd weer vooral erg lang. Typisch vliegtuigvoer, en een op zich aardig entertainmentsysteem echter met een onwillige controller. Ik doe nog wel een poging (500) Days of Summer te kijken, maar de zwaartekracht wint het uiteindelijk toch van mijn oogleden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 2, zondag 4 april 2010: aankomst Seoul

Als ik weer wakker wordt voel ik me zoals meestal na een dergelijke vlucht: hondsberoerd. Ik ben dan ook blij als we voor een overstap in Beijing eindelijk het vliegtuig uit kunnen. De formaliteiten leveren op zich geen problemen op, maar nemen wel een hoop tijd in beslag. Niet veel later zitten we dan ook alweer in de volgende vlucht naar Incheon.

Daar aangekomen verloopt alles een stuk vlotter, met de A'rex vliegveldtrein en de metro gana we naar hartje Seoul. Het Amiga Motel zou vlakbij het Lees Hotel van mijn eerdere bezoek aan de stad moeten liggen, maar toch is het nog even zoeken, doordat er een paar panden zijn afgebroken herken ik het juiste steegje niet terug. Over de kamer valt weinig te klagen, behoorlijk ruim en met een computer. En een klein privacy-issue: een helder glazen deur naar de badkamer. Misschien leuk als je met je vriendin op stap bent, maar dan boek je toch waarschijnlijk geen twin room...

Inmiddels is het alweer etenstijd, dus gaan we de straat op. We nemen nog wel een kijke op de Kwangjang Market, maar na zo'n lange vlucht vraagt m'n maag toch om iets anders dan het tamelijk avontuurlijke voedsel daar. Het foodplaza van Doosan Tower (a.k.a. Doota) blijkt dan een veiligere optie, een goede bulgogi-soep gaat er altijd wel in.

Na nog even van het uitzicht vanaf het dakterras te hebben genoten lopen we weer terug naar ons hotel.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 3, maandag 5 april 2010: Seoul

Tijdens mijn eerdere bezoek aan Seoul was Café le Goutier al een prima ontbijtoptie gebleken, dat vraagt om een hertest. En jawel, de tuna sandwich smaakt er nog steeds uitstekend.

De eerste echte dag in de stad gebruiken we om de omgeving van het hotel te bekijken. Via een foto-expositie over de Koreaanse oorlog en het Tapgol Park komen we bij de Jongno Tower uit, dat blijft toch een bizar bouwwerk. Opvallend genoeg staat recht aan de overkant in de vorm van Bosingak een mooi staaltjes traditionele Koreaanse bouwkunst.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Via Insadong en de Jogyesa-tempel lopen we naar Gyeongbokgung.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Aangekomen bij het grootste van de vijf paleizen in de stad hebben we geluk, de wisseling van de wacht begint net. Hoewel niet verplicht sluiten we ons hierna toch aan bij een gids, die toch best een aantal leuke verhalen had. Na een bulgalbi-sandwich als lunch bezoeken we ook het nabijgelegen Korean Folk Museum.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Via de standbeelden van Koning Sejong en Admiraal Yi Sun-sin lopen we naar Cheonggyecheon, ooit een van de drukste straten van de stad, maar vijf jaar geleden omgebouwd tot een 6km lange rivier met wandelpaden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na een uurtje uitrusten in het hotel gaan we naar een barbecuerestaurant vlakbij het hotel, een begrijpelijk menu ontbreekt, maar het lukt ons toch om een lading spiesjes met eend te bestellen. Zoals eigenlijk altijd in Zuid-Korea smaakt het weer fantastisch.

Afbeelding Afbeelding

Na het eten nemen we de metro naar Gangnam, de trendy wijk aan de overkant van de Han-rivier. De jetlag blijkt echter toch nog z'n effect te hebben, dus veel verder dan wat lamlendig een iced moccha bij een Starbucks wegwerken komen we niet meer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 27 jun 2010, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 4, dinsdag 6 april 2010: Seoul

Na een nieuwe poging de jetlag weg te slapen gaan we veel te laat op zoek naar een ander tentje om te ontbijten. Geen sandwiches op het menu, wel lekkere salades.

Doelstelling van de dag was om een route uit de Lonely Planet te lopen, naar de Inwangsa tempel. Dat loopt echter iets anders, we gaan waarschijnlijk al direct een verkeerd straatje in en lopen al snel tussen de woontorens. Bordjes staan er alleen in het Koreaans, nu had ik vooraf mezelf dat schrift wel enigszins eigen gemaakt, maar 'Inwangsa' en 'Inwangsan' lijken toch wel veel op elkaar. En de eerste is een tempel, de tweede een berg. Na een stukje klimmen kunnen we de tempel nog wel zien liggen helemaal aan de andere kant van een dal, we besluiten dan toch maar door te lopen.

Afbeelding Afbeelding

Via de stadsmuur komen we bij het pad naar de top van de 338 meter hoge berg. Onderweg hebben we nog nog een leuk 'gesprek' met een local, als je drie jaar geleden vertelde Nederlander te zijn begonnen ze steevast over Hiddink, nu is Sven Kramer blijkbaar de grote held van de Koreanen. Na een flinke klim komen we uiteindelijk op de top van Inwangsan aan, waar je een mooi uitzicht over het gigantische Seoul hebt. De militairen die er rondlopen hebben daar echter weinig oog voor, die hebben het veel te druk om bewapend en al afval op te ruimen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tijdens de afdaling komen we nog langs een boogschuttersclub, die toch indrukwekkend ver schoten (volgens Google Earth toch dik 120 meter). Eenmaal beneden komen we in Sajik Park, waar een groep oudjes fanatiek met een croquet-achtige sport bezig waren. Bij een klein winkeltje kopen we een lekkere magnetron-lunch, rijst met kimchi en vlees.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na even crashen in het hotel gaan we naar de omgeving van City Hall. Bij een groot warenhuis gaan we eten op het food court, ik ga voor een omurice met tamelijk vage worstjes. Na het eten lopen we nog een rondje over de helaas grotendeels uitgestorven Namdaemun markt, en langs de bouwplaats van de twee jaar geleden volledig afgebrande stadspoort. We besluiten de avond wederom bij de Starbucks.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 27 jun 2010, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 5, woensdag 7 april 2010: Suwon

We proberen maar weer een ander ontbijttentje, deze keer geen sandwiches, geen salades, maar echte Brusselse wafels. Door de taalbarrière krijg ik toch niet helemaal wat ik had besteld, ik vraag camembert maar krijg caramel. Ach, ook lekker...

Voor de verandering gaan we vandaag Seoul uit, met de metro naar voorstad Suwon (altijd nog goed voor 1,1 miljoen inwoners). Op het station treffen we een zeer behulpzame medewerkster bij de Tourist Information, wij zouden de eerste Nederlanders zijn die ze ontmoette. Met een goede plattegrond en de nodige praktische informatie nemen we de bus naar Paldalmun, de stadspoort midden in het centrum.

Afbeelding Afbeelding

Na bij een bakkertje proviand te hebben ingeslagen beginnen we aan de beklimming van de grote bezienswaardigheid van Suwon: de imposante muur van het Hwaseong fort. Bijna 6 kilometer in omtrek en aangezien hij over de 143 meter hoge Paldalsan loopt zal er toch flink wat hoogteverschil overwonnen worden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wel apart is dat we pas ergens halverwege ineens kaartjes moeten kopen. Onderweg zijn talloze wachttorens te zien, en uiteraard heb je een prachtig uitzicht over de stad, met in de verte nog de 'vleugels' van het World Cup Stadium.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Eenmaal terug bij het vertrekpunt lopen we nog een rondje door de chaos van de lokale markt, waarna we de bus terug naar het station nemen. Vlakbij het station vinden we een leuk barbecuerestaurant met een lekker vaag menu, we gaan maar op veilig en bestellen een soort mixed grill. Het smaakt evenwel weer uitstekend. Na het eten nemen we de metro weer terug naar Seoul.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na wat te zijn uitgerust in het hotel (met bloedserieuze wedstrijdjes Starcraft op TV) lopen we naar Dongdaemun, waar het gezien het tijdstip opvallend druk is, overal staan kraampjes waar allerlei troep verkocht wordt. Dit is ook het moment om de Koreaanse tegenhanger van McDonald's uit te proberen, de Lotteria, de vergelijking met de Amerikaanse gigant kunnen ze in ieder geval makkelijk aan...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 27 jun 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 6, donderdag 8 april 2010: Seoul

Onze laatste dag in Seoul, dus we beginnen de dag maar weer goed met een heerlijke sandwich bij Café le Goutier. Daarna nemen we de metro naar Gyeonghuigung, een vrij klein en onbekend paleis, er lopen dan ook slechts een handvol andere toeristen rond. Onterecht, want qua architectuur kan dit paleis zich absoluut met de andere paleizen meten. Bij een van de bijgebouwen is een Franse groep met een taekwondo-training bezig, het leek ons toch maar beter ons daar niet bij aan te sluiten...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Weer buiten lopen we lang het stadhuis, waar een protest aan de gang is, met een hoop politie op de been. Fotograferen wordt duidelijk niet op prijs gesteld.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op naar het volgende paleis, het nabijgelegen Deoksugung. Er is net een 'kleine' wisseling van de wacht bezig, nogal een potsierlijk gezicht aangezien de toegangspoort van het paleis direct aan een drukke straat gelegen is. Het is een mengelmoes van traditionele gebouwen uit verschillende periodes en later bijgebouwde paleizen in westerse stijl, en heeft mede daardoor een erg hoog Disneyland-gehalte. Als we het paleis willen verlaten is er net een 'grote' wisseling van de wacht aan de gang, maar vergeleken met de ceremonie bij Gyeongbokgung stelt het weinig voor.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

We lopen verder naar de Namdaemun markt, waar het nu wel stervensdruk is. Na een tijdje dwalen komen we eindelijk een standje tegen met het absolute hoogtepunt van de Koreaanse keuken, de hotteok: een soort pannenkoekje gevuld met gesmolten suiker.

Volgende stop is de berg Namsan, het eerste stuk klimmen, en vervolgens de kabelbaan naar de top. Hier staat de N Seoul Tower, 236 meter hoog, of volgens hun eigen rekenwijze waarbij ze de berg meetellen zelfs 480 meter hoog. Buiten mag het dan deze keer wel mooi helder zijn, maar volgens mij hebben ze sinds mijn vorige bezoek drie jaar geleden de ramen niet meer gewassen, waardoor het uitzicht ook nu weer tegenvalt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Weer beneden nemen we de metro naar COEX, een enorm winkel- en kantoorcomplex. Uiteraard is ook hier weer een enorm food court, ik ga deze keer voor de bibimbap. Vreemd genoeg is echt nergens bier te krijgen, dat was wel praktisch geweest om de toch wel zeer pittige smaak enigszins te blussen. Na het eten lopen we nog een rondje door de mall, waar naast een wat tegenvallende anime-winkel (in de reisgids omschreven als Studio Ghibli-winkel, dat schept verwachtingen) ook nog een bioscoop en een aquarium blijken te zitten.

Afbeelding Afbeelding

We nemen de metro via een ietwat toeristische route terug naar het hotel om de bagage weer in te pakken. De volgende ochtend zullen we vroeg op pad moeten...
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 27 jun 2010, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 7, vrijdag 9 april 2010: naar Beijing

De dag begint vandaag vroeg, om 6 uur staan we reeds buiten het hotel. Met de metro en een stoptrein gaan we terug naar het vliegveld, de snelle A'rex blijkt zo vroeg nog niet te rijden. Na het inchecken haal ik nog snel een prijzig maar matig ontbijtje, daarna kunnen we al snel het vliegtuig in.

Een kleine twee uur later staan we dan wederom in de imposante hal van Beijing Capital Airport. Na alle douane-formaliteiten nemen we de Airport Express naar Dongzhimen, waar we een taxi zouden moeten nemen. Dat valt wat tegen, de eerste taxichauffeur weigert, waarschijnlijk een te korte rit. De tweede weigert eveneens. Driemaal is gelukkig scheepsrecht, en zo komen we toch bij ons hotel.

Afbeelding

We verblijven in het A.Hotel, een erg fraai uitziend hotel onder de tribunes van het enorme Workers Stadium, vanuit de gangen heb je soms zelfs uitzicht op het veld. Nu had ik dit hotel specifiek uitgekozen vanwege de locatie, zo dicht mogelijk bij het kantoor van Koryo Tours, onze reisorganisatie naar Noord-Korea. Helaas, er blijkt toch nog een hotel net iets dichterbij te zijn...

Afbeelding

Na even gekeken te hebben waar dat kantoor precies zit en dan al twee keer hetzelfde sokken verkopende vrouwtje te hebben afgewimpeld gaan we naar Yashow, een enorme, 6 etages hoge markt, duidelijk vooral op toeristen gericht, en met vooral een overdosis aan gruwelijk opdringerige verkoopsters. Maar gelukkig hebben ze ook hier een food court, waar we voor een paar euro een heerlijke combinatie van kip en rundvlees voorgeschoteld krijgen. Eenmaal buiten worden we uiteraard voor de derde keer door hetzelfde vrouwtje aangesproken, of we wellicht sokken willen kopen...

Afbeelding

We gaan naar het kantoor van Koryo Tours, voor een pre-tour meeting waarbij we tevens alvast onze medereizigers ontmoeten. Het is een internationale groep met naast nog een Nederlander onder meer Engelsen, Litouwers, een Duitser, Pool en Italiaan, Australiërs en zelfs drie Amerikanen. En uiteraard, als we weer buiten zijn worden we voor de vierde keer door dezelfde sokkenverkoopster aangesproken...

's Avonds gaan we proberen een in 2006 mislukte missie alsnog te voltooien: het Hard Rock Cafe van Beijing vinden. Toen wisten we niet waar we het exact moesten zoeken, hebben zo'n 3 uur door de omgeving rondgelopen en hebben het naar achteraf blijkt op minder dan 100 meter afstand opgegeven. Nu had ik me beter voorbereid, een taxi brengt ons zo naar het naastgelegen hotel. Onder het genot van live muziek werk ik zo een lekkere hamburger naar binnen, en uiteraard kies ik ook nog een mooi shirt uit.


Afbeelding Afbeelding

Terug in het hotel loop ik nog een keer m'n bagage door voor zaken die ik liever niet meeneem Noord-Korea in, waarna m'n voorlopig laatste nacht in de vrije wereld volgt...
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 27 jun 2010, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door Leeuw »

Leuk om te lezen en foto's te bekijken.
Heerlijk al dat eten, Koreaans eten is mij ook goed bevallen. Zowel in het dorp al;s in Japan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Ik zie alleen nu pas (nadat ik alles op 4 plaatsen heb geplaatst) dat PhotoBucket plotseling een maximum grootte van 1024x768 heeft ingesteld, en als gevolg daarvan alle foto's heeft verkleind. En daar zijn ze niet mooier van geworden :x
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie