Algemeen frustratie-draadje...

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door nvdw »

Rant nummer zoveel: afsluitingen van op- en afritten van de snelweg.

Wat moet dat moet: onderhoud is nodig. Het is vooral de manier waarop de omleiding is opgesteld. Die is namelijk standaard als volgt: je wordt pas bij de afgesloten afrit op de hoogte gesteld van de afsluiting en vervolgens naar de volgende afrit gestuurd om daar om te keren en dan de gewenste afrit via de andere rijrichting te nemen.

Daar is op zich wat voor te zeggen: het houdt de omleiding relatief eenvoudig zodat je geen driehonderd borden nodig hebt voor wat feitelijk maar één nachtje duurt. Bovendien kan zelfs een Bulgaarse vrachtwagenchauffeur het niet verkeerd doen, zodat de politie die niet om één uur 's nachts in het pikkedonker uit een woonerf moet bevrijden.

Het nadeel is alleen dat die volgende afrit me soms een omweg van twintig minuten kost (terwijl ik op dat tijdstip niks anders wil dan zo snel mogelijk NAAR HUIS) omdat-ie zo allejezus ver weg ligt, en ik beter af was geweest als ik de afrit ervoor had kunnen nemen als daar al een bord had gestaan. MEHHHHHH
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Herkenbaar, al ben ik dergelijke situaties gelukkig meestal wel voor geweest, het wordt vaak wel van te voren aangekondigd. Maar een tijdje geleden waren ze ook op de A59 bezig, en de omleiding toen was dus vanaf Deil via de A15 naar Valburg. Wat naar Oss toe slechts 40km om is. Of je neemt uiteraard de sluiproute door de polder. Dat is naar mijn idee al jaren een probleem in ons land: het gehele B-wegennet is tot sluiproute bestempeld, iedereen moet en zal de snelweg op. En dan hoeft er niet veel te gebeuren of de overlast is niet te overzien.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

Enigszins begrip voor onze boeren heb ik zeker, want niemand wil zijn baan kwijtraken, maar waarom nu huilie huilie gaan doen en slachtoffertje spelen, terwijl ze jarenlang weigerden naar de lange termijn te kijken en ook hebben geprofiteerd van de schaalvergroting?

Geduldig luisteren naar Carola Schouten, minister van Landbouw en niet geheel toevallig lid van een onder boeren zeer geliefde christelijke partij, die louter sociaal wenselijke antwoorden geeft, maar als Tjeerd de Groot (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks) realistisch redeneren over de gang van zaken kunnen de boeren niks anders dan fluiten. Walgelijk!

Nee, massaal in de trekker honderden kilometers naar Den Haag rijden en een gevaar op de snelweg vormen. Dat is veilig en goed voor het milieu! Bah, simpel volk!

En dat in een periode waarin Marianne Thieme haar vertrek aankondigde. Weer een visionair minder in de Kamer. Jammer, want aan boerenverstand geen gebrek in de politiek.

Ohja, ze produceren ons voedsel. Nou, als ik kijk met welke producten ik dagelijks kook en waar winkels dus mee vol liggen, zou ik me als Nederlandse boer daar zorgen om maken. Of vindt men de een-dag-de-bbq-niet-aan-gehad-is-een-dag-niet-gegeten-mentaliteit in Nederland afdoende? Het bericht dat er weer meer vlees wordt gegeten vond ik dan ook niet verrassend. Veestapel maar omhoog dan? :lol:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, ik heb er ook wat gemengde gevoelens bij. Enerzijds zitten ze bepaald niet in een te benijden positie, want het is ontiegelijk hard werken voor een mager loontje en een heel onzeker toekomstperspectief. Waarbij schaalvergroting feitelijk ook de enige optie is om de aanhoudende torenhoge investeringen om aan alle eisen te blijven voldoen mogelijk te maken. Ergens kan ik dan ook heel goed begrijpen dat die staan te joelen als een stelletje idealisten die waarschijnlijk nog nooit van hun leven een dag fysiek werk hebben geleverd. Maar anderzijds moet je je inderdaad ook afvragen of we domweg niet veel teveel boeren in Nederland hebben, want er wordt vooral ook voor export geproduceerd. En dat levende varkens dan onder erbarmelijke omstandigheden vanuit Brabant naar Italië worden gereden omdat ze anders niet als Parma-hammetje verkocht mogen worden is natuurlijk helemaal ridicuul. Het toverwoord is zoals altijd weer nuance, aan populistisch gebral hebben we net zo weinig als aan destructieve plannen.

De hele actie zelf, ach, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Sterker nog, het had gisterenavond juist wel iets gezelligs op de A2 (waarbij het uiteraard ook hiel dat de overlast beperkt was). Tuurlijk kan je je twijfels plaatsen bij het nut van zo'n actie, maar met zwijgend afwachten bereik je ook niks. En het is ook niet uitgelopen op Hong Kong-praktijken, dus hoe erg was het nu allemaal?

En Marianne Thieme een visionair? Mwah. In mijn optiek kom je pas voor die term in aanmerking als je oplossingen weet te bieden die én het probleem aanpakken, en de daardoor getroffenen een alternatief biedt. De idealist uithangen zonder daar verder consequenties aan te verbinden is nou ook weer niet zo moeilijk.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door Martin »

Er is inderdaad veel voor de export, maar wat dan hier in de winkels ligt, is dan weer geïmporteerd. Tot zo ver de logica. Zo zijn er zo veel tegenstrijdigheden. De kippen moet naar buiten kunnen, maar de kans op vogelgriep neemt daardoor toe en je krijgt meer fijnstof.
Je hebt kleine boeren en gigabedrijven met megastallen. Probeer daar maar eens beleid op te voeren.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 02 okt 2019, 20:28 Tsja, ik heb er ook wat gemengde gevoelens bij. Enerzijds zitten ze bepaald niet in een te benijden positie, want het is ontiegelijk hard werken voor een mager loontje en een heel onzeker toekomstperspectief. Waarbij schaalvergroting feitelijk ook de enige optie is om de aanhoudende torenhoge investeringen om aan alle eisen te blijven voldoen mogelijk te maken.
Schaalvergroting blijft natuurlijk een keuze. Ik herinner me een programma waarin verschillende boeren uit Boer Zoekt Vrouw aan het woord kwamen en hen werd gevraagd hoe zij omgaan met de huidige situatie in de landbouwsector. Daarin werd juist gepleit voor krimp, zo ook door Jos Sloot.
WizardOfOss schreef: 02 okt 2019, 20:28Tuurlijk kan je je twijfels plaatsen bij het nut van zo'n actie, maar met zwijgend afwachten bereik je ook niks.
Gezien de maatregelen van de overheid hebben ze, na eerst mensen naar de mond te hebben gepraat, de te verwachten dikke vinger opgestoken naar de boeren :wave:

Nieuwe stakingen zijn aangekondigd. Ben benieuwd of de boeren dan wel een keer voor inhoud gaan in plaats van vorm, want de afgelopen staking had een hoog 'kijk-ons-eens-treintje-rijden'-gehalte.
WizardOfOss schreef: 02 okt 2019, 20:28En Marianne Thieme een visionair? Mwah. In mijn optiek kom je pas voor die term in aanmerking als je oplossingen weet te bieden die én het probleem aanpakken, en de daardoor getroffenen een alternatief biedt. De idealist uithangen zonder daar verder consequenties aan te verbinden is nou ook weer niet zo moeilijk.
Je klinkt nu net als de domme initiatiefnemer van de staking die recent bij Pauw naast de opvolger van Thieme zat. Hij sprak van CO2- en NOx-geneuzel en wees naar de progressief denkende Esther Ouwehand toen het over de huidige situatie ging, terwijl een CDA-kamerlid ook aan tafel zat. Hé oen, het CDA is toch echt verantwoordelijk, want deze 'boerenpartij' regeert al heel lang. Tegenwoordig samen met een andere christelijke partij die de minister van Landbouw levert. Carola Schouten, afgestudeerd in jaknikken.

De boeren dienen te beseffen dat de veestapel simpelweg te groot is en daardoor de stikstofuitstoot gigantisch is in Nederland.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 09 okt 2019, 18:01Daarin werd juist gepleit voor krimp, zo ook door Jos Sloot.
Tsja, een akkerbouwer die eerst teveel hooi op z'n vork heeft genomen en nu kalm aan doet nadat hij dus dik 1,7 miljoen voor z'n land gecasht heeft. Nu de grote vraag: zou het ook rendabel zijn om zonder eigen startkapitaal een dergelijk kleinschalig akkerbouwbedrijf op te starten, of zie je dan je investeringen nooit meer terug? En zou er voor een veehouder die tonnen zo niet miljoenen in "diervriendelijke" stallen heeft geïnvesteerd om maar zo'n "Beter Leven"-keurmerkje te krijgen maar nu z'n veestapel met 85% inkrimpt ook nog een boterham voor onder z'n zelf gefokte plakje ham overblijven?

Nee, ik denk dat het werkelijke probleem eerder het aantal boeren dan de omvang per boerenbedrijf is. Ik heb tenminste niet de indruk dat de grote boerenbedrijven die er wél in slagen de boel goed te runnen stuk voor stuk miljoenen aan oogst/slacht-opbrengsten binnenharken. Maar wie stopt er uit zichzelf mee als hem/haar geen alternatief wordt geboden? Wellicht is Yvon Jaspers te porren voor een nieuw programma, Boer zoekt Baan?
ViveLaFrance schreef: 09 okt 2019, 18:01Gezien de maatregelen van de overheid hebben ze, na eerst mensen naar de mond te hebben gepraat, de te verwachten dikke vinger opgestoken naar de boeren :wave:
Tuurlijk, feitelijk heb je gelijk, maar in feite zeg je dus ook dat je nooit zou mogen staken of anderszins demonstreren. Want laten we wel zijn: er wordt maar zelden echt iets bereikt.

De hele actie was naar mijn idee ook niet zozeer om een heel concreet doel te bereiken, maar meer een "hallo, wij zijn er ook nog en wij zijn het zat!". Je praat nu eenmaal over vele duizenden zelfstandige ondernemers die allemaal zo hun eigen uitdagingen/problemen hebben, waarvoor niet één oplossing bestaat. En als jij of Den Haag dan wil dat zij een fors deel van hun kostwinning inleveren, wat zijn jij of Den Haag dan bereidt om daar tegenover te stellen?
ViveLaFrance schreef: 09 okt 2019, 18:01De boeren dienen te beseffen dat de veestapel simpelweg te groot is en daardoor de stikstofuitstoot gigantisch is in Nederland.
En ik denk dat velen dat best zullen beseffen, maar domweg geen uitweg hebben danwel zien. Als je een visionair bent toon je ze die uitweg. Maar nee, je bestempelt ze simpelweg tot een probleem en stelt dat ze het lekker zelf maar moeten uitzoeken. Lekker makkelijk.

Maar hé, we zitten hier op een autoforum. En we kunnen er toch niet omheen dat vanuit milieuoogpunt de auto eveneens een gigantisch probleem is. Als er nu vanuit de politiek geroepen zou worden dat iedere individuele automobilist over een paar jaar zijn uitstoot op jaarbasis met 50% moet terugdringen op straffe van gedwongen gebruik van fiets of OV, zonder daarvoor alternatieven te aan te reiken. Zou jij daar dan voorstander van zijn? En waarom dan niet?
(toegegeven, ik weet ook wel dat het überhaupt niet op individuele basis te meten is, maar je begrijpt best dat het om het idee gaat)

Maar om dan toch weer terug te linken van auto's naar boeren, er zijn in het verleden natuurlijk in diverse landen acties geweest om oude, vervuilende auto's door de overheid op te laten kopen als stimulans om iets schoners te kopen. Hoe zou jij er tegenover staan als de Nederlandse overheid 50% van alle landbouwgrond in Nederland voor een faire prijs (80k per hectare heb ik van horen zeggen, plus uiteraard een net zo faire prijs voor eventuele bebouwing) van de boeren zou overnemen, om die grond dan uiteraard vervolgens uitsluitend voor schone doeleinden te gebruiken?
(toegegeven, ik weet ook wel dat dit volstrekt onbetaalbaar is, maar je begrijpt best dat het om het idee gaat)

En om dan toch nog even terug te keren naar onze rentenierende/hobbyboerende Boer Jos: aan wie heeft hij z'n grond eigenlijk verkocht? Niet aan andere boeren mag ik toch hopen? Want anders heeft het per saldo niks opgeleverd....

Laat alsjeblieft één ding duidelijk zijn: je zal mij niet horen zeggen dat er niks hoeft te veranderen in de landbouwsector. Dat weet ik, dat weet iedereen. Ik vind het alleen wél onredelijk om de rekening daarvoor volledig bij de boeren neer te willen leggen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 10 okt 2019, 19:47Tuurlijk, feitelijk heb je gelijk, maar in feite zeg je dus ook dat je nooit zou mogen staken of anderszins demonstreren. Want laten we wel zijn: er wordt maar zelden echt iets bereikt.
Staken is een recht, maar de boeren laten zien hoe het niet moet. Men wil niet luisteren naar de inhoud en ontkent alle wetenschappelijke kennis op dit gebied. Tja, ik begrijp de minister wel om vandaag niet op te komen dagen. :wave: Had die aardige RIVM-directeur ook moeten doen.
WizardOfOss schreef: 10 okt 2019, 19:47De hele actie was naar mijn idee ook niet zozeer om een heel concreet doel te bereiken, maar meer een "hallo, wij zijn er ook nog en wij zijn het zat!".
Niet volgens de koppige woordvoerders van de boeren. Men wil de stikstofregels van tafel onder de noemer "wij gaan niet weg voor we ons doel hebben bereikt". Op Groningen na zijn diverse provinciebesturen gezwicht. Hulde voor het bestuur en de politie in Groningen :thumbup: Demonstreren prima, maar wel sociaal en gericht op de inhoud. Zo niet, aanpakken dat tuig!
WizardOfOss schreef: 10 okt 2019, 19:47En als jij of Den Haag dan wil dat zij een fors deel van hun kostwinning inleveren, wat zijn jij of Den Haag dan bereidt om daar tegenover te stellen?
Nieuws wat beter volgen. Er ligt een sociaal plan klaar voor boeren die gedwongen moeten stoppen. Vier op de tien boeren heeft interesse. Kortom, er zijn boeren die kunnen nadenken en niet automatisch negatief reageren en voor de slachtofferrol kiezen.
WizardOfOss schreef: 10 okt 2019, 19:47Als er nu vanuit de politiek geroepen zou worden dat iedere individuele automobilist over een paar jaar zijn uitstoot op jaarbasis met 50% moet terugdringen op straffe van gedwongen gebruik van fiets of OV, zonder daarvoor alternatieven te aan te reiken. Zou jij daar dan voorstander van zijn? En waarom dan niet?
Omdat ik door het hele land rijd en mijn cliënten eisen dat ik niet afhankelijk ben van de NS. Daarnaast rijden wij al jaren hybride en draag op deze manier dus al een héél klein steentje bij. Wat jij dieselaar? :angel: Heb ik jou sowieso niet vaak horen zeggen dat jij dezelfde afstand dagelijks rijd? Hup, op de fiets en de bus en/of trein in en snel een beetje! :twisted:
WizardOfOss schreef: 10 okt 2019, 19:47Ik vind het alleen wél onredelijk om de rekening daarvoor volledig bij de boeren neer te willen leggen.
Wie zegt dat? De Partij voor de Dieren heeft prima ideeën waaronder kortere ketens tussen boer en consument in plaats van de vele regels omtrent transport en verwerking van producten. Dáár zouden de boeren zich druk om moeten maken, maar nee, lekker bashen op Thieme & Co. Niet beseffende dat de onder boeren geliefde gristenpartijtjes, het CDA en de CU, de afgelopen jaren verantwoordelijk zijn geweest voor regeringsbeleid en diverse ministers van Landbouw hebben geleverd.

Wetenschappers van onafhankelijke instituten hebben de laatste dagen veelvuldig benadrukt dat de boeren verantwoordelijk zijn voor 50-60% van de stikstofuitstoot en Nederland in verhouding veel uitstoot. Boeren pleiten voor stilstand, omdat ze al genoeg hebben gedaan. Nee, zo simpel is het niet.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Ik heb even geen tijd/zin/energie om ook hier een eindeloze discussie van te gaan maken, maar wil nog wel even kwijt dat die boeren deze week toch wel een aardig stukje krediet verspeeld hebben. Aandacht vragen is prima, de boel gaan slopen of wetenschappelijke rapporten van tafel willen hebben is toch een ander verhaal.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Algemeen frustratie-draadje...

Bericht door WizardOfOss »

Allemaal nog de beste wensen, en vele mooie en veilige kilometers gewenst!

Maar goed, laten we het jaar aftrappen met wat geklaag. Ik ben vandaag maar eens wat gaan opruimen in huis, en kwam daarbij ook nog een hele stapel ongelezen Kampioenen tegen. Even snel er doorheen gebladerd, er staat toch zelden iets boeiends in, maar toch viel me wel iets op: het aantal keren dat ze aandacht besteedden aan spelen met je mobieltje in de auto. En dan niet gewoon helder van "doe het niet!", maar steevast in de vorm van tips om niet te appen in de auto, of op de voorpagina groot "Kun jij het? 30 dagen niet appen in de auto. Ga de uitdaging aan op pagina zoveel." Jawel, de uitdaging.

Dit lijkt me nou toch juist een kwestie om als ANWB heel duidelijk stelling in te nemen. Dus gewoon duidelijk maken dat je een achterlijke klootviool bent als je appt achter het stuur? Of voor die genoemde voorpagina : "Kan jij het niet? Nooit meer appen in de auto? Verknip dan direct je rijbewijs en zoek professionele hulp."

Maar ja, zo'n harde stellingname wellicht zou ze natuurlijk zomaar enkele honderdduizenden leden kunnen kosten :wave:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie