Speelgoed en zo

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Kreeg laatst een appje van m'n ouders, die waren bij de Kringloop een grote doos Fischer Technik tegengekomen, of ik interesse had. In een gekke bui maar "ja" gezegd, en eenmaal thuis ook de verhuisdoos met m'n eigen spul erbij gepakt. Ik weet niet precies hoe lang het allemaal opgeborgen is geweest, maar dat moet toch een jaar of 27-28 zijn. Van jongs af aan ben ik ermee opgegroeid, maar mede vanwege de slechte verkrijgbaarheid en hoge kosten ben ik toen ik een jaar of 9-10 was toch overgestapt op Lego Technic. Maar uiteraard heb ik het nooit weggedaan...

En dan blijkt nu zoveel jaar later toch dat het allemaal nog niet zo makkelijk was. Bij Lego kon je simpelweg stapelen, en door de veel geringere afmetingen viel er ook veel makkelijker met de tandwielen en andere complexere constructies te werken. Bij Fischer Technik ligt dat toch wat lastiger, dat vergt toch wat meer vooruitdenken, anders blijf je de boel steeds weer uit elkaar halen.

Na een paar dingen "uit het boekje" (wat ten opzichte van Lego toch ook al vrij summier is, ook voor complexe constructies moet je meestal genoegen nemen met maximaal 4 plaatjes) eens wat eigen creaties geprobeerd, met wisselend succes. Een vrachtwagen met functionerende besturing én vering wil maar niet lukken, daar bestaan weliswaar pasklare onderdelen voor, maar die zaten in dure sets die ik van Sinterklaas nooit gekregen heb (dat neem ik hem nog steeds kwalijk!). Dan maar eens iets heel anders, een poging tot een lopende wezen:
(een eerste aanzet tot een 6-benig apparaat is op de achtergrond overigens ook al te zien)



Ik zat overigens stiekem toch al op Marktplaats te kijken voor meer uitbreidingen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Leeuw »

Hé Fisher Technik :pompom:
Daar heb ik stapels dozen van gehad (eigenlijk heb ik ze nog steeds) en wat een fantastisch spul is dat zeg.

Idd vrij lastig aan te komen. Al mijn vriendjes hadden technisch lego en ik had dit, dat was wel bijzonder. (ik had wel gewone lego)

itt Technisch Lego waren de constructies sterker, en vond ik het leuker om mee te werken. Iets dat mij altijd wel irriteerde was het draadje aan de motor. En het was echt duur.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Martin »

Leuk gemaakt. Zelf heb ik dit nooit gehad, maar wel heel veel met lego gebouwd. Zowel technisch als gewoon. Wij bouwden complete dorpen die we dan combineerden met Matchbox autootjes. Uiteraard mocht een autogarage met showroom niet ontbreken.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Speelgoed en zo

Bericht door HondArd »

Fisher Technic, leuk spul en heb er ook veel mee gespeeld. Kon er echter mijn technisch/creatieve ei niet helemaal in kwijt want het was me allemaal iets te industriëel. Stevig was het wel. Met Technisch Lego (en daarvoor Lego) kon ik beter uit de voeten en daar heb ik de meest maffe dingen mee gemaakt. Het leukste was eigenlijk nog het namaken van beroemde auto’s, ook de techniek daarvan. Of ik verzon ter plekke iets. Ford T, VW Kever, Fiat 500, Skoda 130 Rapid Coupé, Traction Avant uiteraard met voorwielaandrijving (heel breekbare constructie zat daar aan vast, een maat van mij had een veel simpeler en degelijkere oplossing), een Tatra 87 met de V8 achterin (met een pneumatisch bediende 3 versnellingsbak), een soort van Volvo 740 coach met 6pits boxer en 3x2 versnellingsbak plus tussenbak om te schakelen naar achterwiel, voorwiel of vierwielaandrijving. Voor een cabriodak had ik ook een oplossing. Een raamwerk van stangetjes met zwart landbouwplastic voor het opvouwbare dak.
Dat Technisch Lego ietwat kwetsbaar is heb ik wel ervaren. Die auto’s hadden allemaal een carosserie (vol met gaatjes van de standaard balken en alle kleuren werden gebruikt) en waren daarom vrij zwaar…. Daardoor wilde er wel eens een asje licht buigen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Ook met Lego kan je leuke dingen doen:



http://www.superawesomemicroproject.com/about/

Gisteren overigens nog een partijtje Fischer Technik gekocht, nog een paar honderd partijen erbij en ik kan iets als dit bouwen:









Sommige mensen hebben écht geen leven :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Leeuw »

Geweldig zeg, totaal geëscaleerd die tweede...
En grappig detail, driver Wim is een lego poppetje :D
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

En na de Fischer Technik is ook de Lego Technic weer eens uit de verhuisdozen gehaald. Ik mistte her en der wel wat onderdeeltjes (vermoedelijk zit er toch ook nog wel wat bij de gewone Lego, maar die staat nog bij m'n ouders op zolder), dus ik moest soms wat improviseren.

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
TomSR
.
.
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 feb 2010, 23:19
Locatie: Haarlem

Re: Speelgoed en zo

Bericht door TomSR »

WizardOfOss schreef:Afbeelding
Die rode buggy had ik vroeger ook :clap:
Als volwassene kan ik nog steeds plezier hebben van lego. Als souvenir enkele jaren geleden de Seattle space needle daar gekocht uit de Lego Architecture lijn. Ook de VW T1 camper en Mini van lego zijn erg gaaf:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Speelgoed en zo

Bericht door HondArd »

Qua Technisch Lego ben ik duidelijk van een generatie eerder. Ik had deze:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Het ligt allemaal nog bij mijn ouders, wordt toch eens tijd om het deze kant op te halen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Die bovenste en ook de voorganger daarvan had een neef van me, die heb ik ook weleens gebouwd. Wel geinig om de ontwikkeling van die modellen te zien. Eerst een kaal chassis met eigenlijk alleen werkende motor en besturing, toen die zwarte auto met vering achter, versnellingsbak en uiteraard die geweldige stoelen, toen "mijn" rode auto met ook vering voor, klapkoplampen en een rudimentaire carosserie, en daarna kwam nog een zwarte auto met gesynchroniseerde versnellingsbak, vierwielaandrijving en -besturing, plus een veel uitgebreidere carrosserie. Daarna is het allemaal realistischer gaan ogen, maar technisch eigenlijk minder indrukwekkend.

Inmiddels is het sowieso wel echt allemaal anders geworden, hebben ze de nopjes in de Technic-lijn vaarwel gezegd. Toen ik laatst bij de Kruidvat een doosje voor weinig zag liggen kon ik het toch niet laten die mee te nemen, maar dat is wel echt een totaal andere manier van bouwen.

Naar die Architecture-modellen heb ik ook weleens zitten kijken, leuk gedaan. Die andere modellen zijn ook zeker indrukwekkend, maar dat gaat me toch een tikje te ver.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie