Colums en Andere Verhalen

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

Grappig stukje. Hoe ouder je wordt hoe meer dingen je aan je hoofd hebt waardoor je wel eens wat vergeet. Heeft niet veel met Alzheimer te maken, meer met het verwerkingsproces in je hersenen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door nvdw »

MCDONALDS

Het is Bevrijdingsdag. Anders dan de meeste mensen moet ik gewoon aan de slag en dat vind ik helemaal niet erg. Niet dat ik niets met het hele 'vieren van de bevrijding' op heb, integendeel, ik heb er geen behoefte aan om dat in massaverband te doen. Laat mij vanmiddag en vanavond maar die feestvierders veilig van en naar de pret brengen.

Helaas is mijn voorraadbeheer weer eens van een likmevestje dus ben ik genoodzaakt op het laatste moment nog iets te eten te gaan halen. Ik stap in de auto en rijd maar even langs de supermarkt, koop daar wat broodjes of iets en peer dan lekker door naar het werk waar ik dat dan nog even kan wegwerken voordat de dienst aanvangt.

Ja, niet dus. Het is 13.00 uur en alle luiken zijn dicht. Kut wat nu.

De Mac dan maar. Die is ALTIJD open. En ik wil die nieuwe Clubhouse-burger wel eens proberen.

Trouwe lezers weten: dan komt nu de onvermijdelijke opmerking dat die Mac tegen mijn verwachting in wel degelijk dicht was. Verrassing: die bleek gewoon open. En het is gelukkig ook niet druk in de McDrijf. Jammer alleen dat de moesson is losgebarsten en het regenwater overvloedig door mijn open bestuurdersraam naar binnen klettert.

Na de gebruikelijke plichtplegingen prik ik het voertuig op de parkeerplaats om daar maar de hele handel op te eten - het is nog maar een paar minuten naar het werk maar die Mac-meuk wordt sneller koud dan me lief is. Eerst die frietjes maar wegwerken. Slappe meuk, gebombardeerd met zout. Zo kennen we de grote gele M weer. Aan de temperatuur te merken heeft het in elk geval niet eerst een kwartier op de warmhoudplaat gelegen.

Dan die burger. In de reclame ziet die er altijd zo fris en sappig uit maar dit broodje is nog geen schim van zijn broertje uit de commercial. En hij smaakt ook zo treurig als hij eruit ziet. Alles is het net (of ruim) niet: een droog broodje met een droge lap rundvlees (or is it?), wat artificieel ogende bacon, de obligate plak tomaat, wat blaadjes van de krop treursla en een kwak ronduit zuuropwekkende saus.

Jarenlang heb ik, tegen beter weten in, het voer weggestouwd dat mij door die malle clown en zijn bende voor veel geld is voorgeschoteld. Maar nu is het afgelopen. Het is en blijft smerige rotzooi. Ik kom er nooit meer.

In elk geval niet tot de volgende keer dat ik weer ben vergeten voor sluitingstijd van de reguliere winkels eten te kopen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

Heel herkenbaar. Zowel het voorraadbeheer als de culinare ervaring.

Een jaar geleden of zo er voor het laatst geweest, ik zag vanaf de snelweg zo'n M en had er spontaan zin in. Het waarom daarvan was ik na de eerste hap alweer vergeten.Kleffe troep.

Pas nog een keer laat thuis, niks in huis en niet alleen de supermarkt maar ook de snackbar vlakbij dicht. Dus inderdaad toch maar naar de dichtsbijzijnde McD gereden. Toch best druk om half 12 's avonds. Zo druk dat ik wel even in de rij stond (binnen, ik ga toch niet op de parkeerplaats in m'n auto zitten eten?). En met elke minuut in de rij zakte m'n eetlust verder weg. Ben dus onverrichter zake maar weer vertrokken, en heb in plaats daarvan een shoarmaboer opgezocht. Geen spijt van gehad...

In het buitenland wil ik het een enkele keer nog weleens uitproberen, maar dan zoek ik specifiek iets lokaals uit. Zo hebben ze in Japan de Ebi Filet-O, een heel aardige garnalenburger. En in Israël moest ik uiteraard de koshere bacon-cheeseburger proberen, iets wat in reguliere vorm een dubbele overtreding van de kashrut is (varkensvlees gecombineerd met zuivelproduct).

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat McD vrijwel wereldwijd zo succesvol is. Er zijn genoeg ketens die bewijzen dat z'n snelle burger toch goed kan smaken. Denk aan A&W Burger in de VS, of Mosburger in Japan. Een geval apart is Kua'Aina, een van oorsprong Hawaiiaanse keten met ook vestigingen in Tokyo en London. Kost al snel dubbel zoveel als de McD en je zal net iets meer geduld moeten hebben, maar de kwaliteit is dan ook top. Maar voor een écht goede burger moet je gewoon een willekeurige diner in de VS of Canada binnenlopen, daar kan geen keten tegenop....

Of je duikt gewoon zelf de keuken in: http://www.cheeseandburger.com/
(maar dan moet je uiteraard wel je voorraadbeheer op orde hebben)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door ViveLaFrance »

Mensen die aan een burger van McDonalds beginnen vind ik zeer moedig. Ik ga al bijna over mijn nek als ik ze zie :sick:

Laatst bij Papa Joe een echte Amerikaanse burger gegeten :kwijl:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door Martin »

De frietjes gaan nog wel. De frietsaus vind ik al wat minder. Verder kom ik alleen bij een Mac in het buitenland. Als het niet anders kan. Ik moet wel zeggen dat bezoek aan lokale frietkotten ook wisselend resultaat gaf. Vooral tijdens bezoeken aan rallies er verschillende bezocht, maar sommigen waar eens maar nooit meer. Of te vet, of te warm gefrituurd etc. Nu ik er over nadenk: sommige cafetaria's in Brabant lijken verdacht veel op die van New Kids in Maaskantje.
Stap eens op de fiets
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door weer een forummer »

eigenlijk vind ik alleen de ijsjes lekker. Ik begrijp ook niet waarom de restaurants altijd bomvol zitten.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door HondArd »

Helaas zit ik met kinderen vaker wel bij de Mac dan niet. Ook in Marokko een paar keer gehad en meestal ging het toch gewoon om de speeltjes, terwijl mijn maag zwaar behoefte had aan Tajines, cous-cous met muntthee na :koffie: Burger King lusten ze (en mijn vrouw) bijvoorbeeld niet en KFC zijn ze ook niet zo happig op. Quick daarentegen (in België en Frankrijk) is wel heel lekker en daar eten ze in de regel wel alles netjes op. Om 1 of andere vage reden heeft het Quick experiment in Nederland niet lang volgehouden :nopompom:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

BK vind ik over het geheel toch beter dan de McD, alleen lijken ze daar een voorkeur te hebben voor enigszins uitgedroogde broodjes. Met KFC heb ik alleen ervaring in het verre oosten, maar dat viel me zeker niet tegen. Waarbij het wellicht ook hielp dat ik toen iets met echte stukken kippenvlees had, altijd beter dan zo'n puree-burger waarin je nauwelijks nog vlees herkent. Ook wel een paar keer bij Quick gegeten (bij Metropolis Antwerpen), maar dat is me eigenlijk totaal niet bijgebleven.

Overigens nog een favoriet van me: Lucky Pierrot. Slechts één groot nadeel: ze hebben maar 15 vestigingen, allemaal in Hakodate, Japan. Ook in Japan is McD razend populair en in elke stad van enige betekenis kom je ze dan ook wel tegen, maar in Hakodate, toch een stad van bijna 300.000 inwoners, zit er geen enkele. Daar hebben ze dus hun eigen keten die het allemaal net wat anders aanpakt. Dat begint al bij het personeel: in plaats van voornamelijk piepjong volk lopen er voornamelijk oude omaatjes rond. Elk restaurant heeft ook een thema, zo is er eentje 365 dagen per jaar in kerstsfeer, een ander is helemaal aangekleed met engeltjes, sommigen zijn volgehangen met afbeeldingen van Elvis of van Audrey Hepburn, en weer andere zijn geheel aangekleed volgens bepaalde kunststromingen.

Dan het menu: je kan er ook curry, spaghetti en andere gerechten krijgen, maar de hoofdmoot zijn uiteraard burgers. De walvisburger is inmiddels van het menu verdwenen, maar verder hebben ze in soorten en maten. Het populairst is de Chinese Chicken Burger, met pikant gekruide stukken kip. Andere populaire burgers zijn een hamburger met gebakken ei, en een tonkatsu-burger (gepaneerde schnitzel) of met jingisukan (Genghis Khan, oftewel gegrild schapenvlees). En voor wie niet kan kiezen is er ook de Hakodateyama-burger, welke die eerste drie combineert in een toren van zo'n 25cm hoog...

Standaard menu daarbij bestaat uit chili cheese fries geserveerd in een mok, en oolong ijsthee.

Afbeelding
http://i.imgur.com/8QEklFP.jpg http://i.imgur.com/zFAPL6s.jpg http://i.imgur.com/GGUneFP.jpg http://i.imgur.com/O7r6noW.jpg

En niet uit eigen collectie, de Hakodateyama-burger:

Afbeelding

Jammer dat Hakodate zo'n eind rijden (en een stukje zwemmen) is, maar anders...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door ViveLaFrance »

In een mok met saus eroverheen. Kan echt niet! :bonk: Doen ze bij De Belg ook altijd.
De burgers met verdiepingen dienen ook meteen verboden te worden :devil: Eetgenot begint voor mij met een bepaalde mate van comfort.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Colums en Andere Verhalen

Bericht door WizardOfOss »

Chilisaus en gesmolten kaas over de friet :yummie:

Hoe je zo'n toren eet is mij overigens ook een raadsel. Nou ja, Youtube biedt wel een soortement van antwoord, als je tenminste niet zoveel waarde hecht aan tafelmanieren::




De volgende keer dat ik in Las Vegas kom was ik trouwens nog wel van plan de Heart Attack Grill uit te proberen:

Afbeelding

Die Quadruple Bypass Burger is goed voor 9.982 kilocalorieën, een officieel erkend record in het Guinness Book of Records. Tegenwoordig gaan ze overigens tot 8-voudige burgers, optioneel met ook nog 40 plakken bacon:

Afbeelding

Iets zegt me dat ik het maar bij Single Bypass Burger zal houden :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie