WizardOfOss in IJsland

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

WizardOfOss in IJsland

Bericht door WizardOfOss »

IJsland 2011

Voor de verandering eens snel wat foto's. Misschien niet altijd het beste plaatje en Photoshop is er nog niet aan te pas gekomen (alle foto's met een al te scheve horizon vielen zo bij voorbaat al af, dat ruimt lekker op...), maar zo hoeven jullie tenminste niet nog enkele jaren te wachten...

Dag 1: woensdag 14 september – aankomst & Blue Lagoon

Relaxed begin, na aankomst op Keflavik International Airport meteen naar de Blue Lagoon, een geothermisch openluchtbad met water van zo'n 39 graden. Best aangenaam aangezien het boven het water misschien een graad of 10 is...

Afbeelding

Dag 2: donderdag 15 september – Reykjavik

's Ochtends eerst een stadstour door Reykjavik, vrije middag om meer van de stad te zien.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Golfplaten huis, verplicht in een andere kleur dan de buren; in de Hallgrímskirkja

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Straatbeeld Reykjavik; “The Unknown Civil Servant”; Alþingishúsið, het IJslandse parlement

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Concertzaal Harpa

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Havengebied; Reykjavik Maritime Museum; geen commentaar...

Dag 3: vrijdag 16 september – Whale watch & Reykjavik

De whale watch in de ochtend is een teleurstelling, afgezien van een verdwaalde dolfijn valt er helemaal niks te zien. Daarna weer een vrije middag in de stad, en 's avonds uiteraard kennismaken met het bruisende uitgaansleven van Reykjavik (al komen we niet verder dan The English Pub...).

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De gehele “vangst” van de whale watch; walvisvaarders die bizar genoeg aan dezelfde pier aangemeerd liggen als waar de whale watch vertrekt; lunch

Afbeelding Afbeelding
Kleurrijk Reykjavik...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hallgrímskirkja

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Beeldentuin bij Einar Jónsson Museum; Sólfar, “Sun Voyager”
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door WizardOfOss »

Dag 4: zaterdag 17 september – Golden Circle

En dan eindelijk het echte werk, de Golden Circle: Þingvellir, Gullfoss en Geysir. 's Avonds gaan we ook nog op zoek naar het noorderlicht, worden zo 5 uur lang rondgereden, maar helaas wederom (maar niet geheel onverwacht) zonder succes.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Rond het bezoekerscentrum van Þingvellir, de vlakte tussen de Noord-Amerikaanse en Europese aardplaten, tevens locatie van het Alþing, het eerste democratische parlement ter wereld; helaas is de vaste route door een verzakking afgesloten

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Verderop in Þingvellir; onze bus had zo'n trapje niet nodig...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gullfoss, “Golden falls”

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Haukadalur geothermal area, met de beroemde maar nog slechts beperkt actieve Geysir en de om de paar minuten uitbarstende Strokkur

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Skálholt, een dorpje wat vanaf de 11e eeuw een belangrijke religieuze rol heeft gespeeld in IJsland; onderweg terug naar Reykjavik
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door WizardOfOss »

Dag 5: zondag 18 september – South Coast Adventure

Wederom de hele dag op pad, een tocht langs de zuidkust van IJsland, veel natuurschoon maar ook erg wisselvallig weer.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eyrarbakki; het landschap onderweg

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Solheimajokull gletsjer

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kust bij Vík í Mýrdal; Reynisfjara, strand met basaltzuilen

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Skógafoss, en ja, het water was nat...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Seljalandfoss, en ja, ook hier was het water nat...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door WizardOfOss »

Dag 6: maandag 19 september – Borgarfjörður

Helaas alweer de laatste dag, wederom geheel gevuld door een lange excursie, langs het Borgarfjörður ten noorden Reykjavik en verder landinwaarts. Bij vertrek echt hondenweer, maar de rest van de dag prima weer, weliswaar soms een paar druppeltjes regen, maar als die iedere keer een regenboog tot gevolg hebben hoor je mij niet klagen...

Afbeelding Afbeelding
Álafoss; de route langs het fjord

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hraunfossar en de Barnafoss

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Reykholt, in de 13e eeuw de woonplaats van Snorri Sturluson, een van de voornaamste schrijvers van IJslandse en Noorse saga's

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Deildartunguhver, de grootste heetwaterbron van Europa, 180 liter kokend water per seconde

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Vulkaankrater Grábrók

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Borgarnes

Afbeelding
Het laatste avondmaal: in knoflook gebakken kreeftenstaarten

En daarmee zit mijn bezoek aan dit schitterende land er helaas alweer op, de volgende ochtend vertrokken we om 6 uur 's ochtends naar het vliegveld.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door Leeuw »

Mooie foto's Sander.

ooit...ooit ga ik ook naar ijsland.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door ViveLaFrance »

Ziet er inderdaad mooi uit :)
Gave bus 8-)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door WizardOfOss »

Van die terreinmonsters zie je er toch best veel rijden, de een uiteraard wat imposanter dan de ander. Maar als je de binnenlanden in wil heb je nu eenmaal weinig keus, de ringweg is nu weliswaar eindelijk bijna geheel verhard, voor de andere wegen is dat zeker niet vanzelfsprekend. Als er überhaupt al een weg is...

Maar het landschap is echt fenomenaal, ik zou toch graag nog een keer terug gaan en dan gewoon met een auto het volledige rondje maken. Nu zijn we niet verder dan een paar honderd kilometer van Reykjavik geweest, de rest van het land heeft nog zoveel meer moois te bieden. Al heb ik dan al wel gemerkt dat je zoiets dan echt in de zomer moet doen, nu kwamen we al bij een service station met een briefje op de deur: "Closed until May 12th"...

Maar ik zal eens kijken of ik de komende tijd nog wat andere reizen op een dergelijke vlotte manier kan behandelen, kan ik m'n achterstand een beetje inlopen. Per slot van rekening ga ik morgenochtend alweer een nieuwe reis boeken, eind november een weekje Israël...
(dus toch geen Tokyo Motor Show, kan geen echt geschikte/leuk geprijsde vluchten vinden)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door HondArd »

Bizar land dat Ijsland. Helemaal anders dan anders.

Hmm, Israël trekt mij nou weer net niet. Heeft iets te maken met meten met twee maten en VN-resoluties.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in IJsland

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Hmm, Israël trekt mij nou weer net niet. Heeft iets te maken met meten met twee maten en VN-resoluties.
Politiek gezien heb ik ook totaal niks met het land, integendeel. Maar vanuit religieus-cultureel oogpunt lijkt het me (ook al ben ik atheïst) toch zeker interessant. Maar eerlijk is eerlijk, de keuze voor Israël komt ook voor een aanzienlijk deel voort uit het gebrek aan andere geschikte groepsreizen in de beschikbare periode.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie