Algemeen vakantie-draadje

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Mini of vergelijkbaar? Ik gok dat ze ergens een oude roestige Ypsilon vandaan gaan halen :clown:

Ik heb ook weleens naar zo'n fotoreis zitten kijken, maar denk ook niet dat het iets voor mij zou zijn. Ik fotografeer graag en veel tijdens een vakantie, en loop ook rustig even een stukje extra als ik ergens een gelegenheid voor een mooi plaatje denk te zien. Maar je zal mij geen bergen aan apparatuur mee zien zeulen, ik zal geen kwartier bezig zijn voor dat ene technisch perfecte plaatje, en al helemaal niet m'n planning omgooien om ergens net op het juiste moment met het mooiste licht dat ene plaatje te kunnen schieten. Ik reis toch vooral om dingen te zien, en als ik dat dan mooi kan vastleggen is dat een bonus. En laat mij dan maar de fanatieke fotograaf binnen de groep zijn die altijd wat achter de rest aan hobbelt en als laatste weer in de bus zit...

Ik had naar Rusland overigen wel voor het eerst in jaren m'n DSLR weer eens meegenomen. Deels omdat die in tegenstelling tot m'n compactcamera ook prima met handschoenen aan te bedienen is, maar deels ook zeker vanwege de fotografeer-ervaring. Ik heb weliswaar al een paar jaar een uitstekende compactcamera (Panasonic TZ100), die qua fotokwaliteit niet of nauwelijks onderdoet voor m'n ouwe trouwe Nikon. En voor filmpjes van een andere planeet is. Maar ik had vooraf al een beetje ingeschat dat dit meer een fotografeer- dan filmvakantie zou worden, en sowieso had ik anders ook nog wel m'n telefoon bij me. Ik heb zeker geen spijt van die keuze, zodanig zelfs dat ik er nu stiekem toch aan zit te denken nog eens een nieuwe DSLR aan te schaffen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Nou, van het weekend was er nog wat twijfel, maar die werd maandag snel weggenomen: aangezien in mei ook al een paar andere collega's vakantie hebben was dat domweg geen optie meer. Dus nog wel even wat zitten puzzelen, en zojuist mezelf maar alvast even een mooi verjaardagscadeau gegeven: de vlucht naar Shanghai en dan 2,5 week later terug vanaf Tokyo. De tussenliggende vluchten moet ik dan nog wel boeken, maar waarschijnlijk wordt dat na Shanghai (met o.a. Auto Shanghai, s' werelds grootste autosalon) eerst een paar dagen Seoul, en dan toch een wat langer verblijf in Tokyo en omgeving (met uiteraard een aantal matsuri maar ook de Honda Collection Hall). Toch verslaving....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Pfff, we zijn een paar weken verder, maar de hele vakantie is toch een wat zwaardere bevalling dan verwacht geworden. Het positieve: inmiddels zijn alle essentiële zaken geboekt, en resten nog slechts wat randzaken. heel soepel ging dat echter niet.

Tegenwoordig heb je weliswaar allemaal mooie zoekmachines voor vluchten, en dan denk je voor een mooie prijs de perfecte vlucht gevonden te hebben. Bijvoorbeeld bij Asiana. Toch de 2e grootste airline van Zuid-Korea, maar via hun eigen Europese sites kan je dan alleen betalen met ofwel een Koreaanse credit card, ofwel UATP, een soort creditcard die in de luchtvaartbranche B2B gebruikt wordt. Visa? Mastercard? Bekijk het maar. Ideal? Whahahahah. Maar goed, voor 15 euro meer kan je dan nog wel bij Expedia terecht.

Dat betrof de vlucht van Shanghai naar Seoul. Vervolgens van Seoul naar Tokyo kwam ik bij Jin Air terecht, een Koreaanse LCC. Die uitsluitend een Koreaanstalige website blijkt te hebben. En om dat dan via Google Translate te proberen, nee, toch maar niet. Maar dan wordt het ineens toch zoeken naar een boekingssite die niet minimaal het drievoudige tarief rekent. Maar goed, ook dat is uiteindelijk gelukt. Met dank aan de Chinezen die nu ook de internationale reisbranche gaan proberen te veroveren....

Dan hotels. Eerst Shangai, en dan viel me toch op dat mijn eerste optie, Booking.com, voor de gevraagde data slechts een heel summier aanbod tegen zeer forse prijzen heeft. Dan toch eens met Agoda zoeken, en dan kom je toch een vele malen véél ruimer aanbod tegen met ook fors lagere prijzen voor dezelfde hotels. Seoul ging wel soepel, m'n favoriete Japanse hotelketen van voordat ik het genot van onsen had ontdekt heeft net een nieuw hotel geopend op een ideale locatie in Dongdaemun.

Maar dan Japan. Ik wist dat het Golden Week was, en dat het vanwege de troonswisseling wel wat druk zou zijn. De afgelopen twee jaar ook tijdens Golden Week gereisd, hoewel je die drukte best merkte was het nog wel te overzien. Maar nu? In Tokyo en directe omgeving zit op enkele dagen liefst 98%(!!!) vol, wat rest zijn voornamelijk capsulehotels en slaapzalen in hostels (deze vind ik dan wel weer leuk, maar niet voor twee nachten en zeker niet voor 100 euro per nacht....). En de meeste resterende hotels hebben hun prijzen fors verhoogd, iets wat ik nooit eerder in deze mate heb gezien in Japan. Ergens een mooi onsen-stadje dan maar? Volstrekt kansloos, of hooguit nog ergens een laatste kamer voor een 4-cijferige prijs. Uiteindelijk ga ik nu eerst 4 dagen naar Nagano, dat moet dan maar als uitvalsbasis voor de regio dienen. Daarna wordt het dan toch maar twee dagen Tokyo, waarvoor ik momenteel drie verschillende maar geen van allen ideale hotels geboekt heb, kwestie van toeslaan wanneer het kan en later annuleren. En dan tot slot drie dagen Mito als uitvalsbasis voor het eerder genoemde matsuri in Hitachi en Honda-museum. Hoewel dat festival slechts eens in de 7 jaar plaatsvindt kon ik daar enigszins tot m'n verbazing nog vrij makkelijk een hotel vinden.

Nu is het dus nog een kwestie van randzaken (railpass, wifi) regelen en uiteraard vooral nog wat leuke dingen voor de invulling van de trip zoeken. Dat gaat dus wel goedkomen.

Wat ik dan wel wat minder vind is de situatie voorafgaand op het werk: door vele personele wisselingen was het al tijden erg druk en chaotisch, er is ook net weer een collega vertrokken waarvan de werklast grotendeels naar mij wordt verschoven, en nu wordt er voor de laatste anderhalve week ook nog even een groot project doorheen gedrukt. Wat er in de praktijk op neer zal gaan komen dat ik in laatste anderhalve week structureel dagen van 10-11 uur zal gaan maken, deels om het project überhaupt een kans van slagen te geven, deels om met de vereiste "normale" kantooruren toch nog de files enigszins te kunnen ontwijken. En de ervaring leert dat tijdens dergelijke volledig op één project gefocuste weken er zich een hele hoop andere zaken opstapelen, doe daar dan 2,5 week vakantie direct achteraan, en er wacht me bij terugkeer geheid een gigantische teringbende. Niet mijn probleem, wordt er dan uiteraard geroepen. Maar drie keer raden wie het uiteindelijk toch allemaal mag gaan oplossen...

En dan blijft er toch een wat dubbel gevoel hangen: moet ik nu blij zijn dat ik straks even een paar weken de hele zooi in de stront kan laten zakken, of zou het voor m'n eigen gemoedstoestand toch beter zijn geweest als ik de hele reis überhaupt niet geboekt had....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door Martin »

Daar heb Ik ook vaak tegenaan gehikt dat werk blijft liggen en zelfs opstapelt als je een keer vrij neemt. Misschien anders zelf ook maar eens gaan kijken naar ander werk? Dichter bij huis of tegen de dagelijkse forensstroom in. Je hoeft de extreme arbeidsethos van Japan niet over te nemen. Anders zoekt dat zich uiteindelijk een weg in bijvoorbeeld lichamelijke klachten.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Die gedachte was inderdaad recentelijk toch ook al eens in me opgekomen. Na ruim 19 jaar wordt het wellicht ook wel een keer tijd voor iets anders...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Nou, ondanks alles (na een stevig gesprek is er op het werk toch even het nodige geschoven) is het morgenavond zo ver: op naar Shanghai! Met vooralsnog het plan op maandag (als toch zo'n beetje alle musea en bezienswaardigheden gesloten zijn) de Shanghai Auto Show te bezoeken.

Blijft wel even de vraag in hoeverre de Great Firewall of China me nog dwars gaat zitten, het kan zijn dat ik dus even een weekje van de radar verdwijn....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

En inmiddels alweer een paar dagen terug van m'n Azië-tripje.

Te beginnen met een paar dagen Shanghai. Eerlijk gezegd is die stad me wat tegengevallen. Het is een kolossale stad met een rijke historie, maar van dat laatste aspect zie je niet zo gek veel. Ja, op een paar plaatsen nog wel, en die worden dan ook meteen overlopen door enorme mensenmassa's. En dan wordt toch ook weer pijnlijk duidelijk dat een massa Chinezen zich wat anders gedragen dan bijvoorbeeld eenzelfde massa Japanners. Wel valt op hoe enorm snel China zich ontwikkelt, weliswaar was dit mijn eerste keer in Shanghai, maar als ik het vergelijk met m'n eerdere bezoeken aan bijvoorbeeld Beijing dan lijkt het welhaast een andere wereld. Zelfs het verkeer lijkt tegenwoordig kalm en beschaafd! Qua bezienswaardigheden vond ik het Shanghai Urban Planning Exhibition Center het meest interessant, daar werd goed duidelijk hoe krankzinnig snel de stad naar z'n huidige omvang gegroeid is. En door blijft groeien.

En daar uiteraard ook de autoshow bezocht. In een kolossaal beurscomplex, en de beurs bleek dan ook te groot voor de ene dag die ik ervoor had vrijgemaakt. En door een inschattingsfoutje van mijn kant waren het ook zeker niet de minst interessante merken die ik nu gemist heb (o.a. PSA). En hoewel het eigenlijk vrij rustig was maakt het gedrag van de Chinezen het bij vlagen toch tot een frustrerende ervaring, ze lijken zich totaal niet bewust dat er ook nog andere mensen zijn. De beurs zelf is uiteraard wel zeer interessant, domweg omdat vrijwel alles wat er staat ons onbekend is. En uiteraard ontbreekt enig ouderwets kopieerwerk niet (de Landwind "Evoque" stond er ook nog gewoon), en zijn er ook nog best de nodige wagens met naar onze maatstaven bizar design, maar over het geheel genomen was ik eigenlijk zeer verrast over de stand van zaken in China. Massa's elektrische auto's, een hoofdrol voor SUV's in alle denkbare formaten, en een aanzienlijk deel daarvan zou naar mijn idee zeker geen modderfiguur slaan op de Europese markt. Qoros leek ooit de eerste serieuze poging te worden, maar lijkt inmiddels door zo'n beetje alle landgenoten gepasseerd te zijn. En zelfs enkele fraaie (elektrische) sportwagens ontbreken net, al is wel duidelijk dat die meer show dan go zijn. Maar al met al wekt dit meer dan ooit de vraag op wanneer ze het over de grens gaan proberen.

Vervolgens naar Seoul, dat was vooral weer even m'n ietwat weg geëbte interesse in het land opfrissen. De nachtelijke hectiek van Dongdaemun, het traditionele (en overtoeristische) Korea opzoeken in Bukchon, en meer kunst en geschiedenis dan sport in het Olympische park van 1988. Een heel aantal leuke museumpjes. En bovenal heerlijk eten.

En dan weer Japan, te beginnen met Nagano. Of beter: vooral de omgeving daarvan, want ik ben voornamelijk de stad uit geweest. Naar Ueda, voor het Sanada Matsuri. Elf jaar na m'n eerste bezoek terug naar Matsumoto voor het kasteel, enkele leuke musea en de historische straatjes. Naar Matsushiro en Obuse voor een gezonde dosis kunst en geschiedenis. En vooruit, in Nagano zelf uiteraard ook nog een keertje naar Zenko-ji.

En tot slot Tokyo, ook hier weer vooral als uitvalsbasis. En drie matsuri: eerst het Ome no Taisai in het verre noordwesten van de stad, vervolgens naar Hitachi voor het Kamine Jinja Daisairei, en naar het Mamada Jagamaita. En in Tokyo zelf vooral ronddwalen door Ueno, Akihabara en Kanda.

En dan dinsdag terug naar huis. Het eerste wat ik 's ochtends zie is een appje dat m'n vlucht een kleine 3 uur vertraagd was. Prima, rustig alle tijd om in te pakken, nog even lekker te ontbijten en dan op m'n gemak naar het vliegveld te gaan. Toestel staat er ook gewoon, de crew is er, en we stappen op tijd in. En staan vervolgens nog een uur aan de gate. Bericht vanuit de cockpit: er is een technisch probleem, en ze zijn op zoek naar "een onderdeel". Na anderhalf uur: onderdeel gelokaliseerd, nu op zoek naar een vervangend onderdeel. Na twee uur: vervangend onderdeel gevonden, nu onderhandelen om het naar het vliegveld te krijgen. Na 2,5 uur: onderdeel is onderweg, ondertussen proberen ze nog iets te eten te regelen. Na drie uur: toch uitstappen, iedereen een maaltijdbon van welgeteld een tientje, en met 300 man snel naar het enige kleine restaurantje dat in deze hoek van de terminal nog open is. En als we net in de rij staan krijgen we te horen dat we onmiddellijk weer gaan boarden. Enkele slimme koppen hebben namelijk een oplossing voor het probleem (schijnbaar de airco) gevonden waarbij dat vervangende onderdeel niet nodig was. En zo zijn we uiteindelijk ruim zes uur na de oorspronkelijke vertrektijd toch onderweg. Onderweg wordt dan nog wel wat tijd goedgemaakt, maar dat verhindert niet dat we ook 6 uur te laat op Schiphol aan de gate staan. En dan het volgende probleem: na middernacht gaan er uiteraard geen treinen meer richting Oss. KLM heeft z'n handen vol aan de reizigers die hun aansluitende vlucht gemist hebben, en het wordt me ook al snel duidelijk dat ik verder op weinig medewerking hoe te rekenen: geen hotelovernachting op rekening van KLM, en maximaal €45/50km taxivergoeding. Dus dan maar snel nog een trein naar de Bijlmer pakken, en daar het Easyhotel ingedoken. En uiteraard daardoor ook een dagje later thuis, en noodgedwongen ook een extra vakantiedag moeten opnemen. Maar niet getreurd: ik heb nu wel recht op €600 compensatie. Is die hele EU toch nog een keer ergens goed voor....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Alvast een paar filmpjes van het Mamada Jagamaita festival:

Eerst het "mizu nomi", oftewel water drinken. De slang/draak is net gezegend bij de tempel, en heeft dan dorst:



Daarna gaan ze met dat ding het hele stadje door, alle sponsoren even persoonlijk bedanken. Dat gevaarte weegt overigens ruim 400 kg. Ik mocht bij een van de groepen ook even een stukje helpen, en werd daarbij vooraan bij de kop geposteerd, en kan uit eigen ervaring vertellen: dat ding is zwaar...

Het festival wordt beëindigd op een schoolterrein, waarbij het uiteindelijk de bedoeling is jouw slang bovenop die van een andere groep te gooien. En dat haat er nogal chaotisch en bepaald niet zachtzinnig aan toe (getuige ook de ambulance aan het einde van het filmpje....):

He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

En toch even een complimentje richting KLM: afgelopen zondag op hun site een klachtenformulier vanwege die vertraging ingevuld, en nu dus nog geen week later al reactie. Geen uitvluchten, geen pogingen het op "overmacht" te gooien, geen andere trucs om de boel te traineren. Nee, ook zij komen gewoon tot de conclusie dat ik inderdaad recht heb op die €600 compensatie, binnen drie weken zou het op m'n rekening moeten staan. Zo hoort het uiteraard, maar recht hebben en recht krijgen is bij teveel bedrijven nog een wereld van verschil. En gezien het grote aantal bureautjes dat op basis van no cure no pay dergelijke claims afhandelt zal het lang niet altijd zo soepel gaan....

Oké, op een directe vergoeding van m'n "schade" kan ik verder geen aanspraak maken, ze hebben me naar Schiphol gevlogen een daarmee hun taak volbracht, dus m'n hotel blijft wel voor eigen rekening. En m'n noodgedwongen extra vakantiedag uiteraard ook. Maar goed, die compensatie dekt dat uiteraard ruimschoots. En eerlijk is eerlijk, ik kan me ook wel vinden in die uitleg. Sterker nog: als ik heel eerlijk ben vraag ik me toch een beetje af hoe de EU ooit dat bedrag van €600 verzonnen heeft, hiermee ga je bijna hopen op een vertraging....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen vakantie-draadje

Bericht door WizardOfOss »

Nou, na m'n vorige toch ook al tamelijk kortdag geplande "simpele" trip had ik me eigenlijk voorgenomen eens tijdig te gaan denken over weer eens een wat complexere, meer gevarieerde route. Met één aanknopingspunt: ergens rond de Tokyo Motor Show. Maar ja, dan moet je het uiteraard niet maand na maand vooruit blijven schuiven. En dus afgelopen weekend met nog maar twee weken te gaan voor de TMS voor de zoveelste keer definitief besloten de plannen maar af te blazen. Om gisterenavond alsnog een vlucht te boeken :clown:

Over een kleine twee weken dus eerst naar Tokyo, dan Shizuoka voor een herhaling van de Daidogei World Cup, het officieuze WK voor straatartiesten, daarna waarschijnlijk naar de Oigawa Railway, de enige spoorwegmaatschappij in Japan die nog dagelijks met stoom rijdt. En dan na een kleine twee weken eindigen in Nagoya, en dan wellicht na 11 jaar weer eens terug naar Toyota fabriek en museum.

Ik had ergens nog wel wat alternatieve ideeën voor bijvoorbeeld een tweede bezoek aan Singapore (en dan deze keer hopelijk wél met een maag die meewerkt...) of Hong Kong/Macau, maar dat bleek op zo'n korte termijn qua vluchten toch lastig.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie