Waan van de Week

Wat je nergens anders kwijt kan
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Vanaf dit jaar is Lancia niet meer officieel leverbaar in Nederland. Het Italiaanse merk beleefde in 1996 het topjaar met 2.900 verkochte auto’s op een totaal van 49.000 registraties. Het zal niemand verbazen dat de Ypsilon het leeuwendeel (15.000 stuks) voor zijn rekening nam. In de hoogtijdagen stond Lancia op een 25ste positie en hield onder andere Kia en Skoda achter zich. Andere tijden.

Als ik gedwongen Lancia (oud/nieuw) moest rijden, werd het een...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Waan van de Week

Bericht door HondArd »

Ik twijfel tussen een Fulvia Coupé (de rallye 1.6HF heeft dan mijn voorkeur) of een Lancia Lamda Torpedo.

De eerste omdat hiermee (redelijk succesvol) het pad van Lancia als rally merk werd ingezet.
Afbeelding

De tweede omdat het de eerste (commercieel verkrijgbare) auto met zelfdragende carrosserie was. Helemaal bijzonder omdat het een open vierdeurs auto is (dubbel zo moeilijk om dit stijf genoeg te maken).
Afbeelding
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Oef. Lancia heeft wel heel veel mooie spullen gemaakt, maar er zijn er maar weinig die ik echt zou willen hebben.

Ik zou kiezen voor een 2000 HF Coupé. Niet zo'n bekend model maar wel fraai om te zien en vol aangename techniek (schijfremmen rondom, injectie, vijfbak, etc). Helaas weten de kenners dat ook want zelfs de non-HF coupés gaan al voor goed geld de deur uit...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Uit de klassieke hoek kies ik voor de Flaminia Sport, anders graag de laatste Delta.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Waan van de Week

Bericht door Martin »

Een 037 of Stratos staat een beetje ver van een normale auto. Lijkt mij wel geweldig voor een historische rallyfestival. Anders toch maar een Delta integrale evo2. Ik weet dat ik veel mooie, oudere auto's te kort doe, maar goed.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Er zijn genoeg mooiere of fascinerender Lancia's geweest, maar als ik er een zou moeten kiezen om daadwerkelijk te rijden: Thema 8.32.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Waan van de Week

Bericht door Leeuw »

Och, wat een onmogelijke vraag Chris, maar ik troost me met de gedachte dat er geen foute keuze's zijn.

Ik ga toch voor een Delta Integrale Evo2, van deze auto gaat mijn hart echt sneller kloppen en krijg ik het benauwd. In elke kleur fantastisch, ook in leasezilvergrijs.
Een 037 doet dat ook bijna, maar die is gewoon te onbereikbaar. Ik ben getrouwd in een Flaminia Touring Coupe en dat was ook echt een klasbak.

http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/plugins/PostviaEmail/images/1994_Lancia_Delta_Integrale_Evo_2_For_Sale_Blue_Side_resize.jpg
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

De PSA Groep is druk aan het reorganiseren en kijkt daarbij niet alleen naar de bestaande merken. Recent werden namelijk de rechten van het Indiase Ambassador gekocht via een joint venture met Hindustan Motors. Inmiddels hebben de Fransen het vizier gericht op Opel en dan met name diens technologie omtrent elektrische auto’s. Moederbedrijf General Motors lijdt in Europa nog steeds verlies, vorig jaar 257 miljoen euro. Na de afgeketste overname in 2009 lijken de Amerikanen nu wel van hun probleemkind af te kunnen komen, want volgende week zou de deal rond moeten zijn. PSA dient ongeveer twee miljard euro te betalen voor Opel. Slimme zet of onnodige uitbreiding?

Het inlijven van Opel door de PSA Groep is een uitstekend plan.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Waan van de Week

Bericht door Martin »

Dat van die technologie van elektrische auto's begrijp ik niks van. Volgens mij is de Ampera -e vooral een Chevrolet. Hij wordt in de VS gebouwd. Hoe wil je die techniek mee nemen naar PSA?
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Volgens mij is schaalvergroting de enige reden waarom PSA iets zou hebben aan Opel, anders gezegd: PSA koopt marktaandeel. Het is nog maar de vraag wat PSA precies koopt: de intellectuele eigendommen (platforms, motoren, techniek) zullen voor een aanzienlijk deel toch bij GM in de kluis blijven. Zoals Martin terecht aanstipt, want zit de Ampera wel in de deal besloten, en dan niet in de vorm van een licentie of toestemming om het ding te verkopen?

Voor de fabrieken en andere faciliteiten hoeft PSA het toch niet te doen, allemaal overhead waar een groep met niet- of netniet-premiummerken niet op zit te wachten.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie