Offtopic der Offtopics

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door WizardOfOss »

Uiteraard ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door AvdB »

Ook van mij een gelukkig en gezond nieuw jaar!
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door HondArd »

Namens mij ook de beste wensen voor iedereen :beer:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door WizardOfOss »

Zo, vandaag bijna eerste rang gezeten voor een klapper van jewelste: op de A2 vanavond bij tankstation Bisde voegt een A3 net voor me in. Echter wel met het gas er vol op, terwijl ik de cruise control op 120 heb staan kwam hij me met een flink snelheidsverschil over de invoegstrook al voorbij. De weg is verder praktisch leeg, alleen nog een stuk verderop een vrachtwagen. Dat weerhoudt die A3 er echter niet van direct (en uiteraard zonder richting aan te geven) naar de meest linkse van de 4 banen door te schuiven. Helaas voor hem is er altijd nog wel een Audi die nóg harder meent te moeten gaan, een achteropkomende A6 kan hem ternauwernood nog rechts voorbij vliegen. Toch maar goed dat de rechts drie banen volledig leeg waren, anders was dit niet best afgelopen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door Martin »

Onder Audi-bende kun je nog veel meer verstaan dan alleen de ramkrakers.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door HondArd »

Onlangs deden mijn vrouw en ik de ontdekking dat het vanaf nu mogelijk is om directe vluchten naar Tirana te boeken, ook nog eens voor een leuke prijs. Afgelopen jaar konden we via Brussel ook een directe vlucht boeken, maar die zou voor ons zo’n €1200,-- duurder zijn geweest dan de optie overstappen in Rome. Maar goed, dat maakte onze vacantie wel een beetje avontuurlijker en het is allemaal goed gekomen. Omdat ik op mijn Facebook regelmatig iets over Albanië heb gepost (banners, profielfoto’s en dergelijke) kon ik er uiteraard op wachten dat Albanië gerelateerde bedrijven hun reclame uitingen op mijn Facebook plempen. Allemaal leuk en aardig, maar dan moet de informatie uiteraard kloppen. Al een tijdje krijg ik van Transavia de gesponsorde melding “nieuwe bestemmingen” waarna bij door scrollen ook Tirana als nieuwe bestemming langskomt. De naam Tirana wordt expliciet genoemd en op zich is dat niet heel vreemd want voor de rest zijn er geen echte vliegvelden in Albanië en al helemaal geen met een internationale verbinding. Alle internationale vluchten komen via Tirana en wil je liever naar bepaalde uithoeken van Albanië dan kan je beter uitkijken naar directe vluchten via Ohrid (Macedonië), Corfu (Griekenland) of Podgorica (Montenegro). Maar wat schetst nou mijn verbazing? Er staat geen foto bij van Tirana maar van Korçë. Mooie stad overigens en die Orthodoxe kathedraal die op de foto staat is van buiten en van binnen schitterend… maar ligt toch echt niet in Tirana. Dus toen ik daar op Facebook een opmerking over maakte bij de advertentie van die luchtvaartmaatschappij (Foto van Korçë bij Tirana?) dacht ik dat ze daar bij Transavia wel iets mee gingen doen.. nou nee. Ze moeten het wel gelezen hebben want na mij reageerde iemand dat hij/zij via Transavia een mooie vacantie elders had meegemaakt en die kreeg een likeje. Ik uiteraard niet want ik had opbouwend commentaar. Maar ondertussen die foto aanpassen? Er prijkt nog steeds de foto van de Katedralja “Ngjallja e Krishtit” in Korçë, onder het kopje “Tirana”

Als eerste een screendump van facebook, met mijn reactie eronder.
Afbeelding

En de kathedraal zoals die er in Korçë bij staat, foto uit eigen collectie.
Afbeelding
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door WizardOfOss »

Doet me een beetje denken aan zo'n aanbieder van dagaanbiedingen voor vluchten een paar jaar geleden, ben daarvan even de naam kwijt. Die hadden bij een vlucht naar Seoul een foto van Hong Kong staan, toch twee steden die absoluut niet op elkaar lijken qua skyline. Ik dat dus ook even gemeld, de foto werd zowaar aangepast, en ik kreeg ook netjes een bedankje. Maar hebben ze ervan geleerd? Welnee, er zijn nog wel vaker vluchten naar Seoul voorbij gekomen, maar keer op keer toch weer met die foto van Hong Kong...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door Leeuw »

Wat suf zeg :lolno:
Ik zag pas de gevaarlijkste wegen met Giphart en een soapie in Albanië, serieus mooi daar zeg ! oh en wat een beroerde wegen.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door HondArd »

Dat van die beroerde wegen valt reuze mee. Het is eerder zo dat je op alle wegen binnendoor (dus niet de snelwegen) rekening moet houden dat er wel eens dieren (paarden, koeien, schapen, geiten) los kunnen lopen of in kuddes, of de weg nou goed of slecht is.

We hebben ze wel gehad hoor, die beroerde wegen, maar het merendeel is echt gewoon goed of op zijn minst met redelijk tempo te berijden. Tussen Skodër en Koman ligt een beruchte weg waar je over 20km ruim een uur bezig bent terwijl het hemelsbreed maar een kilometer of 30 er vandaan ligt. Vroeg vertrekken want anders mis je de veerboot van 12:00 naar Fiërze. Harder rijden kan wel, maar dan bestaat de kans dat je je banden lek en je ophanging kapot rijdt en dat wilde de gids met zijn eigen VW Sharan (terecht) niet riskeren. Na Fierzë dan weer een hele nette, brede bergweg naar Valbonë.

Van Prizren (Kosovo) naar Durrës is in een zucht en een scheet (190km in 2,5uur) dwars door Albanië te doen over veelal een strak aangelegde snelweg. Van Vlorë naar Sarandë door bossen en langs de kust af over een weg waar een gemiddeld Alpenland zich niet voor hoeft te schamen.

Die horrorverhalen over de wegen daar moet je eigenlijk met een korreltje zout nemen. Het is eerder zo dat als je van A naar B wil je eerst naar C moet omdat er geen weg tussen A en B ligt, of dat je beter over C kan gaan omdat dat sneller is. Zoals toen we van Gjirokastër naar Korçë moesten (190km in bijna 5 uur als alles meezit), via Griekenland ben je er een stuk sneller terwijl het maar een kilometer korter is. Doorgaande wegen liggen niet allemaal even logisch en zijn eigenlijk ook niet aan te leggen omdat het land grotendeels erg bergachtig is, vrij dun bevolkt (bijna even groot als België, maar een derde van diens inwoners) en tunnels (voor dat land) veelal nog te kostbaar. Theth en Valbonë liggen bijvoorbeeld hemelsbreed nog geen 20km uit elkaar, er naar toe rijden ben je minimaal 6uur (en 180km) onderweg.

Tunnels hebben ze al wel, echter alleen tussen de echt belangrijke routes. Tussen Elbasan (4e stad van het land) en Tirana (hoofdstad en tevens grootste stad) ligt pas sinds kort een beetje een fatsoenlijke (lees: waar je een beetje op kan doorrijden) weg met af en toe een tunnel.

Stukje bij beetje pakken ze alles wel aan, maar alles op zijn tijd. We ervoeren zelf dat het aanleg van de wegen echt een Werk in Uitvoering is daar. Vanuit het hotel in Tirana hadden we vrij zicht op de aanleg van de snelweg naar Elbasan. Toen we in de buurt van Sarandë op weg waren naar een mooi uitzicht over de baai van Sarandë lag die weg er nog maar een maand. Ook in de buurt van Sarandë: op weg naar de Blue Eye (kraakheldere bron waar ijskoud water in een meertje terecht komt) hadden ze net de puinverharding gestrooid als eerste stap om daar de weg te verbeteren.

Over de verwisseling tussen Hong Kong en Seoel: in het geval van steden die algemener bekend zijn is het helemaal raar dat die door zo'n grote organisatie door elkaar gegooid worden. Voordat ik me in Albanië verdiepte had ik bijvoorbeeld nog nooit van Korçë gehoord en ik neem aan dat de meeste Nederlanders niet eens weten dat die 8e grootste stad van Albanië bestaat (ze huisvesten wel de regerend landskampioen voetbal van dat land, Skënderbeu Korçë). Maar nu ik er eenmaal geweest ben (en het is echt de moeite waard) moet de informatie wel kloppen uiteraard. Dat het iets moeilijker is om een mooie bezienswaardigheid van Tirana te laten zien (het enorm grote Skanderberg plein, de Et'hem Bey moskee, Pyramide van Hoxha en de Taiwan trekken niet echt meteen de toeristen naar die stad) is niet echt een excuus. Korçë en Tirana liggen namelijk 170km met minimaal 3 uur rijden uit elkaar. En treinen? die rijden alleen maar tussen het "Amsterdam en Rotterdam" van dat land, namelijk Tirana en Durrës.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Offtopic der Offtopics

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Ik zag pas de gevaarlijkste wegen met Giphart en een soapie in Albanië, serieus mooi daar zeg ! oh en wat een beroerde wegen.
Heb je de aflevering in Suriname gezien? Dat was nog erger :lol:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie