Waan van de Week

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

O jee, zit je zo onder de plak dat jouw dromen geheel moeten wijken voor "gezamenlijke" interesses? :devil:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Waan van de Week

Bericht door Leeuw »

Ik geloof dat ze beide al genoemd zijn, maar een F12tdf en een Drophead coupe (waarom heet deze coupe en geen convertible?) Verder een Porsche cayman, een RangeRover en dan heb ik het wel compleet. Oh, en nog een maf strandding maar wat? niet die nepmehari iig.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Leeuw schreef:...Drophead coupe (waarom heet deze coupe en geen convertible?)
Tsja, gewoon een trucje om zich op een uitgesproken Britse en historisch correcte manier te onderscheiden van de massa. Eigenlijk valt het me nog mee dat ze de dichte versie niet Fixed-head Coupe (uiteraard nog steeds zonder "é") hebben genoemd....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Laat ik er eens eentje ingooien: het zou mogelijk moeten worden om in extreem weer vrachtauto's te verbieden de (snel)weg op te gaan.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Om meteen ook maar het (voorspelbare) waarom erbij te halen: vandaag wel heel nadrukkelijk gezien wat er allemaal mis kan gaan. Bij Den Bosch viel het me al op dat vrachtwagens wel heel heftig heen en weer geschud werden door de wind. Bij Zaltbommel was het echt raak: in zuidelijke richting lag ene vrachtwagen in z'n geheel op z'n kant dwars over de weg, op mijn helft hing een trailer onder een hoek van 45 graden tegen een van de peilers aan. Als gevolg daarvan drie kwartier op de brug stilgestaan, waarna de personenauto's langzaam doorgelaten werden terwijl de vrachtauto's moesten blijven staan (als het kalf verdronken is...). Eenmaal voorbij Deil nog meer vrachtauto's extreem over de weg zien zwalken. De A27 vanaf Everdingen stond muurvast (mag ik een gokje naar het waarom wagen?), dus verder over de A2. Bij Vianen lag er aan de andere kant wederom een vrachtauto geheel op z'n zij. En vlak voor Oudenrijn zat ik eerste rang toen een trailer vlak voor me met z'n linker wielen een centimeter of 30 loskwam van de grond, een snelle slingerbeweging wist doorkantelen te voorkomen. Je zou denken dat de chauffeur na zo'n schrikmoment direct de boel stil zou zetten op de vluchtstrook, maar nee, hij zwalkte gewoon stug door alsof er niks aan de hand was. En van wat ik zo gehoord heb ging het er zo'n beetje overal aan toe.

Vooropgesteld: dit was uiteraard extreem, zo hard waait het zelden. Maar op een dag dat de NS z'n gehele dienstregeling stil moet leggen en ook Schiphol praktisch tot stilstand kwam, wat brengt een beroepschauffeur dan op het idee dat hij gewoon door kan blijven rijden? Er wordt weleens geklaagd over de vele regeltjes, maar als je zelf niet de verantwoording neemt is dat blijkbaar toch nodig.

Uiteraard zit er dan ook een praktische kant aan, hoe realiseer je een plotseling rijverbod. Maar zeker boven de belangrijkere wegen hangen volop matrixborden waarmee dat prima aan te geven zou zijn. En op strategische punten ook een bord bij de oprit, bijvoorbeeld net voor een brug. Ofwel de eerstvolgende afrit eraf, of op wegen met minimaal drie banen gewoon naar de vluchtstrook en de rechterbaan afkruizen. En uiteraard handhaven.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Waan van de Week

Bericht door HondArd »

Ik denk dat als het aan veel vrachtwagenchauffeurs zelf had gelegen ze niet waren aan rijden, de werkgevers valt ook iets te verwijten.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Als het zo stormt als afgelopen donderdag, heb je geen borden nodig om aan te geven dat het foute boel is.

Dat er nog zoveel wagens op hun zij gingen is vooral te wijten aan het menselijk opportunisme, van de chauffeur zelf of de opdrachtgever die hem/haar op straffe van ontslag toch de baan op stuurt.

Want die 4,5 uur rijtijd moet en zal vol. Dan ga je niet even stoppen om het zeil van je trailer op te rollen en zo je windgevoeligheid met een factor honderdduizend te verlagen, nee man, doorrijden. Ik vind het toch wel tekenend dat de grote meerderheid van die 66 gekantelde trucks niet op Nederlands kenteken stond.

En verbieden helpt ook alleen maar als je er vervolgens op handhaaft. Toen de Merwedebrug bij Gorinchem dicht moest voor zwaar verkeer reden die witte platen ook vrolijk door. Die zagen die borden echt wel...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Na ruim een jaar weer eens een nieuwe waan. Vandaag is bekendgemaakt dat Infiniti begin 2020 stopt op de West-Europese markt. Het luxemerk van Nissan gaat zich meer richten op Amerika en China en elektrificatie van het aanbod. In 2016 beleefde Infiniti een topjaar in Europa met bijna 14.000 verkochte auto’s. Ondanks nieuwe modellen is de afzet inmiddels ruim gehalveerd.

Als ik gedwongen Infiniti (oud/nieuw) moest rijden, werd het een…
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, niet heel verrassend dat ze ermee stoppen. Het zijn op zich altijd aantrekkelijke modellen geweest, maar te weinig onderscheidend, ter weinig toegespitst op de Europese smaak en bovenal te onbekend om een rol van betekenis te kunnen spelen. Zeker niet in een periode waarin alleen een handvol gevestigde namen in de hogere segmenten overeind blijven. De Q(X)30 had dan de ultieme poging moeten zijn, maar too little, too late.

Als ik dan moet kiezen doe ik eens gek: de FX, bij voorkeur de eerste generatie. Een model wat ook in de tijd van grijze import reeds enig succes kende, en zich wél zeer nadrukkelijk wist te onderscheiden. Een forse SUV die er daadwerkelijk lekker uitziet, in een tijd dat zo'n model vooral nog groot en log hoorde te zijn. Z'n tijd wellicht een beetje te ver vooruit?

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Tsja, wat heet 'te weinig toegespitst op de Europese smaak'? Ik denk dat Infiniti juist dat wel redelijk goed voor elkaar had, met als voorbeeld bij uitstek dat Q30/QX30-duo. Zelfs leverbaar als diesel, waar je ondanks de negatieve publiciteit ook niet helemaal zonder kunt.

Het is juist dat obsessieve kopiëren van de Duitse premiummerken, en dan voornamelijk BMW, dat zo'n merk als Infiniti de das omdoet. Cadillac beging die fout al eerder. Het zijn geen slechte auto's, heel goede zelfs. Maar neem nu zo'n Infiniti Q50. Je betaalt er op z'n best net zoveel voor als voor een vergelijkbare 3-serie, vaak echter meer; je kunt hem bijna nergens kopen; je zit bovendien vast aan een beperkt aantal opties, het gevolg van het feit dat het ding op de boot uit Japan moet komen. De automarkt in Amerika zit heel anders in elkaar, daar is kopen uit voorraad de norm, dan heb je dat probleem niet.

De Q30 is nog een tandje extremer: dat IS in feite een Mercedes A-Klasse. Je wint er als koper helemaal niks mee om voor de Infiniti te kiezen, en al zou het ding 5 mille goedkoper zijn, quod non, wat voor zin heeft dat in een markt voor premium auto's, die bovendien meer gedreven wordt door lease (restwaarde!) dan door particuliere verkoop?

Lexus lijkt inmiddels wel vrij tevreden te zijn met een outsiderrol in Europa, en dan heb je het over een autootje of 40-50.000 per jaar, afhankelijk hoeveel Europa je meerekent. Dat is ook een kwestie van je beperkingen kennen. In dat licht bezien vind ik de stap van de 'BMW-achtige' GS naar de minder stuurmansgeoriënteerde ES een heel logische. Evengoed is 40k per jaar ten opzichte van de Duitse drie helemaal niks, en ook niet tegenover bijvoorbeeld Alfa of Jaguar.

Ik zou gaan voor een G37 sedan, model V36 (da's dus de voorganger van de Q50)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie