Waan van de Week

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

De negatieve toon bij de media was volgens mij (net als bij mij) puur gericht op de transitie van modellenreeks naar merk. De modellen an sich zijn overwegend toch behoorlijk positief ontvangen.

Ik kan het de journalisten niet kwalijk nemen dat ze wat sceptisch of lacherig reageren als ze voor de introductie van een nieuw merk een paar auto's mogen gaan rijden die ze al jaren kennen. Zelfs Cupra had dan in ieder geval nog het besef met een uitvoering te komen die er nog niet als Seat (of onder ander VAG-label) was. Blijft halfslachtig, maar dan hoeven de journalisten het nieuws tenminste niet op het kentekenbewijs te zoeken.

En dat er voor Duitse auto's iets andere normen lijken te gelden, tsja, dat is geen nieuws. En dat zouden autofabrikanten ook moeten weten, om aan de hand daarvan de journalisten ook een beetje te bespelen. Maar laten nu juist op dat vlak de Duitsers heer en meester zijn...

Ter voorbeeld, om dan toch weer even terug te keren naar Infiniti: je weet toch dat de meeste autojournalisten niks geven om comfort en vooral van stevig doorrijden houden. En over het algemeen (ook bij BMW en Audi) hebben ze een broertje dood aan alles wat "anders" is. Daarom zullen de Duitse merken ook altijd testauto's met sportonderstel, grote velgen en dikke banden, en sowieso een dikke motorisering leveren. Wat doet Infiniti met de Q50: testauto's zijn steevast voorzien van de drive-by-wire besturing. Die totaal gevoelloos is, maar juist uitblinkt bij comfortabel en relaxt cruisen (aldus de tevreden eigenaren). Door zo'n auto keer op keer aan journalisten mee te geven gooi je je eigen glazen in.

Je zal in vergelijkende tests ook vrijwel altijd zien dat de Duitse auto de duurste en krachtigste is, ook als voor het vergelijk van de specs van een minder model wordt uitgegaan. Bij Pon lijkt het al jarenlang de norm te zijn dat een auto voor tenminste 50% van z'n waarde aan opties heeft, maar de sky is the limit. En dan krijg je leuke vergelijken zoals een Hyundai i20 geheel in standaarduitvoering van 15 mille versus een dubbel zo duur testexemplaar van de Skoda Fabia. En hoewel de Hyundai dan mooier is afgewerkt geeft de Skoda meer een gevoel van luxe. No shit Sherlock, die 15 mille aan opties zie je uiteraard wel terug in bijvoorbeeld lederen bekleding en infotainment. Dan kan je het cijfermatig nog zo goed verrekenen, het gevoel blijft. Het interessante is dat ze korte van die norm af lijken te zijn gestapt, en ineens staat daar in grote C-segment test een geheel standaard Golfje van slechts 26 mille. Die dan toch wel stevige kritiek krijgt op z'n karige uitrusting, middelmatige rijeigenschappen en zelfs de afwerking(!) ten opzichte van de goedkopere concurrentie. En ineens slechts in de middenmoot eindigt. Daar zijn ze bij Pon heel snel weer van teruggekomen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 01:07De negatieve toon bij de media was volgens mij (net als bij mij) puur gericht op de transitie van modellenreeks naar merk. De modellen an sich zijn overwegend toch behoorlijk positief ontvangen.
Ah joh, het begon al met de naam van het merk. Continu benadrukken dat het afbreuk doet aan de Godin, terwijl de DS een duurdere ID was en in dit perspectief de letters best historisch verantwoord zijn. Een dergelijke instelling zie ik helaas te vaak bij Europese media. Niet-Duitse merken staan snel met 2-0 achter. Normaliter las ik er overheen, maar inmiddels boycot ik bepaalde media. Zo lees ik nog maar zelden tests van AV en AW, inmiddels uitblinkers in framing.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 01:07En dat er voor Duitse auto's iets andere normen lijken te gelden, tsja, dat is geen nieuws. En dat zouden autofabrikanten ook moeten weten, om aan de hand daarvan de journalisten ook een beetje te bespelen. Maar laten nu juist op dat vlak de Duitsers heer en meester zijn...
Alsjeblieft niet! Autojournalisten zijn al te lang de schoothondjes van vooral de Duitse merken.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 01:07Ter voorbeeld, om dan toch weer even terug te keren naar Infiniti: je weet toch dat de meeste autojournalisten niks geven om comfort en vooral van stevig doorrijden houden.
Tja, een dergelijke instelling heb ik nooit begrepen en geeft eens te meer aan dat zij hun vak, laat staan de lezer/kijker, niet serieus nemen.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 01:07Door zo'n auto keer op keer aan journalisten mee te geven gooi je je eigen glazen in.
Dus dan maar toegeven aan die doorzichtige achterlijkheid? :no:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Toegeven? Tsja, zo kan je het ook zien. Ik zou zeggen dat als je weet hoe de jury denkt je je inzending daarop kan aanpassen. En als jij dat niet doet en je opponent wél, is het dan heel vreemd dat je verliest? In de showroom zet je demo-auto's neer om de consument te overtuigen. In je testvloot neem je uitvoeringen op om journalisten voor je te winnen. Lijkt mij gewoon onderdeel van slim zakendoen.

Niet dat ik het geheel oneens ben met je opmerkingen over de media, maar feit is wel dat de Duitse merken het spelletje gewoon slimmer spelen. En daar de vruchten van plukken. Voorsprong door PR. Wil je daar als merk niet aan meedoen, stop dan ook gewoon met testauto's leveren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 23:14Toegeven? Tsja, zo kan je het ook zien. Ik zou zeggen dat als je weet hoe de jury denkt je je inzending daarop kan aanpassen.
Spijtig dat een AV-lezer dergelijke kunstmatigheid aanmoedigt. Wens jij als lezer voor de gek gehouden te worden?
WizardOfOss schreef: 14 apr 2019, 23:14Niet dat ik het geheel oneens ben met je opmerkingen over de media, maar feit is wel dat de Duitse merken het spelletje gewoon slimmer spelen. En daar de vruchten van plukken. Voorsprong door PR. Wil je daar als merk niet aan meedoen, stop dan ook gewoon met testauto's leveren.
De Duitse merken kunnen dan ook standaard rekenen op een voorkeursbehandeling door de media die zich ook graag laten misbruiken door de Duitsers. Dat hoef ik jou toch niet uit te leggen? AW is een website waar censuur de norm is als artikelen anti-VAG zijn. Daar kan Noord-Korea wat van leren. Tegelijkertijd schuwen ze het niet om tig artikelen te plaatsen over schetsen/teasers. Maatje van me leest de site dagelijks en benoemde laatst een of andere VAG-trol die veel accounts aanmaakt en VAG propageert. De redactie lijkt dit te gedogen. AV is al jaren een VAG-blad met een doorzichtige manier van testen. Ook andere media zijn Teutoons van aard. Autowereld.com bijvoorbeeld noemde de VW Up! in de titel van het artikel over de prijslijst van de gefacelifte Renault Twingo. Waarom? Ondanks enige nuance in het artikel is dit duidelijk een vorm van framing.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Ik wens dat merken zichzelf een eerlijke kans gunnen. Kunstmatig? Dat wordt het pas als ze speciaal geprepareerde auto's gaan leveren die niet voor de consument te koop zijn.

En natuurlijk blijft er dan altijd nog die voorkeur voor alles wat Duits is, absoluut. Maar door testauto's te leveren waarvan je bij voorbaat weet dat die uitvoering slecht gaat vallen werk je dat alleen maar in de hand.

En wat betreft AW, daar is zeker het nodige mis (ik reageer er ook nog maar zelden, het lijkt alleen nog maar een trollengevecht), ze hebben alleen het voordeel dat ze ondanks alles de grootste en meest actuele autonieuwssite van ons land zijn. En wat er ook mis is, een vergelijking met Noord-Korea vind ik wel heel ver gaan.

Maar AW werkt sowieso sterk volgens het "nieuws is nieuws"-principe, wat er in de praktijk vooral op neer lijkt te komen dat ze vrijwel elk persbericht wat ze toegestuurd krijgen zullen publiceren. Pas als ze écht niks te doen hebben gaan ze wellicht zelf op zoek. Dus ook hier: speel het spelletje mee, overspoel ze met persberichten, minimaal 5 op een dag. Hoe irrelevant het wellicht ook is. En schrijf nooit één persbericht als je het ook over 10 berichten over meerdere dagen kan verdelen. Leuk? Nee. Maar zo werkt het nu eenmaal. En als alle merken dat nu eens gaan doen komt er wellicht vanzelf een moment dat de redactie tot het besef komt dat het anders moet, dat zij een filter danwel trechter moeten zijn. Dat ze wellicht weer eens echt journalist moeten gaan spelen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Om het falen van Infiniti aan de behandeling van het merk in de pers op te hangen lijkt me wel heel veel eer voor het journaille. Sterker nog, Infiniti heeft buitengewoon veel aandacht gekregen. Of de beoordeling dan positief of negatief is of ergens daar tussenin, is minder belangrijk.

Maar de pers is niet de autokoper. Toen Kroymans nog de belangen van Corvette en Cadillac in Europa behartigde, kon je zowat ook geen Autovisie meer openslaan ZONDER dat er wat over die hokken te melden was en het was allemaal paarlen voor de zwijnen. Andersom komt net zo hard voor: zo'n perenkist als de Ford EcoSport heb ik nog nergens uitgesproken positief behandeld zien worden en het wordt toch gevreten door de consument.

Het is niet alleen de pers die de uitdagers langs een Duitse meetlat legt, de consument doet zelf niets anders. En dat al tientallen jaren. Maar dat wil niet zeggen dat er dan geheel geen credit is voor niet-Duitse merken. Integendeel. De verbazing over die malle merkintroductie van DS is ook ingegeven door de gedachte dat een bedrijf als Citroën veel beter verdient dan dit. Uiteindelijk zal het wel een beetje loslopen nu die DS7 er is en straks die DS3, maar ik begrijp nog steeds helemaal niets van de timing.

Oh, en dit:
ViveLaFrance schreef: 14 apr 2019, 18:55Ah joh, het begon al met de naam van het merk. Continu benadrukken dat het afbreuk doet aan de Godin, terwijl de DS een duurdere ID was en in dit perspectief de letters best historisch verantwoord zijn
is natuurlijk onzin: de ID is een goedkopere DS.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:40En wat er ook mis is, een vergelijking met Noord-Korea vind ik wel heel ver gaan.
Dat het gechargeerd was had je vast wel door, maar ik hoop dat ook jij censuur afkeurt. Of het nu gaat om een controversieel land of om een Nederlandse autowebsite.
WizardOfOss schreef: 18 apr 2019, 01:40Maar AW werkt sowieso sterk volgens het "nieuws is nieuws"-principe, wat er in de praktijk vooral op neer lijkt te komen dat ze vrijwel elk persbericht wat ze toegestuurd krijgen zullen publiceren. Pas als ze écht niks te doen hebben gaan ze wellicht zelf op zoek. Dus ook hier: speel het spelletje mee, overspoel ze met persberichten, minimaal 5 op een dag. Hoe irrelevant het wellicht ook is. En schrijf nooit één persbericht als je het ook over 10 berichten over meerdere dagen kan verdelen. Leuk? Nee. Maar zo werkt het nu eenmaal. En als alle merken dat nu eens gaan doen komt er wellicht vanzelf een moment dat de redactie tot het besef komt dat het anders moet, dat zij een filter danwel trechter moeten zijn. Dat ze wellicht weer eens echt journalist moeten gaan spelen....
Journalisten laten zich inderdaad misbruiken hetgeen leidt tot minachting van de lezer. Slechte zaak! Een verandering zou niet moeten afhangen van het meespelen door anderen. Je bent journalist of je bent het niet. Wat een speeltuin! :lol:
nvdw schreef: 18 apr 2019, 20:00Het is niet alleen de pers die de uitdagers langs een Duitse meetlat legt, de consument doet zelf niets anders. En dat al tientallen jaren. Maar dat wil niet zeggen dat er dan geheel geen credit is voor niet-Duitse merken. Integendeel. De verbazing over die malle merkintroductie van DS is ook ingegeven door de gedachte dat een bedrijf als Citroën veel beter verdient dan dit.
Misschien eens een niet-Duits bedrijf de tijd gunnen? Audi had ook een enorme aanloop nodig en wordt door menigeen nog altijd als minderwaardig beschouwd t.o.v. BMW en MB.
nvdw schreef: 18 apr 2019, 20:00Oh, en dit:

is natuurlijk onzin: de ID is een goedkopere DS.
Want Citroën wist natuurlijk niet dat ze binnen een jaar een goedkopere versie zouden introduceren :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Natuurlijk wist Citroën dat. Maar daarmee klopt je opmerking en daarmee je metafoor nog steeds niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Want?

De intentie om 'premium' te gaan vind ik van elk concern een doorzichtige methode om meer geld te verdienen per verkochte auto, maar een bewust gekozen merknaam mag best erkend worden in plaats van gebagatelliseerd, omdat het Frans is.
DS Automobiles.nl schreef:DS Automobiles is geïnspireerd op de beste Franse knowhow en blijft de waarden innovatie en onderscheid verspreiden die het merk heeft geërfd van de DS uit 1955.

Deze twee letters, die symbool staan voor de haute-couture in de autowereld, kunnen alleen maar van een merk zijn waarvan de oorsprong ligt in Parijs, de hoofdstad van raffinement en avant-garde. Traditiegetrouw wordt elk nieuw model van het merk DS gekenmerkt door innovaties.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie