Algemeen vakantie-draadje

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Nou, bovenstaande reactie was van alweer bijna een half jaar geleden....en sindsdien ben ik nog altijd niet op vakantie geweest....

De daar genoemde reis heb ik uiteindelijk in overleg met het werk geannuleerd, formeel (en financieel...) op hun verzoek maar uiteindelijk toch vooral omdat het me zelf tegen stond. Teveel stress om op vakantie te kunnen. En ironisch genoeg heb ik juist die eerste niet-vakantiedagen zeldzaam relaxed zitten werken....

Maar goed, kort daarna is een van de belangrijkste oorzaken van die stress vertrokken (een dramatisch incapabele projectmanager), dus dan maar nieuwe plannen maken. Oorspronkelijk had ik het idee rond de jaarwisseling naar Taiwan en Japan te gaan, o.a. Taipei Auto Show en Tokyo Auto Salon, en daarvoor ook 3,5 week vrij genomen, maar nog niks geboekt. Om eigenlijk nog voor de kerst te besluiten het ook zo te laten en na twee weekjes lekker helemaal niks doen gewoon weer aan de slag te gaan.

Volgende plan dan maar: begin februari naar Sapporo voor de sneeuwfestivals, dan door naar Kansai voor o.a. de Osaka Automesse, en tot slot een paar daagjes Seoul voor o.a. het net gerenoveerde spoorwegmuseum waarvoor ik vorig voorjaar net enkele dagen te vroeg was. Maar een paar daagjes verkoudheid haalde de energie voor die reis er ook effectief uit. O, en dat genoemde spoorwegmuseum ging voor onbepaalde tijd dicht wegens corona. Maar hé, juist dankzij corona boodt KLM me de optie de vlucht kosteloos (of alleen tariefverschil) maximaal 30 dagen uit te stellen en naar andere bestemmingen om te boeken. En in plaats van eerst een route te bepalen (de laatste jaren voornamelijk gebaseerd op matsuri....) en daar later vluchten bij te zoeken nu eens de boel omgedraaid: beginnen in Fukuoka, terug vanuit Tokyo.

Geen toevallig keuze, want het idee was toch dat juist Chugoku, het westelijke deel van Japan rond Hiroshima, voor mij nog een nauwelijks bereisd gebied was waar volop te ontdekken viel. En Tokyo? Daar zou in het slotweekend net een grote animebeurs zijn. Uiteindelijk heb ik ook niet zo lang gepuzzeld over de exacte route, probleem was hooguit dat ik teveel opties voor te weinig tijd had. Dus uiteindelijk plan: Fukuoka => Hirosima (Kure) => Fukuyama => Kurashiki => Matsue => Sakaiminato => Tokyo. Maar ja, tot dan toe had ik corona een beetje onderschat. Of meer specifiek de maatregelen die Japan daartegen ging nemen. Ineens werden er toch wel de nodige evenementen afgelast, waarbij ook die animebeurs werd genoemd. En jawel, begin vorige week ging ook daar een streep doorheen. Jammer maar geen drama, ik vermaak me nog steeds wel. Maar dan vorige week de oproep vanuit de politiek om de scholen en veel publieke voorzieningen een paar weken te sluiten. Wat in eerste instantie nog vooral leek te leiden tot een wat lachwekkende run op toiletpapier en cup noodles, maar al snel werd het vervelender: de ene na de andere bezienswaardigheid of museum kondigde plotseling aan tot medio of eind maart de deuren te sluiten. Waardoor zo'n beetje driekwart van mijn planning ineens in het water viel. Nog wel even zitten kijken wat ik nog voor alternatieven kon verzinnen, maar dat schoot toch ook niet echt op. En uiteraard was het nog maar de vraag wat er de komende dagen nog meer ging gebeuren, en dus met nog een kleine week te gaan maandag de boel opnieuw uitgesteld tot begin april. Netjes overigens van KLM, al blijft het uiteraard een hoop gedoe. Ik heb overigens nog wel even gekeken naar alternatieven, maar voor bijvoorbeeld New York moest ik toch wel weer een behoorlijk bedrag bijtellen, en het laatste wat ik wil is mijn investering in een haast al verdoemd lijkende reis verder opvoeren....

Maar goed, het blijft toch de vraag hoeveel zin dit alles heeft. Want hoewel het aantal besmettingen in Japan inmiddels niet meer zo hard stijgt (Duitsland en Frankrijk zijn er al voorbij, en in relatieve zin wij ook al) wordt er toch gesproken over (veel) ingrijpender maatregelen in Japan, ook alweer voor april. Voorlopig zie ik het wel even aan, maar ik hou er al rekening mee dat ik nogmaals ga schuiven.

Maar goed, ook KLM lijkt door te hebben dat dit allemaal niet helpt, en vast ook deels uit eigenbelang (want wie durft er anders nog iets te boeken>) hebben ze nu aangekondigd dat je je boeking ook kan omzetten in een voucher die je dan binnen een jaar moet gebruiken voor een andere vlucht. Mocht medio maart de situatie nog niet verbeteren dan zou dat toch wel een zinniger optie lijken dan wéér een maandje uitstellen...
(als Japan tegen die tijd al niet de grenzen sluit voor reizigers uit het reddeloos verloren Europa....)

Hooguit zit ik nog met het idee te spelen om daar wél al gebruik van te maken, en dan nu in april/mei alsnog iets te doen wat ik eigenlijk al eerder in de planning had: richting Armenië en/of Georgië. In die regionen lijkt het virus (nog) nauwelijks een issue, maar wat niet is kan nog komen uiteraard. En voor je het weet zit ik dan wellicht met twee probleem-boekingen....

Hoe ik overigens op dat laatste idee kwam? Ik kwam vanavond op de A2 een hele echte Bukhanka tegen:

He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Nou, gisteren nog dat hele verhaal geplaatst, is vannacht in Japan alweer besloten dat ze de maatregelen tegen reizigers/vluchten uit diverse landen, waaronder met name ook Zuid-Korea, fors aanscherpen. En ik heb dus een transfer op Incheon.....weliswaar gelden die maatregelen vooralsnog tot eind maart terwijl ik pas een kleine week later vlieg, maar heel geruststellend voelt dat wederom niet....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie