Re: Algemeen vakantie-draadje
Geplaatst: 10 nov 2018, 19:44
Overigens was ik nog één onderwerp helemaal vergeten: auto's! Dat is vooral een tijdreis, want nieuwe auto's zie je bar weinig. Het merendeel van de auto's zijn Europese, Japanse en Koreaanse auto's uit de jaren '90 en '00. Weten we meteen waar onze oude auto's heen gaan. Als het gaat om nieuwe auto's is het vooral Renault/Dacia dat eruit springt, met veel Sandero's, Dusters en de bij ons onbekende Kwid. Verder vooral Toyota Camry, en als het om westerse luxe-merken gaat is het vooral BMW, nauwelijks Mercedes en Audi. En voor personenbusjes domineert de Mercedes Sprinter de markt totaal.
En Russisch/Sovjet-spul dan? De oudere Lada's 2105 en Niva zie je nog volop, de nieuwere modellen nauwelijks. Af en toe een GAZ Volga. Moderne bestelbusjes van GAZ zijn zeer populair, veelal in 4x4-gedaante. Het lokale MAZ overheerst de vrachtwagenmarkt, al zie je uiteraard ook volop andere merken voor internationaal transport. In de grote steden naast gewone bussen ook altijd wel trolleybussen. En dan is er nog misschien wel de grootste frustratie van de vakantie: als er iets typerend is voor de Sovjet-periode zijn het wel de UAZ-452 "Bukhanka" busjes. En die hebben we ook zeer regelmatig gezien. Maar op de een of andere manier NOOIT als je je camera in de aanslag hebt. Ik heb er vele tientallen gezien, maar dat heeft nul-komma-nul gelukte foto's opgeleverd...
Dealers heb ik nauwelijks gezien, wat gezien het geringe aantal nieuwe auto's niet zo vreemd is. De enige die me is opgevallen was een enorme Volvo-dealer in Minsk, terwijl ik nauwelijks nieuwe Volvo's heb gezien. Tankstations langs de snelweg zijn wat kleinschaliger dan bij ons en de bekende merken ontbreken, maar dat is eigenlijk ook meteen het grootste verschil: ze zijn modern, brandschoon en met een winkeltje met ruim assortiment.
Voor de rest: het verkeer in Wit-Rusland was verrassend gemoedelijk. Ook als het wat drukker is geen getoeter, geen gekke manoeuvres zoals je in filmpjes uit Rusland altijd ziet, mensen stoppen netjes om voetgangers over te laten steken, en ik heb welgeteld één asociale scheurneus gezien met een M3. Wat betreft de wegen: uiteraard niet zo goed als bij ons, maar over het algemeen viel de staat van onderhoud me 100% mee. Uiteraard zijn de snelwegen wel een beetje anders: afritten en knooppunten worden meestal gelijkvloers opgelost, en geregeld kom je een zebrapad tegen (en ja, sommige Wit-Russen stoppen zelfs dan voor een voetganger!). En verder van Minsk betreft het vaak maar tweebaans wegen. Voetgangerslichten zijn wel vaak voorzien van een teller, al valt daardoor des te meer op dat je wel even flink door moet stappen...
En Russisch/Sovjet-spul dan? De oudere Lada's 2105 en Niva zie je nog volop, de nieuwere modellen nauwelijks. Af en toe een GAZ Volga. Moderne bestelbusjes van GAZ zijn zeer populair, veelal in 4x4-gedaante. Het lokale MAZ overheerst de vrachtwagenmarkt, al zie je uiteraard ook volop andere merken voor internationaal transport. In de grote steden naast gewone bussen ook altijd wel trolleybussen. En dan is er nog misschien wel de grootste frustratie van de vakantie: als er iets typerend is voor de Sovjet-periode zijn het wel de UAZ-452 "Bukhanka" busjes. En die hebben we ook zeer regelmatig gezien. Maar op de een of andere manier NOOIT als je je camera in de aanslag hebt. Ik heb er vele tientallen gezien, maar dat heeft nul-komma-nul gelukte foto's opgeleverd...
Dealers heb ik nauwelijks gezien, wat gezien het geringe aantal nieuwe auto's niet zo vreemd is. De enige die me is opgevallen was een enorme Volvo-dealer in Minsk, terwijl ik nauwelijks nieuwe Volvo's heb gezien. Tankstations langs de snelweg zijn wat kleinschaliger dan bij ons en de bekende merken ontbreken, maar dat is eigenlijk ook meteen het grootste verschil: ze zijn modern, brandschoon en met een winkeltje met ruim assortiment.
Voor de rest: het verkeer in Wit-Rusland was verrassend gemoedelijk. Ook als het wat drukker is geen getoeter, geen gekke manoeuvres zoals je in filmpjes uit Rusland altijd ziet, mensen stoppen netjes om voetgangers over te laten steken, en ik heb welgeteld één asociale scheurneus gezien met een M3. Wat betreft de wegen: uiteraard niet zo goed als bij ons, maar over het algemeen viel de staat van onderhoud me 100% mee. Uiteraard zijn de snelwegen wel een beetje anders: afritten en knooppunten worden meestal gelijkvloers opgelost, en geregeld kom je een zebrapad tegen (en ja, sommige Wit-Russen stoppen zelfs dan voor een voetganger!). En verder van Minsk betreft het vaak maar tweebaans wegen. Voetgangerslichten zijn wel vaak voorzien van een teller, al valt daardoor des te meer op dat je wel even flink door moet stappen...