Algemeen vakantie-draadje

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door AvdB »

Zow, er is al een tijdje niets meer gepost in dit draadje. Daarom bij deze mijn poging hier weer leven in te krijgen!

Zuid Afrika

Graag deel ik met jullie enkele foto's van onze afgelopen reis naar het wondermooie land Zuid Afrika. Een reis waar we al lang naar uitkeken en waar we jaren van droomden. Deze reis heeft alle (hooggespannen) verwachtingen waargemaakt. Het land kan ik iedereen aanraden, de mensen zijn er zeer vriendelijk, het eten is erg lekker en niet bepaald duur, het landschap is meer dan eens adembenemend en de dieren in het wild zijn zeer indrukwekkend.

Onze reis begon in Kaapstad. een grote stad die eigenlijk best overzichtelijk is (op sommige plekken letterlijk...). Ons ontvangst op de luchthaven was uiterst hartelijk. Omdat het de reisagent niet verstandig leek om na 11 uur vliegen gelijk in de huurauto te springen en aan de verkeerde kant in het donker in een vreemde stad ons hotel te gaan zoeken, was er een taxi geregeld. Een zeer vriendelijke local genaamd Johnny stond ons met een bordje met onze namen op te wachten. Nadat hij onze koffers had aangenomen en op een karretje had gezet knoopte hij een gesprek aan, na een minuutje of wat realiseerde ik me dat ik gewoon Nederlands met hem sprak.... zijn Afrikaans was voor mij prima te begrijpen en mijn Nederlands was voor hem prima te verstaan. Onderweg heeft hij ons nog wat tips,trucs en must sees uit de doeken gedaan, dikke prima! omdat we nog niet helemaal thuis waren in de juiste wisselkoers van de ZA Rand hebben Johnny per ongeluk een half maandsalaris aan fooi gegeven.....

Na een nacht lekker geslapen te hebben (heerlijk, géén tijdsverschil) stond om 9:00 uur de Avis op de stoep om onze huurauto af te leveren. Zoals eerder gezegd, een heuse Ford Fiesta met het stuur aan de verkeerde kant. Op zich wel prettig om een bekende auto te hebben als je je eerste stappen in de RHD wereld zet. De eerste dag moest ik aan alles in die auto wennen, het is net alsof je ineens niet meer kan rijden.... Schakelen ging lastiger (terwijl de bak hetzelfde is, je zit aan alleen aan de andere kant), bochten inschatten kostte iets meer moeite en ja, ik ben ook de parkeergarage aan de verkeerde kant ingereden. Op lege parkeerplaatsen etc was het extra lastig omdat je dan geen referentie had. Als er overig verkeer in de buurt was ging het automatischer.

Afijn, Kaapstad. Een sympathieke stad, omdat het geen zomer was, was het tamelijk rustig. De hele stad is voor ons prima te bereizen, natuurlijk moet je niet alleen in een township gaan rondhuppelen en moet je ook zeker niet extreem de toerist gaan uithangen. Als je je een beetje aanpast voelt het net als thuis. 's avonds was het niet ok om alleen over straat te gaan, met de auto de deur op slot of met de taxi naar het hotel terug want de grote steden in Zuid Afrika hebben wel een rauw randje..

Het overzicht op Kaapstad vanaf de bekende tafelberg:
Afbeelding

De tafelberg die je vanuit bijna de hele stad kan zien:
Afbeelding

Onze Fiesta op de tafelberg met op de achtergrond 'Lionshead' (deels in de mist)
Afbeelding

Langs de kust kon het hard waaien, dat zorgde voor nogal wisselend weer, maar ook voor natuurlijk ontstane afdakjes waar je je auto onder kon zetten 8-)
Afbeelding

Je ziet, het autobeeld is daar niet veel anders dan hier. De verhouding is alleen wat anders. VW's,BMW's Volvo's en ander Europees spul zie je veel minder dan witte Toyota's. Ook had je van veel b-segmenters allerlei leuke/lelijke sedanversies. Maar het meest zag je Toyota's Corolla en Prado, en bakkies van allerlei merken.

Een van de vele townships. triest om te zien hoe mensen daar leven soms zonder elektra of stromend water... Sommige townships huis(nou ja, huis)vestte meer dan 30.000 mensen in bouwsels waar wij onze kippen niet eens in willen stallen. Dat maakt je stil......
Afbeelding

Een ander soort woonwijk in Kaapstad, Bo-Kaap, met z'n leuk gekleurde huisjes (let ook op het straatnaambordje)
Afbeelding

Langs Muizenberg-Beach voor nog meer kleur:
Afbeelding

En, jahoor, Wildlife!!!! (@Boulder Beach)
Afbeelding


Via
Afbeelding
Zijn we verder gereden. Langs de kust naar het Oosten. De tuinroute wordt dat genoemd vanwege de mooie uitzichten. En inderdaad mooi waren ze! Later in het jaar zou het nóg mooier moeten zijn, maar daar konden we niet op wachten....

Afbeelding
Dit is de N2, een belangrijke oost-west snelweg. Veel stukken waren enkelbaans met vluchtstrook. Wilde je inhalen, dan ging dat makkelijk. Meestal als je sneller kwam aanrijden dan je voorligger, dan week deze naar links uit de vluchtstrook op. Je kon vervolgens passeren, en als bedankje liet je dan je alarmlichten eenmaal knipperen (of een handje opsteken was ook goed). Mensen waren heel relaxed in het verkeer, het gehufter wat je hier in NL ziet, komt daar nauwelijks voor.

Lekker wilde zee in Hermanus:
Afbeelding

300 kilometer verderop was het strand totaal anders:
Afbeelding
(moet 'em nog bijsnijden, nu loopt de oceaan naar rechts leeg....)

Vervolgens gingen we bij Port Elizabeth omhoog. Daar gingen we zien waar we mede voor kwamen, de wilde dieren!
Er zijn in ZA verschillende soorten ' parken' waar je dieren kunt zien. Let op: het begrip 'parken' is daar anders dan hier, er zijn parken die even root zijn als enkele provincies of zelfs als heel Nederland. Er zijn private parken, daarbij moet je denken aan een grote versie van de Beekse Bergen. In die parken ga je gegarandeerd beesten zien omdat er hekken omheen staan. Veel leuker zijn de nationale parken: groter, goedkoper en meer spanning omdat het zien van dieren niet gegarandeerd is omdat er in het park geen hekken zijn. We zijn een substantieel tijd in de buurt van de enkele parken geweest, zo gaaf!

Omdat het een auto-forum is, zal ik niet 50 foto's van wilde beesten tonen, maar enkele.

Het fotograferen van wilde dieren is lastig om meerdere redenen. Als het je al lukte om een heel dier op de foto te krijgen wat even stilstond, dan had je meestal zo'n kont te pakken....
Afbeelding
Afbeelding

Of je krijgt een foto van bush met hoorns.....
Afbeelding

Gelukkig ook genoeg die beter gelukt zijn. In een national park ben jij degene die op bezoek is, de dieren trekken zich niets van je aan, en als ze over de weglopen heb jij maar pech gehad.
Afbeelding

Sweeeeeet:
Afbeelding

Bij Artis achter een hek, hier naast je auto!

We zijn ook nog met een ranger op pad geweest, erg leuk en leerzaam.
Afbeelding

Ver weg? nee hoor, deze stond naast de auto.
Afbeelding

Niet gevaarlijk? nee hoor. Zolang je in de auto bleef was er niets aan de hand. Olifanten (en ook Leeuwen) zien geen verschil tussen een lege auto en een auto met mensen erin. Zolang je in de auto bleef was jij in hun ogen onderdeel van de auto. Ging je eruit? dan kon je gezien worden als prooi....

Na deze indrukkende ervaringen was het tijd om weer langzaam naar Kaapstad terug te reizen. Dat deden we via de R62, oftewel de Route 62. Net zoals zo'n Amerikaanse evenknie een ooit veel gebruikte weg die vervangen is door een nieuwe. Die nieuwe is in dit geval de eerder genoemde N2 langs de kust.

Afbeelding

Ook daar was het landschap wederom prachtig:

Afbeelding
Afbeelding

We zijn nog even (2 nachten) gestopt in Stellenbosch waar je heerlijk kunt eten en heerlijke wijn kunt drinken. En daarna kwam onvermijdelijk het moment dat we de Fiesta moesten inleveren en weer naar huis gingen.

Zuid-Afrika is een joekel van een land (ruim 30 keer groter dan NL), we hebben een stuk ervan gezien en vonden het geweldig. In een Fiesta was het prima te doen, zelfs stukken offroad (hopelijk leest de Avis niet mee...) We zijn er een keer mee in een greppel terecht gekomen, en ja dan wens je iets anders. Gelukkig was er een aardige dame in een Landcruiser die ons eruit getrokken heeft terwijl ik met 3 anderen de auto optilde (ja ja, optillen) zodat deze weer grip kreeg, best spannend.

In Zuid-Afrika zag je weinig buitenlandse auto's, af en toe eentje uit Namibië. Maar, in Kaapstad heb ik verschillende auto's (>15) gezien met een kenteken wat ik erg vind lijken op die uit Groot Britannië........

Afbeelding
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door Leeuw »

Gaaf hoor, lijkt me een erg fraai land.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door ViveLaFrance »

Mooie beelden! :) Afrika trekt ons niet zo, maar wie weet komt het er ooit nog van. Volgende week eerst nazomeren in Zuid-Spanje 8-)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Ik zie keer op keer prachtige foto's van Zuid-Afrika, maar op de een of andere manier trekt het me niet om het zelf te bezoeken.

Een collega was er vorig jaar ook geweest, en heeft daar een Impala aangereden. Komt ie met de flink beschadigde auto terug bij de verhuur, snappen ze er daar niks van dat ze het dode dier niet in de kofferbak hadden meegenomen, had ie mooi op de barbecue gekund :clown:

Overigens ook bijna weer vakantie en waar zal ik toch eens heen gaan? Jawel, over een weekje weer naar Japan, en dan drie weken later terug vanuit Taiwan. Nu alleen nog de invulling van de trip uitwerken...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door HondArd »

Mooi verslag wat makkelijk weg leest, met af en toe een stukje humor :thumbup:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door Martin »

Dat ziet er indrukwekkend uit
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Ik was ook alweer aan het denken over m'n volgende reis, jawel, weer Japan. Eind vorig jaar in Hamamatsu TV-beelden van het lokale festival gezien, dat moest en zou ik meemaken. Dus plan om vanaf het paasweekend drie weken naar Japan te gaan, met dat festival in Hamamatsu als uitsmijter. Maar op de een of andere manier wilden die plannen maar niet echt vorderen, rond het paasweekend zijn er massa's evenementen in Japan, de eerste week van mei is Golden Week en dan is er ook van alles te doen, maar daartussenin bleef ik met een gapend gat zitten waarvoor ik maar niet tot een concrete invulling kwam.

En dan gisteren ineens een ingeving: wat is er rond die tijd aan autoshows in de wereld? Hé, begin april is er de Seoul Motor Show, en eind april is er Auto Shanghai. En dan valt dat paasweekend met de vele festivals in Japan daar uiteraard perfect tussenin....

Nu dus maar eens puzzelen of dit qua vluchten te realiseren is, en dan moet Hamamatsu nog maar een jaartje wachten...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door Leeuw »

Japan, dus toch ;)
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Uiteraard. Ik begin alweer afkickverschijnselen te vertonen :clown:

Ik zie trouwens dat ik ook totaal niks meer van m'n laatste reis eind vorig jaar heb gemeld, terwijl ik onder meer toch in een gigantisch automuseum ben geweest, met zelfs een hoekje dat Chris zou aanspreken. En een geweldig ruimtevaart-museum, en een paar fantastische festivals, en een van de mooiste spoorlijnen op aarde, en een snikheet maar toch leuk Okinawa, en een nog snikheter en toch leuk Taipei....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Nah, nog wel wat zitten zoeken naar vluchten, maar dat idee Seoul => Japan => Shanghai blijkt toch een lastig (lees: tijdrovend en duur) verhaal qua vluchten. Nu echter een nieuw idee: in datzelfde weekend waarin ik de Seoul Motor Show had willen bezoeken is de GP van China, eveneens in Shanghai. En dat zou qua vluchten toch net even makkelijker moeten zijn....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie