Colums en Andere Verhalen

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door nvdw »

DE VERWONDERING

Mijn neefje wordt bijna 3 en geloof het of niet, hij is gek van auto's.

Je kunt hem alles leren, want hij vreet alle informatie die op hem af komt. Een merk en een kleur, dat vind ik al heel wat. Zijn mama (mijn zus) rijdt een 'beige Fiat'. Het is een 500 in zo'n koffiekleur maar types zijn nog niet zijn forte en de kleur 'koffie' bestaat niet in al die driehonderdduizend kinderfilmpjes op YouTube die hij zo graag kijkt, en die hem alle kleuren in zes talen hebben geleerd.

Mijn moeder heeft hem elke donderdag op bezoek want dan is het haar oma-dag. Als het even uitkomt wip ik op die dag langs. Laatst was het spul bij mij op bezoek. Nood en deugd, want ik kreeg de verwarmingsmonteur 'tussen 9 en 5' op bezoek maar moest uiterlijk half twee de deur uit. Voor die kleine was maar weinig overredingskracht nodig, want ome Niels, die barst van de autootjes.

Gelukkig had ik nog de kist met afdankertjes voor het grijpen, maar dat maakt een kind toch geen drol uit: ik heb de bende nog niet neergezet of hij trekt de autootjes al een voor een uit de trommel om ze allemaal op de tafel te parkeren. ORANJE KEVER, gilt hij door de kamer terwijl ik in de keuken koffie sta te zetten.

Logisch dat ik zo vaak moet horen dat 'hij dat van mij heeft', die fascinatie voor auto's en andere dingen met wielen (want treinen, bussen en vliegtuigen doen het ook heel goed). Ik moet daar toch vaak aan denken als ik eens over mijn eigen fascinatie voor auto's prakkiseer, want wat is er van die verwondering nog over?

Nog maar bitter weinig, denk ik wel eens. Nog niet zo lang geleden leefde ik er compleet voor. Nu zie ik auto's op de weg verschijnen waarvan ik de aankondiging van hun komst volledig gemist heb of totaal vergeten ben.

Heel af en toe koop ik de Autovisie. Er was een tijd dat ik een moord zou hebben gedaan om er te mogen schrijven. Nu ik het lees vraag ik me af waar ik in godsnaam het plezier, het enthousiasme en de nieuwsgierigheid vandaan zou moeten halen om iets zinnigs te schrijven over de honderdduizendste crossover met afgeknepen kutmotor.

Heb ik, als zoiets bestaat, peak car bereikt, net zoals een mens peak music kan halen waarbij niets dat na een bepaalde tijd of zeker genre komt nog enige interesse opwekt?

Mijn neefje is slim genoeg om het verschil tussen mijn en dijn te weten, maar ook doortrapt genoeg om te durven proberen de grenzen van dat mijn en dijn een beetje in zijn voordeel te rekken. Het liefst neemt hij dus de hele kist mee naar huis, maar nee, dat blijft allemaal hier, zegt oma. Nou vooruit maar, zeg ik, je mag er eentje uitzoeken, en die is helemaal voor jou. Hij kiest uiteraard voor de mooiste van het hele spul: een vrijwel ongemartelde Audi TT.

Later die avond krijg ik van mijn zus een appje. Hij is helemaal gek met zijn 'Tie' want hij moet mee in bad en moet mee naar bed. Mijn moeder heeft hem blijkbaar de typenaam in het Engels genoemd en dit is wat er is blijven hangen.

Ik verwonder me niet meer over auto's. Waar ik me over verwonder is dat een kind als mijn neefje dat nog wel kan. En ik hoop dat hij dat nog heel lang volhoudt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2881
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door Martin »

Herkenbaar in meerdere opzichten. Er zijn nog maar weinig nieuwe auto's die mijn aandacht weken en ik wil weten wat de specificaties en uitvoeringen zijn.Uit de Autovisie lees ik meer de interviews en achtergrond verhalen dan de test. Daarnaast volg ik auto- en motorsport intensief. Het liefst verdiep ik mij ook in de techniek, maar dat is iets waar men niet zo open over is.
Ik werk nog wel de automotive en dat zie ik niet gauw veranderen. Als er geen wielen onder zitten, vind ik het veel minder interessant.
Mijn neefje was op drie jarige leeftijd ook gek op autootjes. Helaas is dat nu richting einde basisschool zo goed als verdwenen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11390
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

Inderdaad herkenbaar, ik volg het allemaal nog wel (en heb nog steeds de AV niet opgezegd) maar om nu te zeggen dat het me nog echt boeit, nou nee. Ja, iets als de Shanghai Motor Show eerder dit jaar was wel weer leuk, maar dat was vooral omdat dat net als in eerdere jaren de Tokyo Motor Show tenminste iets nieuws liet zien. En of het nu aan mezelf ligt of aan de hedendaagse autoindustrie? Ik denk toch ook een beetje beiden. Want laten we wel zijn: de autowereld van nu is conservatiever dan ooit, het moet allemaal groter, zwaarder en krachtiger, maar wie durft er nog eens iets geks te doen? Niemand.

En wat betreft de volgende generatie: mijn oudste neefje was ook altijd gek op auto's, maar inmiddels hebben Dinotrux het overtuigend daarvan gewonnen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

Ook hier enorm herkenbaar. Vroeger vrat ik alles wat met auto’s te maken heeft, nu veel minder. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de overgangsperiode waarin de automotive nu terecht is, plus dat er nogal veel auto’s op de markt zijn in even zo vele niches (vaak maar een paar millimeter langer, breder, hoger dan vergelijkbare modellen van het zelfde merk) terwijl datgene wat ik nu aan een auto belangrijk vind (passend in de portemonnee, bewezen betrouwbaarheid, ruim van binnen, krap van buiten, beetje pit, karakter op de goede eigenschappen, niet op de nukken) er niet meer zo toe lijkt te doen. En verder iets met de “alles elektrisch” propaganda waar je mee dood wordt gegooid (en de ANWB doet er vrolijk aan mee) de laatste tijd met daarbij nauwelijks/geen aandacht voor alle alternatieven voor de mobiliteit van de toekomst (of het wordt op de automatische piloot door de “Tesla fanboys” afgefakkeld), maar dat is mogelijk iets voor een andere discussie.

Bij mijn oudste dochter is de interesse in auto’s ook niet meer zo groot als wat het ooit geweest is. Was het eerst “Cars voor, Cars na” lijkt ze zich er nu een beetje voor te schamen. Aan de andere kant: toen ik met haar naar de ELMS op Spa ben geweest in 2018 was haar enthousiasme zo nodig nog groter dan bij mij, verder zou ze dolgraag naar de GP van Nederland willen op Zandvoort. En de autosalon van Geneve staat nog steeds op mijn verlanglijstje. En raad eens wie er dan mee wil?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door nvdw »

STOMME DINGEN

Uit het niets kreeg ik een berichtje van de vader van een goede vriend van me. Dat gegeven op zich verraste me al, maar de inhoud van zijn bericht was op z'n minst raadselachtig. Wat voor auto er op mijn profielplaatje stond, want die leek wel wat op zijn eigen klassieker.

Ik had geen idee waar hij het over had - ik gebruik gewoon mijn eigen postzegel in Signal. Daarom stuurde ik hem een zo vriendelijk mogelijke wedervraag wat hij nu precies bedoelde. Het bleek dat hij een willekeurig gegenereerde avatar te zien kreeg voordat ik hem als 'goedgekeurd contact' had toegevoegd. Daarna schreef hij dat hij in Luxemburg bij het bermmonument van mijn goede vriend was geweest, want die is drie jaar geleden verongelukt.

Drie jaar geleden maakten Wouter en ik deel uit van het gezelschap van pakweg 30 motorrijders die een lang weekend op de grens van Luxemburg en Duitsland hadden geboekt. We kenden elkaar al veel langer uit de autohobby die we allebei tegen die tijd wel een beetje waren ontgroeid. Toevalligerwijs waren we ongeveer rond dezelfde tijd gaan motorrijden, en van het een kwam het ander. Wouter had zich inmiddels gevoegd bij een bonte groep rijders en had al meerdere malen geprobeerd om mij erbij te krijgen. Dat bont sloeg niet alleen op de rijders zelf, maar ook op het fietsenpark, want het hele spectrum van tweewielers kwam voorbij - inclusief een Harley, een Vespa en een echte nieuweling op een 125cc-motor.

Op de laatste avond vloog hij met zijn Aprilia ergens in Luxemburg tussen de grasvelden de bocht uit tegen de enige boom die er in de wijde omtrek stond. Een jaar na de crash stond ik er zelf, in bijzijn van enkele groepsleden, zijn vriendin en zijn ouders. Onwillekeurig kwam toen bij mij de gedachte op dat hij een schitterende plek had gekozen om te verongelukken; als ik dan een steen moet nalaten, dan hier en niet op de gemeentelijke begraafplaats. Maar ook de gedachte dat ik het niet kon rationaliseren dat juist hij zich te barsten moest rijden, zo'n intelligent en berekenend iemand, nadat ik alleen al dit weekend zoveel andere motorrijders de stomste dingen had zien doen. Zo werkt het alleen niet. Stomme dingen doen we allemaal.

Twee jaar geleden stond ik daar eventjes naast zijn vader, die zei: "Hij is waarschijnlijk een beetje te hard gegaan." Het kwam er laconiek uit, laconiek zoals ik de lijkschouwer in de Baantjer-boeken altijd "hij is dood" hoorde zeggen. Maar onder dat masker gaat een gebroken vader schuil. Dat merkte ik van de week opnieuw. Op dat soort momenten vraag ik mezelf dan af waarom ik de telefoon niet pak en hem even bel.

Drie jaar geleden reed ik de dag na het onheil terug op de motor naar huis, in mijn eentje. Ik ben nog steeds blij dat ik het heb gedaan. Anderen lieten zich ophalen, een motortransport werd geregeld. Velen heb ik nooit meer gezien, sommigen hebben hun motor definitief vaarwel gezegd.

En ik heb nu twee weken een nieuwe fiets, weer een BMW (nummer vier), maar nu zo'n toerbeest als de politie ook rijdt. Wat resteert van het groepje ziet er de humor wel van in: ik, 36, op zo'n ouwemannenfiets met cruisecontrol en zadelverwarming. Ach, het kan raar lopen. Wouter verbaasde me ook met die Aprilia RSV Mille, met zo'n onmogelijk lang lijf op een Italiaanse superbike, terwijl ik hem eerder had ingeschat voor een Triumph Bonneville of zo'n andere 'klassieke' fiets omdat zijn interesses toch meestal gingen naar dingen van ruim voor zijn geboortejaar.

We konden er allebei om lachen. In gedachten doen we dat nog steeds. Stomme dingen doen we allemaal.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2881
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door Martin »

Indrukwekkend verhaal, Niels. Mooi geschreven.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door nvdw »

ALLE MOEITE VOOR NIKS

Het interessantste autonieuws drijft altijd ergens op de bodem van de baal persberichten die de gemiddelde Lars Krijgsman over zich krijgt uitgestort. Dat was altijd mijn eigen motto. Ik schreef heel veel voor huis-aan-huiskranten en ik kon me levendig voorstellen dat mensen die zo'n krantje uitspellen iets meer kooplust op voelden wellen van een Daihatsu Cuore Luxe Vloermat Edition dan een kwijlbericht over een Ferrari met een miljoenmiljard pk.

(Nou schreef ik dus voornamelijk om de dealers die het krantje betaalden tevreden te houden, en dat waren geen Ferrari-specialisten. Maar ja, als ik me al tijdens het kloppen van die verhaaltjes moest realiseren dat ik voor de kattenbak aan het schrijven was, had ik helemaal geen leven meer. Dit terzijde.)

Oude tijden herleven, nu mijn oog is gevallen op een persbericht van Seat, hier doorgeplaatst op Autozine. De management summary: Seat kan de Ibiza nu voor net onder de 20 mille aanbieden. Negentienduizendzevenhonderd euro om exact te zijn, en dat is ook nog eens twee mille minder dan de huidige goedkoopste Ibiza.

Schrapers aller landen verenigt u, wat een aanbieding! Maar je hoeft niet eens ver in de materie te duiken om te zien dat je er een hele matige koop aan hebt.

Vroeger gingen bij mij alle alarmbellen al af als in zo'n bericht een standaarduitrusting werd opgesomd met zaken die zo gangbaar waren dat zelfs de AutoWeek Carbase ze al niet meer apart noemde: toerentellers, in kleur gespoten bumpers, dat werk. De Ibiza Reference heeft een 'handgeschreven' typeaanduiding op de achterkant, zegt Seat (dat zelf al de aanhalingstekens in het bericht zet, dat heb ik niet gedaan).

Vooropgesteld, het is niet verkeerd wat je allemaal krijgt, want de hele riedel aan veiligheidsdingen is standaard (inclusief zo'n bemoeizuchtig Lane Assist) en ook op de audio en connectiviteit is niet bespaard. Je moet wel leven met hele lelijke wieldoppen (zelfs de auto op het persfotootje heeft lichtmetaal, dat krijg je op elke andere Ibiza standaard) en er is alleen keus uit de kleuren rood en wit. En wil je wit, dan kost dat je in deze heerlijke nieuwe wereld thans 350 euro extra. Dat je een 1.0 zonder turbo en directe injectie krijgt, is misschien juist wel een voordeel - gaat het ook niet stuk.

Wat je niet krijgt? Dat is airco. Uiteraard geen climate control, maar ook geen simpele kachelunit-met-sneeuwvlokknopje. Ook niet extra te bestellen, zelfs niet als je duizend piek bijlapt en daarmee de helft van je besparing teniet zou doen.

Niemand wil een auto zonder airco. Koop er een, en je bent met deze Ibiza getrouwd - geen hond die hem over een paar jaar van je wil overnemen.

Dat weet Seat ook wel. Die wil dat je die showroom inloopt met die Reference en die 19.700 piek in gedachten, om hopelijk de deur uit te rijden met een Ibiza van 26 mille. Niets nieuws onder de zon, zo gaat die autohandel al sinds pakweg 1893.

Wat ik wel frappant blijf vinden: die moeite die er in gestopt wordt. De complete prijslijst-pdf van de Ibiza die ik nu kan downloaden is van juni; daar wordt de Reference al wel in genoemd, maar nog zonder een prijs, want daar moest nog over worden onderhandeld of zoiets. Wat een gewaarwording: de importeur en de fabriek waren het nog niet eens over een prijs van een uitvoering die niemand wil kopen, en zou er een ziel zijn die er met alle macht een wil, dan moet Seat alles in het werk stellen om dat te beletten.

En als daar nog niet genoeg liters koffie en scrumsessies aan besteed waren, dan heb je nog de tikgeit die er een ronkend persbericht aan moet wijden. Een persbericht over een auto die niemand wil kopen, of zou moeten kopen.

Wat een ondankbaar werk. Ik kan het weten, ik heb het lang gedaan. Al had mijn eindredacteur deze tekst zeker niet goedgekeurd... "een auto beschikt over niets, Niels!"
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11390
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

Klinkt haast als de GA-uitvoeringen die Suzuki jarenlang steevast in de prijslijst had staan: het kost niks maar dan kreeg je ook echt niks. Oké, andere tijden dus dan had je een driedeurs Swift van net 10 mille zonder hoedenplank of centrale vergrendeling, dat niveau. Waarvan je je ook toen al afvroeg of ooit iemand die zou kopen, en zo ja, of Suzuki hem dan daadwerkelijk zou willen leveren. En ook daarbij bood de optielijst dan geen soelaas, dan heb je maar de aanzienlijk duurdere uitvoeringen te kiezen. Tegenwoordig is het uiteraard allemaal niet meer zó karig, maar we praten inmiddels ook over het dubbele bedrag voor een auto in hetzelfde segment...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2881
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door Martin »

Ik vroeg mij even af of dit een auto is die ze op voorraad zetten. Goedkoop en snel instappen.
Toch zal een dealer een iets meer aangeklede auto willen. Anders blijft hij er mee zitten.
Of nog goedkoper "weggeven"
Stap eens op de fiets
Plaats reactie