Apple gadgets

Een nieuw mobiel, of toffe console bespreek het hier
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Apple gadgets

Bericht door Leeuw »

tweakers.net schreef:Apple heeft op zijn website bekendgemaakt dat defecte accu's in een iPad niet vervangen zullen worden. In het geval een accu defect raakt, zal de fabrikant de gehele iPad vervangen. Voor deze 'service' rekent het bedrijf 99 dollar.

De batterij in de iPad is niet verwisselbaar, maar het kan op termijn nodig zijn om deze in de tablet te vervangen. Inmiddels heeft Apple meer duidelijkheid gegeven over zijn vervangingsprogramma. Apple benadrukt dat klanten die een nieuwe accu willen, eerst hun data moeten veiligstellen, bijvoorbeeld met behulp van een backup via iTunes.

De fabrikant zal namelijk geen accu's vervangen, maar de klant een geheel nieuwe iPad toezenden. Apple rekent voor deze dienst 99 dollar. Inclusief de verzendkosten komt een Amerikaanse klant uit op 105,95 dollar, exclusief eventuele belastingen. Prijzen in andere valuta dan dollars zijn nog niet bekendgemaakt.

Het is met de geschetste voorwaarden en prijzen van Apple niet ondenkbaar dat er een levendige handel zal ontstaan rondom alternatieve accu's; voor de diverse apparaten van de fabrikant met 'vaste' accu's zijn in ruime mate niet originele batterijen op de markt verkrijgbaar, al dan niet met instructies hoe het apparaat open gemaakt dient te worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door Leeuw »

99 euro voor een nieuwe Ipad is natuurlijk geen geld, maar het is toch eigenlijk schandalig dat het zo moet.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door WizardOfOss »

Hoe "nieuw" zullen die nieuwe dan zijn? Gokje: ze nemen een ingeleverd exemplaar, stoppen er een nieuwe accu in, schonen de HDD even op, doen er een nieuwe behuizing omheen, stoppen hem weer in een nieuwe doos en sturen hem zo terug. Best lucratieve handel dan voor $99...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door HondArd »

Waarom houden ze bij Apple zo krampachtig vast aan vast ingebouwde accu's? Zelfs bij kinderspeelgoed werkt deze achterhaalde en hergebruik onmogelijk makende constructie gewoon niet.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door WizardOfOss »

Simpel: omdat Apple volledige controle wil houden over het doen en laten van hun klanten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door Leeuw »

Evil is het, maar het vreemdste vind ik dat iedereen (van de apple gebruikers) het accepteert en normaal vind, maar owee als ome Bill ook maar iets doet wat een klein beetje ter discussie staat. De Europese unie vindt ook alles goed dat iedereen behalve MS doet
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door WizardOfOss »

Heb nu even een iPad te leen van de zaak, alleen heb ik hier geen Wifi, en dan heb je dus echt helemaal niks aan zo'n ding. Maar vandaag op de zaak al wel wat zitten spelen, de irritatie begint al dat je voordat je het ding überhaupt kan gebruiken hem eerst aan een PC met iTunes moet hangen. En Steve Jobs maar beweren dat dit de toekomst is, dat desktops en laptops allemaal gaan verdwijnen. Maar zonder andere PC doet een iPad dus gewoon helemaal niks, nakkes, nada. Nou ja, vragen om iTunes dus, verder niks. Vervolgens wil je dan natuurlijk een kijkje nemen in de Appstore, maar dan moet je eerst ook nog even een account aanmaken. Zou op zich nog niet zo erg zijn, als je tenminste niet je volledige levensverhaal plus je creditcardgegevens hoeft in te vullen. Ook als je alleen een kijkje wilt nemen of gratis apps zou willen proberen. Dacht het niet...

Maar goed, wel even wat kunnen spelen, en de beperkte dingen die het apparaat kan doet ie dan op zich wel goed. Scherm is prachtig (daar kunnen netbooks nog een voorbeeld aan nemen), touchscreen werkt prima, en de algehele bediening is simpel en vlot. Surfen gaat dan ook op zich prima, zolang je maar niet op een site zit waar nogal wat links dicht bij elkaar staan. Dit forum bijvoorbeeld. Het kan zijn dat ik gewoon te dikke worstvingers heb, maar ik had dan toch vaker de verkeerde dan de juiste link te pakken. En surfen zonder flash is toch weer een beetje terug naar de prehistorie, sommige sites zijn er op aangepast, veel meer echter nog niet. En toch een heel eng idee dat één enkele eigenwijze leverancier het halve internet zo gek krijgt over te stappen op een andere techniek...

En verder? Tsja, zonder toegang tot de Appstore heb je een apparaat wat naast surfen eigenlijk niks kan. Ja, een muziekje afspelen (maar daar zijn betere, compactere en goedkopere oplossingen voor), je agenda bijhouden (maar daar zijn betere, compactere en goedkopere oplossingen voor), en notities maken (maar daar zijn betere, compactere en goedkopere oplossingen voor). O ja, je kan hem ook nog als fotolijstje gebruiken, maar je raad het al, je krijgt je foto's er alleen op met een idiote omweg via dat ellendige iTunes, in iets banaals als een USB-aansluiting of cardreader is nu eenmaal niet voorzien. Met die twee voorzieningen zou het de droom van elke fotograaf-op-reis geweest zijn, nu is ie daarvoor domweg onbruikbaar.

Ik kan me er best een aantal uitstekende zakelijke toepassingen voor bedenken, zeker. Maar voor privégebruik? Een zeer gelikt vormgegeven apparaat wat binnen z'n zeer beperkte mogelijkheden best gebruiksvriendelijk werkt, belachelijk duur (een netbook kan veel meer, is niet zoveel groter en kost hooguit de helft) en vooral heel erg overhyped. Maar ja, er staat een appeltje op, dus succes gegarandeerd. Fanboys (m/v) genoeg, voor wie design en imago belangrijker zijn dan functionaliteit.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door HondArd »

Als je het goed vind leg ik dit verhaal aan mijn baas voor. Die heeft interesse in zo'n apparaat, maar ik probeer zijn enthausiasme een beetje te temperen. Dit verhaal bevestigd mijn (voor)oordeel maar weer eens.
Ben benieuwd wat die Chineese IPad kloon daar tegenin kan brengen (maar die IPad was toch een kloon van dat Chineese apparaat?). Als je daarmee wel meteen kan surfen en de noodzakelijke aansluitingen hebt kan Apple het (terecht) wel eens heel moeilijk krijgen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door WizardOfOss »

Wat betreft die kloon, een tablet an sich is niks nieuws, die bestaan al een jaar of 10. En wat die Chinezen hadden gedaan was gewoon het design van een iPhone op een tablet toegepast. Logisch dat de latere iPad er dan ook nagenoeg identiek uitziet.

Dat Chinese ding was daarnaast ook zeker niet perfect, met name de accu was zwaar onder de maat. Tel daarbij op dat alles gewoon net even minder lekker werkt (hetgeen de iPad kan doet ie op zich prima) en zo'n ding lijkt me ook geen aanrader.

Nee, dan vind ik de Asus Eee T91MT of T101MT toch een beter alternatief. Iets groter en zwaarder (maar de iPad is ondanks dat ie prachtig dun is ook allerminst een binnenzak-apparaat) en een iets kortere accu-duur (al is 6,5 uur nog steeds zeker niet slecht), maar zoveel meer functionaliteit voor minder geld. Helaas blijven de schermen van die beide dingen nog altijd iets achter bij Apple, dat is echt wel een USP van de iPad.

Overigens zijn een paar gebreken van de iPad wel met accessoires te verhelpen. voor €30 koop je namelijk een cameraconnectiekit, waarmee je zowel een USB-aansluiting als een SD-cardreader krijgt. Nadeel: het zijn twee losse dingen die je niet tegelijkertijd kan gebruiken. En de opslagcapaciteit van de iPad zelf is vrij beperkt (als je maar genoeg betaald maximaal 64GB), dus als backup van foto's is het nog een hoop gedoe. Eerst de foto's m.b.v. de ene adapter van het SD-kaartje overzetten op de iPad, andere connector erop, externe HDD aansluiten, en dan de foto's daarheen overzetten. En dan ga ik er voor het gemak nog van uit dat er apps bestaan die die functionaliteit bieden, de ipad heeft van zichzelf geen echt bestandsysteem en Explorer o.i.d., het moet dus via een omweg.

Maar goed, als je niet meer wilt dan een beetje surfen en wellicht onderweg eens een filmpje kijken, en de hoge prijs geen bezwaar vind, dan kan ik me best voorstellen dat je een hoop lol kan beleven aan zo'n ding. Verwacht er echter zeker geen volwaardige PC/laptop-vervanger van, dat is het nu eenmaal absoluut niet. Eerder een fors uitgevallen PDA, niet meer, niet minder.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Apple vervangt iPad bij defecte accu

Bericht door Leeuw »

Het grote voordeel van dit ding is dat het allemaal wat sneller gaat met acceptatie en ontwikkeling.
Hetzelfde met echt goede smartphones, die hebben een enorme boost gekregen door de Iphone. En een tablet is ook niks nieuws, maar door de Ipad lijkt het alsof er iets nieuws geland is op aarde, het verschil is dat het een apple is en de grote massa smult hiervan. De vorige tablets waren niet zo sexy als een apple.

Als mensen het over een e-reader hebben denken veel mensen dat dat een ipad is, en een ipad is alles behalve een echte e-reader. (het ondersteund slechts epub)
Plaats reactie