Algemeen frustratie-draadje...

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Laat ik voor de verandering eens over Zeist klagen. De Boulevard, de belangrijkste toegangsweg aan de oostkant van Zeist was aan groot onderhoud toe. Moet nu eenmaal soms gebeuren. En dat duurt van oktober tot ergens in de loop van volgend jaar. Niet ineens, maar in vier fasen.

Het eerste wat ik me dan afvraag: waarom zoiets niet in het voorjaar beginnen? Langer licht en wellicht ook beter weer (als we dit jaar een échte winter krijgen wordt het nog leuk....), zowel voor het verkeer als de wegwerkers toch prettiger lijkt me.

Maar goed, het gebeurt dus in vier fasen. En dan heeft de gemeente een mooie site gemaakt die met een beetje hulp van Google Maps best duidelijk maakt welk deel in welke richting wanneer afgesloten is voor verkeer, en wat dan de omleiding zal zijn. Prima geregeld toch, zou je denken.

Maar dan moeten ze alleen niet vanaf de allereerste dag daar vanaf wijken. Fase 1 zou namelijk zijn dat de Boulevard vanaf de A28/N238 de stad in afgesloten zou zijn, maar de andere kant op nog wel open zou zijn. En dat ook het tankstation daar bereikbaar zou zijn. Maar nee hoor: voor de A28 wordt je binnendoor naar de Uithof/Rijnsweerd omgeleid, en alle andere richtingen dwars door het centrum heen. En al het verkeer voor het bedrijventerrein waar wij zitten (plus ook het grote Achmea Congrescentrum) wordt in principe via een smal straatje dwars door Huis ter Heide gestuurd, ook fijn voor de aanwonenden sowieso. Het is vanaf de snelweg maar 2 kilometer om, maar de enige keer dat ik die route gevolgd heb ik daar door de combinatie van wegversmallingen en veel teveel verkeer ruim een kwartier over gedaan. En eigenlijk was het heel simpel geweest: had gewoon bij Rijnsweerd al aangegeven dat verkeer voor Zeist-Oost beter via de Uithof/Zeist kan rijden (het omgekeerde van de route Zeist uit dus) in plaats van de A28 te volgen naar Den Dolder/Zeist-Oost, dat had in ieder geval al een hele verkeersstroom vanuit het westen gescheeld. ik rij daar dagelijks en doe dat dus alsnog wel, maar de gemiddelde bezoeker van dat Achmea Congrescentrum is niet bekend in de omgeving en ziet pas onderaan de afrit in wat voor puinhoop hij is terechtgekomen...

Inmiddels zit fase 1 er nu net een weekje op. Vanaf de A28/N238 kan je dan ook weer de stad in, zij het over een enkele baan. Altijd nog veel handiger dan die idiote omleiding. De stad uit is nog onveranderd. Maar dan ons bedrijventerrein. Dat heeft direct na het kruispunt onderaan de afrit van de A28 een aparte inrit, éénrichtingsverkeer. Handig, want daardoor hoeven al die honderden auto's normaal gesproken niet een onhandige lus te rijden met een aantal stoplichten en het overbelaste kruispunt wat nu juist grondig aangepakt wordt. Maar denk je dat die inrit nu dan ook weer open is? Welnee, die is nog steeds afgezet. Waarom? Geen idee, want alles lijkt daar toch af, tot de belijning aan toe. En wederom lijkt het me zowel voor de automobilisten als voor de wegwerkers toch wel zo prettig als zoveel mogelijk auto's de puinhoop rond de werkzaamheden zouden kunnen vermijden, toch?

Ik begrijp best dat dergelijke grootschalige werkzaamheden noodzakelijk zijn en dat enige overlast dan ook onvermijdelijk is. Maar met een paar kleine ingrepen zou het toch allemaal zoveel soepeler kunnen gaan...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door HondArd »

Onlangs met mijn gezin een paar daagjes Berlin gedaan. Was 14 jaar geleden (in de herfst) de eerste vakantie die ik met mijn vrouw (toen vriendin) deed dus het leek ons wel leuk om het op herhaling te doen met de kindjes. Voor de verandering zijn we met de trein gegaan, ondanks dat het in tegenstelling tot wat ik gehoopt had geen ICE was ging hij op sommige stukken wel 200kmpu, wat bijna in de buurt kwam van wat ik destijds met mijn CRX heb gehaald op de eerste trip naar Berlin.

Maar goed, de reis zelf dan. Was een lange zit in de maar wel heel relaxt, we zaten gereserveerd eerste klas in een coupé die grotendeels heel de rit voor onszelf was. Laatste wagon, helemaal achteraan dus een mooi uitzicht op het spoor wat in noodgang onder ons door ging. Dat in noodgang was wel in Duitsland want bij de eerste stop in Duitsland werd er van locomotief gewisseld wat die hogere snelheden mogelijk moest maken. Dit wisselen was wel een langdurig proces dus een ideale gelegenheid om even de beentjes te strekken, dat wisselen van locomotief was wel iets wat ik graag wilde zien. Toen ik uitstapte stond er al een man zichtbaar de ene na de andere peuk weg te paffen en af en toe kreeg ik een wolk daarvan (op het open perron) over me heen maar daar ik tabaksrook in de open lucht in de regel niet storend vind (ben zelf een gelegenheid sigaren en pijp roker) was het niet iets om me daar druk over te maken.

In de verte zag ik al een nieuwe locomotief naar voren rijden en was die aan het filmen. Achter achter me hoorde ik die bewuste kettingroker al babbelen. Het werd pas een probleem toen ik de camera draaide om de voorkant van de trein te filmen waar de eerste locomotief loskwam, hem per ongeluk in mijn blikveld kreeg en ik van hem de opmerking kreeg dat sommige mensen het niet leuk vinden om gefilmd te worden. Ik zei al sorry maar schijnbaar was dat nog niet voldoende. Ik hoorde nog "hallo?" waarna ik zei dat ik over de hoofden heen filmde. Wat ik vanaf dan ook inderdaad deed maar kort daarop drukte ik de camera voor de zekerheid uit. Dat geloofde hij dus niet, dus inpakken en weer naar binnen maar. Ik vond het al wel opvallend dat die oudere man met een gezelschap op reis was die duidelijk zijn vader en moeder konden zijn... ik kreeg al "moeder en zoon van Putten" visioenen (Keek op de Week).

Terwijl ik terug naar de trein liep hoorde ik nog het één en ander over "Je bent tegenwoordig nergens meer veilig voor die dingen" en toen begon in van binnen toch wel een beetje te koken. Die man doelde dus duidelijk op mijn (gebrek aan?) fatsoen omdat ik schijnbaar lukraak maar wat aan het filmen was. Maar als het over fatsoen ging viel die man uiteraard ook wat te verwijten. Toen ik de trein uitstapte kreeg ik de ene na de andere sigaretten-rookwolk over me heen en daar ik daar persoonlijk geen last van heb kan een ander dat uiteraard wel hebben. Waarom liep hij dan niet naar het eind van het perron maar moest hij zo nodig bijna voor de deur van de wagon staan? In Nederland kan je tegenwoordig niet overal op het perron paffen, dat kan enkel bij bepaalde paf-palen.

Mijn vrouw was ook buiten geweest en was diezelfde man tegengekomen, dicht bij de deur en ook zij kreeg de ene na de andere rookwolk over haar heen. Ook zij kan er goed tegen, maar toen ik haar vertelde over het voorval met de camera vond ze die man behoorlijk hypocriet. Als je een beroep doet op andermans fatsoen, toon het dan ook zelf.

Naderhand kwam ik die man nog wel tegen in de trein, gelukkig had ik de keren dat ik hem tegenkwam de camera niet bij anders had die waarschijnlijk buiten gelegen. En verder was mijn plezier er niet door vergald, heb een geweldige stedentrip gehad. De kinderen en mijn vrouw ook 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

Dat iemand niet op film wil, daar kan ik me een voorstelling bij maken. Maar dat passief-agressieve toontje, daar kan ik me ook een voorstelling bij maken, en ik kan me voorstellen dat je eerste reactie "vent stel je niet aan" is.

Tijdje geleden sta ik in een frietkot. De baas (tevens het enige personeelslid) maakt geen haast en werkt eerst rustig van alles af voordat hij de noden en wensen van de klandizie in ontvangst neemt.

"Wie mag ik helpen?" Een man voor mij heeft nog geen woord uitgesproken of vanaf een stoel in de hoek klinkt: "Neenee, ik was eerst!"

Nou, ook best, denkt de kerel, maar zo makkelijk komt hij er niet vanaf. "Ja, ik bedoel, ik zeg het maar, niet om het een of ander, maar ik was net eerder binnen dan u."

Jezus, denk ik, heb je er zo een. Die gaat ook nog even een discussie doorzetten die hij al lang en breed gewonnen heeft; wist die vent veel dat er nog iemand, uit het zicht, voor hem de deur was binnengelopen. De schoolmeester gaat nog even door, totdat de baas er een eind aan maakt.

"Ach", zegt hij droogjes, met een milde glimlach naar beide heren, "het is net zo snel kerst voor u als voor de ander."
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Zat van het weekend met het idee eens op een humoristische manier diverse soorten wegmisbruikers eens te beschrijven. Maar was nog niet verder gekomen dan een halve post, die ik gewoon in een tab open had laten staan....en min of meer was vergeten. Tot ik hem weer eens aanklikte en zonder erbij na te denken op F5 druk en een mooi blanco scherm terug krijg. Grrrrr.......
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Vakantietijd, dus lekker rustig op de weg. Maar dan nog slagen mensen erin je volkomen onnodig in de weg te rijden...

Vanmiddag op de A2. Bij Deil voegt een Hyundai i20 in, ik schuif door naar de linkerbaan om hem ruimte te gunnen direct een eveneens invoegende vrachtwagen te passeren. Hij blijft vervolgens met precies hetzelfde tempo rechts naast mij rijden. Prima, even dot gas erbij zodat ik er echt voorlangs kan en naar de voorlopig volledig lege rechterbaan door kan schuiven, en weer verder op de cruise control. Hij blijft op de middenbaan hangen en begint me tergend langzaam in te halen. Prima, alle ruimte. Maar als hij dan echt net een paar metertjes voor me zit schuift hij naar de rechterbaan, en gaat van z'n gas af. Ik dus direct naar links en haal hem meteen (op de cruise control!) weer vlotjes in.

Einde verhaal? Welnee, want als ik eenmaal weer voor hem zit op de rechterbaan begint het spelletje gewoon opnieuw. Tergend langzaam me weer inhalen, en wederom heel dicht voor me weer naar rechts gaan. En nu zelfs echt remmen, gelukkig was ik er al enigszins op berekend anders zou ik er vol achterop geklapt zijn. Ook een typisch een gevalletje waarvoor een dashcam zéér welkom zou zijn....

Nu dan wel einde verhaal? Tuurlijk niet! Want hoewel ik nu toch even een aardig gaatje dacht te hebben geslagen duurt het niet heel lang voor hij weer schuin achter me opduikt. Tijd voor andere maatregelen: simpelweg zorgen dat hij niet voor me komt. Een beetje onnodig links rijden om inhalen überhaupt te dwarsbomen, en als hij er dan wel naast komt precies datgeen doen waar ik zelf altijd een schurfthekel aan heb: mijn snelheid aan die van hem aanpassen. Versnellen als hij versnelt, vertragen als hij zich laat terugzakken. Helaas lukte het me net niet om hem bij de splitsing van de A2 bij Empel op de doorgaande baan te houden zodat hij een kilometer of 15 had moeten omrijden, maar daarvoor moest hij toch even flink in de ankers....

En uiteraard kijk je dan toch ook wel even een paar keer naar die andere bestuurder, maar dat was gewoon een wat sullig ogende kerel van middelbare leeftijd die vooral heel strak met twee handen aan het stuur recht vooruit zat te staren. Ik had ook niet de indruk dat hij met z'n telefoon zat te spelen of anderszins afgeleid was, en ook toen ik hem op het laatst heel bewust in de weg aan het rijden was heb ik hem geen enkele keer (al dan niet geïrriteerd) opzij zien kijken. Alsof hij zich totaal niet bewust was van mijn aanwezigheid....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 06 aug 2019, 23:22ik schuif door naar de linkerbaan om hem ruimte te gunnen
:clap: Dit zie je steeds minder heb ik het idee.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Heel wisselend in mijn ervaring. Sommigen zijn wel zo sociaal. Sommigen ook absoluut niet. Anderen overdrijven het weer door volstrekt onnodig naar links te gaan terwijl ze de invoegende auto nooit in de weg zullen zitten (maar inhalend verkeer ondertussen wel). En uiteraard heb je dan ook nog de groep zonder ook maar het minste verkeersinzicht, die niets liever doet dan het gaatje waar net iemand in wil voegen dicht te prikken....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

Ik tref regelmatig blinde bestuurders die stoïcijns rechts blijven rijden, terwijl ze met gemak even naar links kunnen. Waarschijnlijk dezelfde automobilisten die in het midden van een driebaansweg blijven rijden zonder ooit de maximumsnelheid te bereiken.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Er lijkt tegenwoordig trouwens ook een nieuw soort middenbaanklever te zijn: het soort dat zodanig vastgeroest zit op die baan dat ook verder naar links gaan uitgesloten is. En stel je dan voor dat je rustig een langzamere auto voor je aan het binnenhengelen bent, en in je spiegel dus die middenbaanklever ziet naderen. Snel genoeg dat hij makkelijk nog kan passeren alvorens je zelf naar links moet. Maar dan gebeurt het: de trage auto voor je gaat zelf ineens ook (traag!) inhalen. Op zich nog steeds niks aan de hand, als die middenbaanklever tenminste gewoon z'n snelheid vasthoudt en er via de linkerbaan voorbij gaat. Maar nee, wat doet zo'n ukkel dan: die vertraagd, en blijft daarmee niet alleen zelf onnodig lang achter die inhalende auto zitten, maar blokkeert ondertussen jouw mogelijkheid wél de hele zwik in te halen.

Ik merk daarom dat ik steeds vaker toch een stuk vroeger dan noodzakelijk al naar de middenbaan ga (zeker als ik zie dat de linkerbaan vrij gaat blijven), en dan zal ik ook weleens iemand in de weg rijden. Ik heb zo ook al eens iemand gehad die driftig ging bumperkleven, met grootlicht seinen, en toen ik uiteindelijk weer naar rechts ging me plankgas en druk gebarend voorbij spoot. De linkerbaan was ondertussen de hele tijd leeg :bonk:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

Cruisecontrolpiloot, waarschijnlijk. En te lui om te sturen en te kijken: plakken op de middelste strook en je zit altijd goed, kun je ook nog eens rustig je favoriete serie afkijken op je smartphone.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie