Het Grote Knutsel Topic

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Het Grote Knutsel Topic

Bericht door HondArd »

Voor al je ervaringen met zelf klussen.

Ben zelf al een tijdje aan het stoeien met een bakfiets, maar de laatste weken viel het me op dat het achterwiel steeds harder aan het zwabberen was. Zo erg zelfs dat de band tegen het slot aanliep, dus tijd om er eens kritischer naar te kijken. Bleken er twee spaken gewoon geklapt te zijn, maar daar het wiel daarvoor eruit gewipt moest worden kwam meteen de trapas een beetje losser te hangen. Daar zat overigens ook al wat speling op, en bij de laatste ritjes bleken er ook al wat enge geluiden uit te komen. Die er met veel pijn en moeite uitgekregen, en tevens een hoop ijzervijlsel, losse stukjes metaal, kogeltjes en een hoop ellende meer.

Dus op zoek naar een paar spaken (snel gemonteerd) en een paar nieuwe kogellagers. Die gevonden, maar toen ik de trapas weer wilde monteren bleek ook het pasvlak met de kogels een beetje uitgefreesd te zijn. Moest er een nieuwe trapas komen, maar die hadden ze nergens op vooraad. Kan wel besteld worden, maar dan moet de oude as mee.... en laat ik die bakfiets nou net maandag en dinsdag echt nodig hebben. Aanstaande maandag avond gaat namelijk de auto weg voor het tinten van de ramen, en die staat dinsdagavond pas weer klaar. Dus toch alles maar weer in elkaar gezet en alleen maar de meters mee maken die echt nodig zijn. Kan hij woensdag weer uit elkaar, kan de trapas naar de fietsenmaker en kan ik een nieuwe laten bestellen.

Een voordeel: het achterwiel zwabbert al niet meer, en staat een heel stuk rechter in het frame nu. Ik was er even bang voor dat de remmen en de vrijloop niet meer zouden werken, want toen ik het achterwiel eruit had kwamen er diverse losse, in lagervet gesmeerde, onderdelen uit. Die had ik dus weer precies goed teruggezet.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door Leeuw »

En de spaken onder de juiste spanning erin gezet? Anders knalt ie binnenkort weer.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door HondArd »

Alle spaken staan op dezelfde spanning. Die heb ik vandaag allemaal nagelopen en er stonden er meerdere iets te los dan enkel die twee nieuwe. Gelukkig heb ik er nu een paar op reserve, dus ik kan het nog even opvangen. Hopelijk heb ik de nieuwe trapas wel snel in huis.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door Leeuw »

Knutselen aan fietsen is leuk, net als brommers enz. Maar wel viesklauwigheid
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door Joël D. »

Ik zal eens foto's maken van m'n skelter, waar ik samen met m'n vader en m'n broertje een Honda van heb gemaakt. :puh:
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door #3 Micha »

En vergeet de verlichting niet, ook op de zelfgemaakte aanhanger :puh:.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door HondArd »

Leeuw schreef:Knutselen aan fietsen is leuk, net als brommers enz. Maar wel viesklauwigheid
Klopt helemaal. Op de één of andere manier is sleutelen aan fietsen viesklauwiger dan sleutelen aan motoren en auto's.

Die skelter ben ik trouwens reuze benieuwd naar. De foto is trouwens van mijn bakfiets, met de blije koters erin. Lampen werken overigens nog niet.
Bijlagen
Bakfiets 2.jpg
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door Joël D. »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aanhanger helemaal zelf gemaakt met Micha en m'n vader.
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door Leeuw »

Tof, vroeger waren er nog niet van die skelters. Enkel van die gare & slappe skelters van Kettler die gingen bij mij achterelkaar kapot, en tractie had je ook nooit met die smalle en massieve bandjes.

kan er niet eens een foto op het net van vinden
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Grote Knutsel Topic

Bericht door HondArd »

Grappige skelter :thumbup:
Ik vind het trouwens van vele skelters van tegenwoordig wel jammer dat de achterpassagier altijd achter het achterwiel zit. En als je dan een beetje zwaar bent dan komt er zo weinig druk op de voorwielen te staan dat je strak sturen gewoon kunt vergeten, en als je rap optrekt komen de voorwielen domweg los van de grond.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie