Waan van de Week

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Inderdaad lijkt ook mij dat stuk marktaandeel nog het meest relevant. En wellicht een stukje imago, ook al is Opel wellicht niet het sterkste merk, er zijn en blijven toch een hoop mensen die zweren bij Duits en voor geen goud een Franse auto zouden kopen. Ook niet als ze uit dezelfde fabriek rollen en onderhuids volstrekt hetzelfde zijn.

De Ampera zou nog en joker in het geheel kunnen zijn, maar ook als de techniek daarvan onderdeel van de deal zou zijn kan ik me niet voorstellen dat die de hoofdreden is voor de aankoop. Zoals ik eerder al heb aangegeven zie ik de techniek niet als grootste uitdaging bij elektrische auto's, die is relatief simpel en grotendeels gewoon te koop. De kunst is vooral er een lucratieve business case van te maken. Accutechniek speelt hierbij een sleutelrol, en we zullen er toch wel van uit kunnen gaan dat de accufabrieken en -laboratoria van GM geen onderdeel van deze deal zullen zijn.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Waan van de Week

Bericht door Leeuw »

Franse auto's hebben al dan niet terecht een slechte naam, Opel is Duits en ik denk dat er veel landen zijn waar Opel echt veel marktaandeel kan winnen terwijl PSA dat moeilijker kan.
Oftewel, ik denk dat het wel een goede zet is.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Waan van de Week

Bericht door HondArd »

Snap niet dat GM van Opel af wil. Lange tijd was dit merk de kurk waar het hele concern eigenlijk op bleef drijven (de goede verkopen in Europa compenseerden de slechte resultaten over de plas) en na een periode van identiteitscrisis en inzakkende verkopen is het merk (niet meer zo groot als het ooit geweest is, maar toch) weer een tijdje erg relevant. Chevrolet en al die andere (vooral op de VS gerichte merken) werden toen toch ook niet in de verkoop gezet? Maar nee, nu gaat het (zogenaamd) slecht met Opel/Vauxhall en moeten er ineens koppen rollen. Had dat begin jaren '90 met bijvoorbeeld Pontiac of Oldsmobile gedaan, kwam het in de etalage zetten van Opel een stuk geloofwaardiger over :bonk:

Genoeg merken die op eigen kracht draaiend met jaloerse blikken naar de Europese verkoopcijfers van Opel staren omdat die in dezelfde statistieken daar ver onder staan. 257miljoen verlies en toch als een tierelier verkopen???? Kan niet anders of iemand in de boekhouding heeft zwaar zitten slapen daar.

En dan de positie van PSA: is die echt zo goed dat ze een vrij groot merk als Opel erbij kunnen kopen? Als het een samenwerking betreft zoals Renault/Nissan nu met Mercedes zou het misschien kunnen gaan werken. Maar een volledige integratie van een Duitse en een Franse autocultuur? Ik zie het nog niet zo snel goed gaan.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:En dan de positie van PSA: is die echt zo goed dat ze een vrij groot merk als Opel erbij kunnen kopen? Als het een samenwerking betreft zoals Renault/Nissan nu met Mercedes zou het misschien kunnen gaan werken. Maar een volledige integratie van een Duitse en een Franse autocultuur? Ik zie het nog niet zo snel goed gaan.
Als het inderdaad om twee miljard gaat dan vind ik het qua aankoopbedrag erg meevallen, dat zou voor een concern als PSA geen onoverkomelijk probleem mogen zijn. Maar dat roept bij mij dan ook wel meteen vraagtekens op wat PSA dan precies zal krijgen voor z'n geld. De merknaam, huidige modellen en productielijnen zijn leuk, maar R&D en intellectuele eigendommen zijn op termijn uiteraard veel waardevoller.

Nu stond er laatst in de AV ook wel een mooi stuk over hoe allianties momenteel veel meer spelen dan overnames. Met name aan de hand van Renault/Nissan en Daimler-Benz. Maar ook PSA is dat niet vreemd, zie de al decennia lange samenwerking met Fiat voor bestelwagens, en recenter ook met BMW, Toyota en Mitsubishi. Schaalvergroting zonder risicovolle consequenties voor de lange termijn. In die optiek vind ik dit toch een opmerkelijke zet.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

In de prijs zit uiteraard ook alle narigheid verdisconteerd, want je krijgt er ook een bups fabrieken bij die je helemaal niet nodig hebt. Die moet je dus dichtgooien (kost geld) of in stand houden (kost geld).

Het idee zal inderdaad wel zijn dat Opel voor meer volume zorgt op markten waar Peugeot dat niet lukt. Duitsland is er een van.

De cynicus in mij zegt dat het voor een PSA beter zou zijn als er een speler op de Europese markt domweg omvalt (opheffing, faillissement) maar dat zit er voorlopig toch niet in. Niet iedereen zit er even warmpjes bij maar heeft ofwel zijn risico's gespreid ofwel een nog niet verdorde geldboom in de tuin staan.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Schaalvergroting is inherent aan een overname. Ik betwijfel vooral de voordelen op lange termijn van beide concerns. Op deze manier neemt GM afscheid van Europa en voor PSA lijkt het me eveneens een aparte keuze daar ze juist te afhankelijk zijn van Europa en de blik op uitbreiding in niet-Europese landen ligt, zeker in China waar ze op dit moment op de verkeerde paarden wedden. Naast het overnemen van Ambassador en hun bod op Proton is men van plan om de eigen merken Citroën en Peugeot beter te positioneren (lees: minder overlap). Om dan nog een gangbaar merk als Opel erbij te nemen...

Nee, het is volgens mij geen uitstekend plan.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Gratulerar! Skål! Volvo bestaat 90 jaar. Sinds de overname door het Chinese Geely gaat het goed met de Zweden. Men noteert positieve winstcijfers en 2017 zal naar verwachting resulteren in het vierde verkooprecord op rij. In welke Volvo rol jij graag?

Als ik gedwongen Volvo (oud/nieuw) moest rijden, werd het een...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Waan van de Week

Bericht door HondArd »

Bij de oude Volvo's wordt het heel moeilijk. De eerste 850 (onterecht geen AvhJ geworden), 480, 66 (oké, begon zijn leven als Daf), 1800ES..... 1 van die 4 moet het gaan worden maar ik weet nog niet welke. En ondanks dat ik geen fan ben van SUV's (eerlijk gezegd heb ik er een godsgruwelijke hekel aan), van de modernere Volvo's kan enkel een XC90 met Yamaha V8 onder de kap mij enigszins bekoren. Met andere woorden: ik ben er nog niet uit.
Laatst gewijzigd door HondArd op 17 apr 2017, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

940 Estate 2.3, duurzamer dan dat kan haast niet.

Had ook wel een 360 GLE sedan willen noemen maar dat zou dan uitsluitend de zondagse auto worden, zonde om op te rijden.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Waan van de Week

Bericht door Martin »

Toch weer een 480 turbo. Apart is dat de eerste meters in mijn huidige Focus mij weer aan de 480 deden denken. Of dat door de schuine voorruit komt?
Stap eens op de fiets
Plaats reactie