Algemeen fototopic

Plaats hier je foto's, of je creatieve shops
Gebruikersavatar
JoostM
.
.
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2011, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Algemeen fototopic

Bericht door JoostM »

#3 Micha schreef:Ik eerst :'). Ik ben trouwens jaloers op je 50mm 1.4 :D.
M'n vader heeft 'm al 'n hele tijd. Ik was altijd sceptisch, tot ik hem een keer geleend had. Toen was ik gelijk verkocht!
Enkele foto's uit die serie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste serie die ik gemaakt heb (totaal iets anders, op verzoek van Micha ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Comments op jouw foto's: De eerste is mijn favo! Ik sluit me aan bij Leeuw, bij de rest vind ik de DOF net té..
Zeker prima platen, alleen de DOF is net iets to heavy i.m.o!
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Algemeen fototopic

Bericht door #3 Micha »

Dan zal ik mijn licht ook even op die van jou laten schijnen :).

1: Heerlijke foto, lekkere compositie en geen minpunten eigenlijk.
2: Ben er niet gek van, ik weet niet waarom, maar hij spreekt me gewoon niet zo aan.
3: Is me eigenlijk gewoon net te leeg, dan had ik liever nog iets meer boom gezien.
4 en 5: Gewoon lekkere platen, je zou eventueel nog die borden langs de weg kunnen wegshoppen.
6: Iets minder dan die andere twee, vooral door die lantaarnpalen en de blauwe borden.
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Algemeen fototopic

Bericht door Leeuw »

Mooie foto's. Verder ben ik het met Micha eens.
#2 is absoluut mooi, maar niet spannend.
bij #3 had er eigenlijk een silouet moeten staan/lopen/spelen

Leuk dat dit topic weer even omhoog gekicked wordt
Jorg
.
.
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 feb 2010, 21:39
Contacteer:

Re: Algemeen fototopic

Bericht door Jorg »

Leuk om wat van jouw werk te zien!
Gevoel voor detail/ uitsnede is prima. nou nog net wat kritischer zijn.

Plaat 1, keurig beeld.
Plaat 2 heeft een mooi beeld, alleen net te leeg om getrokken te worden, als de bomenrij terugkomt in het water is hij af. Nu is hij vrij statisch, brug komt wel als spiegeling en boom niet, zorg voor 3D gevoel.
Plaat 3, snij wat van de bovenkant af, nou lijkt het of je de ruimte ook wil fotograferen. Het water loopt schuin weg. Boom is mooi maar teveel van het goede, ga nog dieper door de hurken.
Plaat (4,5) en 6: Let goed op de instellingen. Gebruik een statief, dit zijn extreme lange sluitertijden, daarnaast 'pannen'. Ga met het voertuig mee, houd knop in en druk pas af als je gedraait bent en denkt de shot te hebben. Dat vereist veel oefening. Het zijn nu onscherpe platen, die lichtbundels moeten 'vrijkomen'van de foto.
The Future Is One Legend Ahead
Gebruikersavatar
JoostM
.
.
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2011, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Algemeen fototopic

Bericht door JoostM »

Dank voor jullie commentaar! Prettig om te lezen & een volgende keer mee te kunnen nemen!
Jorg schreef: Plaat (4,5) en 6: Let goed op de instellingen. Gebruik een statief, dit zijn extreme lange sluitertijden, daarnaast 'pannen'. Ga met het voertuig mee, houd knop in en druk pas af als je gedraait bent en denkt de shot te hebben. Dat vereist veel oefening. Het zijn nu onscherpe platen, die lichtbundels moeten 'vrijkomen'van de foto.
Klopt, ik heb ook wel een statief gebruikt, moet ik zeggen. Op zich snap ik wat je bedoelt met onscherpe platen, want dat merkte ik zelf ook. Ook gebruik ik een afstandsbediening. Wat kan ik doen om toch die onscherpte te voorkomen?

Hm, dat pannen moet ik dan nog eens gaan oefenen, dat heb ik nog nooit gedaan. ;) Tot op heden gewoon camera op statief gezet en foto;'s gemaakt :)
Jorg
.
.
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 feb 2010, 21:39
Contacteer:

Re: Algemeen fototopic

Bericht door Jorg »

Bij zulke platen zit ik zo op 1/3 of 1/6 qua sluitertijd. Afstandsbediening gebruiken is slim. Een tip is om de camera op 'Bulb'te zetten. Zo kun je zelf de instellingen bepalen van de camera. Je zit dan niet vast aan een stel vaste instellingen van de camera zelf. Een lage Iso waarde kiezen en spelen. Sommige nachtfoto's staan ook op 3-5 minuten. Het is afhankelijk van je omgeving.

Ik raad het aan om een fotoportfolio te openen om je werk te bundelen en dan staan tips onder elkaar!
The Future Is One Legend Ahead
Gebruikersavatar
JoostM
.
.
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2011, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Algemeen fototopic

Bericht door JoostM »

Jorg schreef:Bij zulke platen zit ik zo op 1/3 of 1/6 qua sluitertijd. Afstandsbediening gebruiken is slim. Een tip is om de camera op 'Bulb'te zetten. Zo kun je zelf de instellingen bepalen van de camera. Je zit dan niet vast aan een stel vaste instellingen van de camera zelf. Een lage Iso waarde kiezen en spelen. Sommige nachtfoto's staan ook op 3-5 minuten. Het is afhankelijk van je omgeving.

Deze platen zijn genomen met een sluitertijd van zo'n 30 seconden. Bulb stand heb ik daar niet bij gebruikt, met de reden dat het in mijn ogen te druk qua rode en witte strepen zou worden (want er was veel verkeer die avond ;)). Maar, ik ga het dan toch een keer proberen!
De Bulb stand heb ik hier wel gebruikt:
Afbeelding

Afbeelding

... juist, daar moet ik nog veel over leren :silent: Die eerste gaat nog wel, maar die tweede vind ik pas echt beroerd.

Probleem bij de tweede foto was dat ik de trein als een streep door de foto wilde laten lopen. Dat resulteerde echter in een sluitertijd van ruim 3 minuten, waardoor de rest overbelicht was. :cry: (En last but not least zie je de hele trein niet eens :lol:
Ik raad het aan om een fotoportfolio te openen om je werk te bundelen en dan staan tips onder elkaar!
Waar kan ik zo'n portfolio openen? Bedoel je hier, of op'n andere website?
Jorg
.
.
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 feb 2010, 21:39
Contacteer:

Re: Algemeen fototopic

Bericht door Jorg »

Wil jij het bestandje naar mij mailen, anders even de camerastand noteren zodat ik ongeveer kan zien of je goed zit. Nou kan ik net niet goed genoeg de foto beoordelen.
Het is ook veel spelen.Zo weet je wat bij je object wel en niet kan. Nachtfotografie is net als andere soorten foto, aparte tak van sport. Een tip is om soms ook bij schemering te fotograferen en niet in diep donker. Komt er nog wat licht in de lens bij de camera, anders trekt de camera het soms niet.

Portfolio kun je openen als je een pagina terug gaat. Je zit nu in het algemeen fototopic. Bovenaan zit een button met 'nieuw onderwerp' en de rest verwijst zichzelf. Kleine introductie van jezelf met je foto's. Tips, opmerkingen en reacties komen dan op een overzichtelijke pagina voor je. Je hebt zo een eigen plaats voor jezelf waar je creatieve uitingen kan plaatsen. Er staan een stel portfolios van de leden hier, van foto tot design.
Je foto's kan je het best laten zien via Imageschack. Tips ect staan wel op het forum hier.

Succes!
The Future Is One Legend Ahead
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen fototopic

Bericht door nvdw »

Experimenteren met nachtfotografie is leuk! Het nadeel aan nacht is dat je met het fotograferen van 'grote' dingen snel hele zwarte vlakken krijgt. Dat is waarschijnlijk wat je laatste twee platen wat oninteressant maakt, idem voor die 'lichtstreep'-foto met die wegwijzer erop.

Als ik die wegwijzer eens als voorbeeld neem: maak zo'n foto nog eens, maar speel eens met die wegwijzer door hem echt beeldvullend te maken (je objectief moet er wel vol op kunnen zoomen natuurlijk), of door hem rechts van het midden te zetten. Een omgeving met meer kunstlicht helpt ook. Herhaal dit trucje eens in het centrum, dan is je plaat ineens veel levendiger met behoud van dat magische effect van nachtfotografie.

Ook bij die platen van de brandweerkazerne en het station zou ik veel dichter op de actie gaan staan, zodat je die zware zwarte lucht kwijt bent. Zeker die kazerne is briljant, want dat spel met die kleuren kan echt een heel leuke foto opleveren!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
JoostM
.
.
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2011, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Algemeen fototopic

Bericht door JoostM »

Allereerst beiden bedankt voor dit commentaar. Hier kan ik echt wat mee! :)
Jorg schreef:Wil jij het bestandje naar mij mailen, anders even de camerastand noteren zodat ik ongeveer kan zien of je goed zit. Nou kan ik net niet goed genoeg de foto beoordelen.
Het is ook veel spelen.Zo weet je wat bij je object wel en niet kan. Nachtfotografie is net als andere soorten foto, aparte tak van sport. Een tip is om soms ook bij schemering te fotograferen en niet in diep donker. Komt er nog wat licht in de lens bij de camera, anders trekt de camera het soms niet.

Portfolio kun je openen als je een pagina terug gaat. Je zit nu in het algemeen fototopic. Bovenaan zit een button met 'nieuw onderwerp' en de rest verwijst zichzelf. Kleine introductie van jezelf met je foto's. Tips, opmerkingen en reacties komen dan op een overzichtelijke pagina voor je. Je hebt zo een eigen plaats voor jezelf waar je creatieve uitingen kan plaatsen. Er staan een stel portfolios van de leden hier, van foto tot design.
Je foto's kan je het best laten zien via Imageschack. Tips ect staan wel op het forum hier.

Succes!
Natuurlijk wil ik je beide platen mailen. Maar dat wordt wel wat lastig, aangezien ze zo'n 15MB per stuk zijn ;)

Daarom even van beide ''BURB-foto's'' de EXIF gegevens (of wilde je die van de andere nachtfoto's ook?)
1.
Objectief: 18-55 II IS
Brandpuntafstand: 30mm
ISO: 100
Sluitertijd: 150''
Diafragma: F27

2. Objectief: 18-55 II IS
Brandpuntafstand: 30mm
ISO: 100
Sluitertijd: 208''
Diafragma: F19

Body is trouwens de Canon EOS1100D!

Oké dan, ga ik daar morgen eens mee aan de slag. Kan wel eens heel nuttig zijn! :D
nvdw schreef:Experimenteren met nachtfotografie is leuk! Het nadeel aan nacht is dat je met het fotograferen van 'grote' dingen snel hele zwarte vlakken krijgt. Dat is waarschijnlijk wat je laatste twee platen wat oninteressant maakt, idem voor die 'lichtstreep'-foto met die wegwijzer erop.

Als ik die wegwijzer eens als voorbeeld neem: maak zo'n foto nog eens, maar speel eens met die wegwijzer door hem echt beeldvullend te maken (je objectief moet er wel vol op kunnen zoomen natuurlijk), of door hem rechts van het midden te zetten. Een omgeving met meer kunstlicht helpt ook. Herhaal dit trucje eens in het centrum, dan is je plaat ineens veel levendiger met behoud van dat magische effect van nachtfotografie.

Ook bij die platen van de brandweerkazerne en het station zou ik veel dichter op de actie gaan staan, zodat je die zware zwarte lucht kwijt bent. Zeker die kazerne is briljant, want dat spel met die kleuren kan echt een heel leuke foto opleveren!
Gaan we dat binnenkort nog eens doen, alleen schroef ik er een keer een ander objectief op als de kit-lens. Even wat mee experimenteren!

En als je nu de tweede foto ziet, heb ik'm genomen met een sluitertijd van 2.5e minuut en een diafragma van F27. Wat vind jij van die waardes? Moet het diafragma lager, sluitertijd hoger? Of precies andersom? Of gewoon zo laten?
Plaats reactie