Colums en Andere Verhalen

Wat je nergens anders kwijt kan
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

Notulen

Aanwezig: mw. E.G. de Haas (voorzitster), dhr. S. Brentjens, mw. M. van Dijk-Brederveld, mw. L.A.S. Lopez-Engelaar, mej. S. El Ahmadi, dhr. P. Karelse, dhr. J. de Vries (notulist)
Afwezig: dhr. O. Denneboom (vakantie), mw. J. Visser (ziek)


Opening
De vergadering wordt geopend om 09.07 uur in plaats van 09.00 uur vanwege een technisch mankement aan de auto (een Renault. Duh) van dhr. Karelse. Gelukkig doet de auto het nu weer.

Notulen 07.06.2017
Mw. El Ahmadi moet mej. El Ahmadi zijn. Verder zijn er geen opmerkingen over de notulen. Ondergetekende krijgt, als notulist, een pluim van de voorzitster.

Mededelingen
Mw. Van Dijk-Brederveld is jarig geweest (45 jaar!) en trakteert op slagroomgebak.

Er zijn nieuwe koffieautomaten geplaatst. Het is wel even wennen want de koffie is erg sterk. Er blijkt een afstelknop op de automaat te zitten die de sterkte van de koffie kan aanpassen. Dhr. Brentjens merkt op dat hij het spijtig vindt dat er geen soepmogelijkheden op het apparaat aanwezig zijn. Hij mist daardoor zijn opkikkertje van 16.00 uur. Mw. Lopez-Engelaar zal dit meenemen in de komende vergadering van de OR.

Teamuitje
Er is wat geharrewar geweest over wat we als team willen doen op 4 juli aanstaande. Er moeten echt knopen worden doorgehakt want het is al bijna zover. Drie opties zijn er over. Dit zijn karten met daaropvolgend een lunch, een dagje naar het Openluchtmuseum van Enkhuizen of een workshop Marokkaans koken.

Het karten valt af. Kostentechnisch is dit een duur gebeuren en daarbij komt dat dhr. Brentjens een nare ervaring heeft met karten. Hij heeft ooit een harde klapper gemaakt waarbij zijn heup uit de kom is geschoten. De kans op mooi weer is redelijk aanwezig op 4 juli waardoor het Openluchtmuseum een reële optie is. Echter is dit in het kader van sociaal ondernemen onvoldoende wat betreft mej. El Ahmadi. Ook dhr. De Vries vindt deze optie te mager. Het wordt dus Marokkaans koken. Qua budget mogen maximaal twee drankjes op kosten van de pv worden geschonken. Alcohol wordt niet geschonken! De rest is voor eigen rekening!!! Mej. El Ahmadi zal het verder regelen. Een vriendin van haar geeft de workshop. Mw. De Haas is verhinderd op 4 juli omdat haar zus dan overkomt uit Canada. Mw. Visser kan ook niet omdat zij in juli begint met een speciaal dieet.

Telefoongebruik
Mw. De Haas heeft laten inventariseren hoe het telefoongebruik op de afdeling is. Dit blijkt buitensporig hoog te zijn. Zij verzoekt vriendelijk doch dringend privégebruik zoveel mogelijk te voorkomen. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling!!! Mw. Van Dijk-Brederveld geeft aan dat zij wel moet appen met de werktelefoon omdat haar privételefoon geen bereik heeft binnen het bedrijf. Ook mej. El Ahmadi geeft aan dit bijzonder storend te vinden. Er zal wederom gekeken worden naar Wifimogelijkheden. Mw. Lopez-Engelaar zal dit wederom in de OR bespreekbaar maken. Dit keer als topprioriteit!!!

W.v.t.t.k.
Mw. De Haas verzoekt de collegae uiterlijk 3 juli de vakantieplanning door te geven. De minimale bezetting van de afdeling is 2,3 fte per dag.

Dhr. Karelse vraagt nogmaals aandacht voor de collecteweek voor het gehandicapte kind. Iedereen zal naar vermogen hierin bijdragen is overeengekomen.

Afsluiting
Om 10.07 uur sluit mw. De Haas de vergadering. Zij wenst iedereen een prettige en vruchtbare werkdag.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

En dat allemaal in een uurtje? Efficiënt vergaderd! :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

vooral de koffieautomaat had veel voeten in aarde.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door nvdw »

Bert is terug en hoe! :oranje:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

dhr O. Denneboom :lol:
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

HondArd schreef:dhr O. Denneboom :lol:
Ja die was eigenlijk een beetje flauw. :oops:
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

Uitdaging

Vandaag had ik een afspraak gepland staan met meneer Huisman. Een klant met analfabetische achtergrond, die na een periode van twee jaar ziekte bij mij aanschoof. Meneer had waarschijnlijk geen idee waar hij voor kwam en kon zich met geen mogelijkheid door de lijvige brief heen worstelen die hij een week of drie voor de afspraak had ontvangen. 62 jaar oud en na 43 dienstjaren was hij door de hoeven gezakt. Zijn rug en rechterheup waren versleten. Hij zag zich volgens het arbeidsdeskundig oordeel niet meer werken en ik kon niet anders dan hem gelijk geven. Toch moest ik met meneer Huisman werken aan zijn re-integratie want volgens het arbeidsdeskundig oordeel kon hij wel iets. Vol enthousiasme stond in de WIA-afwijzingsbrief van de beoordelaar dat de heer Koehoorn meneer Huisman weer richting werk ging helpen. Herman van Veens’ liedje “Als Ik Kon Toveren” fladderde door mijn hoofd.

Meneer Huisman was 43 jaar cateringmedewerker geweest, maar kon een groot deel van zijn werkzaamheden, wegens zijn fysieke beperkingen, niet meer uitvoeren. Toch had de beoordelaar in al zijn wijsheid bepaald dat zijn arbeidsongeschiktheidspercentage lager was dan 35% waardoor hij een WW-uitkering kreeg in plaats van een WIA-uitkering. “Zou hij dan die persoon zijn die we er gratis bijkregen wanneer we 10 nieuwe medewerkers zouden aannemen?” spookte cynisch door mijn hoofd. Volgens de arbeidsdeskundige, die verplicht was drie banen te duiden die meneer Huisman nog wel kon uitvoeren, waren de functies postbode, wikkelaar en inpakker geschikte beroepen die hij prima kon uitvoeren.

Een postbodefunctie bedenken voor een analfabeet! Mijn tenen kromden ervan dwars door mijn schoenzolen. De beoordelaar was een roeping als cabaretier duidelijk misgelopen. Geen goede cabaretier maar toch… Of was de beoordelaar een verzuurde sadistische machtswellusteling die het thuis dermate zwaar had dat hij anderen ook enkel het aller slechtste toewenste. Zijn arm was immens lang en zijn ziel inktzwart. De wikkelaarsfunctie was populair in de jaren ‘70 maar bestond al niet meer sinds medio jaren ‘80. De deskundige was duidelijk van de oude stempel. En inpakken met een versleten rug en heup? Wellicht als het heel licht werk was maar zelfs in dat geval twijfelde ik grondig. Kortom aan het arbeidsdeskundig oordeel had ik geen reet.

Om klokslag 14.00 uur meldde meneer Huisman zich samen met mevrouw Huisman bij de receptie. Na een iets te stevige handdruk, van het koppel, merkte ik al dat zij haar partner met een missie vergezelde. Zij was niet enkel meegekomen ter ondersteuning van haar eega maar trad tevens op als zijn woordvoerster. Al snel werd het offensief door mevrouw Huisman op mij geopend. Door een spervuur aan logische en redelijke verwijten werd vlot en deskundig de vloer met mij aangeveegd. Duidelijk was dat zij zich dagen van tevoren had voorbereid op de tirade die met zorg tot in de perfectie werd uitgevoerd. Ik kon niet anders dan daar diep respect voor opbrengen en kon mij nog net weerhouden om een klaterend applaus los te laten na haar hartstochtelijke betoog.

We belandden in een patstelling. Als redelijk weldenkend mens kon ik niet anders dan het stel gelijk geven. Echter vertegenwoordigde ik een wet, die bedacht was door mensen die hier nimmer zelf gebruik van hoefden te maken, welke ik vol vuur en passie met hand en tand verdedigde. Mevrouw Huisman dreigde met een advocaat. Ik zei dat ze maar moest doen wat ze niet laten kon. Mevrouw Huisman vond mij een flapdrol. Ik reageerde dat zij daarmee onjuist oordeelde. Met een besmuikt lachje volgde meneer Huisman de taalstrijd. Vol bewondering keek hij naar zijn vrouw. Als professional had ik het gesprek moeten staken maar dat deed ik niet. De uitdaging om het volledig uit de klauwen gelopen gesprek toch tot een goed einde te brengen was mij te groot.

Ik probeerde mij begripvol op te stellen en actief te luisteren. Hierdoor kalmeerde mevrouw Huisman enigszins. Zij voelde zich gehoord. Geroutineerd vertelde ik het stel dat zij het solliciteren maar moesten zien als de nieuwe baan. De WW-uitkering was dan het salaris dat er tegenover stond en UWV was de werkgever. Niemand verplichtte meneer dat hij direct weer werk moest vinden. Wel moest hij inspanningen verrichten om weer proberen aan het werk te komen. Daar had hij de tijd voor tot en met eind 2019. Het koppel ontspande zichtbaar nadat ik vertelde dat zij niet per se via een brief hoefden te solliciteren omdat dit voor een analfabeet misschien net iets te ambitieus edoch niet realistisch was. Hij mocht ook aan de buurman, de bakker op de hoek of een verre neef vragen of die nog wat voor hem wisten. Zolang hij deze actie 4 keer in de 4 weken ondernam, hoefde hij zich geen zorgen te maken over zijn uitkering.

Opgelucht vertrok het stel. Ik staarde ze na en was blij dat ik hen gerust had gesteld door de sollicitatiedruk deels weg te nemen. Toch was het gevoel dubbel omdat ik diep in mijn hart óók wel wist dat hij geen enkele illusie had om ooit nog aan het werk te komen.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

Klinkt herkenbaar, onlangs heb ik zo'n verhaal elders ook gelezen. Triest dat het zo moet eigenlijk.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door nvdw »

WINTERKONING

Primeur. Het heeft gesneeuwd, en niet te weinig ook, en voor het eerst heb ik in het Koninkrijk der Nederlanden mogen ervaren hoe het dan is om winterbanden onder de van je eigen centen betaalde automobiel te hebben.

Nou, dat was zeer aangenaam, kan ik uit eerste hand mededelen. Zonder al te veel ellende door best wel rottige sneeuw gereden, soms sneeuw die al tot klonten ijs was samengedrukt. Ik vind het wel wat.

En ik ben een scepticus geweest, hoor. Dat gezeik om die winterbanden voor die paar keer sneeuw in het jaar, met dat je ze al onder de wagen moet gooien als de r in de maand zit, terwijl het op een gemiddelde winterdag in Nederland niet eens vriest, en de neerslag die er valt meestentijds de bekende Hollandsche zeikende regen is. Dat lukt je met een zomerband van een goede kwaliteit ook nog wel - dus NIET die Chinese trekdrop die de Typische Nederlander (lees: onuitstaanbare krent) tegenwoordig onder zijn armzalige koekblik laat monteren.

Het hebben van winterbanden verleent je ook een mate van morele superioriteit, heb ik bij mezelf ontdekt. Dan zijn die mutsen (m/v/x) in hun Kukident GTI een bron van ergernis als ze stapvoets over een provinciale weg kuieren, want o het is glad. Ja, trut, daar is voor gewaarschuwd, niet de weg op tenzij het niet anders kan. Ja, de koorrepetitie is ook heel belangrijk... zucht. En daar zit je dan kilometers achter.

Maar of ik echt zo'n kanjer ben, met die winterbanden? De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ze alleen heb omdat ze al op de auto zaten, en ik kort na aanschaf toch op wintersport ging. De rest van de tijd hebben ze er ook onder gezeten...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

Heheheh....

Ik heb een paar jaar geleden ook wel het effect van winterbanden gezien: op een helling een dijk op waar ik met enige moeite en merkbaar slippende banden boven kwam reed m'n baas moeiteloos omhoog. En hij kon zelfs nog even midden op de helling stoppen en daarna weer wegrijden. Ik zou m'n auto terug hebben moeten laten rollen voor een aanloopje...

Ik zit zelf nu ook wel een beetje in dubio. Want ja, naar Zeist rijden (en uiteraard ook weer terug) is toch net even iets anders dan naar Ravenstein. Maar van de andere kant: ik heb maandag en dinsdag gewoon thuis gewerkt, probleem ook opgelost. Vandaag geen last van gladheid gehad, wel van hevige regenval in combinatie met het beroerd water afvoerende wegdek op de A2 tussen Waal en Maas. Maar ook daarin was het meer de overlast door slecht zicht vanwege alle spray (vrachtwagens....), dan dat ik ook maar een moment het gevoel had dat m'n banden aan hun grenzen zaten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie