Colums en Andere Verhalen

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door Jurjen »

Ik ben ook voor de komma voor 'en'.

Gewoon, om dat even te melden.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Dat is toch wel een beetje subjectief Chris
Tuurlijk is het deels subjectief. Zoals jij de door mij gequote zin van Niels lang vindt, vind ik het een korte zin. Daarom ervaren wij waarschijnlijk een verschil in leesbaarheid. De 'en' zie ik als overbodig, haal het weg en het cynisme blijft overeind. Ik vind het dus onderbrekend, omdat 'en' niks toevoegt, terwijl het juist een opsommende werking heeft.
Natuurlijk neem ik niet klakkeloos dingen aan, ik denk heel anders over Freud dan menig historisch psycholoog. Als het gaat om taal vind ik het ironisch dat jullie klagen over het veranderen van regels, maar zelf met de regels gaan spelen en dan op basis van een website, die duidelijk stelling neemt (bij lange zinnen en kans op misinterpretatie), gaan claimen dat een komma voor 'en' gangbaar is.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Als het gaat om taal vind ik het ironisch dat jullie klagen over het veranderen van regels, maar zelf met de regels gaan spelen en dan op basis van een website, die duidelijk stelling neemt (bij lange zinnen en kans op misinterpretatie), gaan claimen dat een komma voor 'en' gangbaar is.
Dat is de boel wel een beetje uit zijn verband trekken Chris. Ik ben inderdaad onderbouwd kritisch over de onlogische spellingsregels. Maar ik heb onder bepaalde voorwaarden, waarmee ik dus niet zeg dat een komma voor de 'en' altijd mag, geen moeite met een komma voor de 'en'. Om even terug te komen op die zin van Niels: daar past een komma voor de 'en' in mijn ogen best. In andere gevallen laat ook ik die komma gewoon weg.
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

Ondanks mijn angst en beven vanwege voorafgaande discussie, waag ik mij toch maar aan een nieuwe.

Baard

Het absolute summum van mannelijkheid is zonder twijfel “de baard”. Mannen met baarden hebben iets onweerstaanbaar geils. Niet dat ik op ze val want ik vind vrouwen zonder baarden nu eenmaal aantrekkelijker. Maar als ik dan toch, met een pistool op mijn hoofd gericht, voor een man zou moeten gaan… Dan graag één exemplaar met een baard. Bij voorkeur zo’n staalborstel die lekker schuurt. Yummie!

Met een combinatie van afgunst enerzijds en jaloezie anderzijds kijk ik dan ook op naar de baardmannetjes van ZZ Top. De muziek vind ik niets maar ik heb al hun LP’s vanwege de onweerstaanbare en vooral reusachtige baarden op de cover. Een platenspeler heb ik niet maar de baarden zijn nu eenmaal groter op een platenhoes dan op een cd-cover. Deze mannen hebben helemaal geen groot apparaat meer nodig want ze dragen een baard waar zelfs Sint Nicolaas nog een puntje aan kan zuigen. Daarbij komt; ‘wat heb je eigenlijk aan een groot apparaat als je baard er toch voor groeit?’ Ik verdenk mannen met baarden er overigens van dat ze een jungle aan schaamhaar dragen waar diverse jungledieren (wat zijn dat eigenlijk?) door het vijgentakje het bos niet meer kunnen zien.

Enfin, na lang wikken en wegen heb ik besloten mijn helden, de mannen met baarden, achterna te gaan. Waarom die twijfel, kun je je afvragen? Dat is geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden. Simpelweg omdat het dicht bij mijn binnenste kern komt en ik stel mij liever niet kwetsbaar op. Dit komt mijn mannelijkheid namelijk niet ten goede. Dat stomme nichterige gezeur van dichtbij jezelf komen. Brrr, ik begrijp dat therapeutische gepeeuw van die kerels onder elkaar nooit.

Jarenlang heb ik dus overwogen mijn baard te laten staan. Het project kwam aanvankelijk maar moeizaam van de grond. De pech die ik had, was dat ik niet verder kwam dan enkele vlashaardjes op de kin. Op mijn wangen groeide al helemaal niets! Baardgroei is nu eenmaal geen vanzelfsprekendheid in mijn familie. Pas rond mijn 40ste levensjaar begon ik een wat hardere baardgroei te ontwikkelen. Ander hoogtepunt was dat ik rond die tijd ook mijn eerste borsthaar constateerde. Zo trots als een pauw knipte ik deze meteen af om hem vervolgens te bewaren in een klein sieradendoosje.

Nu ik eindelijk dan een beginnende baard kweek, voel ik mij zo geil als boter. Zelfverzekerd en super aantrekkelijk, mag ik, in een tamelijk bescheiden bui, wel zeggen. Ik word af en toe mal van al de verleidende blikken van weer een batterij bakvisjes die hun ogen niet van mij af kunnen houden. Het voelt ongemakkelijk. Ik wen er maar langzaam aan.

Heeft een baard dan geen nadelen? Een enkele. Het kriebelt een beetje en je moet hem wel netjes verzorgen met een trimmertje. Ander probleem is dat mijn baard een beetje grijs is. Wonderlijk dat je als jonge God met glanzend blond haar op de kruin een licht grijzende baard draagt. Maar daar zijn verfjes voor ontwikkeld. Dat probleem is dus zo verholpen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:...en dan op basis van een website...
Wat maakt de RUG tot een grotere autoriteit op taalgebied dan die website? Een website van de samensteller van de Woordenlijst Nederlandse Taal, beter bekend als het Groene Boekje. Weliswaar betreft dat alleen de officiële spelling volgens de Spellingswet en dus niet de grammatica (bestaat er überhaupt een Grammaticawet?), maar dat lijken me dus niet zomaar een stelletje goedwillende amateurtjes.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je twee kampen hebt:
- het principiële kamp dat stelt dat het per definitie niet mag.
- het praktische kamp dat stelt dat het onder bepaalde voorwaarden wel mag.

Ik kies dan toch voor leesbaarheid, dus sluit ik me aan bij het praktische kamp.

Overigens vind ik het wel opmerkelijk dat iemand die zo principieel is qua taalgebruik zijn bericht begint met een woord dat niet in het Groene Boekje voorkomt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

Eerlijk gezegd ben ik ook geen taalpurist. Ik schrijf niet heel goed. Mijn vocabulaire is bijvoorbeeld tamelijk mager. Fantasie, authenticiteit en creativiteit vind ik belangrijker dan de schoonheid van een zin. Uiteindelijk gaat het om het plezier dat je hebt om iets op te schrijven.

Ik heb een hekel aan lezen. Ik lees eigenlijk nooit. Waarschijnlijk is dat herkenbaar in mijn manier van schrijven. Geen boek kan mij bekoren. Vandaar dat ik zelf maar ben begonnen met schrijven. Zo zijn er in ieder geval twee boeken op aarde die aan mijn eisen voldoen. :twisted:
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

@WEF, :lol:

Zoals iemand op een ander forum ooit mooi zei: "als je nou altijd een baard draagt dan weet je zeker dat je drie keer in je leven hip bent."

Wat betreft ZZ Top, het zal de meesten hier vast wel bekend zijn, maar het blijft toch opmerkelijk dat uitgerekend drummer Frank Beard geen of slechts een bescheiden baardje heeft. Terwijl hij daar toch mooi een reservevoorraad drumsticks in zou kunnen verstoppen :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

weer een forummer schreef:....maar ik heb al hun LP’s vanwege de onweerstaanbare en vooral reusachtige baarden op de cover.
Ik eerder voor die Ford V8 hot-rod in al zijn gedaanten.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Wat maakt de RUG tot een grotere autoriteit op taalgebied dan die website?
Ze beschouwen de Nederlandse taal breder dan alleen spelling, maar het is niet dat ik de RuG automatisch serieuzer neem. Ik noemde het als voorbeeld, omdat ik het tijdens mijn studententijd merkwaardig vond dat in het Nederlands schrijvende studenten advies kregen van een andere faculteit. Genoeg medestudenten gehad die puntenaftrek kregen voor, volgens de Faculteit der Letteren, foutief Nederlands waaronder de komma voor 'en'.
WizardOfOss schreef:Het komt er dus eigenlijk op neer dat je twee kampen hebt:
- het principiële kamp dat stelt dat het per definitie niet mag.
- het praktische kamp dat stelt dat het onder bepaalde voorwaarden wel mag.

Ik kies dan toch voor leesbaarheid, dus sluit ik me aan bij het praktische kamp.
Zo kun je het stellen, maar, (hier zouden jullie nu eventueel 'en' gebruiken zonder toegevoegde waarde :twisted:) dat probeerde ik Ard ook duidelijk te maken, het gebruik van 'en' na een komma komt voor mij niet ten goede aan de leesbaarheid en acht ik dus niet praktisch. Hooguit bij zinnen van 50 woorden of langer, maar dan nog hoeft het voor mij niet.
Vive la France, Vive la Différence
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

Klantenservice

“IKEA Klantenservice, goedemorgen!”
“Met Van Driel. Ik heb een klacht.”
“Dat is vervelend, meneer Van Driel. Wat is het probleem?”
“Ons bed is vanmorgen afgeleverd maar de verpakking was beschadigd.”
“Dat is vervelend. Wat is er precies gebeurd?”
“Dat weet ik natuurlijk niet. Wat ik wel weet is dat er een gat in de doos zat.”
“Oh, maar dat is heel gebruikelijk. Het bed moet namelijk ook uit de doos en..”
“Hallo! Neemt u mij wel eventjes serieus! Ik vind dit echt heel vervelend.”
“Sorry. U heeft gelijk.”
“Overigens duurde het erg lang voordat ik u kon bereiken. Het bed is geleverd om 7 uur vanmorgen. Maar u bent pas vanaf 8.00 uur bereikbaar.”
“Tja, de afdeling begint nu eenmaal pas om 8.00 uur.”
“Nou, ik vind het maar…”
“Hoe laat begint u met uw werk?”
“Om 9.00 uur.”
“Dus wij beginnen een uur eerder dan u.”
“Eh…ja!”
“Prima. Even terugkomend op de klacht. Is het bed beschadigd?”
“Hoezo?”
“Nou gewoon! Is het bed ook beschadigd?”
“Nee, het bed is niet beschadigd!”
“Dus alleen de doos?”
“Ja!”
“Wat wilde u met de doos gaan doen?”
“Wat is dat nou voor een vraag?”
“Wat wilde u met die doos? Had u een nieuwe bestemming voor de verpakking? Wilde u hem bewaren? Wilde u hem weggeven als cadeau? Wat wilde u ermee?”
“Nou…gewoon!”
“Gewoon?”
“Ik denk dat ik hem één dezer dagen met het grof vuil mee zou geven!”
“Dus als ik het wel heb is de verpakking beschadigd tijdens de rit maar is het bed onbeschadigd en had u geen plannen met de verpakking?”
“Ja…zoiets…ja!”
“Nou dan valt het allemaal nog best mee, lijkt me. Toch?”
“Ik vind dat de verpakking heel hoort te zijn als iets wordt afgeleverd.”
“U kunt het ook van de positieve kant bekijken. Zo’n doos weegt best zwaar, toch?”
“Nou..ja dat denk ik wel. Ja!”
“Dus met zo’n gat erin weegt zo’n doos net even lichter. Dan heeft u dus minder kans op rugklachten.”
“Ik vind echt dat u mij niet serieus neemt!”
“Meneer Van Driel..Van Driel, was het toch?”
“Ja!”
“Meneer Van Driel. Ik kan u namens IKEA aanbieden dat u een nieuwe doos krijgt.”
“Wat moet ik daar nu mee? Het bed is uitgepakt.”
“Maar wat wilt u dan?”
“Nou!”
“Dus samenvattend: U wilt geen nieuwe doos terwijl u klaagt over een beschadigde doos. Het bed is tiptop in orde. Het valt dus best mee.”
“Tja, als u het zo stelt.”
“Mooi dan is dat opgelost. Heeft u verder nog opmerkingen?”
“Nee. Eigenlijk niet.”
“Eigenlijk vind ik een verontschuldiging uwerzijds wel op zijn plaats.”
“Tja.”
“Dus?”
“Sorry.”
“Geeft niets. Zand erover.”
“Gelukkig maar.”
“Dan wens ik u een fijne jaarwisseling. En veel slaap plezier natuurlijk in de…Hoe heet het bed?”
“De Bjorn.”
“In de Bjorn. Prettige dagen.”
“Insgelijks.”
Plaats reactie