Speelgoed en zo

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Martin »

Het moet bij mij zeker geen levenswerk worden. Dan kan ik beter aan een echte auto gaan werken. Afgelopen winter ben ik met een militaire hangar uit scratch begonnen in 1/144.
Daar gaat al meer tijd in zitten dan de bedoeling was. Dat ligt nu stil met het idee volgende winter er mee verder te gaan. Ondertussen toch weer naar een oude liefde bestaande uit een simpele Opel GT in 1/32. Eens kijken of ik die de komende maanden af krijg. Ik kon het niet laten om een paar details te verbeteren, anders was ik sneller klaar.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Speelgoed en zo

Bericht door HondArd »

Zo'n Bugatti of Porsche namaken van Lego trekt me nou echt niet. Je gaat toch vergelijken met het echte werk en als er al een paar technische dingen niet kloppen gaat het me al snel tegenstaan. Ooit hadden ze van Technisch Lego wel een LMP auto, die zou ik dan weer wel graag willen hebben. Er stond geen merk op of wat dan ook, het was gewoon een LMP prototype en onderhuids kan je dan eigenlijk nog alle kanten op.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Ik zag overigens ook al ergens een reactie dat Lego voor het volgende supermodel een Tesla als voorbeeld zou moeten nemen. Is natuurlijk wel lekker makkelijk om die mechanisch correct uit te voeren :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Officieel het coolste wat ik dit jaar gezien heb:

He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Het vervolg: de motor!

He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Wat nieuwe aanwinsten, allereerst van beschaafd formaat:

https://i.imgur.com/CkuHHgb.png https://i.imgur.com/8AErOLo.png

...en van iets minder beschaafd formaat, moet deze nog bouwen:
Afbeelding

En vandaag na lang wachten eindelijk m'n zending uit Japan ontvangen, met voornamelijk spul van zéér bescheiden formaat:



Gewoon spoor Z was nog niet klein genoeg, ben maar voor de Shorty gegaan :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Speelgoed en zo

Bericht door ViveLaFrance »

Bizar wat er tegenwoordig allemaal als Lego te koop is. Het is al lang geen kinderspeelgoed meer.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Toch irriteert dat me toch ook wel een beetje. Want tegenwoordig maken ze een hoop "18+" sets, waarbij ik echter lang niet altijd het gevoel krijg dat ze daarmee de klant serieus nemen. Want A) betekent het veelal een hogere prijs dan een soortgelijke set voorheen zou hebben gehad (en enkele recente prijsverhogingen voor bestaande sets helpen dan ook niet mee), B) lijkt haast elke set een licentie van het een of ander te moeten hebben, maar bovenal C) lijkt Lego volwassenen juist een stuk dommer in te schatten dan kinderen.

Vooral Technic sets lijken slachtoffer van dat laatste. Zie bijvoorbeeld de McLaren: allereerst al een flater van jewelste door slechts enkele dagen voor de release van de echte 2022-McLaren het model te presenteren, nota bene met teasers van een Lego-model onder een doek naast de echte auto onder een doek. Om dan bij de release van die echte auto er achter te komen dat die er compleet anders uitziet. Maar ook los daarvan: we praten hier over een set van €180 voor net 1400 onderdelen. Geen motor of zo, alleen standaard stukjes plastic. Waarbij ze niet eens de moeite hebben genomen even een stel passende banden te maken. Nee, in plaats daarvan krijg je stickers voor regenbanden.....alleen zouden dat dan wel Cinturato's in plaats van P Zero's moeten zijn. Qua functies ook weinig bijzonders, het is vooral een hol ding. En wat je wel krijgt? 3 vellen met stickers. En 320 pagina's aan bouwinstructies, afgestemd op absolute nitwits. O, en uiteraard geen B-model meer, het idee dat je er iets anders van zou bouwen dan wat op de doos staat afgebeeld is nog net niet strafbaar....

Afbeelding

Lego gedraagt zit in dat opzicht soms net als prrrremium-merken in autoland: het gaat helemaal niet zozeer om het beste product maken, maar meer om het zoeken naar een balans tussen minimale kwaliteit leveren terwijl mensen bereid blijven maximaal daarvoor te betalen. Ik noemde al die stickers, de kwaliteit van prints is in vergelijking met andere merken veelal ook ondermaats, er zijn steeds terugkerende problemen met kleurconsistentie (dan heb je een Lamborghini met een adviesprijs van €399 in 5 kleuren groen....), en transparante delen die almaar minder transparant lijken te worden. Gelukkig hebben ze bij de nieuwe BTTF-Delorean wel eindelijk ontdekt dat je grote ruiten krasvrij kan houden door ze afzonderlijk te verpakken...

In plaats van gewoon goede sets te maken die óók volwassenen aanspreken maken ze nu volop sets die specifiek op volwassenen gemarket zijn. Soms begrijpelijk, maar in iets teveel gevallen eerder lachwekkend danwel treurig.

Maar goed, ze maken nog steeds geregeld leuk spul. En als ik dan eens een nette aanbieding zie, ach, dan trap ik er toch weer in :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie