Speelgoed en zo

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Speelgoed en zo

Bericht door HondArd »

Die ontwikkeling in Technisch Lego heb ik ook gezien. Toen mijn broer en ik het een beetje ontgroeid waren werden de zuigers ook een stuk kleiner. Wilden wij een 1-cilinder maken hadden wij een oppervlak nodig van 4 bij 4 (waardoor die V8 uit de eerder genoemde Tatra echt een groot blok was). Met die nieuwe zuigers werd dat teruggebracht naar 2 bij 2.
Het grappige is wel dat die oude "noppenbalken" met gaten niet helemaal uitgestorven zijn. Toen mijn zoon met sinterklaas deze helicopter kreeg zaten er een paar grijze exemplaren van bij.
Afbeelding
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Martin »

Die skelter en heftruck hadden al de nieuwere stuurinrichting. Die heb ik en mijn oudste broer nog net meegemaakt, maar eigenlijk waren wij toen al over het hoogtepunt van de bouwhobby heen.
Zal dit weekend een foto van mijn modellen plaatsen. Die heb ik een jaar geleden weer eens gebouwd om onze gezamenlijke lego te sorteren.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

En weer eens wat geprobeerd:



Gebaseerd op een soortgelijk apparaat uit een ideeënboek, echter met wat versimpelde armen aangezien ik domweg te weinig pneumatic-spul heb.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Martin »

Hij is leuk! en die "bestuurder" is briljant gevonden. :D

Dit is mijn rijtje'.
Afbeelding
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Speelgoed en zo

Bericht door HondArd »

Leuk, die robot.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Martin schreef:Hij is leuk! en die "bestuurder" is briljant gevonden. :D
Tsja, als een Lego-poppetje een enorme Fischer technik-kraan kan besturen moet een Fischer Technik-poppetje toch een Lego-robot kunnen vesturen :clown:
Martin schreef:Dit is mijn rijtje'.
Afbeelding
Da's helemaal uit de beginperiode, toen er eigenlijk met zeer beperkte onderdelen toch hele fraaie constructies gemaakt werden. Vooral die bulldozer is toch wel erg gaaf.

Had je ze overigens al zo staan of ben je ook aan het bouwen geslagen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Martin »

Dat is inderdaad de beginperiode. De trekker ging al uit het programma, maar ja, mijn beide oudere broers hadden die ook. Dus die heb ik toen nog net kunnen kopen. Mijn oudste broer had de heftruck ook al. De bulldozer is wel iets nieuwer en mede gekocht omdat er veel technisch onderdelen aan zitten.
Ik heb deze ruim een jaar geleden weer eens gebouwd. Sindsdien staan ze in de kast. Ik was toen Lego aan het uitzoeken zodat een broer zijn deel kon ophalen. Zijn trekker en skelter heb toen gebouwd. Daarna voor de lol mijn eigen trekker, heftruck en bulldozer gebouwd.
Heb ik in het verleden ook eigen modellen gebouwd, onder meer vrachtwagens. Bijvoorbeeld een DAF trekker met de tweede as meesturend. Of de TurboTwin II van Jan de Rooy. Helaas niet afgewerkt vanwege het dodelijk ongeluk met de tweede vrachtwagen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

En Lego heeft weer wat nieuws:



Jawel, na de 911 GT3 RS van een paar jaar geleden is het nu de beurt aan de Bugatti Chiron. De release van die Porsche kwam kort na mijn eigen Lego Technic-opleving, en heel stiekem heb ik er toen in eerste instantie wel aan zitten denken hem aan te schaffen. Toch maar niet, want eerlijk gezegd vond ik hem toch niet zo fraai, de techniek tegenvallend (weinig authentiek, nodeloos complex en afgaand op reviews daardoor zeer beroerd functionerend), en het prijskaartje was wel belachelijk hoog (bij introductie zo'n €300, diverse sets met aanzienlijk meer onderdelen en daarbij ook motoren en ander duur spul waren zeer fors goedkoper). En laten we wel zijn: ik zou hem waarschijnlijk een keer in elkaar zetten, weer uit elkaar halen, en er een jaar of 20 niet meer naar omkijken...

En nu dus die Bugatti. Eerlijk is eerlijk, toen ik die zag begon het toch weer even te kriebelen. Hij ziet er wat mij betreft sowieso een stuk beter uit dan die Porsche, het blijft echt een Technic model maar binnen de beperkingen daarvan hebben ze de lijnen en details van het origineel toch beter weten te treffen. Al kan ik me ook wel vinden in de kritiek van sommigen dat het wellicht beter was geweest wanneer ze hem in de Creator-serie hadden uitgebracht, een reeks waarin al eerder enkele min of meer realistische "schaalmodellen" zijn uitgebracht. Traditionele Lego-steentjes lenen zich nu eenmaal beter om een sluitend plaatwerk te creëren dan Technic met z'n veel grovere elementen.

De techniek is op het eerste gezicht ook interessanter: een W16 is toch even iets anders dan de (volstrekt onzichtbaar gemonteerde) boxer-6, de versnellingsbak met 4 versnellingen voor- én achteruit heeft plaatsgemaakt voor een sequentiële bak met 16(!) versnellingen vooruit en één achteruit, en die lijkt zowaar nu ook te werken zonder continu vast te lopen. En verder is er uiteraard vierwielaandrijving, onafhankelijke vering rondom en besturing. En de ultieme party-feature: een verstelbare achtervleugel/airbrake, te bedienen met een imitatie van de "Top Speed Key".

Maar ja, dan kijk je toch nog eens wat kritischer. Die W16 bleek met bestaande Lego-elementen niet na te bootsen, dus in plaats daarvan is het in feite een V8 waar twee losse 4-in-lijns tegenaan gemonteerd zijn, elk met een eigen krukas. Beetje jammer. Dat die versnellingsbak zo'n bizar aantal versnellingen heeft heeft ook een simpele reden: in feite zijn het nu twee vierbakken in serie. Waarbij de variatie in overbrengingsverhoudingen ook nog eens verwaarloosbaar is. De overige functies zijn afgezien van die achterspoiler wel heel erg standaard Technic-functionaliteit, niks wat in modellen van een paar tientjes niet te vinden is. En dan zijn er weliswaar nieuwe onderdelen om remschijven na te bootsen, het zou voor zo'n prijzig topmodel toch pas echt leuk worden als er ook daadwerkelijk functionerende remmen op zouden zitten. En dat er een paar degelijke deuren voorzien van een vergrendelingsmechanisme op zouden zitten in plaats van de meest simpele en fragiele constructie denkbaar.

De grootste afknapper is echter de prijs: in ons land wil Lego er €399 voor hebben. Heel veel geld, zeker voor een set met 3599 onderdelen. Voor de helft van die prijs kan je ook een grotere set mét motor krijgen. Of als je waarde hecht aan merkplaatjes: een Mercedes vrachtwagen voorzien van motor en pneumatiek. En wat moet dan dat prijsverschil verantwoorden? Allereerst de verpakking: net als de Porsche is die prachtig. De beide handleidingen ook trouwens (al zie je daar ook wel een groot verschil met oude handleidingen zoals bij mijn rode "Test Car": ruim 600 pagina's voor 3599 onderdelen, versus slechts 24 pagina's voor de 898 onderdelen van dat oudje). Uiteraard zijn er daarnaast nog de exclusieve velgen voor deze set, plus een stel bedrukte steentjes voor de naaflogo's. Maar dat is het dan ook wel. Zelfs in zo'n peperdure set zit gewoon weer een groot stickervel, en ook details als het logo voor in de grille of op het stuurwiel zijn gewoon stickertjes. Die over het algemeen toch niet zo best bestand zijn tegen de tijd.

Kortom, ik laat deze toch aan mij voorbij gaan...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Speelgoed en zo

Bericht door Martin »

Sinds eind vorig jaar ben ik voorzichtig weer begonnen met modelbouw. Ik denk dat het wel 25 jaar geleden is dat ik voor het laatst iets had gebouwd. Nu met internet is het wat makkelijker om allerlei tips te vinden en "how-to". Het eindresultaat is, als het goed is, realistischer dan iets van Lego en de prijs is over het algemeen een stuk schappelijker. Helaas wel statisch in tegenstelling tot Lego. Alleen wil ik het niet te gek maken met het aantal uren. Het is echt 's avonds een uurtje of zo. Anders kan ik beter werkelijke zaken aanpakken in plaats van een miniatuur.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Speelgoed en zo

Bericht door WizardOfOss »

Ach, ook met modelbouw kan je heel wat functionaliteit erin stoppen hoor ;)

Tijdens m'n laatste vakantie ben ik naar de Shizuoka Hobby Show geweest, een modelbouwbeurs niet zo groot in omvang, maar kwalitatief wel van ongekend hoog niveau. Wat mij betreft het hoogtepunt van de beurs: iemand die geheel from scratch een of andere klassieke (en mij onbekende) Alfa conceptcar aan het bouwen was, schaal 1:24. Met een echt buizenframe van metaal. Met functionerende wielophanging rondom. Met hydraulische remmen te bedienen met het pedaal. Met werkend differentieel. Met een piepklein versnellingsbakje met 4 gangen vooruit en eentje achteruit, te bedienen middels de pook. Met een functionerende koppeling. Met een motorblokje van een paar cm lang waar daadwerkelijk 4 zuigertjes in bewogen (ik ben vergeten te vragen naar de kleppen...). En met een eerst vacuüm gevormde en verder met de hand in vorm geklopte carrosserie van flinterdun aluminium. Daar was hij dan ook al 7 jaar mee bezig.

De volgende klus ging het interieur worden. Waarbij het nu vooral de uitdaging was echt leer zodanig te bewerken dat het dun genoeg wordt om op de (uiteraard geheel verstelbare) stoelen te verwerken. De instrumenten krijgen uiteraard losse wijzers (uiteraard gekoppeld aan de aandrijflijn), de gordels moeten echt vastgegespt kunnen gaan worden, en de verlichting moet straks ingeschakeld kunnen worden middels een echte tuimelschakelaar van misschien een millimeter klein.

De verwachting was dat het nog minimaal een jaar of 10 ging duren voordat alles afgerond zou zijn :clown:

Daarnaast eveneens in Shizuoka (de modelbouwhoofdstad van Japan, zo'n beetje alle grote merken zitten daar) nog een expositie bezocht van een automodelbouwer van een net iets minder obsessief niveau. Want in basis gewoon plastic bouwpakketten. Maar vervolgens heb ik daar toch zeker een uur lang (meteen m'n vermoeide voeten even rust gunnen) naar een video zitten kijken hoe je nu zo'n mooie glanzende lak kreeg op zo'n model. Simpel: spuiten. Eerst het kleurtje. Dan zijdemat blanke lak. Dan minimaal 10 lagen hoogglans blanke lak. Aardig resultaat? Nee hoor, nu begint het pas echt: polijsten. Ook dat weer in talloze stappen, met iedere keer weer een net iets diepere glans. En als je dan de uiteindelijk ervoor en erna vergelijking ziet is het een verschil van dag en nacht. Maar zoals gezegd: alleen in de video duurde dat dus al zeker een uur, en het was geen integrale opname...

Sommige mensen hebben echt tijd teveel :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie